AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #1 Skrevet 21. januar 2018 Jeg har fått påvist jernmangel, noe jeg egentlg burde skjønt for lenge siden. Vært sykt sliten en periode og har ikke hatt ork til noe. Hadde ferritin på 9 og spiser nå 2 stk ferro-retard i døgnet. Hvor lang tid går det før jeg merker bedring. Jeg, som i flere år har vært relativt aktiv med å gå turer og trene regelmessig puster som en hval etter å ha gått ned til veien og tilbake, max 50 meter..... Anonymkode: 30231...343
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #2 Skrevet 21. januar 2018 Er det 100mg? Varierer jo, men etter 2 uker burde du ha det merkbart bedre. Anonymkode: 4d462...84b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #3 Skrevet 21. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått påvist jernmangel, noe jeg egentlg burde skjønt for lenge siden. Vært sykt sliten en periode og har ikke hatt ork til noe. Hadde ferritin på 9 og spiser nå 2 stk ferro-retard i døgnet. Hvor lang tid går det før jeg merker bedring. Jeg, som i flere år har vært relativt aktiv med å gå turer og trene regelmessig puster som en hval etter å ha gått ned til veien og tilbake, max 50 meter..... Anonymkode: 30231...343 Har du for lite jern, så har su og for sårlig sirkulasjon av oksygen, det er en av konsekvensene. Får du for lite oksygen fraktet rundt i kroppen, så får alle organene dine for lite oksygen til å yte på sitt beste. Dermed får du symptomer fra hele kroppen og tretthet. Hvor godt og raskt din kropp reagerer og tar opp jern i tablettform må du bare vente og se. En til tre måneder så bør det begynne å hjelpe med mindre du mister mye blod i forbindelse med mens. Anonymkode: a3e05...3c5 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #4 Skrevet 21. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det 100mg? Varierer jo, men etter 2 uker burde du ha det merkbart bedre. Anonymkode: 4d462...84b Ja, har spist det i snart en uke og kjenner ingen bedring. Det er så sykt tungt når alt blir et ork, også føler jeg at det går ut over psyken også. Når jeg blir sliten føler jeg angst.... Anonymkode: 30231...343
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #5 Skrevet 21. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du for lite jern, så har su og for sårlig sirkulasjon av oksygen, det er en av konsekvensene. Får du for lite oksygen fraktet rundt i kroppen, så får alle organene dine for lite oksygen til å yte på sitt beste. Dermed får du symptomer fra hele kroppen og tretthet. Hvor godt og raskt din kropp reagerer og tar opp jern i tablettform må du bare vente og se. En til tre måneder så bør det begynne å hjelpe med mindre du mister mye blod i forbindelse med mens. Anonymkode: a3e05...3c5 Har ikke hatt mensen på 5-6 mnd. Går på pillen og hopper over, så det er ikke årsaken. Ikke hadde jeg lav blodprosent heller. Minstemann har også slitt med lavt jernlager nesten hele livet og går på tabletter store deler av året uten at de har funnet noen årsak, så mulig vi bare er sånn. Anonymkode: 30231...343
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #6 Skrevet 21. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, har spist det i snart en uke og kjenner ingen bedring. Det er så sykt tungt når alt blir et ork, også føler jeg at det går ut over psyken også. Når jeg blir sliten føler jeg angst.... Anonymkode: 30231...343 I noen tilfeller er det jo en medisinsk grunn bak der man ikke tar opp nok jern, så om noe sånt gjelder så blir det noe annet. Når sa legen du skulle ta ny blodprøve? Anonymkode: 4d462...84b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #7 Skrevet 21. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: I noen tilfeller er det jo en medisinsk grunn bak der man ikke tar opp nok jern, så om noe sånt gjelder så blir det noe annet. Når sa legen du skulle ta ny blodprøve? Anonymkode: 4d462...84b 4-6 uker. så irritert på meg selv for at jeg ikke tok signalene tidligere. Så sliten før jul men trodde bare det var pga stress på jobb som var årsaken. Anonymkode: 30231...343
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #8 Skrevet 21. januar 2018 Anbefaler deg å ta Aminojern. fordi: Sitat: " AminoJern Ferrochel bygger opp jernlageret effektivt og problemfritt og tas opp i kroppen opptil fire ganger bedre enn tradisjonelle jerntilskudd. Det gir heller ikke bivirkninger som kvalme, treg eller løs mage." https://www.supervital.no/kosttilskudd/aminojern-100-tbl?gclid=EAIaIQobChMIsMG836zp2AIVA9wZCh1-8Q2lEAAYASAAEgKfQfD_BwE Anonymkode: e1228...b40
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #9 Skrevet 21. januar 2018 Anbefaler sterk å bruke Aminojern jeg også. Fikk fæle bivirkninger av andre typer.... Anonymkode: 3b2c5...0de 2
emilie123 Skrevet 21. januar 2018 #10 Skrevet 21. januar 2018 Tar du jern med feks en appelsin? Eller appelsin juice? Gjør du det så greier kroppen å ta lettere opp jernet.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #11 Skrevet 21. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har ikke hatt mensen på 5-6 mnd. Går på pillen og hopper over, så det er ikke årsaken. Ikke hadde jeg lav blodprosent heller. Minstemann har også slitt med lavt jernlager nesten hele livet og går på tabletter store deler av året uten at de har funnet noen årsak, så mulig vi bare er sånn. Anonymkode: 30231...343 Da synes jeg du skal se på kostholdet deres, og snakke med legen om det er undersøkt Folatveridene dine i blodprøve. Folatmangel gir jernmangel/mangel på produksjon av røde blodceller. Er hovedproblemet hos dere begge mangel på Folat enten i kosten eller opptak av Folat i tarmen, så hjelper det ikke å knaske jerntabletter. Dog er folat uheldig å ta i store doser og eller dersom du alt har nok i blodprøve. Så dette skal du snakke med legen om før du tar tilskudd på egenhånd. Niferex jerntabletter fra apoteket er lettere å ta opp for tarmen, har mindre bivirkninger og kan dermed øken jernlagrene raskere enn andre depot jerntabletter. Men igjen dette skal du snakke med lege eller farmasøyt på apoteketmom, før du bytter fra det legen nå har anbefalt deg å bruke. Kan du kommunisere med legen din elektronisk? Da er dette enkleste måten å få svar på. Anonymkode: a3e05...3c5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #12 Skrevet 21. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da synes jeg du skal se på kostholdet deres, og snakke med legen om det er undersøkt Folatveridene dine i blodprøve. Folatmangel gir jernmangel/mangel på produksjon av røde blodceller. Er hovedproblemet hos dere begge mangel på Folat enten i kosten eller opptak av Folat i tarmen, så hjelper det ikke å knaske jerntabletter. Dog er folat uheldig å ta i store doser og eller dersom du alt har nok i blodprøve. Så dette skal du snakke med legen om før du tar tilskudd på egenhånd. Niferex jerntabletter fra apoteket er lettere å ta opp for tarmen, har mindre bivirkninger og kan dermed øken jernlagrene raskere enn andre depot jerntabletter. Men igjen dette skal du snakke med lege eller farmasøyt på apoteketmom, før du bytter fra det legen nå har anbefalt deg å bruke. Kan du kommunisere med legen din elektronisk? Da er dette enkleste måten å få svar på. Anonymkode: a3e05...3c5 Leser at folatmangel ikke gir symptomer, men at det er blodmangelen som gir symptomer. Blodprosenten min er fin, så det er ikke årsaken. Når det gjelder meg kan nok kosten være en del av årsaken. Er litt sær i matveien, men det er ikke årsaken på minstemann. Han er derimot utredet i det lange og brede for å finne ut årsaken fordi han var langt nede over lange tider og lengre perioder. Der ble det konkludert at han rett og slett bare er sånn. Lagrene tømmes bare. Anonymkode: 30231...343
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå