AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #1 Skrevet 20. januar 2018 Trur dere katten vet og merker at den er elsket av sin eier? Anonymkode: 495c3...d8a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #2 Skrevet 20. januar 2018 Nei tror ikke det Anonymkode: aec76...d40
PaperFlower Skrevet 20. januar 2018 #3 Skrevet 20. januar 2018 Jeg tror ikke en katt vet hva det å elske/bli elsket er. Dyr følger instinkter. Tørst? Drikk. Sliten? Hvil. Sulten? Spis. Leken? Lek. Oppmerksomhetssyk? Oppmerksomhet. Men jeg tror den vet om den har det fint eller ikke - altså om livet er avslappet eller slitsomt. Spesielt hvis en katt har opplevd begge deler. På den måten tror jeg den skjønner at livet med dette mennesket er fint, mens det andre livet ikke er så veldig fint. Kanskje er dét det nærmeste vi kommer det at et dyr kan kjenne kjærlighet; at de vet at dette er fint, mens det andre ikke var fint. Så for å "fortelle" dyrene mine at jeg er glad i de, gir jeg de litt kos. En klem, et kyss på hodet, fine myke ord, og kanskje en godbit. Så ofte jeg kan. Det finnes også andre måter (mer faktabaserte måter) å signalisere til en katt at man er glad i de. Her er en fin video om det: 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #5 Skrevet 20. januar 2018 Selvfølgelig, herregud. Anonymkode: 27c0e...935 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #6 Skrevet 20. januar 2018 6 minutter siden, PaperFlower said: Jeg tror ikke en katt vet hva det å elske/bli elsket er. Dyr følger instinkter. Tørst? Drikk. Sliten? Hvil. Sulten? Spis. Leken? Lek. Oppmerksomhetssyk? Oppmerksomhet. Men jeg tror den vet om den har det fint eller ikke - altså om livet er avslappet eller slitsomt. Spesielt hvis en katt har opplevd begge deler. På den måten tror jeg den skjønner at livet med dette mennesket er fint, mens det andre livet ikke er så veldig fint. Kanskje er dét det nærmeste vi kommer det at et dyr kan kjenne kjærlighet; at de vet at dette er fint, mens det andre ikke var fint. Så for å "fortelle" dyrene mine at jeg er glad i de, gir jeg de litt kos. En klem, et kyss på hodet, fine myke ord, og kanskje en godbit. Så ofte jeg kan. Det finnes også andre måter (mer faktabaserte måter) å signalisere til en katt at man er glad i de. Her er en fin video om det: Hvorfor i huleste er det så viktig for deg å vise en katt at den er elsket når du mener at den ikke skjønner det uansett? Anonymkode: 27c0e...935 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #7 Skrevet 20. januar 2018 Ja, det tror jeg. Er så møkk lei av mennesker som tror mennesker forstår seg på alt og alle mens dyrene bare følger instinkter. Anonymkode: 0de76...11e 16
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #8 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, det tror jeg. Er så møkk lei av mennesker som tror mennesker forstår seg på alt og alle mens dyrene bare følger instinkter. Anonymkode: 0de76...11e Word Anonymkode: 27c0e...935 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #9 Skrevet 20. januar 2018 Bestemor hadde en katt i litt over 17 år, det gikk ikke en kveld uten at katten kom og la seg i fanget hennes. En dag døde bestemor brått, og den dagen og flere dager etter det gikk katten rundt i huset og laget de mest forferdelige lyder. Vi fikk ikke tak i den, den bare gjemte seg. Vi satte frem mat og vann, og satt i sofaen og ventet i tilfelle den kom ut. Så en kveld mamma gikk for å se til katten så lå den der død. Ja, jeg tror katten elsket min bestemor og jeg tror at hennes død fremskyndet kattens død også. Anonymkode: 50ef5...79a 12
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #10 Skrevet 20. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bestemor hadde en katt i litt over 17 år, det gikk ikke en kveld uten at katten kom og la seg i fanget hennes. En dag døde bestemor brått, og den dagen og flere dager etter det gikk katten rundt i huset og laget de mest forferdelige lyder. Vi fikk ikke tak i den, den bare gjemte seg. Vi satte frem mat og vann, og satt i sofaen og ventet i tilfelle den kom ut. Så en kveld mamma gikk for å se til katten så lå den der død. Ja, jeg tror katten elsket min bestemor og jeg tror at hennes død fremskyndet kattens død også. Anonymkode: 50ef5...79a Ah glem det, leste overskriften feil. Ja, jeg tror katter vet de er elsket. Anonymkode: 50ef5...79a 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #11 Skrevet 20. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bestemor hadde en katt i litt over 17 år, det gikk ikke en kveld uten at katten kom og la seg i fanget hennes. En dag døde bestemor brått, og den dagen og flere dager etter det gikk katten rundt i huset og laget de mest forferdelige lyder. Vi fikk ikke tak i den, den bare gjemte seg. Vi satte frem mat og vann, og satt i sofaen og ventet i tilfelle den kom ut. Så en kveld mamma gikk for å se til katten så lå den der død. Ja, jeg tror katten elsket min bestemor og jeg tror at hennes død fremskyndet kattens død også. Anonymkode: 50ef5...79a Anonymkode: 68184...cb3 4
Gjest PaN Skrevet 20. januar 2018 #12 Skrevet 20. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i huleste er det så viktig for deg å vise en katt at den er elsket når du mener at den ikke skjønner det uansett? Anonymkode: 27c0e...935 Må du lese hele innlegget før du siterer og kommentere. Sitat Kanskje er dét det nærmeste vi kommer det at et dyr kan kjenne kjærlighet; at de vet at dette er fint, mens det andre ikke var fint.
Gjest Springfjær Skrevet 20. januar 2018 #13 Skrevet 20. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Bestemor hadde en katt i litt over 17 år, det gikk ikke en kveld uten at katten kom og la seg i fanget hennes. En dag døde bestemor brått, og den dagen og flere dager etter det gikk katten rundt i huset og laget de mest forferdelige lyder. Vi fikk ikke tak i den, den bare gjemte seg. Vi satte frem mat og vann, og satt i sofaen og ventet i tilfelle den kom ut. Så en kveld mamma gikk for å se til katten så lå den der død. Ja, jeg tror katten elsket min bestemor og jeg tror at hennes død fremskyndet kattens død også. Anonymkode: 50ef5...79a 😭💔
Gjest NotNaomi Skrevet 20. januar 2018 #14 Skrevet 20. januar 2018 Dyr merker veldig godt omsorg og kjærlighet ! Katter som hunder ( og andre dyr ) . Jeg opplevde utrygge dyr som søkte beskyttelse hos visse mennesker . De vet godt hvem de kan være trygge på , så katter merker at eieren elsker dem . Akkurat det er jeg overbevist om av erfaringer .
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #15 Skrevet 20. januar 2018 Vi kan jo ikke vite hva en katt vet. Jeg for min del tror ikke de gjør det. Jeg er veldig enig med PaperFlower her, og tenker ganske likt som henne. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #16 Skrevet 20. januar 2018 1 hour ago, Tabris said: Vi kan jo ikke vite hva en katt vet. Jeg for min del tror ikke de gjør det. Jeg er veldig enig med PaperFlower her, og tenker ganske likt som henne. Det vitner om dårlig innsikt inn i hvordan dyr fungerer. Observerer man dyr og forsøker forstå dem er det veldig tydelig at de ikke fungerer kun på instinkt. Forskning viser også at dyr har mer bredde enn det man tidligere har trodd. Det er egentlig utrolig at det finnes mennesker i 2018 som tror dyr bare er instinkter Nå må man skille det å vite hva noe er fra menneskelige konsepter. Dyr vokser ikke opp med en ide av kjærlighet slik mennesker gjør. Men de har sin egen ide av positive følelser mot dem selv. Om dyr bare var instinkt, hvorfor begynner noen katter å klore på møbler for å få oppmerksomhet? Er det å føle trang for oppmerksomhet i det hele tatt et instinkt? 10 hours ago, PaperFlower said: Jeg tror ikke en katt vet hva det å elske/bli elsket er. Dyr følger instinkter. Tørst? Drikk. Sliten? Hvil. Sulten? Spis. Leken? Lek. Oppmerksomhetssyk? Oppmerksomhet. Men jeg tror den vet om den har det fint eller ikke - altså om livet er avslappet eller slitsomt. Spesielt hvis en katt har opplevd begge deler. På den måten tror jeg den skjønner at livet med dette mennesket er fint, mens det andre livet ikke er så veldig fint. Kanskje er dét det nærmeste vi kommer det at et dyr kan kjenne kjærlighet; at de vet at dette er fint, mens det andre ikke var fint. Så for å "fortelle" dyrene mine at jeg er glad i de, gir jeg de litt kos. En klem, et kyss på hodet, fine myke ord, og kanskje en godbit. Så ofte jeg kan. Det finnes også andre måter (mer faktabaserte måter) å signalisere til en katt at man er glad i de. Her er en fin video om det: Hvorfor eksisterer det signaler der man viser at man er glad i hverandre om katter er ute av stand til å forstå at andre katter/ dyr er glad i de? Hvorfor har katter utviklet kroppspråk får å signalisere noe ifølge deg katter ikke forstår? Anonymkode: b001c...916 4
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #17 Skrevet 20. januar 2018 Jeg har ikke sagt at et dyr er bare instinkter, selvsagt er det ikke det. Du diskuterer en stråmann. Men jeg tror ikke en katt har kapasitet til å forstå at vi elsker den.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2018 #18 Skrevet 20. januar 2018 2 minutter siden, Tabris said: Jeg har ikke sagt at et dyr er bare instinkter, selvsagt er det ikke det. Du diskuterer en stråmann. Men jeg tror ikke en katt har kapasitet til å forstå at vi elsker den. Nå skrev du at du tenkte som paperflower som skriver "dyr følger instinkter", så da er det naturlig å anta at du mener det samme.. Anonymkode: b001c...916 1
minister-mio Skrevet 20. januar 2018 #19 Skrevet 20. januar 2018 ja, men mer instinktivt enn kognitivt.
Tabris Skrevet 20. januar 2018 #20 Skrevet 20. januar 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå skrev du at du tenkte som paperflower som skriver "dyr følger instinkter", så da er det naturlig å anta at du mener det samme.. Anonymkode: b001c...916 At et dyr følger instinkter betyr ikke at det ikke har noe annet enn instinkter. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå