AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #1 Skrevet 14. januar 2018 Jeg er ikke den situasjonen nå, men vet at jeg kommer dit. Siden jeg tenker mye på dette, er jeg veldig nysgjerrig på hvordan dere andre løser denne problematikken:Hvordan velger dere etternavn til barnet, og hvordan velger dere etternavn når dere er gift (om dere vil ha samme navn)? Jeg vil jo selvfølgelig ha mitt navn (og han hans), men samboeren min har barn fra før, og det barnet har hans etternavn. Jeg vil jo gjerne at mitt barn skal ha samme navn som broren sin. Dessuten er det bare min familie i hele Norge som har mitt etternavn, mens hans navn er like vanlig som "Johnsen", liksom. Og jeg er ikke helt enig med de "norske verdiene" der kvinnen skal giftes inn i mannens familie. Har tenkt på mulighetene for å ta en "Kim Kardashian-West", men navnene våre er så lange at det blir veldig rart å slå dem sammen med bindestrek Vi kommer nok til å få barn før vi gifter oss, og jeg vil jo gjerne at alle skal ha samme navn! Så hva gjør dere, og hvordan kom dere fram til det? Angrer du? Anonymkode: 73ae4...cc7
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #2 Skrevet 14. januar 2018 Jeg og barna har mitt etternavn. Det er et gammelt gårdsnavn fra min morfars hjemgård. Mannen gnukker på sitt Nilsen navn. Det får han bare gjøre 😆 Anonymkode: 81d8f...bc0 4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #3 Skrevet 14. januar 2018 Tok mitt som mellomnavn og bf sitt som etternavn. Vi er ikke sammen lenger og jeg planlegger barn med ny samboer. Der blir også mitt mellomnavn og hans etternavn. Angrer ikke på valget, og vil gjerne at vårt felles barn skal ha samme etternavn som søskenene. Anonymkode: c5aad...a4e 1
Chiyo Skrevet 14. januar 2018 #4 Skrevet 14. januar 2018 Kan du ikke bruke begge? Min brors barn har hans navn som etternavn og hennes som mellomnavn.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #5 Skrevet 14. januar 2018 Her valgte vi mannens etternavn, av den enkle grunn at det er sjeldent og beskyttet. Mitt etternavn er barnas mellomnavn (regner jo da med at det ikke kommer til å bli brukt etter hvert, men det er greit siden jeg har et vanlig etternavn. Grunnen til at jeg ville ha med mitt etternavn er fordi mine foreldre ikke har andre barnebarn, og respekt for de ville jeg gi navnet deres videre) Hvis vi noen gang gifter oss vil jeg beholde mitt navn som mellomnavn og ta mannens etternavn. Jeg syntes sjeldne navn burde ha forrang. Anonymkode: 81433...9da 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #6 Skrevet 14. januar 2018 3 minutter siden, Chiyo skrev: Kan du ikke bruke begge? Min brors barn har hans navn som etternavn og hennes som mellomnavn. Jo, klart. Og det kommer det til å bli. Men vi alle vet jo at etternavn er det viktigste Hvor ofte bruker man mellomnavnet, liksom? Jeg bruker forbokstaven i mitt mellomnavn når jeg signerer ting, ellers er det bare fornavn og etternavn som blir brukt Anonymkode: 73ae4...cc7
Sushi Skrevet 14. januar 2018 #7 Skrevet 14. januar 2018 Jeg har et ganske sjeldent etternavn, og jeg er sterk motstander av at det skal være automatikk i at barn får farens etternavn. Mitt første svangerskap var i tillegg svært tøft, så jeg fikk føle veldig på hvem som gjorde jobben med å gro fram barnet, for å si det sånn For samboeren var det ikke viktig å føre sitt navn videre. Vi valgte mitt etternavn på barna fordi det betydde mest for meg, rett og slett. Vi er ikke gift og har ingen planer om å gifte oss. Han kan velge å ta mitt etternavn om han vil det, men han har ikke noe behov for at vi skal ha samme navn. I og med at dine barn får halvsøsken, TS, så ville jeg tatt med mannens navn enten som mellomnavn eller etternavn. Mange søsken har forskjellig rekkefølge på etternavnene til foreldrene, så jeg tror ikke det har så mye å si hvem sitt navn som står sist. Bare pass på å bruke begge navnene. 2
Vera Vinge Skrevet 14. januar 2018 #8 Skrevet 14. januar 2018 Vi tok denne beslutningen før vi fikk barn, litt etter at vi hadde giftet oss. Siden våre navn ikke passet å ha begge, var det veldig klart at vi måtte velge ett til framtidige barn. Mitt navn var mest sjeldent, men hans var heller ikke spesielt vanlig. Han sa han kunne ha tatt mitt navn, om det ikke var for at det hadde et visst mobbepotensiale. Og jeg innså at jeg var enig (ble småertet for etternavnet mitt som barn), og valgte å da bytte til hans navn. Så barna har da vårt nå felles navn, og jeg er veldig fornøyd med å ha et etternavn som er enklere å si og få skrevet riktig enn mitt gamle. Men jeg hadde ikke byttet om han het Johansen eller noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #9 Skrevet 14. januar 2018 Her har vi begge sjeldne etternavn, og for samboer var (er) det viktig at barna bare har ett fornavn og ett etternavn. Navnene våre passer ikke spesielt godt sammen heller, så vi valgte kun ett til våre barn. På det tidspunktet vi fikk vårt første barn hadde vi en diskusjon om vi skulle bli boende her hvor jeg er fra, eller flytte til den delen av landet hvor han er fra. Jeg vet han kjente en del på hjemlengsel på den tiden, og jeg oppfattet det som viktig for ham at barnet fikk hans etternavn hvis vi ble boende her, så da ble det det. Jeg har fremdeles bare mitt etternavn, men vurderer å ta hans navn også dersom vi gifter oss slik at jeg heter det samme som resten. Jeg synes det er litt sårt at barna våre ikke har mitt navn også (jeg synes også mitt er mye finere), samtidig så ser jeg det praktiske i å ha bare ett navn Anonymkode: f1a44...bb0
Chiyo Skrevet 14. januar 2018 #10 Skrevet 14. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, klart. Og det kommer det til å bli. Men vi alle vet jo at etternavn er det viktigste Hvor ofte bruker man mellomnavnet, liksom? Jeg bruker forbokstaven i mitt mellomnavn når jeg signerer ting, ellers er det bare fornavn og etternavn som blir brukt Anonymkode: 73ae4...cc7 Jeg tror de fleste bruker fars som etternavn, men det er jo litt sexist egentlig. Men kan dere ikke ta det som høres best ut? Noen navn klinger bedre til slutt enn i midten. For meg hadde valget definitivt vært mellom hvilket navn som lyder best som mellomnavn og hvilket som lyder best som etternavn. Jeg mener at hvis det ene navnet er kort, så bør det være mellomnavn. Navn med mange stavelser passer bedre til slutt. Principle of end weight.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #11 Skrevet 14. januar 2018 Når det er snakk om halvsøsken så er det på en eller annen som ikke kommer til å ha samme etternavn. Dere må gjøre det som passer best for dere, og huske at på det er ikke navnet som knytter dere sammen. Jeg har en sønn som har mitt etternavn og ikke et mellomnavn. Den dagen faren får flere barn så kommer de ikke til å dele det samme etternavnet. Anonymkode: 4a938...99f
mjauritz Skrevet 14. januar 2018 #12 Skrevet 14. januar 2018 Både jeg og barnefar har uvanlige navn som kun hver vår familie heter. Jeg var fast bestemt på at barnet skal ha mitt etternavn så lenge vi ikke er gift. Han godtok det heldigvis Når vi gifter oss kommer både jeg og barnet til å ta hans etternavn
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #13 Skrevet 14. januar 2018 Jeg har et navn som 100 000 i Norge heter, skal derfor ta mannens etternavn som er skjeldent. Mannen var åpen for mitt navn også, men jeg synes det er viktigere å bevare de fredede navnene. Anonymkode: 90687...386 1
bergenser Skrevet 15. januar 2018 #14 Skrevet 15. januar 2018 Jeg har min mors etternavn som mitt etternavn, og min fars etternavn som mellomnavn. Mine foreldre ville ikke vite kjønn før fødselen, og hadde en avtale om at hvis det ble en jente, så ble det hennes etternavn som etternavn, og hvis det ble en gutt så ble det hans som etternavn. Så det er det etternavnet jeg og min søster fikk. Pappa har en ny kone som han har fått to barn med, og selv om de har hans etternavn som sitt etternavn, så er de jo fortsatt like mye mine søsken. Jeg er like glad i de to yngste som jeg er i min eldste lillesøster. Skal sies at pappa har ett vernet etternavn (50 stk) mens min mor sitt er langt vanligere. Er godt mulig mine unger får det vernede etternavnet når jeg får det, selv om jeg nok kanskje identifiserer meg mer med min mor sin side av familien. Men er glad jeg kan velge det selv når jeg får unger! :-)
Hjärtat Skrevet 15. januar 2018 #15 Skrevet 15. januar 2018 Samboeren min har et ganske uvanlig etternavn, så det blir etternavnet til barnet vårt, og jeg kommer nok også til å ta hans navn når vi gifter oss. Jeg har et sjeldent mellomnavn, og kommer nok til å gi barna det som mellomnavn, samt beholde det selv også.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #16 Skrevet 15. januar 2018 Barnet vårt har mannens etternavn som mellomnavn, og mitt etternavn som etternavn. Det var faktisk mannen som først foreslo det, for det klang best. Og det er jo helt riktig. Jeg har et "-sen"- navn som mange her tydeligvis synes er så fryktelig, men det er faktisk etternavnet mitt, som er en like stor del av meg som fornavnet mitt, og jeg er glad i det. Anonymkode: 6bd5d...55f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #17 Skrevet 15. januar 2018 Vi har to sjeldne etternavn, så jeg aner ikke hva vi blir å gjøre. Begge vil jo ha sitt etternavn, han argumenterer med at det "skal" jo være mannens siden det er tradisjon. Noe som får meg til å bare ha mitt til slutt enda mer. Det er veldig vanskelig, for alle har et forhold til sitt navn. Vi er gift, men ingen av oss har byttet. Han hadde sjansen om han ville ta mitt som mellomnanv, at vi begge byttet. Det hadde han ikke lyst til, for det ble så "feil" for han å ha et til etternavn. Som om det ble så mye mer riktig for meg... Han er også klar over at om vi ikke har bestemt oss for navnetter 6 mnd, så blir det mitt etternavn. Vi diskuterer enda Anonymkode: 0d430...9ca
Arkana Skrevet 15. januar 2018 #18 Skrevet 15. januar 2018 Både mannen og jeg har uvanlige etternavn. Vi var begge klare på at ingen skulle bytte navn da vi giftet oss, men hadde vanskelig for å bli enige om etternavn på barna. Vi måtte bare la det ligge en god stund før vi etterhvert ble enige om mannens navn som mellomnavn og mitt som etternavn siden det klinger best. Min manns lillebror er gift med en kvinne som har barn fra tidligere ekteskap og de har i tillegg et felles barn. Hun tok hans navn da de giftet seg så de to + deres felles barn har samme etternavn mens hennes to særkullsbarn har deres fars etternavn. Det er da helt uproblematisk og de er ikke mindre familie av den grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #19 Skrevet 15. januar 2018 Jeg og mannen hadde omtrent like vanlige etternavn (hverken veldig vanlig eller veldig sjelden). Navnet var viktig for mannen, men ikke for meg. Det som var viktig for meg var at hele familien hadde samme etternavn. Jeg vet man er like mye familie uten, men jeg ville nå engang gjerne at det skulle være sånn. Derfor byttet jeg til hans, og barnet vårt har da selvsagt også dette. Vi har vært gift så lenge nå at jeg har hatt hans etternavn lenger enn mitt gamle, og jeg føler selvsagt sterkere tilknytning til mitt barn enn til min far, så jeg kommer ikke til å bytte tilbake hvis vi skulle gå fra hverandre. Om jeg var din samboer ts, så ville jeg ikke byttet til ditt etternavn, ettersom han har et barn som har hans etternavn. Det kan føles som han velger bort barnet til fordel for sin nye familie. Om navnet ditt er viktig for deg kan dere fint beholde hvert deres navn og gi barnet det ene som mellomnavn og det andre som etternavn. Blir dere ikke enige, så får dere trekke lodd. Anonymkode: a1577...abd
Uheldig Skrevet 15. januar 2018 #20 Skrevet 15. januar 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, klart. Og det kommer det til å bli. Men vi alle vet jo at etternavn er det viktigste Hvor ofte bruker man mellomnavnet, liksom? Jeg bruker forbokstaven i mitt mellomnavn når jeg signerer ting, ellers er det bare fornavn og etternavn som blir brukt Anonymkode: 73ae4...cc7 Ja samme her. Sjelden jeg skriver hele mitt mellomnavn så skriver alltid bare forbokstaven ved signeringer og sånn. Det blir jo litt sånn, hvem betyr det mest for? At etternavnet vil bli brukt mer. Kanskje det er viktigere for deg at ditt etternavn kommer sist i barnets navn enn å ha det i mellom. De fleste jeg vet om har faren sitt etternavn og det er det navnet som blir brukt. Men tror nesten at det blir en selvfølge at det ender sånn. At Kona tar mannen sitt navn eller i tillegg og det er navnet som blir brukt. Det samme med barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå