AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #21 Skrevet 21. januar 2018 Barnet på 4 år bør være i seng halv åtte og barnet på 6 år bør være i seng klokka åtte. Anonymkode: 7ce32...ecb
Arkana Skrevet 21. januar 2018 #22 Skrevet 21. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet på 4 år bør være i seng halv åtte og barnet på 6 år bør være i seng klokka åtte. Anonymkode: 7ce32...ecb Nei, barn, uansett alder, bør være i seng til en tid som ut fra tidspunktet de må stå opp neste dag gir dem nok søvn i forhold til deres søvnbehov. 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2018 #23 Skrevet 21. januar 2018 10 år, starter leggerutiner 18.45 (ting tar tiiid), slår av lyset 20.00. Hun bruker rundt en time på å sovne, men det gjør hun uansett om hun legger seg 20.00 eller 22.00, det er bare den tiden det tar rett og slett. Anonymkode: e5a30...c8e
Jentadi Skrevet 21. januar 2018 #24 Skrevet 21. januar 2018 9 år, går på badet 19:30. Sovner fort. Må opp senest 6:40. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #25 Skrevet 22. januar 2018 2030 og 21 for småtrinnsklassebarn er sent. De fleste må jo opp kl.6 og 7. Ser så mange trøtte barn på skolen hver dag. Det tar tid å sovne ja om de er vant til å legge seg sent og plutselig tidlig en dag. Og 22 for 12 og 13åringer er sent. Når det er skole dagen etter. Vet om en som somler og bruker såå lang tid på å legge seg, og legger seg sent. Og sliter med å komme seg opp om morningen. Mor er for lat og syns det er ok å legge jenta sent. Mens far faktisk er flinkere å få hun tidligere i seng og hun er ikke så trøtt da om morningen. Men alle er forskjellige. Noen trenger mye søvn og andre lite søvn. Gutten min er like våken glad og fornøyd med lite søvn mens jenten min er ett trøtt og surt monster nesten om hun får for lite søvn. Merkes MYE når hun sover lite. De legger seg samtidig. Og for noen er det kanskje tidlig. Men for de er det perfekt. Den rytmen funker fint for de. 1930-20 for 2 og 4 klasse og opp 07-0730. Begge er uthvilt og fornøyd. Mens andre kan legge seg mye senere og være fornøyd med det. Om noen legger barna tidlig og de våkner kl.5 eller 6 for de har fått nok søvn så må de jo legge de senere. Er vel ingen fasit egentlig. Man kjenner barna best selv. Men vet det er altfor mange slappe foreldre med legging. Folk som legger små på 2år og 7år 22,23 og senere.. stakkars. Anonymkode: 2ec83...480 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #26 Skrevet 22. januar 2018 6 og 9 år, legger seg kl.20, dvs er i pysjamasen og sengen, sovner rett før 21, yngste litt før. Våkner ca 7.30 (og det er tidsnok for oss). Det er jo slik at de som sier en seksåring MÅ legges seg kl.19, gjerne MÅ opp 6.30 også... 6-åringen skal i teorien sove ca 20.15, det skjer sjelden. 9-åringen får lese på senga selv, og vi slokker lyset litt etter dagsform, men som regel senest 21. Anonymkode: 3f89f...a43 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #27 Skrevet 22. januar 2018 4-åringen sover 11 timer hver natt, og er blid og uthvilt på dagtid. Han sover 11 timer uansett når han legges, så vi har stort sett han i seng kl 21. Tar ca 10 min før han sovner, så da er han stort sett oppe 08:15. Uaktuelt å skulle legge han tidligere og heller måtte stå opp 07, når vi ikke trenger å levere i bhg før 09:30. Kveldsstell tar forøvrig 5 min, kle av, vaske, ren truse, pysj, tannpuss. Han badet 1-2 ganger i uka, det tar en halvtime, pluss kvelds som tar en halvtime. Anonymkode: 7740d...8ad 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #28 Skrevet 22. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4-åringen sover 11 timer hver natt, og er blid og uthvilt på dagtid. Han sover 11 timer uansett når han legges, så vi har stort sett han i seng kl 21. Tar ca 10 min før han sovner, så da er han stort sett oppe 08:15. Uaktuelt å skulle legge han tidligere og heller måtte stå opp 07, når vi ikke trenger å levere i bhg før 09:30. Kveldsstell tar forøvrig 5 min, kle av, vaske, ren truse, pysj, tannpuss. Han badet 1-2 ganger i uka, det tar en halvtime, pluss kvelds som tar en halvtime. Anonymkode: 7740d...8ad Når han begynner på skolen så må du jo snu på det og barnet fremdeles trenger å sove 11timer. Ellers blir det tungt. Bedre å legge de tidlig i utgangspunktet? Bare for at du ikke gidder å stå opp kl.7. Du valgte å få barn og må gjøre det som er best for de. Men så lenge alle er fornøyd så er det jo bra. Anonymkode: 2ec83...480
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #29 Skrevet 22. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når han begynner på skolen så må du jo snu på det og barnet fremdeles trenger å sove 11timer. Ellers blir det tungt. Bedre å legge de tidlig i utgangspunktet? Bare for at du ikke gidder å stå opp kl.7. Du valgte å få barn og må gjøre det som er best for de. Men så lenge alle er fornøyd så er det jo bra. Anonymkode: 2ec83...480 Vet du, jeg har faktisk kommet frem til det helt av meg selv. Men hvorfor skal jeg stå opp kl 07 i flere år fordi vi må begynne med det når ungen starter på skolen? Var i USA i en mnd i fjor, og snudde da døgnet 6 timer på en uke begge veier. Null stress, happy kid. Hvis vi skal noe som krever tidligere oppvåkning bare snur vi en time et par dager i forveien. Tror helt seriøst det skal gå fint å snu døgnet en time om 2 år.. Anonymkode: 7740d...8ad 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #30 Skrevet 22. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når han begynner på skolen så må du jo snu på det og barnet fremdeles trenger å sove 11timer. Ellers blir det tungt. Bedre å legge de tidlig i utgangspunktet? Bare for at du ikke gidder å stå opp kl.7. Du valgte å få barn og må gjøre det som er best for de. Men så lenge alle er fornøyd så er det jo bra. Anonymkode: 2ec83...480 Hvorfor er det forresten best for ham å stå opp kl 07? Vi har rolige og avslappede morgener med lang frokost og god tid. Og koser oss sammen på kvelden. Hvorfor er ikke det bra nok? Anonymkode: 7740d...8ad 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2018 #31 Skrevet 22. januar 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Her var det en del bekymringsfulle leggetider - Barnevernet burde følge opp! Anonymkode: 3dc5c...70c Seriøst Kan du begrunne hvilken og hvorfor du ønsker å detaljstyre andres barn uten å kjenne de 3
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2018 #32 Skrevet 22. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når han begynner på skolen så må du jo snu på det og barnet fremdeles trenger å sove 11timer. Ellers blir det tungt. Bedre å legge de tidlig i utgangspunktet? Bare for at du ikke gidder å stå opp kl.7. Du valgte å få barn og må gjøre det som er best for de. Men så lenge alle er fornøyd så er det jo bra. Anonymkode: 2ec83...480 Vet ikke hvordan det er hos deg men her jeg bor starter de ikke på skolen før 9-930 på småtrinnene 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #33 Skrevet 22. januar 2018 7 åringen legger seg 20.00 og 11 åringen 21.00. Oppe mellom 7 og 7.30 Utvider en time fredag og lørdag for begge, og legger de en halvtime før søndagene for å få en god start på uka Anonymkode: 13db4...751 1
Akacia Skrevet 22. januar 2018 #34 Skrevet 22. januar 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 og 5 år. Starter legging ca 1930, men begge to bader hver kveld så er ofte ikke i seng rett før 2100 som er for sent. Hun på 3 er i tillegg mye våken om natten, så kunne trengt mer søvn. Men skjønner ikke hvordan folk kommer seg så kjapt i seng,- vi er hjemme fra bhg ca 1720...Da er det "lading' av barn i form av kos, før vi starter på middag. Den er ferdig mellom 1800-1845 alt etter hva vi lager. Når den er spist, er det rett opp på badet med førstemann for kveldstell. Tidsklemma altså! Anonymkode: 6f47a...4c9 Om dere er så sent hjemme har du kanskje mer tid på morgenen til å bade? Er uansett ikke nødvendig eller anbefalt å bade hver kveld. Hadde tatt max kvarter kos og latt dem bli med å lage middag heller (kos det også). Hadde planlagt middagene så de ikke tok lang tid, max kvarter (du kan koke poteter og slik kvelden før). Og man må ikke ha fancy middag hver dag, hva med ostesmørbrød og speillegg fks. Da hadde du hatt mat på bordet til kl. 18, spist til 18:20 og kunne tatt et kjapt bad. Da er du i seng til grei tid. Om du kutter badet en dag (eller flere) kunne du brukt litt mer tid på middag/kos. Jeg ville foretrukket det og heller badet om morgenen/i helgene/hvis dere kommer litt tidligere hjem en dag. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #35 Skrevet 22. januar 2018 42 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Vet ikke hvordan det er hos deg men her jeg bor starter de ikke på skolen før 9-930 på småtrinnene 0820 Anonymkode: 2ec83...480
Arkana Skrevet 22. januar 2018 #36 Skrevet 22. januar 2018 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Seriøst Kan du begrunne hvilken og hvorfor du ønsker å detaljstyre andres barn uten å kjenne de Det stusser jeg også over. Det er veldig spesielt å automatisk gå ut fra at alle som legger barna sine senere enn det en selv gjør (som om egne vaner er fasiten alle bør leve etter) er slappe foreldre som sørger for trøtte barn som sliter på skolen. Det er litt av en konklusjon å komme med uten å kjenne noen av barna her. Barn har ulike søvnbehov og barn står opp til ulik tid. På generell basis trenger førskole-/skolebarn ca 10-11 timer søvn. Står man opp 7 betyr det at å sovne mellom 20-21 er innenfor. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #37 Skrevet 22. januar 2018 Jobber med barn og ser mange trøtte og slitne barn hver dag. Som har fått for lite søv. Mange sier selv at de har sovet lite og er så trøtt. Alltid de samme. Anonymkode: 2ec83...480
Arkana Skrevet 22. januar 2018 #38 Skrevet 22. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber med barn og ser mange trøtte og slitne barn hver dag. Som har fått for lite søv. Mange sier selv at de har sovet lite og er så trøtt. Alltid de samme. Anonymkode: 2ec83...480 Dette er jo i såfall noe du bør gi tilbakemelding om til foreldrene på utviklingssamtalene. Lærerne til mine barn pleier å komme med en kort tilbakemelding om det, som at de alltid kommer tidsnok på skolen og er opplagte. Jeg synes det er greit å få vite det siden jeg tross alt ikke er på skolen sammen med dem. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2018 #39 Skrevet 22. januar 2018 5 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Seriøst Kan du begrunne hvilken og hvorfor du ønsker å detaljstyre andres barn uten å kjenne de Å herre jesus, SELVFØLGELIG ikke seriøst.... Anonymkode: de094...5d2 1
Sushi Skrevet 22. januar 2018 #40 Skrevet 22. januar 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: 3 og 5 år. Starter legging ca 1930, men begge to bader hver kveld så er ofte ikke i seng rett før 2100 som er for sent. Hun på 3 er i tillegg mye våken om natten, så kunne trengt mer søvn. Men skjønner ikke hvordan folk kommer seg så kjapt i seng,- vi er hjemme fra bhg ca 1720...Da er det "lading' av barn i form av kos, før vi starter på middag. Den er ferdig mellom 1800-1845 alt etter hva vi lager. Når den er spist, er det rett opp på badet med førstemann for kveldstell. Tidsklemma altså! Anonymkode: 6f47a...4c9 Bruker dere 1,5 time på bading og pussing? De trenger vel ikke å bade så lenge? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå