Gå til innhold

Må'ånt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I den Telenor-reklamen, "for hver ting dere har hos Telenor, jo mer data får dere hver må'ånt", er ikke det en litt rar uttale av "måned"? 

Anonymkode: e645b...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en vanlig måte å uttale "måned" på, se f.eks. her: https://www.naob.no/ordbok/måned, men hvorfor det er slik, vet jeg ikke. 

Anonymkode: cebac...705

Uttalelsen i ordboken der er "må:`ənt". Men det er ikke det hun sier, "-ənt", men, "-ånt". Ingen av forslagene til uttale har, "-ånt". Det er det jeg lurer på, det er jo ikke en vanlig måte å uttale "måned" på. Alt annet hun uttaler er veldig standard uttale. Men akkurat "måned" blir til, "må-ånt". Er ikke det litt rart?

Finner ikke reklamen på youtube, dessverre.

Anonymkode: e645b...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2018 den 7.16, AnonymBruker skrev:

Uttalelsen i ordboken der er "må:`ənt". Men det er ikke det hun sier, "-ənt", men, "-ånt". Ingen av forslagene til uttale har, "-ånt". Det er det jeg lurer på, det er jo ikke en vanlig måte å uttale "måned" på. Alt annet hun uttaler er veldig standard uttale. Men akkurat "måned" blir til, "må-ånt". Er ikke det litt rart?

Finner ikke reklamen på youtube, dessverre.

Anonymkode: e645b...ccd

Er "må-ånt" rart? Ikke rarere enn at annet uttales "a-ant"?

ə er et symbol for en trykklett vokal (schwa), som dekker den uttalen du sikter til. Det er svært vanlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa "månte" før, men sier "måned" på jobb. Interessan. 

Anonymkode: df707...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sier måne på samme måte som for himmellegemet måne. Skriftlig skiller jeg selvsagt mellom måned og måne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...