Gå til innhold

Kronisk elveblest - allergenfri matforslag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt elveblest i 14 dager og er i elimineringsfasen for å finne årsaken. Har kuttet ut en håndkrem og et vaskemiddel, eneste nye produktene i huset, ellers brukt alt i flere år. Etter to uker må jeg fremdeles ta zyrtec for å begrense kløen. Verst på kveld.

Jeg har ikke begynt å spise noe nytt. I forb med kostholdsendring spiser jeg mindre, men ikke annerledes enn før. 

Mtp på mat må jeg prøve å eliminere. Hva kan jeg spise som er minst mulig allergener i, men som er mulig å leve på f.eks 7-10 dager? 

Anonymkode: 6c550...a9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært syk, eventuelt fått antibiotikabehandling? 

Anonymkode: 30982...777

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært syk, eventuelt fått antibiotikabehandling? 

Anonymkode: 30982...777

Nei. Det eneste jeg har klart å finne som er nytt er denne håndkremen og vaskemidlet. Håndkremen er nå utelukket, har sluttet å bruke den. Vaskemiddelet tok litt lenger tid å få ut av systemet, men fra nå skal alle klærne mine være vasket i middel vi har brukt i årevis. Gir det seg ikke ila et par dager nå, må jeg prøve å kutte ut "alt" en stund og se hva jeg kan introdusere tilbake. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt elveblest i 14 dager og er i elimineringsfasen for å finne årsaken. Har kuttet ut en håndkrem og et vaskemiddel, eneste nye produktene i huset, ellers brukt alt i flere år. Etter to uker må jeg fremdeles ta zyrtec for å begrense kløen. Verst på kveld.

Jeg har ikke begynt å spise noe nytt. I forb med kostholdsendring spiser jeg mindre, men ikke annerledes enn før. 

Mtp på mat må jeg prøve å eliminere. Hva kan jeg spise som er minst mulig allergener i, men som er mulig å leve på f.eks 7-10 dager? 

Fin rundkornet ris (spesiflt sushiris), hirse, melne poteter med gult/brunt/hvitt skall (ikke rødt skall!) og/eller quinoa er de tingene færrest mennesker reagerer på. Kjøper du dette skal du teoretisk sett være relativt trygg. I tillegg regnes salt og ghee som er 100% kaseinfri (slett ikke alle typer ghee er det) fra gressforede kyr som relativt sikkert. Alt bør selvfølgelig være økologisk for å minske sjansen for å kunne reagere på sprøytemidler. Da har man tatt høyde for gluten, laktose, kasein, fruktose, histaminer, aminer, glutamater, salisyler og oksalater. I tillegg er disse tillatt på LowFODMAP og er av de matvarene færrest mennesker har spesifikke allergier mot.

Det er viktig å bruke en mild tannkrem uten mint når du tester ut matvarer og å bruke hansker når du håndterer vaskemidler etc. Hold ting rundt deg minst mulig «kjemisk». 

Jeg driver med det samme som du spør om råd om akkurat nå. Dessverre har det vist seg å være mer komplisert enn forventa. Jeg starta med å spise kun sushiris, men det viste seg at jeg faktisk reagerte på det, den såkalt mest allergivennlige matvaren av dem alle... :/ Så måtte jeg over på hirse, og jammen reagerte jeg ikke på den også. Så nå går det i poteter og det ser så langt (jeg er på dag tre) ut til å gå greit... 

Anonymkode: 3e516...ac9

Skrevet

Har du forresten kjøpt noen nye møbler eller dyner eller sånne ting i det siste? Sånne ting kan være satt inn med kjemikalier du ikke er vant til å ha rundt deg. 

Anonymkode: 3e516...ac9

Skrevet

Da jeg hadde mye mageplager begynte jeg med å kun spise kjøtt (eller fisk), potet og brød med smør. Så la jeg til nye matvarer etterhvert. Du overlever på kjøtt, potet og brød med smør en uke. 

Anonymkode: f05c8...175

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...