Gå til innhold

Hva bruker du på mat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv er jeg nesten vegeterianer, bor alene og matbudsjettet ligger på mellom 2500 og 3000,pr mnd.

Avhengig av hvor ofte jeg inviterer folk på middag og noen må bare ha kjøtt og da er det mest praktisk å bare lage en middag og hvor ofte jeg spiser ute.

Jeg kjøper ordentlig mat lager fra bunnen av . Spiser lite godteri,begrenser seg til peanøtter,mørk sjokolade,dadler,fiken,kakao m krem og lignende hvis jeg får helt noia.  Til gjengjeld sparer jeg ikke på ingrediensene hvis jeg bestemmer meg for å lage en matrett.

Prøver å storhandle når det er billig. Alkohol og røyk bruker jeg ikke, og reiser sjelden. Jeg er lavtlønnet og er veldig glad i å lage mat.

Hvordan ser ditt matbudsjett ut?

Anonymkode: 870cc...6bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selv er jeg nesten vegeterianer, bor alene og matbudsjettet ligger på mellom 2500 og 3000,pr mnd.

Avhengig av hvor ofte jeg inviterer folk på middag og noen må bare ha kjøtt og da er det mest praktisk å bare lage en middag og hvor ofte jeg spiser ute.

Jeg kjøper ordentlig mat lager fra bunnen av . Spiser lite godteri,begrenser seg til peanøtter,mørk sjokolade,dadler,fiken,kakao m krem og lignende hvis jeg får helt noia.  Til gjengjeld sparer jeg ikke på ingrediensene hvis jeg bestemmer meg for å lage en matrett.

Prøver å storhandle når det er billig. Alkohol og røyk bruker jeg ikke, og reiser sjelden. Jeg er lavtlønnet og er veldig glad i å lage mat.

Hvordan ser ditt matbudsjett ut?

Glemte å si at jeg bor alene.

Skrevet

Vi er 2, og bruker ca 5-6 000 på alt av dagligvarer (altså inkludert vaskemidler, shampo, tannkrem, bossposer, og alt annet man kan få kjøpt på kiwi). Vi spiser mye frukt og grønt, som er ganske dyrt, og går for de sunne alternativene (grovbrød, som er omtrent dobbelt så dyrt som luftloffen fra firstprice). Vi flotter oss også med å steke rundstykker både lørdag og søndagsmorgen, og med rundstykker til lunsj om lørdagen. Vi kjøper det vi har lyst på. Eneste gangene vi "nekter" oss noe, er når det kommer til kjøtt. Det er så latterlig dyrt med hele kjøttstykker at det kjøper vi tilnærmet lik aldri. 

Da jeg bodde alene brukte jeg mellom 1500-2000 i måneden. 

Anonymkode: f51e8...01b

• Liker 1
Skrevet

Vi er en familie på 4. Muligens 6000+.

God mat betyr en del. Så det spares ikke mye der. 

Anonymkode: de8fd...1d8

Skrevet

Vi er 3 voksne og bruker rundt 5000 i måneden på mat. Alkohol, snus, godteri osv kjøper vi hver for oss. Vi får en del gratis kjøtt og fisk, mannen går på hjortejakt hver høst, og sønnen fisker en del hele året. Vi har kjøkkenhage, så vi er selvforsynt med grønnsaker deler av året (utgifter til frø o.l inngår selvfølgelig i summen vi bruker på mat). Vi spiser vanlig sunn mat. Jeg lager det meste fra bunnen, da jeg ikke tåler posegryter o.l.

Anonymkode: 8bcc7...e17

• Liker 1
Skrevet

Vi er en familie på fem og bruker ca 10 000 i mnd. Vi er opptatt av god mat, spiser sunt og variert og lager det meste fra bunnen av. 

Skrevet

Vi er 2 stykker + 2 katter. Har et matbudsjett på 6000 kr pr mnd. Dette inkluderer også f.eks godteri, restaurantbesøk, kattemat og kattesand, samt velværeprodukter etc.

Mvh Yvonne :heiajente: 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å si at jeg bor alene.

Nei det gjorde du ikke.

Jeg bruker ca 2000-2200 i mnd på mat. Spiser relativt sunt, selv om det kan bli litt sjokolade innimellom. Men jeg spiser ikke mye kjøtt, og i tilfelle nesten bare som pålegg. Spiser derimot en del fisk. Spiser så å si aldri ute. 

Anonymkode: 21f32...51b

Skrevet

Vi er to stykker og bruker vel i gjennomsnitt 4000-5000 per mnd på mat. Det inkluderer å spise ute. Kjøper alt vi vil ha, men spiser opp det vi kjøper/evt fryser ned. Liker ikke å kaste mat.

Anonymkode: 8e0c5...de8

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er 2, og bruker ca 5-6 000 på alt av dagligvarer (altså inkludert vaskemidler, shampo, tannkrem, bossposer, og alt annet man kan få kjøpt på kiwi). Vi spiser mye frukt og grønt, som er ganske dyrt, og går for de sunne alternativene (grovbrød, som er omtrent dobbelt så dyrt som luftloffen fra firstprice). Vi flotter oss også med å steke rundstykker både lørdag og søndagsmorgen, og med rundstykker til lunsj om lørdagen. Vi kjøper det vi har lyst på. Eneste gangene vi "nekter" oss noe, er når det kommer til kjøtt. Det er så latterlig dyrt med hele kjøttstykker at det kjøper vi tilnærmet lik aldri. 

Da jeg bodde alene brukte jeg mellom 1500-2000 i måneden. 

Anonymkode: f51e8...01b

Om dere spiser mye frukt og grønt, vil jeg anbefale utledningsbutikkene. De henter frukt og grønt selv og selger som oftest mye billigere enn kiwi/rema uansett om det er trumf eller app. Er masse å spare.

Er mye som selges på kiwi i poser som selges i løsvekt også. Utvalget er også mye større! Er det noe du er ute etter kan du også be dem kjøpe inn til neste levering :) 

Skrevet

HVA er jeg bruker på mat? Penger....

Skrevet

Vet du.. det kommer an på hva vi har av penger. Kjøper etter hva vi har råd til. Fått ekstra mye penger = biff. 

Dårlig råd = ris og kylling

Anonymkode: 71a0c...e0c

Skrevet (endret)

Alene bruker jeg 1300-1800 kr, budsjettet varierer fra hvor mye alkohol, laks jeg kjøper eller når jeg spiser ute. Jeg er ikke den sunneste personen, spiser mye ris, grønnsaker, tofu, makrell og nudler og handler 90% mest på asiatiske butikker, så sparer en del der. Brød med enkle pålegg som ost/skinke eller bare kaffe til frokost, salat eller vegetar pasta til lunsj. Lager også noen saus fra bunnen, og spiser laks når jeg har litt ekstra råd.

Jeg er ikke vegetarianer heller, men spiser heller ikke for ofte kjøtt med mindre jeg krever det sykt. Sparer også ca 100-150 kr i måneden fordi jeg får ris av mamma istedenfor å kjøpe (vi har sånn 60 kg ris i store container). Spiser heller ikke godteri, drikker ikke juice, iste, brus (bortsett fra utesteder), cveldig sjeldent sjokolade men innrømmer jeg liker veldig godt å spise chips minst en gang i uken/hver 2. uke. Budsjettet er lavt fordi jeg spiser ikke mye, trenger bare rundt 1200-1300 kal for å fungere (det er normalt når man er under 150 cm..).

Endret av kimchi wasabi
Skrevet

Etter å ha betalt leie og lagt litt av til sparing har jeg ca. 2900 kr igjen i måneden, bruker som regel disse opp. Det gjelder da mat, bensin og eventuelle aktiviteter. Er student da, og bruker muliegns litt mer i august og januar og storhandler litt når det er tilbud.

Anonymkode: 5d87d...6a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...