Gå til innhold

Liam Neeson om #Metoo:


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Mange har ikke turt å fortelle om overgrepene de ble utsatt for flere tiår tilbake, det er flott at de endelig tar mot til seg og konfronterer overgriperen/ trakassøren med det han forårsaket av årevis med lidelse. 

Absolutt, helt enig! Men burde ikke trakassøren da få mulighet til å forsvare seg, og å fortelle sin side av saken før "straffeutmålingen"?

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er dessuten på tide at det blir slutt på foreldelsesfrist for seksuell kriminalitet, dette især da terskelen for å anmelde for mange har vært og fortsatt er alt for høy. 

Igjen, helt enig! Men hvordan skal man sikre at bevisførsel og rettferdighet blir ivaretatt? (Nei, jeg støtter ikke trakassering av mennesker.)

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ennå til gode å se en eneste #MeToo-rapport som ikke åpenbart er en kriminell seksuell krenkelse i form av trakassering eller overgrep.

Hvilke bevis har du sett for disse rapportene? Er du synsk? Besitter du evner eller utstyr til å reise gjennom tid og rom?
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg lever i det reelle verden..

Anonymkode: 317ec...c14

Vet det, var sarkastisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg lever i det reelle verden.. Det var jo det jeg ville frem til, er jo helt absurd at en mann ikke skal kunne trøste en kvinne klappende på ryggen engang, uten å få beskyldninger mot seg.

Anonymkode: 317ec...c14

Var det ikke en meget spesiell reaksjon fra denne uskyldige mannen? At han fikk helt panikk i det han tok henne på ryggen? Suspekt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, JuliaKepler skrev:

Var det ikke en meget spesiell reaksjon fra denne uskyldige mannen? At han fikk helt panikk i det han tok henne på ryggen? Suspekt 

Kanskje han merket at kvinnen synes det var ubehagelig og han skjønte at han hadde tråkket over hennes grense? Så lenge han ikke fortsetter , så mener jeg han er uskyldig ja!

Anonymkode: 317ec...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han merket at kvinnen synes det var ubehagelig og han skjønte at han hadde tråkket over hennes grense? Så lenge han ikke fortsetter , så mener jeg han er uskyldig ja!

Anonymkode: 317ec...c14

Han tråkket brutalt over hennes intimgrense, og for dette finnes ingen unnskyldning. Selvfølgelig ville det vært et grovere overgrep dersom han merket at hun mislikte det og likevel fortsatte, men uansett var dette et overgrep mot den ulykkelige kvinnen. Han er ikke uskyldig og fortjener straff.

Anonymkode: 53493...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han tråkket brutalt over hennes intimgrense, og for dette finnes ingen unnskyldning. Selvfølgelig ville det vært et grovere overgrep dersom han merket at hun mislikte det og likevel fortsatte, men uansett var dette et overgrep mot den ulykkelige kvinnen. Han er ikke uskyldig og fortjener straff.

Anonymkode: 53493...0d1

:hoho:

Anonymkode: 88238...74c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har et poeng.  Kampanjen er veldig bra i utgangspunktet men noen ganger går den for langt. Å legge en hånd på et kne er ikke et overgrep, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Thomasine skrev:

...Og det virker som om denne kampanjen har fått alle og enhver til å gå bakover i livet sitt på leten etter "når jeg ble overgrepet" for så å spy ut - gjerne 30 år etter - for å sverte den som en gang gjorde noe utilgivelig! Ja, det var ikke greit det de gjorde den gang, men  - igjen - hadde alle lært å ta ansvar for seg selv ville dette vært unngått - da hadde man snudd seg og fika til der og da!

Gamle, vonde minner dukker i hvert fall opp i min hukommelse når jeg leser disse historiene. For eksempel da jeg som 14-åring ble grafset i skrittet av den ca. 60-årige faren til mine bestevenninner, en gang vi begge tilfeldigvis ventet på bussen samtidig en tidlig morgen i en liten bygd med spredt bebyggelse. Var det min skyld at jeg ikke tok ansvar selv? Jeg ble fullstendig paralysert, vettskremt. Oppigjennom livet har det vært forskjellige episoder, som sikkert de aller fleste unge jenter og kvinner som har levd noen år har erfaring med.

Endret av Arabella
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Han er ikke uskyldig og fortjener straff.

Hvilken straff fortjener han?

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Han tråkket brutalt over hennes intimgrense

Hvis det er brutalt, hva vil du da kalle det å legge hånden på brystet, rumpen eller låret hennes, for eksempel på et utested eller en restaurant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han tråkket brutalt over hennes intimgrense, og for dette finnes ingen unnskyldning. Selvfølgelig ville det vært et grovere overgrep dersom han merket at hun mislikte det og likevel fortsatte, men uansett var dette et overgrep mot den ulykkelige kvinnen. Han er ikke uskyldig og fortjener straff.

Anonymkode: 53493...0d1

Da skulle jeg ha anmeldt mange menn, hvis det var så lite som skal til.. 

Anonymkode: 317ec...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Absolutt, helt enig! Men burde ikke trakassøren da få mulighet til å forsvare seg, og å fortelle sin side av saken før "straffeutmålingen"?

Igjen, helt enig! Men hvordan skal man sikre at bevisførsel og rettferdighet blir ivaretatt? (Nei, jeg støtter ikke trakassering av mennesker.)

Hvilke bevis har du sett for disse rapportene? Er du synsk? Besitter du evner eller utstyr til å reise gjennom tid og rom?
 

Det er ingen grunn til å betvile noe av det som kommer fram i #MeToo-rapportene. Den som mistror det som blir fortalt, trakasserer ofrene. Selvfølgelig vil trakassøren få lov til å forsvare seg i en rettsak, men han vil få vansker med å bevise sin uskyld. Offerets beretning bør, med mindre det blir motbevist, være tilstrekkelig som bevis mot overgriperen. Endelig foreligger det en gyllen mulighet til å sikre overgrepsofre den rettssikkerhet de burde ha krav på.

Anonymkode: 53493...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skulle jeg ha anmeldt mange menn, hvis det var så lite som skal til.. 

Anonymkode: 317ec...c14

Hvorfor har du da ikke anmeldt disse overgriperne og trakassørene?

Anonymkode: 53493...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Hvis det er brutalt, hva vil du da kalle det å legge hånden på brystet, rumpen eller låret hennes, for eksempel på et utested eller en restaurant?

At et overgrep er brutalt, betyr ikke at det ikke finnes overgrep som er enda verre.

Anonymkode: 53493...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du da ikke anmeldt disse overgriperne og trakassørene?

Anonymkode: 53493...0d1

Fordi jeg ser det overhodet ikke som et overgrep.. Et overgrep for meg er hvis jeg blir holdt fast og hvis ikke de tar et nei for et nei.

Anonymkode: 317ec...c14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Hvilken straff fortjener han?

Jeg vet ikke nok om lovene som gjelder i Minnesota, til å kunne uttale meg om det aktuelle tilfellet. Dersom det hadde skjedd i Norge, ville det være et klart brudd på str.l. §298 som har strafferamme ett års fengsel, muligens kunne også § 295 med 6 års fengsel som strafferamme vært anvendt. Personlig synes jeg uansett at overgrepet var såpass beskjedent at 6 måneders fengsel kunne være tilstrekkelig, selv om mange nok vil synes dette er alt for mild straff for å ha skadet kvinnen.

Anonymkode: 53493...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ser det overhodet ikke som et overgrep.. Et overgrep for meg er hvis jeg blir holdt fast og hvis ikke de tar et nei for et nei.

Anonymkode: 317ec...c14

Da tror jeg du bør revurdere ditt syn på hva som kan tolereres av adferd fra mannsgrisene. Selv et uønsket blikk og et hvert uønsket kompliment er straffbar seksuell trakassering.

Anonymkode: 53493...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Endelig foreligger det en gyllen mulighet til å sikre overgrepsofre den rettssikkerhet de burde ha krav på.

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Offerets beretning bør, med mindre det blir motbevist, være tilstrekkelig som bevis mot overgriperen.

Og derfor skal vi bare kaste uskyldige mennesker til ulvene også? Om jeg anklager deg for overgrep eller trakassering, så skal mitt ord være nok for å få deg dømt? Ingen bevis, ingen vitner? Skal vi endre lovverket først, eller skal vi bare ta på oss skylappene og se bort fra lovene der det passer oss best, fra sak til sak? 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig vil trakassøren få lov til å forsvare seg i en rettsak, men han vil få vansker med å bevise sin uskyld.

Så rettssystemer verden over skal nå forandres, til at man ikke lenger uskyldig til det motsatte er bevist? Gjelder det alle typer lovbrudd, eller kun trakassering? Forresten .... tror du virkelig med hånden på hjertet at trakassøren vil få lov til å forsvare seg i en rettssak? H*n er jo allerede dømt i samfunnet, ved å bli hengt ut i media og fratatt levebrødet sitt. Hvor stor andel av disse rapportene tror du vil bli tatt til retten? 

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen grunn til å betvile noe av det som kommer fram i #MeToo-rapportene.

Hvorfor ikke? Mener du at det er en 0% sjanse for at uskyldige har blitt rammet av falske rapporter?

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Den som mistror det som blir fortalt, trakasserer ofrene.

Men det er helt ok å trakassere ofrene for falske beskyldninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg du bør revurdere ditt syn på hva som kan tolereres av adferd fra mannsgrisene. Selv et uønsket blikk og et hvert uønsket kompliment er straffbar seksuell trakassering.

Anonymkode: 53493...0d1

Hvis du mener det, da kan jo du ikke gå ute en gang da? Du vet at hvis en mann ser på deg eller gir et kompliment du ikke har bedt om, så er det ikke straffbart.

Anonymkode: 317ec...c14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

At et overgrep er brutalt, betyr ikke at det ikke finnes overgrep som er enda verre.

Nei, selvfølgelig ikke? Men da lurer man jo på hva du mener ikke er et "brutalt overgrep". 

(Overgrep er overgrep, og et hvert overgrep burde straffes, bare for å komme noen i forkjøpet her fra å pålegge meg meninger som jeg ikke har.)

Endret av Miklo Velka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miklo Velka skrev:

Og derfor skal vi bare kaste uskyldige mennesker til ulvene også? Om jeg anklager deg for overgrep eller trakassering, så skal mitt ord være nok for å få deg dømt? Ingen bevis, ingen vitner? Skal vi endre lovverket først, eller skal vi bare ta på oss skylappene og se bort fra lovene der det passer oss best, fra sak til sak? 

Så rettssystemer verden over skal nå forandres, til at man ikke lenger uskyldig til det motsatte er bevist? Gjelder det alle typer lovbrudd, eller kun trakassering? Forresten .... tror du virkelig med hånden på hjertet at trakassøren vil få lov til å forsvare seg i en rettssak? H*n er jo allerede dømt i samfunnet, ved å bli hengt ut i media og fratatt levebrødet sitt. Hvor stor andel av disse rapportene tror du vil bli tatt til retten? 

Hvorfor ikke? Mener du at det er en 0% sjanse for at uskyldige har blitt rammet av falske rapporter?

Men det er helt ok å trakassere ofrene for falske beskyldninger?

Det er på tide at menn godtar omvendt bevisbyrde i saker som angår seksuell kriminalitet. Dette er den eneste måten som effektivt kan resultere i at mannsgrisene får den straffen de fortjener, og ofrene deres kan få den oppreisning de trenger.  Det bør gå automatikk i at alle MeToo-saker etterforskes av politiet før endelig behandling i rettsvesenet.

Risikoen for falske rapporter er ikke 0%, men det er ikke langt unna.

Anonymkode: 53493...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...