AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Del Skrevet 21. januar 2018 I den Telenor-reklamen, "for hver ting dere har hos Telenor, jo mer data får dere hver må'ånt", er ikke det en litt rar uttale av "måned"? Anonymkode: e645b...ccd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #2 Del Skrevet 21. januar 2018 Det er en vanlig måte å uttale "måned" på, se f.eks. her: https://www.naob.no/ordbok/måned, men hvorfor det er slik, vet jeg ikke. Anonymkode: cebac...705 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #3 Del Skrevet 22. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en vanlig måte å uttale "måned" på, se f.eks. her: https://www.naob.no/ordbok/måned, men hvorfor det er slik, vet jeg ikke. Anonymkode: cebac...705 Uttalelsen i ordboken der er "må:`ənt". Men det er ikke det hun sier, "-ənt", men, "-ånt". Ingen av forslagene til uttale har, "-ånt". Det er det jeg lurer på, det er jo ikke en vanlig måte å uttale "måned" på. Alt annet hun uttaler er veldig standard uttale. Men akkurat "måned" blir til, "må-ånt". Er ikke det litt rart? Finner ikke reklamen på youtube, dessverre. Anonymkode: e645b...ccd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Del Skrevet 22. januar 2018 Vanlig uttale på Østlandet. Anonymkode: 9ea0d...3d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #5 Del Skrevet 23. januar 2018 Helt vanlig på Østlandet, ja. Anonymkode: f32f5...93e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 23. januar 2018 #6 Del Skrevet 23. januar 2018 På 22.1.2018 den 7.16, AnonymBruker skrev: Uttalelsen i ordboken der er "må:`ənt". Men det er ikke det hun sier, "-ənt", men, "-ånt". Ingen av forslagene til uttale har, "-ånt". Det er det jeg lurer på, det er jo ikke en vanlig måte å uttale "måned" på. Alt annet hun uttaler er veldig standard uttale. Men akkurat "måned" blir til, "må-ånt". Er ikke det litt rart? Finner ikke reklamen på youtube, dessverre. Anonymkode: e645b...ccd Er "må-ånt" rart? Ikke rarere enn at annet uttales "a-ant"? ə er et symbol for en trykklett vokal (schwa), som dekker den uttalen du sikter til. Det er svært vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2018 #7 Del Skrevet 23. januar 2018 Jeg sa "månte" før, men sier "måned" på jobb. Interessan. Anonymkode: df707...d4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 2. februar 2018 #8 Del Skrevet 2. februar 2018 Jeg sier måne på samme måte som for himmellegemet måne. Skriftlig skiller jeg selvsagt mellom måned og måne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå