Gå til innhold

Ingluensavaksine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tatt influensavaksine på grunn av graviditet. Flere rundt meg som i dag sier de har fått influensa. Jeg har forstått at årets influensavaksine har liten dekning.. Betyr det at jeg

A: Kan få influensa allikevel og egentlig ikke er særlig beskyttet

B: Kan få influensa allikevel men den vil være mye mildere enn ellers på grunn av vaksinen

Noen som vet? Jeg har hørt begge forklaringene...

Anonymkode: f0e3e...538

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tatt influensavaksine på grunn av graviditet. Flere rundt meg som i dag sier de har fått influensa. Jeg har forstått at årets influensavaksine har liten dekning.. Betyr det at jeg

A: Kan få influensa allikevel og egentlig ikke er særlig beskyttet

B: Kan få influensa allikevel men den vil være mye mildere enn ellers på grunn av vaksinen

Noen som vet? Jeg har hørt begge forklaringene...

Begge deler er mulig, men dersom du har oppnådd tilstrekkelig immunitet, er det mest sannsynlige at du ikke blir syk. Neste scenario er at du kan risikere sykdomsutvikling, men forløpet vil sannsynligvis bli mildere. Det er ikke mulig å gi sikre prediksjoner.

Anonymkode: 6af58...480

Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge deler er mulig, men dersom du har oppnådd tilstrekkelig immunitet, er det mest sannsynlige at du ikke blir syk. Neste scenario er at du kan risikere sykdomsutvikling, men forløpet vil sannsynligvis bli mildere. Det er ikke mulig å gi sikre prediksjoner.

Hva avgjør om man oppnår tilstrekkelig immunitet da? Hvor lang tid det har gått siden vaksinen f.eks?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva avgjør om man oppnår tilstrekkelig immunitet da? Hvor lang tid det har gått siden vaksinen f.eks?

Viruset kan muttere på måter man "ikke forutså" da vaksinen ble laget. Virus som gjør deg syk er altså for ulikt det som vaksinen var basert på. Influensavirus endrer seg raskt og finnes i mange varianter så det er aldri mulig å gardere seg 100% mot sykdom. Heldigvis går det fint med de fleste som blir syke, tross graviditet. :) 

Skrevet

Ja du kan få influensa likevel siden de treffer sjeldent med den vaksinen, det ser man på alle som får influensa selv om de er vaksinerte.

Forskere sår tvil om effekten av den (2011): https://www.dagbladet.no/nyheter/forskere-sar-tvil-om-influensavaksinenes-effekt/64382793

Og så vidt jeg vet finnes det ingen forskning bak om man får et "mildere forløp" eller ei. Husker Siv Jensen fikk en ganske dårlig reaksjon på den vaksinen, hun sa hun hadde aldri vært så syk: https://www.seher.no/kjendis/nekter-a-ta-vaksinen/64734068

Og den Britiske journalisten Piers Morgan fikk influensa to ganger etter han tok vaksinen på TV for å vise at man ikke fikk influensa av vaksinen, tror ikke han vil være enig i at man får noe "mildere forløp" :fnise:
https://www.youtube.com/watch?v=GjzMMqVFDH0
https://www.youtube.com/watch?v=3ups38aHGBE

Anonymkode: 6d380...e10

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er den immunresponsen kroppen din gjør når vaksinen blir satt, og prosessen tar ca. 2 uker. Noen ganger blir ikke responsen helt slik som forventet, men for de aller fleste ved normal helse er ikke dette noe å tenke på. Dersom du ikke er helt adekvat immunisert, vil et eventuelt sykdomsforløp arte seg som mildere enn om du var helt uvaksinert.

Imidlertid tilhører - som flere har vært inne på - influensavirusene en virusfamilie (orthomyxoviridae) som muterer svært raskt, og derfor kan man være uheldig og bli smittet av et influensavirus med antigener som ikke matcher antistoffene vaksinen din fikk kroppen til å produsere. 

Årets vaksine dekker to A-type influensaer (Michiganlignende H1N1 og Hong Kong-lignende H3N2) og en B-type (Brisbane 2008-lignende). Dersom du smittes av influensavirus som er derivert fra disse viruslinjene, vil vaksinen sannsynligvis gi deg full beskyttelse. Imidlertid er det vanskelig å forutsi både hvilke virusstammer som vil forekomme og i hvilken grad de muterer. Dersom de har mutert i den grad at antigenene på viruskappen ikke lenger gjenkjennes, vil du bli syk.

• 2 uker senere...
Skrevet

7 av 8 som nylig døde av influensa i Santa Barbare var vaksinert og fikk også medisin mot influensa:

"Eight Santa Barbara County residents have died from the flu in the past two weeks alone. By contrast, only three residents died throughout last year’s entire flu season, which typically runs from October to April. All eight people were ages 65 or older.

“These numbers are unprecedented for the past 10 years,” said Dr. Charity Dean, public health czar for Santa Barbara County. Dean said all but one of the eight had been vaccinated and all had been given flu-fighting medications. “I’m worried about how severe our flu season will be,” she said."

https://www.independent.com/news/2018/jan/08/flu-kills-eight-santa-barbara-residents-two-weeks/

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

7 av 8 som nylig døde av influensa i Santa Barbare var vaksinert og fikk også medisin mot influensa:

"Eight Santa Barbara County residents have died from the flu in the past two weeks alone. By contrast, only three residents died throughout last year’s entire flu season, which typically runs from October to April. All eight people were ages 65 or older.

“These numbers are unprecedented for the past 10 years,” said Dr. Charity Dean, public health czar for Santa Barbara County. Dean said all but one of the eight had been vaccinated and all had been given flu-fighting medications. “I’m worried about how severe our flu season will be,” she said."

https://www.independent.com/news/2018/jan/08/flu-kills-eight-santa-barbara-residents-two-weeks/

Men du leste kanskje ikke dette?:

"Dean attributed this year’s impact to a strain of flu — H3N2 — that’s particularly resistant to vaccination. According to the Center for Disease Control, vaccines have been effective at knocking this strain out only 32 percent of the time. But studies from Australia — where the flu season runs about six months ahead of the United States and Europe — indicates the vaccine’s effectiveness could be even more limited than that, only ten percent."

Det du viser med hva du skriver, er at du ikke forstår prinsippene bak vaksinering, og hvorfor influensavirusene er vanskelige å lage effektive vaksiner mot. Det er til og med en del kofaktorer i miljøet rundt disse pasienteme som ikke helt kan utelates fra betraktningen.

Du kan ikke bare klippe ut løse segmenter fra en artikkel og betrakte det som et bevis for noe. Det er i essens ikke noe annet enn løgn når du gjør slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...