Gå til innhold

Når legger dine barn seg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer! :)
Jeg har ett barn på 6, og ett barn på 4.
Om morgenen må barna opp senerst kvart på 7.
Hva ville dere sagt at var ett bra tidspungt for mine barn å komme legge seg?

Anonymkode: 59234...5fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo mye an på om de trenger mye eller lite søvn. Våkner de av seg selv kvart på sju, eller må de vekkes? Er de trøtte/slitne i løpet av dagen?

Min 6-åring legger seg ca. 20-20.15. Hun bruker gjerne litt tid på å sovne, så jeg synes ikke det er noe vits å legge henne før. Samtidig må hun vekkes (eller ha på vekkerklokke) for å komme seg opp i 7-tida, så jeg vil heller ikke legge henne seinere.

3-åringen legges 19.30 og sovner med én gang. Han kan noen ganger våkne av seg selv 6.30, så jeg tenker at han får nok søvn.

Skrevet

7 og 9. Legger seg 1930-20. Står opp kl.07. Eldste trenger like mye søvn som minste for å fungere. De er alltid uthvilt når de har sen rytmen. Men ser andre legger barn i samme alder kl.21 og senere.. og ofte er de sur og trøtt. Men noen tåler det kanskje. Alle barn er forskjellig 😊

Anonymkode: 2ec83...480

Skrevet

Jente på 4 år som legger seg kl 19:30, av og til 10-15 min senere. Sovner på 2 minutt og våkner alt fra 06:15 til 07:15.. har aldri vært ett barn som liker å sove frampå for å si det sånn🙈

Gjest GoldenLioness
Skrevet

2 1/2 år. Legges 19, sovner innen 20. Våkner 06.30. Sover 1 1/2 time i bhg. 

Mindre søvn enn det så merkes det på humøret.

Skrevet

12 åringen 21. 30 og 8 åringen 20.30.

Anonymkode: 00132...03f

Skrevet

1åringen legger seg mellom 18.30-19.00. 

5 Og 7åringen legger seg 19.00-19.30. Her må vi opp senest halv 8. De er oftest oppe i 7tiden. De våkner av seg selv. 

Har hørt at en grei tommelfingerregel er at når barn er 8, så legger de seg 8, så trekker man fra et kvarter eller legger til et kvarter før alderen dems. Men det kommer jo litt an på barna. 

Anonymkode: 55039...357

Skrevet

Her var det en del bekymringsfulle leggetider - Barnevernet burde følge opp! 

Anonymkode: 3dc5c...70c

Skrevet (endret)

Her legger hun på 1 år seg kl. 18 og de på 4 og 5 år rett etter det. Hun på 1 sovner med en gang og våkner 06. De eldste sovner til 19.30, og sover gjerne til 07.30.

Endret av maria.magdalena83
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det en del bekymringsfulle leggetider - Barnevernet burde følge opp! 

Anonymkode: 3dc5c...70c

Troll

Anonymkode: 2ec83...480

• Liker 10
Skrevet

Toåringen har som regel sovnet innen halv 8/ kvart på. Våkner som regel av seg selv rundt kl 6. Vi må opp ti over 6. Nyter dagene hun sover lengre og jeg må vekke rundt halv 7❤

Anonymkode: c1468...44e

Skrevet

13 åringen skal være i sengs kl 2130 men er sjeldent i seng før 2200. Orker ikke krangle mer på det og holder 2130 siden hun likevel er aldri i senga før 22:00.

8åringen legger seg 2030 :-)

Anonymkode: 2de75...253

Skrevet

6,5 åring legger seg 19.00. I perioder må hun vekkes om morgenen, i andre perioder våkner hun av seg selv. Husk at skolebarn som i tillegg gjerne går på AKS opplever økt søvnbehov når de starter i 1.klasse. Det er slitsomt for hode og sinn å skulle sitte i klasserommet hver dag. Å lære er energikrevende. I tillegg til ne rutiner, mer selvstendighet og ansvar. Mange foreldre tenker ikke over dette og tror det er samme søvnbehov som da barna gikk i barnehagen. Har i perioder lagt hun 18.30 for at hun skal være mer uthvilt om morgenen. Søvn er viktig og søvn avler søvn. 

Anonymkode: 9044e...db2

• Liker 1
Skrevet

5 og 8 år. De legger seg rundt 20:30. 

Anonymkode: ff11d...011

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 og 8 år. De legger seg rundt 20:30. 

Anonymkode: ff11d...011

Så sent for femåringen...

• Liker 2
Skrevet

Leggetid har vært kl 19 helt fram start i 2 kl. Nå er hun i seng mellom 19.30 og 20, selve leggerutiene starter ca 15 min før. Ting tar tid... 

Joda, sovner ikke alltid innen 5 min, men det for meg ingen unnskyldning for å legge henne senere.

Skal opp senste 7.30, og da må hun vekkes.

Anonymkode: cffb1...dfd

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det kommer helt an på hvor mye søvn de trenger. Mine barn er 5, 7 og 9 og legger seg samtidig. Vi går opp for tannpuss og nattahistorie ca kl 20. 20.30 slukkes lyset og vi går ned. De står opp 7.15 på hverdagene så de får litt over 10-10,5 timers søvn og det er nok for dem.

Endret av Arkana
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leggetid har vært kl 19 helt fram start i 2 kl. Nå er hun i seng mellom 19.30 og 20, selve leggerutiene starter ca 15 min før. Ting tar tid... 

Joda, sovner ikke alltid innen 5 min, men det for meg ingen unnskyldning for å legge henne senere.

Anonymkode: cffb1...dfd

Men det er jo heller ingen vits å legge barn klokka 19 hvis de bruker timesvis på å sovne. Det skaper bare dårlig søvnhygiene. Noen barn trenger mye søvn, andre litt mindre.

• Liker 3
Skrevet

3 og 5 år. Starter legging ca 1930, men begge to bader hver kveld så er ofte ikke i seng rett før 2100 som er for sent. Hun på 3 er i tillegg mye våken om natten, så kunne trengt mer søvn. Men skjønner ikke hvordan folk kommer seg så kjapt i seng,- vi er hjemme fra bhg ca 1720...Da er det "lading' av barn i form av kos, før vi starter på middag. Den er ferdig mellom 1800-1845 alt etter hva vi lager. Når den er spist, er det rett opp på badet med førstemann for kveldstell. Tidsklemma altså!

Anonymkode: 6f47a...4c9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3 og 5 år. Starter legging ca 1930, men begge to bader hver kveld så er ofte ikke i seng rett før 2100 som er for sent. Hun på 3 er i tillegg mye våken om natten, så kunne trengt mer søvn. Men skjønner ikke hvordan folk kommer seg så kjapt i seng,- vi er hjemme fra bhg ca 1720...Da er det "lading' av barn i form av kos, før vi starter på middag. Den er ferdig mellom 1800-1845 alt etter hva vi lager. Når den er spist, er det rett opp på badet med førstemann for kveldstell. Tidsklemma altså!

Anonymkode: 6f47a...4c9

Det er ikke bra å bade hver dag. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...