Gå til innhold

Noen som har erfaring med Psykoser?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en venninne som sliter med psykoser. Nå er hun innlagt. Hun forestiller seg at hun står i relasjon til kjente personer etc. Jeg lurer på om det fins noen muligheter for helbredelse, dersom det er slik at man har hatt det som dette i noen år allerede? Inn og ut av sykehus. Lange opphold innenfor veggene. Fins det muligheter for at man skal kunne fungere i hverdagslivet, med oppgaver som å lage mat og fungere i dagliglivet?

Er det mulig at man etterhvert slipper taket i vrangforestillingene, slik at man kan leve et mer normalt liv?

Endret av Olaug Olsen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt mulig. Har en venn med schizofreni, som blant annet har et opphold på over flere med på psykiatrisk avdeling og flere kortere opphold. Han har vært i full psykose flere ganger. I dag har ha full jobb og lever et helt normalt liv. Vedkommende har sjeldent noen svært få rest-symptomer, men lever et veldig godt liv. Han går på medisiner men har ikke lengre behov for terapi.

Anonymkode: a1c8e...948

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er mulig. Men det krever hard jobbing for pasienten selv, og medisiner. 

Anonymkode: 87ce9...3e0

• Liker 2
Skrevet

Har jobbet i psykriatien, har folk i familien som har hatt og kjenner flere som har hatt psykoser. Så joda har erfaringer. 

Uansett så er det fullt mulig å komme seg på hektene igjen. Men her er det så mange variabler ute å går at det er vanskelig å si hvordan ting blir for personen. Det kan ta noe tid, men jeg tror de fleste faktisk kommer seg noen lunde. Det dumme er at noen får tilbakefall. Samt at mange, forståelig nok får andre psykiske plager etterpå, som angst og depresjoner. 

En person jeg kjenner veldig godt, var så psykotisk at det skremte meg. Skal ikke gi detaljer, men som psykologen sa til nærmeste pårørende "Går det an å bli så gal?". Men uansett, personen fungerer veldig godt i dag og har gjort det i over 15 år. 

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar til alle dere. Jeg mister litt perspektivet nå, siden jeg føler jeg står "midt oppi det". Jeg føler med familien, siden det må være veldig opprivende for dem. Det er opprivende for meg også.  Godt å tenke på at dette kan stabilisere seg. Jeg krysser fingrene, og håper det beste.

Skrevet

Jeg har hatt psykoser, venninna mi er schizofren, vi lager begge mat i dagliglivet 

moren min hadde psykoser med års mellomrom og jobbet fullgod som overlege. La seg inn når hun var dårlig, så tilbake på jobb. Hun laget også mat, eller tok med hjem fra kantina på jobb😂

venninna mi har alltid stemmer i hodet og vrangforestillinger, medisiner hjelper ikke i særlig grad. Veldig trist. Men hun trenger ikke legges inn for tiden. Får se hvor lenge det varer siden hun har sluttet med medisin nå fordi hun har stemmer i hodet uansett... vrangforestillingene skjønner hu ikke at hu har... 

jeg hadde alvorlig manisk psykose i slutten av 2012 og hadde mange innleggelser for psykotiske symptomer i ettertid. Sliter med et stadig kaos i hjernemassen. Men skal snakke med nav om vta jobb og trener med PT og lager mat og er med venner. 

• Liker 2
Skrevet

egentlig er jeg helt ødelagt i hjernen etter psykose.

de kunne like gjerne avlivet meg med gift da de beltet meg fast på sykehuset og sprøytet medisin inn i hofta mi.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Psykiatrien er full av overgrep, og kan virke traumatisk for pasienten. Mye kontroll og en nedlatende holdning fra de som skal hjelpe. Det må være utrolig vanskelig å stole på helsevesenet etter episoder, hvor man tvinges til behandling. Hva kan man gjøre i en slik situasjon, for å vise støtte?

Endret av Olaug Olsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...