AnonymBruker Skrevet 14. januar 2018 #1 Skrevet 14. januar 2018 Hvis dere har frityrstekt noe til en middag, kaster dere oljen etter første bruk? Eller tar dere vare på den til en gang senere? Og hvordan oppbevarer dere den isåfall? Forrige gang jeg laget frityr bestemte jeg meg for å prøve å ta vare på den til senere og frøs den ned, så nå ligger den som en "stearinklump" på flaske. Tenkte det ville vært best å fryse den med tanke på at det gjerne ligger litt rester av tidligere mat i den som kan bli "dårlig" selv om ikke selve oljen blir det. Tenkte det var synd å kaste etter bare 1 gangs bruk. Hvor mange ganger kan man eventuelt gjenbruke den slik? Jeg vet at olje som har vært varmet opp til høy temperatur blir mer usunn og går over til mettet fett. Men jeg tenker nå mer på hygiene og bakterievekst som kan oppstå i oljen. Man skal jo ikke varme opp og kjøle ned mat for mange ganger heller. Normalen her er at jeg gjerne bruker den de 2-3 neste dagene etter den har vært brukt første gang, og så kaste den, men det ble ikke noe av denne gangen. Anonymkode: 7fe46...016
Tvist Skrevet 14. januar 2018 #2 Skrevet 14. januar 2018 Er ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg tror du kan bruke det til å lage fuglemat.
penny_ Skrevet 14. januar 2018 #3 Skrevet 14. januar 2018 (endret) Jeg lager stort sett bare pommes frites. Bruker bare 1 liter så det blir ikke så dyrt for meg, men jeg setter hele beholderen i kjøleskapet med plastfolie over. Før helte jeg den tilbake på flaska. Bruker frityrkokeren en gang i uka. Oljen bruker jeg to ganger. Endret 14. januar 2018 av penny_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå