Gå til innhold

Jobbe 100%?


undulat2018

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det er mange uten arbeid i Norge har jo en sammenheng med at mange ikke jobber. Siden utgiftene til NAV, trygder og annet stiger når flere ikke er i jobb, så er det gjerne utgifter som blir lastet på privatpersoner og bedrifter over skatteseddelen. I neste runde fører det da til at man som liten foretaksinnehaver ikke har råd til å ansette flere, og dermed er man inne i en dårlig spiral. 

Også i seg selv er det et problem at mange ikke jobber. En del jeg vet om driver rundt uten mål og mening, og blir ikke akkurat bedre psykisk av det for å si det sånn. Det igjen fører til flere helseutfordringer og igjen flere utgifter til lege og behandling. 

Nei, alle kan ikke jobbe, hvis man er så syk at man faktisk ikke greier, blir ufør på grunn av arbeidsulykke eller lignende, så er det fint at vi har et system som kan plukke opp det. At ikke alle vil jobbe er nå så, men tror du alle oss som jobber ræva av oss syntes det er gøy å stå opp tidlig hver eneste dag og jobbe det meste av den våkne tiden? Alle som jobber vil ikke nødvendigvis jobbe, men innser at samfunnet fungerer på den måten hvis det skal gå rundt. 

Nei, denne mannen forstod vel ikke det. At man skal bidra til å brødfø seg selv er jo dessverre et ukjent begrep for mange av de som kommer til Norge. Og se hvor "godt" mange av de landene mange kommer fra fungerer :ironi:

Anonymkode: 66404...297

Ingenting kan forsvare å jobbe 100%. Du skisserer hovedproblemet i verden; den økonomiske bløffen. At vi mennesker skal jage dag etter dag for penger til å bytte til oss mat eller ting vi ikke trenger. Et samfunn/land kan jo drives på dugnad?

Å drive rundt uten mål og mening gjelder jo ikke for de som ønsker å ha fri.

Du beskriv tredemøllelivet som vi mennesker lar oss styre av, noe som ikke betyr livskvalitet for mange. Igjen; økonomi er noe svineri. 

Man kan fint brødfø seg selv på 50% stilling. Men så har vi jo den store galskap der vi importerer mennesker som man ikke vet hva man skal gjøre med, som havner i NAV systemet resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Nyttig skrev:

Ingenting kan forsvare å jobbe 100%. Du skisserer hovedproblemet i verden; den økonomiske bløffen. At vi mennesker skal jage dag etter dag for penger til å bytte til oss mat eller ting vi ikke trenger. Et samfunn/land kan jo drives på dugnad?

Å drive rundt uten mål og mening gjelder jo ikke for de som ønsker å ha fri.

Du beskriv tredemøllelivet som vi mennesker lar oss styre av, noe som ikke betyr livskvalitet for mange. Igjen; økonomi er noe svineri. 

Man kan fint brødfø seg selv på 50% stilling. Men så har vi jo den store galskap der vi importerer mennesker som man ikke vet hva man skal gjøre med, som havner i NAV systemet resten av livet.

Bytte til oss mat eller ting man ikke trenger? Jeg tror det er mange som setter pris på å ha nok mat, en grei bolig, muligheten til å ta seg en ferie i ny og ne etc. Det er jo nettopp dette en 100% stilling åpner dørene for blant de aller fleste mennesker (du har seff de som lever og ånder for egen bedrift 200%, men disse er det jo ikke så mange av, og de lever jo dessuten for drømmen sin, så de har det nok egentlig ikke så dårlig.). Jobb er med andre ord et nødvendig onde for mange, som åpner visse muligheter for en selv, og som samtidig bidrar sterkt inn i velferdsstaten. 

Samfunnsmessige mekanismer forsvarer også 100% stilling. Du kan gjerne ønske deg et samfunn der langt færre jobber fullt, men da kan du også se langt etter velferdsgoder som gratis eller veldig rimelig høyere utdanning (ikke skolepenger), kun egenandel i helsevesenet, subsidierte barnehager, barnetrygd, dagpenger og andre støtteordninger etc. Skal alt dette gjøres frivillig eller på dugnad så må man ganske enkelt regne med at man da betaler man mye mer eller i ytterste konsekvens, fullt ut for disse tjenestene. Du må ikke la deg lure av de mest økonomisk liberale, som tror alt blir så mye bedre, bare man gjør alt her i samfunnet frivillig. Kan jo bruke diverse amerikanske venner av meg som eksempel. Der er skatte- og avgiftstrykket langt lavere, noe som ved første øyekast skulle se ut som at da kan man jobbe mye mindre. Men de må spare til barnas collegeutdannelse (som er på flere tusen dollar i året for hver av dem), de må kjøpe helseforsikring (også mange tusen dollar i året), de betaler barnehage fullt ut (USD 1200 for hvert barn i måneden!)

Så ja, men gjerne at økonomi er noe svineri, men da får du samtidig ta deg selv i nakken og begynne å betale for alt du tar for gitt selv!

 

Anonymkode: 66404...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2018 den 16.16, undulat2018 skrev:

Spare til pensjon gjør jeg allerede 😊 og har en psykisk krevende jobb på lindrende avdeling, derfor jeg stiller spørsmål for råd! 

Mitt råd er å få deg en mindre psykisk krevende jobb, og detetter arbeide 100% :)

Anonymkode: adff7...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha arbeidet 100%. Du arbeider allerede 85%, og du kommer til å jobbe alt for lite om du når du eventuelt får barn vil gå enda mer ned i stilingsprosent. Om jobben din er for krevende for deg nå til å jobbe 100% ville jeg ha byttet.

Men igjen så avhenger det jo av hva slags liv du ønsker å leve. De fleste kan nok klare å leve på et minimum, men det er jo ikke alle som ønsker det. Jeg kunne godt ha klart meg med å jobbe 80%, men da hadde jeg tjent for lite for å kunne spare meg opp nok penger til pensjon. Når jeg nå arbeider 100% så har jeg råd til alt alt jeg trenger pluss litt til (den årlige ferien, litt oppussing, kino...). Jeg blir ikke utslitt av jobben min, da.

Anonymkode: f46fb...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er farlig lett å bli vant til ekstra fritid. Er du ung, frisk og singel nå tenker jeg at det er absolutt mest økonomisk gunstig å gå opp i 100%. Å redusere arbeidsmengden 10-20% kan være lurt i visse livsfaser, for eksempel når du stifter familie. Eller hvis du blir gammel i jobben, er sliten og har økonomisk handlerom til å gå ned litt bare for å ha en bedre hverdag.

Kort sagt er det andre faser av livet der du kan ha behov for både mer penger og mer fritid. Å jobbe deltid akkurat nå synes jeg er litt ekstravagant, for å være ærlig.

Anonymkode: 975cb...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Når jeg nå arbeider 100% så har jeg råd til alt alt jeg trenger pluss litt til (den årlige ferien, litt oppussing, kino...). Jeg blir ikke utslitt av jobben min, da.

Anonymkode: f46fb...e45

Alle ønsker jo ikke å leve det kjedelige livet du beskriver da: "den årlige ferien, litt oppussing, kino"..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er farlig lett å bli vant til ekstra fritid. Er du ung, frisk og singel nå tenker jeg at det er absolutt mest økonomisk gunstig å gå opp i 100%. Å redusere arbeidsmengden 10-20% kan være lurt i visse livsfaser, for eksempel når du stifter familie. Eller hvis du blir gammel i jobben, er sliten og har økonomisk handlerom til å gå ned litt bare for å ha en bedre hverdag.

Kort sagt er det andre faser av livet der du kan ha behov for både mer penger og mer fritid. Å jobbe deltid akkurat nå synes jeg er litt ekstravagant, for å være ærlig.

Anonymkode: 975cb...844

Enig. Så lenge man ellers er ung og frisk, så er det lurt å jobbe fulltid i denne perioden av livet. Man vet aldri når man får bruk for å redusere litt, så det er lurt å smi jernet mens det er varmt.

Anonymkode: 66404...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå ned til 40% stilling. nyt livet. ta lange turer i naturen. lag god mat til typen. les en god bok. ha energi til å være med venner og familie. Se en soloppgang, se en solnedgang. 40% stilling ca = 12.000kr utbetalt i måneden er mer enn nok. 

Anonymkode: f75e1...637

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2018 den 14.07, boblevann skrev:

Snakk for deg selv. Noen jobber er mer utfordrende, stressende og tunge enn andre (selv innen samme utdannelse/yrke). Samfunnet? TS kjenner sin egen begrensning og samfunnet er mer tjent på at hun jobber 80% hele livet, enn at hun jobber 100% noen år og så blir utbrent og ufør :P 

I tillegg til at de som jobber redusert ofte har mindre sykedager, tar sykt barn-dager hvis det er deres fridag, gjør unna ting som legebesøk som man har krav på i arbeidstiden på fridagen sin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig alltid vært for å at folk skal jobbe 100%, så lenge helsa tilsier at det går fint. Men jeg studerer selv til å bli sykepleier, og jobber på en travel avdeling ved siden av hvor jeg deriblant jobber 100% om sommeren. Jeg er ung, fri og singel, men likevel merker jeg at man blir mye mer sliten av en slik travel jobb i turnus, enn å jobbe 8-16 mandag-fredag. Tror faktisk ikke jeg ønsker å jobbe mer enn 85-90% som sykepleier. Hvis du trives med den stillingen du har nå, og har inntekt nok til å klare deg + litt til og kanskje litt til sparing osv, så synes jeg du skal fortsette med det. Det viktigste er at man trives og har det bra i kropp og sinn. Og du kan jo alltids jobbe ekstravakter som sykepleier om du trenger litt ekstra penger en mnd :) 

Anonymkode: 5aac1...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...vi vet ikke hva som skjer i fremtiden. Surt å ha brukt opp årene med god helse på jobbing, samtidig er det også surt å bli syk og kun ha krav på minimumsytelser. Nordmenn flest er veldig opptatt av pensjon, og det forbauser meg hvor mange som synes de har rett til å stikke nesen sin i andre sine pensjonsplaner. Selv har jeg hatt en lang ungdomstid, hvor jeg har gjort mye rart og spennende, hatt mye fritid, drevet med det andre vil kalle hobbyer på fulltid. Det gikk fint det, nå lever jeg et "vanlig" liv med mann og hus. Heldigvis ser det foreløpig ut som at de som spådde at jeg kom til å tilbringe pensjonstiden alene mens jeg spiste kattemat tok feil.

Anonymkode: 6ac08...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. januar 2018 den 17.08, AnonymBruker skrev:

Dette er så teit. Det viktigste er at folk er i jobb og kan leve av det, mye bedre enn at folk jobber 100% og blir utbrent. DA vil de koste samfunnet da. Og som en annen skriver, pensjonen er over og ut om noen år, så hvis du jobber skjorten nå for å få god pensjon om 30 år så driter du deg skikkelig ut! Med mindre du sparer privat da.

Helt ufattelig at folk ennå går rundt og gnåler om pensjonen, det går an å tenke litt og!

Anonymkode: d9fa8...cd1

Folk flest klarer da å jobbe 100% uten å bli utbrent. Det er ikke noe enten jobber du 100% og blir utbrent, eller så jobber du gradert og har super livskvalitet. En ung og frisk person burde klare å jobbe 100% uten noe videre problem. Det er faktisk et stort problem med folk som prioriterer fritiden sin fremfor å bidra til samfunnet. 

Anonymkode: 30758...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk flest klarer da å jobbe 100% uten å bli utbrent. Det er ikke noe enten jobber du 100% og blir utbrent, eller så jobber du gradert og har super livskvalitet. En ung og frisk person burde klare å jobbe 100% uten noe videre problem. Det er faktisk et stort problem med folk som prioriterer fritiden sin fremfor å bidra til samfunnet. 

Anonymkode: 30758...fc6

Er 100% uenig med deg!🙂 Men folk som deg ønsker å moralisere over andre, og presse alle inn i det samme A4-mønsteret. Dere takler ikke at andre gjør sine livsvalg og er fornøyde med det. Jeg spyr av folk som deg!

Anonymkode: d9fa8...cd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er 100% uenig med deg!🙂 Men folk som deg ønsker å moralisere over andre, og presse alle inn i det samme A4-mønsteret. Dere takler ikke at andre gjør sine livsvalg og er fornøyde med det. Jeg spyr av folk som deg!

Anonymkode: d9fa8...cd1

For et svar. Det var ikke meg du siterte, men jeg er enig med han/henne. Folk flest klarer jo helt fint å jobbe 100%. Friske, unge mennesker flerst har null problem med å jobbe 100%. Det er ikke "moralisering" å si noe slikt - det er jo det som stemmer! Det vil alltid finnes mennesker som det blir litt for mye for, men for de aller fleste så er det å jobbe fulltid ikke noe problem.

Anonymkode: f46fb...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever bare en gang - jobb så mye du føler for og slik at det dekker dine økonomiske behov . Tenke på pensjonistlivet nå blir feil fordi de aller fleste kvinner ender opp som minstepensjonister likevel.

Anonymkode: 475ab...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er 100% uenig med deg!🙂 Men folk som deg ønsker å moralisere over andre, og presse alle inn i det samme A4-mønsteret. Dere takler ikke at andre gjør sine livsvalg og er fornøyde med det. Jeg spyr av folk som deg!

Anonymkode: d9fa8...cd1

Tro meg, det er etterhvert flere av oss som heller ønsker et samfunnsoppsett der flere i større grad kan jobbe deltid eller velge å ikke jobbe i det hele tatt, og generelt der man må ta større ansvar for arbeidsinnsats kontra hvilke samfunnsgoder man henter ut. Der er ikke så enkelt som å si at man "moraliserer" over andre hvis man ikke vil jobbe eller ønsker å jobbe sterkt redusert. Arbeidsinnsats og påfølgende skatteinngang er per i dag tett knyttet til velferdstjenester mange i dag tar for gitt, og hvis mange nok skulle kuttet ned på sin stillingsprosent, så hadde det gått utover finansieringen av disse velferdstjenestene. Alt fra skoler, subsidiert utdanning, subsidierte helsetjenester, barnetrygd, kulturtilbud, samferdsel osv. finansieres i dag over skatteseddelen. At folk jobber på generelt grunnlag er derfor et bidrag til denne samfunnsstrukturen og disse tjenestene. Hvis mange nok jobber mindre, vil man i mindre grad bidra til å finansiere disse tjenestene, og de vil i så fall måtte skjæres ned på. 

Anonymkode: 66404...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trøste alle som er redd for at jeg skal jobbe for lite med at jeg har takket ja til 100% isteden for 85%. Dette på grunnlag av manko på folk på jobb. 

Men gang i fremtiden vil jeg nok gå ned til 85% igjen (dessverre), men den tid er ikke akkurat nå. :)

Og til dere bekymrede som tenker jeg ikke får mat på bordet når jeg blir pensjonist - jeg sparer selv til pensjonen min :nori: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville jobbet 85 %. Synes ikke jobb skal gå over det livet man ønsker å leve. Vi lever bare en gang.

Anonymkode: 8faa0...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16/01/2018 at 7:25 PM, undulat2018 said:

Jeg jobber som sykepleier, nå i 85% (deltid da dette var mitt ønske da jeg fikk jobb - da jeg setter pris på å ha overskrudd til dels hobby som er trening). 

Her for litt siden spurte sjefen om jeg kunne gå over i 100%. Har fått god tid til å tenke, men vet virkelig ikke hva jeg skal velge.

Økonomisk sett er det jo såklart bedre å gå i 100%, men må jo ærlig si at jeg elsker fridagene mine, så veldig 😂 

Har dere noen synspunkter på hva dere ville valgt/rådet noen til å valgt? 

Jeg hadde valgt 85%. Hvorfor tenke økonomisk? Ikke la penger definere din lykke!

Nyt fridagene og gjør det du liker med hobby/trening. Lev i nueeet og ikke bekymre deg alt for mye om fremtiden. Vet jo aldri når vi dør :P 

Du har jo allerede en svært betydningsfull jobb, syns du fortjener den xtra fritiden din jeg! Man bør alltid gjøre det man liker syns nå jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...