Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I den Telenor-reklamen, "for hver ting dere har hos Telenor, jo mer data får dere hver må'ånt", er ikke det en litt rar uttale av "måned"? 

Anonymkode: e645b...ccd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en vanlig måte å uttale "måned" på, se f.eks. her: https://www.naob.no/ordbok/måned, men hvorfor det er slik, vet jeg ikke. 

Anonymkode: cebac...705

Uttalelsen i ordboken der er "må:`ənt". Men det er ikke det hun sier, "-ənt", men, "-ånt". Ingen av forslagene til uttale har, "-ånt". Det er det jeg lurer på, det er jo ikke en vanlig måte å uttale "måned" på. Alt annet hun uttaler er veldig standard uttale. Men akkurat "måned" blir til, "må-ånt". Er ikke det litt rart?

Finner ikke reklamen på youtube, dessverre.

• Liker 1
Skrevet

Vanlig uttale på Østlandet. 

Anonymkode: 9ea0d...3d1

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig på Østlandet, ja.

Anonymkode: f32f5...93e

Skrevet
På 22.1.2018 den 7.16, AnonymBruker skrev:

Uttalelsen i ordboken der er "må:`ənt". Men det er ikke det hun sier, "-ənt", men, "-ånt". Ingen av forslagene til uttale har, "-ånt". Det er det jeg lurer på, det er jo ikke en vanlig måte å uttale "måned" på. Alt annet hun uttaler er veldig standard uttale. Men akkurat "måned" blir til, "må-ånt". Er ikke det litt rart?

Finner ikke reklamen på youtube, dessverre.

Er "må-ånt" rart? Ikke rarere enn at annet uttales "a-ant"?

ə er et symbol for en trykklett vokal (schwa), som dekker den uttalen du sikter til. Det er svært vanlig.

Skrevet

Jeg sa "månte" før, men sier "måned" på jobb. Interessan. 

Anonymkode: df707...d4a

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg sier måne på samme måte som for himmellegemet måne. Skriftlig skiller jeg selvsagt mellom måned og måne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...