AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Jeg så et program på russisk TV (Planeta), her handlet det om en liten gruppe afrikanere som kom til russland for 5-6 år siden. Hva hadde så skjedd? Jo alle hadde blitt veldig pro-russiske med veldig sterk nasjonal følse. Noen av de russiske vennene sa at de var mer russiske en russere selv. Som kanskje mange vet så er russere ganske nasjonalistiske, med sterk kjærlighet til landet. Jeg har selv russiske familie, de får tårer i øynene bare av å høre russik sang, ikke så lett å forklare her i Norge. Man kan sikker si mye rart om Russland, de har også problemer med Islam, men jeg tørr likevel at det de her formidlet var riktig. De (få) som kom til Moskva var opptatt av å bli annerkjent og omfavnet landet de hadde bosatt seg i. Så kan man jo kanskje trekke litt på smilebåndet når stua var full av Matrjosjka dokker og russike fotball flagg. Så hvorfor skjer dette, jeg tenker at mengde som kommer har en del side. Det er salvsagt få i forhold til det som kommer til vesten. Det andre er en sterk nasjonal identitet. Det nye landet forventer at man blir og føler seg russisk. De tenker jeg litt på Kongens tale, om at Norge er alt og intet. Dersom Norge er utvannet, og alt er like mye, og lite lite verdifult og norskt, hva skal man da integere de til? På meg virker det som jo dårligere nasjonalfølse et land har, desto dårligere integering. Sverige er vel det eneste landet hvor man skal skamme seg for å være Svensk. Jeg ser tendensen i Norge også. Anonymkode: 7080d...ccc
herzeleid Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Som du sier så blir det vanskelig å integrere noen inn i et samfunn om det samme samfunnet nekter å identifisere seg eller sine verdier ut over at alt er fint og alle er bra. Kanskje særlig problematisk var dette for innvandrerne som kom i perioden der integrering og assimilering i seg selv ble sett på som sjåvinistisk og slemt, og der viktige meningsbærere som Tomas Hylland Eriksen applauderte gethoer fordi da fikk alle beholde sin kultur. Om ikke vi er stolte over og løfter frem vår egen tradisjon og nasjon blir det vanskelig for andre å ta del i disse.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 Jeg tror nesten det er slik at jo svakere nasjonalfølelsen er i et land er, desto dårligere integrering. Hadde vi hatt den samme nasjonalfølsen som vi hadde på midten av 1800 tallet, hadde det vært mye bedre i Norge. Etter det jeg har hørt av franske venner, er dette også undertrykt i Frankrike. Anonymkode: 7a29b...297
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #4 Skrevet 22. januar 2018 Problemet er at eliten har fått det for seg at det ikke er noe som heter norsk kultur. Fra et debattinnlegg av Asle Toje: "Dette er problemet når slike som Kolshus skoleflinkt postulerer at kultur alltid er i endring og, i forlengelsen av dette, at norsk kultur er hva som helst. For de samme menneskene gjenvinner på mirakuløst vis språkforståelsen når det gjelder fremmede kulturer. De vet utmerket godt hva samisk eller kosovoalbansk kultur er. Norsk flerkultur står i fare for å bli et nullpunkt hvor alle har kultur unntatt oss." https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/RME5d/Gjennom-a-behandle-norsk-kultur-som-et-ikke-tema_-kan-vi-komme-i-den-situasjon-vi-ser-i-Sverige--Asle-Toje Anonymkode: 3cfb7...362
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå