Gå til innhold

Hva er vanlig å gi i dåp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboers søster har fått barn og vi skal i dåp neste helg. Jeg lurer på hvor mye som er vanlig å gi i dåpsgave? Samboer foreslo 1000kr, men jeg tenker det er litt lite. 

 

Har dere forslag? 

Anonymkode: d48a5...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal ha dåp neste uke. Jeg tenker at det kommer veldig an på deres økonomi og hvor nære dere er. 1000 er helt OK. Min søster (student) har allerede satt der inn på kontontio dåpsbarnet. Min svigerinne gir 2500. Hun er fadder til babyen. De andre vet jeg ikke enda.

Anonymkode: 29157...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr. er da mer enn nok! Vil dere gi mer, så for all del. 

Her fikk poden 2000,- av min bror da han ble født og 4000,- (tror jeg?) til dåpen (usikker på beløpene da de ble satt inn på fondskonto som jeg ikke gidder å finne ut hvordan man logger seg inn på :P) Men det syntes jeg var veldig mye, og som forelder så bryr jeg meg egentlig ikke så mye om hvor mye poden har fått for det er jo ikke mine penger uansett :P:fnise: 

Et sett med kopp og skål med barnemotiv til ca. 500,- er også helt innafor som dåpsgave. Ting av sølv også, men det er jo dyrt og blir ofte ikke brukt nok til at det forsvarer prisen (syntes jeg) 

Anonymkode: d69c7...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 er helt greit til nieser og nevøer. 

Anonymkode: e68bc...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lenge siden vi hadde dåp. Fikk nok nærmere 500 kr fra onkler og tanter. Var gaver, men antar det lå rundt der. 

Anonymkode: 35fdb...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke penger i gave, men pleier å gi en eller flere eventyrbøker.

Anonymkode: 0a532...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir også mellom 500 og 1000 til nieser og nevøer. Barna våre fikk ikke penger, men ting som bøker, barnehagesekk, termos/matboks etc.

Anonymkode: 161c3...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr er nok. Men, jeg synes at når man er tante/onkel så er det litt koselig med et lite minne, så jeg ville kjøpt en ting for ca. 500 kr og evt. lagt 500 kr i kortet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I navnefesten fikk barnet 500-1500 fra tanter/onkler, man gir det man vil og har råd til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt gaver for 1000 kr til våre nevøer/nieser. Vi har aldri gitt penger, men heller en gave (håndmalt barnestol med personlig tekst på, fin eventyrbok, fint barneservise e.l. Personlig holder vi oss langt unna alt sølvplett-dillet. Jeg kjenner ingen som bruker det, alt bare ligger i en skuff.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns rundt 1000,- virker som en veldig grei sum til en nevø eller niese, trenger hvertfall ikke gi mer. Den dåpsgaven jeg husker best av de vi fikk var et tykt ullpledd fra Rørospledd i barnestørrelse. Det har vært utrolig mye brukt, både i vogn, seng og som sitteunderlag. Gøy å få noe som både er pent å se på, praktisk i bruk og ikke minst mye i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal i dåp om noen uker til mine barns tremenning.  Jeg har sydd en ullkåpe til barnet, som hun får i dåpsgave. Vil tro verdi hvis kjøpt i butikk ville vært rundt 1000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr må da være mer enn bra nok. Da jeg var student ble jeg spurt om å være fadder for min bror sønn, og jeg ga gave til "bare" 500 kr. Jeg ga ikke penger, men et par fine eventyrbøker. Hva som er et "vanlig" beløp å bruke kommer etter min mening veldig an på livssituasjon, familiebånd, hvor mye dere omgås osv, men jeg syns absolutt ikke 1000 kr er lite. Hvis dere vil og har råd til å gi mer, så er det fint for dere, men ingen forventer det. Hva med å gi 1000 kr på barnets sparekonto og en liten bok?

Anonymkode: 3931f...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1000kr er vel greit. Til eldste ønsket vi oss medlemskap i det lokale boligbyggelaget, service, dåpstallerken, sølvbestikk og bøker. Til vår yngste ønsker vi oss smykker, barnesølje, album og medlemskap i samme boligbyggelag. Pengene til spart tiø egenkapital når de skal inn på boligmarkedet om mange år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk alle de tre trollene smykker å ha på seg i gull. Kostet rundt 1000kr stk. Jeg er søster og fadder. 

Anonymkode: 16e3b...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lenge siden jeg var i dåp til tantebarn. Men mine barn fikk for 2000-2500kr av tanter/onkler. 

Synes det var fint forslag over du fikk, gi 1000kr i penger og en gave utenom. Er så mye fint å gi som varer over tid.

Anonymkode: e178e...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.1.2018 den 12.42, Dorey skrev:

Vi skal i dåp om noen uker til mine barns tremenning.  Jeg har sydd en ullkåpe til barnet, som hun får i dåpsgave. Vil tro verdi hvis kjøpt i butikk ville vært rundt 1000 kr.

Så fin gave! Og fint med noe utenom de vanlige dåpsgavene :) heldig dåpsbarn 

Anonymkode: 2978f...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fin gave! Og fint med noe utenom de vanlige dåpsgavene :) heldig dåpsbarn 

Anonymkode: 2978f...275

Takk, det var hyggelig :) Har vært litt usikker på om det var en ok gave, men da kjører jeg på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hmm,synes det blir litt mye å gi 1000 kroner i dåp til venninners barn jeg.  I løpet av et år der det er flere fødsler (med babyshower og nedkomstgaver),barnedåper,utdrikningslag,bryllup,fødselsdager og jul blir det fort store utlegg,spesielt hvis det som her er forventet at gaven har en viss verdi.

Dagens grådighetskultur i et nøtteskall. 

Anonymkode: 106a1...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...