Gå til innhold

Hvordan velger man etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om man virkelig ikke blir enige ved diskusjon, kan man jo trekke lodd. Det vet jeg om flere som har gjort. 

Anonymkode: 6bd5d...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er veldig koselig at hele familien har samme navn. Jeg har et mellomnavn fra moren min sin side, så det kommer jeg nok til å beholde når jeg gifter meg, vet ikke om barna skal få det eller ikke. Når jeg gifter meg vil jeg gjerne ta etternavnet til mannen min.

Jeg har også et sjeldent etternavn (sjelden her i Norge, men veldig vanlig der jeg kommer fra), jeg har ikke noe problem med å ikke hete det lenger, men samtidig har jeg ikke særlig lyst til å bytte navn til Hansen/Olsen... Så om min fremtidige mann heter det til etternavn må jeg nok ta noen runder med meg selv, men jeg kommer nok frem til at det uansett er viktigst for meg å ta navnet hans. Kunne aldri bedt mannen om å skifte til mitt etternavn, det måtte i så fall være noe han foreslo selv. 

Anonymkode: a2ab5...54e

Skrevet

Dere får gjøre som foreldrene til Sigrid Bonde Tussvik. 
Der heter hun Bonde Tussvik og søsteren heter Tussvik Bonde. 
Bytte navn på hver av barna ;) For det blir vel mest sansynlig et barn til...

Skrevet

Jeg beholdt mitt når vi giftet oss. 

Barna fikk hans etternavn, uten mitt som mellomnavn. 

Grunnen er at jeg heller ville ha to fornavn på dem enn å presse inn mitt etternavn også. Og fire navn er for mye. 

Ine Marie Skogsvåg Ødegaard, er litt overkill. Stryk ett etternavn/mellomnavn og det er helt ålreit. 

Vi endte på hans gjennom følgende resonnement... 

A) Vi bestemte at begge to føler like mye/lite for våre navn, så dette utgår helt fra pro/con listene. 

B) Mitt etternavn er ti ganger mer vanlig enn hans. Hans er ikke beskyttet. 

C) Hans etternavn er mye lettere for engelsktalende m.m. å uttale enn mitt. Ingen av dem har åøæ i seg. Det ville eventuelt vært et minus. 

D) Våre barn var begge navns siste sjanse til å videreføres i våre familier. Men jeg har søstre og mine foreldre har mange barnebarn. Hans foreldre har kun våre barn som barnebarn og vil ikke få flere. Så hans etternavn vant familiepoenget, at det ville bety ekstra mye for hans foreldre. 

Anonymkode: 3808b...df4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har etternavn som ender på «sen» og han har etternavn som ender på «bø». Hvilket hadde dere valgt? Mitt «sen»-etternavn er ikke er av de vanligste, ikke Olsen, Hansen osv. Men hans etternavn har Ø i seg noe jeg synes er litt dumt. 

Anonymkode: 05b18...7c8

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har etternavn som ender på «sen» og han har etternavn som ender på «bø». Hvilket hadde dere valgt? Mitt «sen»-etternavn er ikke er av de vanligste, ikke Olsen, Hansen osv. Men hans etternavn har Ø i seg noe jeg synes er litt dumt. 

Anonymkode: 05b18...7c8

Hva vi ville valgt er jo ikke viktig. Synes han er det dumt med Ø? Synes han er det dumt med -sen? 

Er dere gift, eller skal dere gifte dere? I siste fall, hva gjør dere med navn om dere gifter dere? Hvis feks dere vet at han skal ta ditt navn om noen år, så la barnet få slippe navnebytte og få det navnet fra starten. 

Det er mange ting som spiller inn. 

Sett dere ned og lag en for og i mot liste for hvert navn - sammen. Og bli enige sammen. 

Anonymkode: 3808b...df4

Skrevet

Hadde ett navn som ikke mange har,men valgte det bort da jeg ikke hadde noe forhold til det. Bare ondskap. Har kun mannen sitt navn og det har barna og. Og fornøyd med det. Men om dere vil ha begge sitt navn så ta ett som mellomnavn og ett som etternavn. Da trenger du som regel kun å skrive for og etternavn på det meste.

Anonymkode: 9d298...ec7

Gjest thejohan
Skrevet (endret)

Jentene våre fikk etternavnet til exen min, mest fordi at mitt etternavn er et av de mest brukte i Norge, og siden vi skulle gifte oss og da skulle jeg ta hans etternavn. Hans etternavn er det bare 87 personer (pr. dags dato) som har, så det var egentlig valget enkelt.

Men da vi gikk fra hverandre så ville jeg gjerne at jentene skulle ha mitt etternavn også, så nå har de mitt som mellomnavn og hans som etternavn.

Burde egentlig bare gjort det fra begynnelsen av, men da var ting annerledes..

Sånn som det er nå så er det bare mine barn som har akkurat det navnet i Norge. Det syns jeg er litt stas :)

Endret av thejohan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...