AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #1 Skrevet 18. januar 2018 Kan jeg drikke pepsi max under fasten? Brus står oppført som en klar væske på arket, men mener at jeg leste på nett at man ikke kunne drikke f.eks cola. Jeg lurer også på hvor fort etter man har tatt tømningsmiddelet (jeg har moviprep) tarmtømmningen begynner? Jeg tok to toilax tabletter akkurat kl 08:00, men har enda ikke vært på do eller kjent noen trang. (Sliter litt med forstoppelse) Men skal hvertfall ta moviprep nå kl 18. Litt rotete, men om noen vil dele sine (positive) erfaringer hadde det også vært flott. Kan jeg få bedøvelse/beroligende før undersøkelsen begynner? Anonymkode: f948c...985
Nuttery Skrevet 18. januar 2018 #2 Skrevet 18. januar 2018 Sånn for min del så gikk det helt greit. Ikke vondt, var helt rolig, ble fort ferdig. Hold deg hjemme, det er helt individuelt når tablettene fungerer. Antar det er greit med pepsi max hvis det står at du kan drikke klar væske og brus inngår i det.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #3 Skrevet 18. januar 2018 2 hours ago, Nuttery said: Sånn for min del så gikk det helt greit. Ikke vondt, var helt rolig, ble fort ferdig. Hold deg hjemme, det er helt individuelt når tablettene fungerer. Antar det er greit med pepsi max hvis det står at du kan drikke klar væske og brus inngår i det. Takk for svar Klarte nettopp å få ned den første literen av moviprep, og det er uten tvil det verste jeg har smakt noen gang. Anonymkode: f948c...985
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #4 Skrevet 18. januar 2018 Det beste er og drikke vann. Cola og cola zero kan gjøre deg mer forstoppet pga innholdet. Anonymkode: de9e2...23e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #5 Skrevet 18. januar 2018 Den drikken slo fort inn hos meg og jeg løp til og fra skåla ganske fort etter inntak av den. Ja det smaker høgg! Jeg fikk ikke ned alt før undersøkelsen,men hadde heldigvis fått tømt meg godt nok. Lykke til med undersøkelsen! Anonymkode: bbdd4...15a
Linazer Skrevet 18. januar 2018 #6 Skrevet 18. januar 2018 Første gangen jeg var inne til koloskopi ba jeg om petidin (smertestillende) og dormicum (avslappende). Jeg tror jeg ga beskjed om det på forhånd for det må være anestesisykepleier til stede da. Det hjalp meg veldig. Jeg var våken, men helt avslappet og kjente ingen smerter. Neste to gangene jeg har vært inne har jeg ikke fått noe. De hadde ikke sykepleier tilgjengelig den ene gangen, og den andre gangen lot jeg meg overtale av legen til å ikke få noe. Det gikk greit uten noe også, men atskillig mer ubehagelig og et par ganger riktig så vondt når legen måtte gjenno, "noen svinger". Og husk, får du smertestillende og avslappende så får du ikke kjøre hjem og de sender deg heller ikke hjem om det ikke er noen sammen med deg. Min samboer dengang var sykepleier så da hadde de ingen betenkeligheter med å sende meg hjem.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #7 Skrevet 18. januar 2018 Takk for flere svar! Jeg blir kjørt til og fra timen så det går nok greit. Nå er det litt over en time siden jeg ble ferdig me den første literen, og jeg opplever fortsatt ingen effekt. Skal det ta så lang tid? Jeg klarte å gå på do å "presse" ut normal/hard avføring, men det er ingen tegn til den vandigeavføringen som man skal få. Jeg har imidlertid blitt svært oppblåst og har mye vondt i magen. ts Anonymkode: f948c...985
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #8 Skrevet 18. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for flere svar! Jeg blir kjørt til og fra timen så det går nok greit. Nå er det litt over en time siden jeg ble ferdig me den første literen, og jeg opplever fortsatt ingen effekt. Skal det ta så lang tid? Jeg klarte å gå på do å "presse" ut normal/hard avføring, men det er ingen tegn til den vandigeavføringen som man skal få. Jeg har imidlertid blitt svært oppblåst og har mye vondt i magen. ts Anonymkode: f948c...985 Prøv og beveg deg så tarmen får jobbe, og som jeg skrev tidligre prøv med vann ikke brus da blir du og mer oppblåst. Hvor mange liter har du igjen? Anonymkode: de9e2...23e
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #9 Skrevet 18. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Prøv og beveg deg så tarmen får jobbe, og som jeg skrev tidligre prøv med vann ikke brus da blir du og mer oppblåst. Hvor mange liter har du igjen? Anonymkode: de9e2...23e Det skal jeg gjøre. Skal drikke 1L 4 timer før undersøkelsen i morgen. Anonymkode: f948c...985
Silje92 Skrevet 19. januar 2018 #10 Skrevet 19. januar 2018 Jeg ville anbefalt at du drakk mye vann i tillegg til pepsi max Om det står oppført at du kan drikke brus så er det helt innafor, hold deg til det sykehuset har skrevet og ikke hva som står på nettet. Jeg kan dessverre ikke dele noe positivt med koloskopien. Tarmene mine lå krunglete til og det endte med at en annen lege måtte ta over da den første legen rett og slett ikke kom seg forbi en sving. Det er det verste jeg har opplevd noen gang.... Men utover dette så var undersøkelsen bare ubehagelig, ikke vondt. Tror opplevelsen hadde vært en helt annen om legen også stoppet når jeg hylte i smerter og ikke fortsatte, altså en første legen 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #11 Skrevet 19. januar 2018 Jeg tenkte å gi en liten oppdatering, siden jeg vet at det er mange som gruer seg. Jeg kom frem ekstremt nervøs, og ble tilbudt beroligende så lenge noen hentet meg. Så tok jeg på meg en truse med hull bak, og fikk veneflon med noe beroligende i. Etter dette følte jeg meg bare brisen, og hele undersøkelsen gikk som en lek. Det tok litt tid siden han slet med å komme til tynntarmen, men hele prosessen var smertefri. Det eneste ubehaget jeg opplevde var når det ble tatt prøver av det betente området, og det heller ikke det var spesielt ubehagelig. Legen var kjempeflink, og viste meg forskjellen på hvordan tarmen skulle se ut, og hvordan min var med betennelsen. Han tok seg god tid, og snakket meg gjennom det. Jeg følte meg ekstremt godt ivaretatt i en sårbar situasjon, så jeg håper at noen som skal ta koloskopi (og leser dette) ikke gruer seg så fælt. Fasten og tømningen var (i mine øyne) mye verre enn selve skopien. Nå skal jeg bare ta noen piller så blir jeg forhåpentligvis raskt bedre! ts Anonymkode: f948c...985 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2018 #12 Skrevet 23. juli 2018 På 18.1.2018 den 21.10, AnonymBruker skrev: Den drikken slo fort inn hos meg og jeg løp til og fra skåla ganske fort etter inntak av den. Ja det smaker høgg! Jeg fikk ikke ned alt før undersøkelsen,men hadde heldigvis fått tømt meg godt nok. Lykke til med undersøkelsen! Anonymkode: bbdd4...15a Hvor mye drakk du? Hilsen en som er på 1,5 liter nå og holder på å kaste opp Anonymkode: ddb49...d03
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå