Gå til innhold

"Vi tror barnet ditt har feber "

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig praksis i barnehager å ringe foreldrene å si dette og så henter du en frisk unge hjem midt i arbeidstiden? Bør man ikke kunne forvente at de måler og ser an allmenntilstand før de ringer?

Anonymkode: 85e96...ac2

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skal alltid måle, ikke tro.

Høres merkelig ut..

Anonymkode: 6b34e...011

• Liker 7
Skrevet

Barnet kan jo være sykt uten å ha feber. Jeg vil heller at barnehagen skal ringe meg en gang for mye enn en gang for lite hvis de ser at barnet er i dårlig form.

Anonymkode: 9ddb5...8e2

• Liker 21
Skrevet

Barnet måles om barnehagen har temperaturmåler tilgjengelig (noe alle barnehager pleier å ha). Om det mot alle odds skulle være slik at temperaturmåleren ikke er tilgjengelig, og barnet virker veldig varmt og slapt, bør foreldrene ringes uansett. Barnet skal jo ikke måtte være syk i barnehagen. Det er dessuten regler på at febersykt barn skal holdes hjemme i så og så lang tid.

Vanlig å se an allmenntilstanden ja. Og tror ikke barnehagen ville ringt ang. barnet ditt dersom den var veldig god. Det kan rett og slett hende at barnet virket sykt og slapt i barnehagen, men ble kvikkere når du hentet, dersom det er her bekymringen din ligger. For mange barn som bare er litt dårligere i formen, gjør det saken langt verre å være i barnehagen. Da kan barnet gjerne bli bedre bare av å komme seg fort hjem... 

Anonymkode: 315ef...d4c

• Liker 11
Skrevet

Støtter det over også, men det er en stor fordel å vite om barnet har feber.

På en annen side, fikk en telefon en gang ( fra barnehagen ), de sa at han "så syk ut" men ikke hadde feber. Jeg hentet han med en gang, oppsøkte legevakten ( akutt ) og ble lagt inn på barneklinikken med en gang. De mistenkte faktisk kreft, men heldigvis var det ikke det. Etter intravanøs  3 dager, pluss 2 ekstra netter på sykehus ( for sikkerhetsskyld ) fikk han komme hjem.

Så, når alt kommer til alt, så er jeg glad de ringer med en gang de merker at barnet ikke er i form, feber eller ikke.

• Liker 14
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig praksis i barnehager å ringe foreldrene å si dette og så henter du en frisk unge hjem midt i arbeidstiden? Bør man ikke kunne forvente at de måler og ser an allmenntilstand før de ringer?

Etter å ha jobbet i barbehage så nei,  skal vi aldri måle,  for man kan være dårlig uansett og man har forskjellig kroppstemperatur

Anonymkode: 222e1...7bc

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter det over også, men det er en stor fordel å vite om barnet har feber.

På en annen side, fikk en telefon en gang ( fra barnehagen ), de sa at han "så syk ut" men ikke hadde feber. Jeg hentet han med en gang, oppsøkte legevakten ( akutt ) og ble lagt inn på barneklinikken med en gang. De mistenkte faktisk kreft, men heldigvis var det ikke det. Etter intravanøs  3 dager, pluss 2 ekstra netter på sykehus ( for sikkerhetsskyld ) fikk han komme hjem.

Så, når alt kommer til alt, så er jeg glad de ringer med en gang de merker at barnet ikke er i form, feber eller ikke.

Enig. 

Feber er ikke det avgjørende.

Anonymkode: 0d862...9f4

• Liker 6
Skrevet

Hos oss tar vi alltid tempen, og ser an almenntilstanden og oppførsel. Noen ganger hender det at ungen ikke har feber, men likevel ikke er i form. 

Da ringer vi og sier at vi har tatt tempen og at ungen ikke har feber, men er sliten, ikke seg selv, nedsatt allmentilstand osv. 

De fleste foreldre er takknemlige og glade for å bli kontaktet en gang for mye enn for lite. Og det er ikke rart at barnet kanskje virker "kvikkere" når mamma henter og har henne og hennes fang for seg selv. Husk at oppmerksomheten skal fordeles mellom mange barn i barnehagen :) 

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på det, med mindre det skjedde mange ganger og barnet var kvikt og uten feber hver gang jeg måtte hente. De har nok observert at barnet ikke var i form og da er det riktig å ringe deg :) 

Anonymkode: a7bab...060

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har sagt til barnehagen at vi ønsker å hente barnet hvis det ikke er i form. De sender bare melding med at barnet må hentes, uten å utbrodere. Har aldri opplevd å hente barn som er pigg. Sist lå barnet slapt i sofaen og ville ikke leke. Feberen kom etter vi kom oss hjem.

Endret av ViljaH
  • Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, absolutt-de må vite dette (og uke tro!) før de får foreldre til å ta ut sykedager!!

Anonymkode: feee3...54e

• Liker 1
Skrevet

Mange barnehager har ikke febermåler, men ser heller an allmenntilstanden til barnet. Barnet kan være i dårlig form selv om det ikke har feber. 

Anonymkode: 90f46...cee

• Liker 4
Skrevet

Sønnen min nekter barnehagen å ta tempen på ham, og de vil nødig bruke tvang. Men hvis de ringer er det jo ikke bare pga evt feber, men fordi allmenntilstanden tilsier at han bør bli hentet. 

Sykes det er rart å henge seg opp i noe sånt. Poenget må vel være at ungen din ikke er frisk, feber eller ikke?

Anonymkode: 73c49...d94

• Liker 7
Gjest NotNaomi
Skrevet

De ringer ikke for morro skyld Ts . Det er ikke sånn at de tenker at " haha , nå skal vi tulleringe litt ! "

Der har du vel svaret ? 

Skrevet

Ts, det er veldig krevende for barn som ikke er i form å være i barnehagen. Det er bedre for barnet å komme seg hjem, og bli frisk. Enn å måtte  pine seg gjennom en dag i barnehagen med dårlig form. Har selv hentet mitt barn etter de ringte og sa ifra om allmenntilstanden. Hun var pigg og rask da jeg hentet henne, men så fort vi kom hjem, ble hun dårlig. Orket ikke leke, ville bare ligge på sofaen for å kose og sove, og i tillegg kom feberen snikende på. Barnehagen ringer ikke for morro skyld! De ringer om de er bekymret for barnets helse, og det skal taes på alvor uansett. 

Javel, så mister jeg muligens en arbeidsdag eller tre, men det får bare være. Min datters helse er viktigere enn jobben min :) 

• Liker 8
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi opplevde flere ganger at barnehagen ringte og ba om at ungen ble hentet feber, mens problemet i realiteten var at ungen hadde hatt på for mye klær ute. Vi ga beskjed om at de måtte se an formen før de ringte. 

Anonymkode: 62650...595

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi opplevde flere ganger at barnehagen ringte og ba om at ungen ble hentet feber, mens problemet i realiteten var at ungen hadde hatt på for mye klær ute. Vi ga beskjed om at de måtte se an formen før de ringte. 

Anonymkode: 62650...595

Er noe av det samme jeg har opplevd. Det er klart jeg henter barnet mitt og har hjemmedager når det er sykt, det er en absolutt selvfølge, men når har det skjedd så ofte på kort tid at vi som er rundt barnet vurderer et møte. Legen har også vært kontaktet i noen tilfeller for å bekrefte eller utelukke sykdom og det har vært avkreftet. Barnet blir hentet og er selvfølgelig hjemme hver gang, men når til og med hs er enig at de ringer for "tulleting" Så begynner jeg å lure på praksisen til barnehagen.

Ts

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, Minlillesky skrev:

Ts, det er veldig krevende for barn som ikke er i form å være i barnehagen. Det er bedre for barnet å komme seg hjem, og bli frisk. Enn å måtte  pine seg gjennom en dag i barnehagen med dårlig form. Har selv hentet mitt barn etter de ringte og sa ifra om allmenntilstanden. Hun var pigg og rask da jeg hentet henne, men så fort vi kom hjem, ble hun dårlig. Orket ikke leke, ville bare ligge på sofaen for å kose og sove, og i tillegg kom feberen snikende på. Barnehagen ringer ikke for morro skyld! De ringer om de er bekymret for barnets helse, og det skal taes på alvor uansett. 

Javel, så mister jeg muligens en arbeidsdag eller tre, men det får bare være. Min datters helse er viktigere enn jobben min :) 

Du mener sikkert at jeg jeg setter jobben foran Barnet mitt og det er forståelig med så lite info. Heldigvis er realiteten en annen og det kan de som kjenner meg bekrefte☺ barnet mitt blir hentet og er hjemme hver eneste gang og det er en selvfølge. Jeg er aleneforsørger og har brukt opp alle sykedager for lengst og der har vært en selvfølge. Barnet kommer foran alt selv om arb.giver begynner å lure på om jeg skulker jobben 😢

Les svaret over så forstår du kanskje litt mer av problemsstillingen 

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Har du snakket med barnehagen da? Det skjer at de ringer meg og sier at han kan virke sliten, trøtt etc, men som oftest sier de at de vil se an om han blir veldig slapp eller dårlig før jeg evt henter.

Men de gir alltid beskjed om helstilstanden har avvik fra normalen. Og det har skjedd at han har hatt dager der han har vært kjempesliten og grinete i barnehagen, men vært i superform hjemme. Noen ganger er det rett og slett for mye bråk og mye som skjer i barnehagen og det vil jo påvirke han om han er litt sliten eller ikke helt 100% selv om han ikke er syk.

Skrevet
33 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Har du snakket med barnehagen da? Det skjer at de ringer meg og sier at han kan virke sliten, trøtt etc, men som oftest sier de at de vil se an om han blir veldig slapp eller dårlig før jeg evt henter.

Men de gir alltid beskjed om helstilstanden har avvik fra normalen. Og det har skjedd at han har hatt dager der han har vært kjempesliten og grinete i barnehagen, men vært i superform hjemme. Noen ganger er det rett og slett for mye bråk og mye som skjer i barnehagen og det vil jo påvirke han om han er litt sliten eller ikke helt 100% selv om han ikke er syk.

Takk for svar. Kanskje det rett og slett er det de gjør, at de ringer fordi det er avvik fra det normale. Det høres riktig ut mtp hvor mange ganger de har ringt i det siste, men jeg hadde satt pris på om de fortalte meg dette hvis det er slik det fungerer. Jeg har tatt det opp med leder tidligere, men da ble det så dårlig stemning med de som jobber på avdelingen. Hun ene jeg har forholdt meg mest til ved henting og levering avviste og ignorerte meg helt i en periode. Derfor kvier jeg meg til å ta det opp igjen, men jeg skal la det ligge nå. Barnets helse og trivsel kommer først og så får jeg heller ta kampen med arb.giver når han mener jeg skulker unna..

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...