Gå til innhold

Venstreradikale vandaliserer, igjen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de står jo ikke i gatene og predikerer hat. De roper ikke rasistiske slagord, de oppfordrer ikke til vold og de opererer innenfor ytringsfrihetens grenser, ute bandt folk. Når de ikke holder seg innenfor ytringsfrihetens grenser så blir de straffet for det. Simon Lindberg må inn å sone for å ha gjort Hill Seger (eller whatever det var) på et møte mens han ble filmet av NRK. 

Anonymkode: ba094...a0f

Det spiller egentlig liten rolle hvordan de velger å fremføre sitt budskap. Du kan lese mer på nettstedet deres og mer om hvilke holdninger de faktisk har, samt hvordan mange av deres medlemmer oppfører seg i kommentarfeltene. Det er ingen hyggelig lesning for å si det sånn.... 

Det finnes mange måter å fremføre sine meninger på, man trenger ikke rope rasistiske slagord eller oppfordre til vold for å rammes av bestemmelsene om å formidle hatideologi. Det holder lenge at de uniformerer seg, går samlet og identifiserer seg med en gruppe som ytrer slike meninger i andre sammenhenger enn selve demonstrajonstoget. 

Ja, der kan du se. Tror du virkelig det er tilfeldig at folk som Simon L. er medlem av grupper som Nordfront? Stikker man fingeren i jorden innser man at nazistiske grupperingers medlemsmasse i stor grad besettes av kriminelle. Og da er det stor sannsynlighet for at graden av kriminalitet stiger hvis gruppen får mer oppslutning og flere medlemmer. 

For øvrig begynte jo også nazismen i Tyskland før andre verdenskrig i det små. Det var ingen som bygde konsentrasjonsleire med en gang heller, men hele verden ble jo vitne til hva det til syvende og sist førte til. 

Anonymkode: 0d274...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, herzeleid skrev:

Igjen, jeg anklager deg ikke for å ha evnen til å innskrenke ytringsfriheten, men at du virker å ønske dette. Det er to helt forskjellige ting i praksis, selv om det nok moralsk sett kan sies å være likere. 

At det ikke skulle være snakk om ytringsfrihet om en er veldig uenig i ytringen fremstår som en rar og svak påstand. For min del har jeg ingenting til overs for hverken nazister eller islamister, for ikke å snakke om dine volds- og drapsforherligelser, men jeg ønsker dere alle skal få lov til å spre deres, i mine øyne, motbydelige budskap likevel. 

For siste gang, jeg har da ikke talt for å innskrenke ytringsfriheten på generelt grunnlag, men i det du uttaler deg negativt om en gruppe folk kun basert på hvem de "er", f. eks. religion eller legning, så balanserer man på en ganske tynn linje. Og tipper man over, så vil man ikke lenger kunne påperope seg ytringsfrihet. 

Anonymkode: 0d274...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle (tror jeg) hatytringer ikke burde være straffbart, også rasistiske. Fordømmes selvfølgelig, men at myndihetene skal bestemme hva some er "hatefullt" er ikke bra. Hvor går grensen for hva som er hatefullt? Strikken tøyes lenger og lenger. 

Anonymkode: d2461...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For siste gang, jeg har da ikke talt for å innskrenke ytringsfriheten på generelt grunnlag, men i det du uttaler deg negativt om en gruppe folk kun basert på hvem de "er", f. eks. religion eller legning, så balanserer man på en ganske tynn linje. Og tipper man over, så vil man ikke lenger kunne påperope seg ytringsfrihet. 

Anonymkode: 0d274...76f

Du gjør jo akkurat det samme selv. Du uttrykker deg negativt om en gruppe mennesker basert på hvem de "er".

Anonymkode: ba094...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du gjør jo akkurat det samme selv. Du uttrykker deg negativt om en gruppe mennesker basert på hvem de "er".

Anonymkode: ba094...a0f

Nei, jeg uttaler meg negativt om en gruppe på grunnlag av hva de mener og sier og ikke minst på hva de skriver på sitt eget nettsted. Ikke på grunn av deres legning eller hudfarge. Det er en stor forskjell. 

Men jeg legger jo merke til at du tydeligvis er i ferd med å forføres av deres nazistiske tankegods, når du later som du ikke lenger forstår slike forskjeller. 

Anonymkode: 0d274...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For siste gang, jeg har da ikke talt for å innskrenke ytringsfriheten på generelt grunnlag, men i det du uttaler deg negativt om en gruppe folk kun basert på hvem de "er", f. eks. religion eller legning, så balanserer man på en ganske tynn linje. Og tipper man over, så vil man ikke lenger kunne påperope seg ytringsfrihet. 

Anonymkode: 0d274...76f

Dette er det du skrev:

Sitat

 

Ja, men det finnes grenser. Når man står for meninger som innebærer hat mot andre menneskegrupper som jøder, homofile, funksjonshemmede og andre nazister ikke liker, så får man bare tåle det som kommer, om det så er ord eller vold. Og spør du meg, så kommer jeg ikke til å felle en tåre den dagen en motdemostrant tømmer magasinet på et maskingevær inn i mengden av de marsjerende nazistene. 

Anonymkode: 0d274...76f

 

Om du egentlig ikke er så positiv til vold mot og drap på meningsmotstandere som det fremstår, eller nå ser hvor ekstrem du fremstår og dermed modererer deg, er dette selvfølgelig gledelig. Det er nettopp derfor mange av oss ønsker å opprettholde ytringsfriheten, fordi de av dere som er ekstreme eller voldsforherligende ofte kan omvendes om en får meningene sine utfordret. Sånn sett synes jeg det er flott at både du og andre med slike meninger diskuterer med oss andre og slik får til en viktig meningsbrytning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg uttaler meg negativt om en gruppe på grunnlag av hva de mener og sier og ikke minst på hva de skriver på sitt eget nettsted. Ikke på grunn av deres legning eller hudfarge. Det er en stor forskjell. 

Men jeg legger jo merke til at du tydeligvis er i ferd med å forføres av deres nazistiske tankegods, når du later som du ikke lenger forstår slike forskjeller. 

Anonymkode: 0d274...76f

Jøder er en gruppe mennesker som mener og sier mye av det de mener og sier pga sin religion. Akkurat som medlemmene av NMR. Bortsett fra at det ene er en religion og det andre er en organisasjon er det vel ikke noe forskjell? 

Homofile har jeg egentlig aldri skjønt hvorfor noen skal mislike så der har jeg egentlig ingen argumenter. Annet enn at jeg ikke liker paradene deres, slik oppførsel og bekledning hører kun hjemme på soverommet, men det kan jeg enkelt unngå så det er egentlig ikke noen sak for meg.

 

Anonymkode: ba094...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Dette er det du skrev:

Om du egentlig ikke er så positiv til vold mot og drap på meningsmotstandere som det fremstår, eller nå ser hvor ekstrem du fremstår og dermed modererer deg, er dette selvfølgelig gledelig. Det er nettopp derfor mange av oss ønsker å opprettholde ytringsfriheten, fordi de av dere som er ekstreme eller voldsforherligende ofte kan omvendes om en får meningene sine utfordret. Sånn sett synes jeg det er flott at både du og andre med slike meninger diskuterer med oss andre og slik får til en viktig meningsbrytning :)

Det er en forskjell på å aktivt ønske vold mot andre og det å ikke felle en tåre hvis det likevel skjer (når det uføres av noen andre). Nei, jeg er ikke i første kategori der jeg tar med meg hagla og gjør det selv, ei heller oppfordrer jeg andre til å gjøre det, men jeg innrømte jo at jeg heller ikke griner hvis nynazister blir skutt. Og det kan jeg stå for. Verden fungerer nemlig slik at som man reder ligger man; oppfordrer man til hatideologi der man ønsker å kaste ut jøder og homofile, så kan man ikke bli overrasket hvis en eller annen representant fra en eller begge grupper prøver å knerte en. 

Anonymkode: 0d274...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en forskjell på å aktivt ønske vold mot andre og det å ikke felle en tåre hvis det likevel skjer (når det uføres av noen andre). Nei, jeg er ikke i første kategori der jeg tar med meg hagla og gjør det selv, ei heller oppfordrer jeg andre til å gjøre det, men jeg innrømte jo at jeg heller ikke griner hvis nynazister blir skutt. Og det kan jeg stå for. Verden fungerer nemlig slik at som man reder ligger man; oppfordrer man til hatideologi der man ønsker å kaste ut jøder og homofile, så kan man ikke bli overrasket hvis en eller annen representant fra en eller begge grupper prøver å knerte en. 

Anonymkode: 0d274...76f

For all del, jeg mener ikke at den som forherliger vold er like ille som den som utfører den. Jeg synes dog begge er ille, og håper og forventer bedre holdninger fra mine medmennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jøder er en gruppe mennesker som mener og sier mye av det de mener og sier pga sin religion. Akkurat som medlemmene av NMR. Bortsett fra at det ene er en religion og det andre er en organisasjon er det vel ikke noe forskjell? 

Homofile har jeg egentlig aldri skjønt hvorfor noen skal mislike så der har jeg egentlig ingen argumenter. Annet enn at jeg ikke liker paradene deres, slik oppførsel og bekledning hører kun hjemme på soverommet, men det kan jeg enkelt unngå så det er egentlig ikke noen sak for meg.

 

Anonymkode: ba094...a0f

Det er fortsatt to ulike grupper. En jøde mener ikke alltid det samme som en annen, dessuten ser du ikke norske jøder fly på gata der de marsjerer til støtte for en ideologi som ønsker å kaste ut de som har en annen religion. Det gjør derimot Nordfront folkene. 

Dessuten er det stor forskjell på å bli født inn i en religion og aktivt søke seg opp til et høyreekstremt miljø senere i livet. STOR forskjell...

Anonymkode: 0d274...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

For all del, jeg mener ikke at den som forherliger vold er like ille som den som utfører den. Jeg synes dog begge er ille, og håper og forventer bedre holdninger fra mine medmennesker. 

Hvorfor skal jeg ha gode holdninger ovenfor folk som aktivt jobber for å redusere andres rettigheter eller ønsker å skade andre på noen som helst måte? Det er jo vårt demokratis største svakhet. Man blir så tolerant at man til slutt tillater intoleranse. Veldig ironisk og trist egentlig. Men nei, jeg godtar det ikke. Fight fire with fire, hvis det først kommer til det. 

Anonymkode: 0d274...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg ha gode holdninger ovenfor folk som aktivt jobber for å redusere andres rettigheter eller ønsker å skade andre på noen som helst måte? Det er jo vårt demokratis største svakhet. Man blir så tolerant at man til slutt tillater intoleranse. Veldig ironisk og trist egentlig. Men nei, jeg godtar det ikke. Fight fire with fire, hvis det først kommer til det. 

Anonymkode: 0d274...76f

Som sagt handler det for mange av oss om at gode ideer stort sett kan møte, og vinne over, dårlige. Det er nettopp derfor mange har tro på å diskutere med de av dere som har ekstreme meninger og/eller forherliger vold.

Jeg mener en bør ha gode holdninger fordi en ved å godta vold mot de en er uenige med ikke bare eskalerer konflikten, men øker faren for at andre grupper en synes er "moralsk forkastelige" utsettes for vold. Jeg tror også en voldelig tilnærming til uenighet gjør seg selv dummere enn en kunne vært om en tok diskusjonen og fikk egne holdninger utfordret. Meninger bør møtes med meninger og argumenter, ikke vold eller automatvåpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt to ulike grupper. En jøde mener ikke alltid det samme som en annen, dessuten ser du ikke norske jøder fly på gata der de marsjerer til støtte for en ideologi som ønsker å kaste ut de som har en annen religion. Det gjør derimot Nordfront folkene. 

Dessuten er det stor forskjell på å bli født inn i en religion og aktivt søke seg opp til et høyreekstremt miljø senere i livet. STOR forskjell...

Anonymkode: 0d274...76f

Man kan oppsøke jødedommen og bli jøde også, og man kan forlate jødedommen.

Jeg er klar over at alle jøder ikke har samme meninger om alt kun fordi de er jødee. Jeg tviler også på at alle medlemmene i NRM mener akkurat det samme, jeg tror en del er medlem der mangel på et bedre alternativ. 

Selv om de ikke marsjerer i gatene med budskapet sitt så har de likevel et budskap og en agenda, en meget motstridende agenda til NMR sin.

 

Anonymkode: ba094...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå boikotter flere sorte artister H&M pga rasisme :

http://www.businessinsider.com/ap-lebron-james-diddy-join-criticism-of-hm-over-sweater-ad-2018-1?r=US&IR=T&IR=T

Og den kjente rapperen P.Diddy skal gi 1 million dollar til gutten som en form for erstattning og som betaling for å forlate H&M.

https://www.telesurtv.net/english/news/P.Diddy-Offers-US-1M-Deal-to-Child-Model-in-Racist-HM-Monkey-Ad-G-Eazy-Ends-Partnership--20180110-0024.html

Jeg lurer litt på hvorfor de ragerer så sterkt.

Nå stenger i alle fall H&M i Sør Afrika etter at butikkene ser slik ut:

Kernel_Koder-1024x700.jpg

Endret av kat-e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Som sagt handler det for mange av oss om at gode ideer stort sett kan møte, og vinne over, dårlige. Det er nettopp derfor mange har tro på å diskutere med de av dere som har ekstreme meninger og/eller forherliger vold.

Jeg mener en bør ha gode holdninger fordi en ved å godta vold mot de en er uenige med ikke bare eskalerer konflikten, men øker faren for at andre grupper en synes er "moralsk forkastelige" utsettes for vold. Jeg tror også en voldelig tilnærming til uenighet gjør seg selv dummere enn en kunne vært om en tok diskusjonen og fikk egne holdninger utfordret. Meninger bør møtes med meninger og argumenter, ikke vold eller automatvåpen. 

Om man kan vinne det med ord, der det selvfølgelig det beste. Men jeg ser dessverre ikke at diskusjonen med organisasjoner som Nordfront og lignende kan vinnes med ord, det er hvertfall ikke mye som tyder på det. I Skandinavia får de større oppslutning, og i de siste årene har de - med myndighetenes velsignelse - fått lov til å marsjere i en rekke byer i Skandinavia. Representater for den samme ideologien som tolk livet av millioner av jøder under andre verdenskrig. Syntes du da dette med god samvittighet helt fint kan sortere under ytringsfriheten? Innser du at Nordfronts økte oppslutning er en trussel i seg selv og sånn sett et middel for å øker konflikten i et tidligere stadium? Jo flere de er, jo verre blir det til slutt, når den fysiske konflikten først bryter ut. For den kommer nok, det er bare et spørsmål om tid. 

Anonymkode: 0d274...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kat-e skrev:

Jeg lurer litt på hvorfor de ragerer så sterkt

Det lurer i grunnen jeg på også, spesielt med tanke på den reklamefilmen de viste før jul. Den er vel glemt allerede tenker jeg.

Anonymkode: ba094...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan oppsøke jødedommen og bli jøde også, og man kan forlate jødedommen.

Jeg er klar over at alle jøder ikke har samme meninger om alt kun fordi de er jødee. Jeg tviler også på at alle medlemmene i NRM mener akkurat det samme, jeg tror en del er medlem der mangel på et bedre alternativ. 

Selv om de ikke marsjerer i gatene med budskapet sitt så har de likevel et budskap og en agenda, en meget motstridende agenda til NMR sin.

 

Anonymkode: ba094...a0f

Nei, alle medlemmer i Nordfront mener ikke nøyaktig det samme, men jeg tror vi trygt kan si at deres meninger er relativt unisone likevel. For de har tross alt oppsøkt organiasjonen selv, med vitende og vilje om at dette er en høyreekstrem organisasjon. De ble ikke født inn i det!

For øvrig forsvarer jeg ingen andre ekstreme grupperingen heller, hverken jødiske eller islamske ekstreme, eller andre høyreekstreme grupper for den saks skyld. 

Anonymkode: 0d274...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om man kan vinne det med ord, der det selvfølgelig det beste. Men jeg ser dessverre ikke at diskusjonen med organisasjoner som Nordfront og lignende kan vinnes med ord, det er hvertfall ikke mye som tyder på det. I Skandinavia får de større oppslutning, og i de siste årene har de - med myndighetenes velsignelse - fått lov til å marsjere i en rekke byer i Skandinavia. Representater for den samme ideologien som tolk livet av millioner av jøder under andre verdenskrig. Syntes du da dette med god samvittighet helt fint kan sortere under ytringsfriheten? Innser du at Nordfronts økte oppslutning er en trussel i seg selv og sånn sett et middel for å øker konflikten i et tidligere stadium? Jo flere de er, jo verre blir det til slutt, når den fysiske konflikten først bryter ut. For den kommer nok, det er bare et spørsmål om tid. 

Anonymkode: 0d274...76f

Ja jeg vil absolutt si at det går under ytringsfriheten, selv om jeg er sterkt uenig med det de står for. Jeg tror også at venstreradikale grupper som møter disse med vold kun bidrar til å øke problemet, og skape mer voldelige og ekstreme grupper blant rasistene. Jeg synes både dere som forherliger vold mot meningsmotstandere og rasistene har forferdelige og destruktive holdninger, men jeg ønsker likevel at dere skal ha lov til å, fredelig, gi uttrykk for dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer i grunnen jeg på også, spesielt med tanke på den reklamefilmen de viste før jul. Den er vel glemt allerede tenker jeg.

Anonymkode: ba094...a0f

Du skjønner ikke at det reageres ekstra sterkt mot det som oppfattes som rasisme i Sør-Afrika. La meg gi deg et stikkord: aparheid. Selvfølgelig vil du møte sterkere reaksjoner i et land der mørkhudede var rangert som annenrangs mennesker langt opp i nyere tid. Selv om det kanskje ikke var ment sånn i utgangspunktet. 

Anonymkode: 0d274...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kat-e skrev:

 

Jeg lurer litt på hvorfor de ragerer så sterkt.

 

Rasismen mot de hvite har aldri tatt slutt og er sterkere enn aldri nå. Derfor.

Anonymkode: ad9a3...5bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...