AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #1 Skrevet 13. januar 2018 Altså. Jeg tenker at en voksen mann bør klare seg med en refleks. Spesielt om han går på fortauet, hvor bilene i utgangspunktet ikke skal kjøre uansett. Men jeg ser stadig flere voksne mennesker med refleksfokkingsvest på opplyste fortau. Noen av dem har til og med en liten blinkende rød lampe på brystet. Fint med trafikksikkerhet, men jeg er ikke sikker på om jeg ville blitt sett død med noe sånt på meg. Anonymkode: e069c...a77
Dr. A. Kula Skrevet 13. januar 2018 #2 Skrevet 13. januar 2018 Faren er jo at du fort ville bli sett død uten. 40
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #3 Skrevet 13. januar 2018 2 minutter siden, Dr. A. Kula said: Faren er jo at du fort ville bli sett død uten. Vet ikke hvordan det er med andre, men når jeg kjører bil ser jeg tydelig folk som har refleks, og de som ikke har ser jeg ikke. En refleks er mer enn nok til at jeg ikke kjører opp på fortauet og meier dem ned. Anonymkode: e069c...a77
Gjest Trolletrine Skrevet 13. januar 2018 #4 Skrevet 13. januar 2018 Ære være de som går med refleksvest, uansett alder.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #5 Skrevet 13. januar 2018 Det er sånn jeg går på byen. Har du problemer med det? Anonymkode: 30912...ea2 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #6 Skrevet 13. januar 2018 Jeg synes det er kjempebra, her er det alt for mange som går uten refleks - så om noen tar litt av og ser ut som et levende juletre er det mye bedre for meg som sjåfør Anonymkode: c587b...40c 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #7 Skrevet 13. januar 2018 Da snakker med lite å irritere seg over. La nå folk gå med så mye reflekser de vil.. om de vil se ut som et juletre, så burde du vel være fornøyd. Anonymkode: 77fce...2a0 3
Horten Market Skrevet 13. januar 2018 #8 Skrevet 13. januar 2018 Må innrømme at dette har jeg aldri reflektert over, det har bare streifet meg folk med refleksvest er trygge fotgjengere. Med refleks håper jeg ikke du mener en slik dings som henger og dingler, som vi brukte som barn. Den kom alltid i veien. Det som ER til stadig større irritasjon, er syklister og fotgjengere som utstyrer seg med tusenmetere, sågar blinkende sådanne. Hvor tankeløs kan en bli? Alle andre trafikanter blir blendet, enten man kommer gående eller kjørende. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #9 Skrevet 13. januar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er kjempebra, her er det alt for mange som går uten refleks - så om noen tar litt av og ser ut som et levende juletre er det mye bedre for meg som sjåfør Anonymkode: c587b...40c Enig! Refleksvest er kanskje ikke det lekreste plagget, men det bryr meg fint lite når jeg er ute og kjører. Heller litt for mye enn litt for lite, jeg har så fryktelig lite lyst til å kjøre på noen ved et uhell... Anonymkode: 7a462...068 6
Gjest Coolaid Skrevet 13. januar 2018 #10 Skrevet 13. januar 2018 Mennesker som går med refleksvest pleier ikke stå i ro. De beveger seg. Det vil si at de mest sannsynlig går på steder hvor det er opplyst, samt beveger seg andre steder hvor det er dårligere belysning/ingen belysning. Refleks redder liv. Dumskap redder ikke liv. Så, de som ikke bruker refleks eller refleksvest fordi de "er ikke sikker på om jeg ville blitt sett død med noe sånt på"..... vet vel hvilke kategori de selv hører hjemme i. Har aldri hørt kritikk mot bruk av refleksvest, det var noe helt nytt. Gratulerer.
Perle Skrevet 13. januar 2018 #11 Skrevet 13. januar 2018 4 timer siden, Bagels skrev: Jeg synes det er sexy med menn i refleksvest. Han signaliserer at han tar ansvar i trafikken. Enig!! 5
Gjest Coolaid Skrevet 13. januar 2018 #12 Skrevet 13. januar 2018 7 minutter siden, Horten Market skrev: Må innrømme at dette har jeg aldri reflektert over, det har bare streifet meg folk med refleksvest er trygge fotgjengere. Med refleks håper jeg ikke du mener en slik dings som henger og dingler, som vi brukte som barn. Den kom alltid i veien. Det som ER til stadig større irritasjon, er syklister og fotgjengere som utstyrer seg med tusenmetere, sågar blinkende sådanne. Hvor tankeløs kan en bli? Alle andre trafikanter blir blendet, enten man kommer gående eller kjørende. Ja, man kan irritere seg over mye, men det er lurer å la være. "Tusenmetere" vet jeg ikke hva er, så det må du forklare. Lys styrke måles i lumen om det er det du mener. "Blinke effekten" på sykkellykter øker trafikksikkerhet. Man skal selvfølgelig stille inn sykkelykt riktig slik at man ikke blender, altså noen grader nedover. Man skal selvfølgelig aldri se på lyskilde heller slik at man blir blendet. Blinkende sykkelykt med kraftig lys fungere spesielt godt når man kommer bak gående, både med og uten musikk i ørene, slik at de blir klar over at de snart blir passert av en syklist. Det fungere også godt ovenfor bilister i trafikken.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #13 Skrevet 13. januar 2018 10 minutter siden, Coolaid skrev: Ja, man kan irritere seg over mye, men det er lurer å la være. "Tusenmetere" vet jeg ikke hva er, så det må du forklare. Lys styrke måles i lumen om det er det du mener. "Blinke effekten" på sykkellykter øker trafikksikkerhet. Man skal selvfølgelig stille inn sykkelykt riktig slik at man ikke blender, altså noen grader nedover. Man skal selvfølgelig aldri se på lyskilde heller slik at man blir blendet. Blinkende sykkelykt med kraftig lys fungere spesielt godt når man kommer bak gående, både med og uten musikk i ørene, slik at de blir klar over at de snart blir passert av en syklist. Det fungere også godt ovenfor bilister i trafikken. Eller man blir blendet oman vil eller ikke. Anonymkode: ec5ee...0a8
Horten Market Skrevet 13. januar 2018 #14 Skrevet 13. januar 2018 1 minutt siden, Coolaid skrev: Ja, man kan irritere seg over mye, men det er lurer å la være. "Tusenmetere" vet jeg ikke hva er, så det må du forklare. Lys styrke måles i lumen om det er det du mener. I trafikken måles ikke lys i lumen, men lux, som er lumen per kvm. Loven forteller at biler skal ha max 480 lux. Hvor mye lux slike lamper har vet jeg ikke, men 2000-5000 lumen er ikke uvanlig. Blender vel så mye som fjernlys på bil, i alle fall. 1
Gjest Coolaid Skrevet 13. januar 2018 #15 Skrevet 13. januar 2018 1 minutt siden, Horten Market skrev: I trafikken måles ikke lys i lumen, men lux, som er lumen per kvm. Loven forteller at biler skal ha max 480 lux. Hvor mye lux slike lamper har vet jeg ikke, men 2000-5000 lumen er ikke uvanlig. Blender vel så mye som fjernlys på bil, i alle fall. Sykkellykter måles i lumen og selges med denne informasjon oppgitt. Det er ikke begrensninger i "forskrift om sykkel" på hvor sterk en sykkelykt kan være - men det er beskrevet minimumskrav. Sykkellykter kommer i alt fra til ikke oppgitt lumen pga at de er svake og opp til 4500 lumen. Sistnevnte er kanskje en kraftig multisport lykt som også kan brukes som hodelykt på fjellet osv, sti sykling osv. Alt kan blende, riktig bruk er det viktige her.
Horten Market Skrevet 13. januar 2018 #16 Skrevet 13. januar 2018 (endret) Min sykkellykt er på 1500 lumen, som jeg opplever som vanvittig sterk, utmerket til stisykling i mørket også. Hva da med tre ganger så kraftig lys ... Forskriften er vel skrevet lenge før lyktene var i nærheten av så kraftige som i dag. Hva tror du, blir det en lovendring snart som begrenser styrken, eller krever (automatisk) dimmefunksjon? Endret 13. januar 2018 av Horten Market
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #17 Skrevet 13. januar 2018 5 timer siden, Bagels skrev: Jeg synes det er sexy med menn i refleksvest. Han signaliserer at han tar ansvar i trafikken. Helt enig. Så en mann i refleksvest her om dagen, og ble så kåt at jeg måtte stoppe bilen og onanere for å lette på trykket Anonymkode: 0b956...9a0 1
Elaine Marley Skrevet 13. januar 2018 #18 Skrevet 13. januar 2018 De går ikke med refleksvest fordi de er redde for at noen skal komme og kjøre på dem på fortauet, men fordi de må krysser veier og gå på mørke steder. I tillegg påstår du at siden du er så oppmerksom så er det ikke nødvendig med mer enn en refleks? Å bare ha en refleks er ikke nok til at man alltid blir sett alltid. Hvis refleksen bare er fremme og man kommer kjørende bak denne personen så er det ikke alltid man ser personen. Man kan også havne i situasjoner som gjør at man ikke er like oppmerksom og ikke ser bare en refleks like godt. Da er det bedre å være han smarte som går med vest og kanskje lys enn han som tror at han ikke er kul nok og bare har en refleks. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2018 #19 Skrevet 13. januar 2018 Jeg må bare opplyse om at jeg ikke går med reflekser for min egen sikkerhet, men medtrafikanter skal slippe å bli satt i en situasjon hvor de har drept eller kvestet meg grunnet min forfengelighet. Anonymkode: f6bae...979 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 13. januar 2018 #20 Skrevet 13. januar 2018 Jeg syns de er meget fornuftige, det handler om trafikksikkerhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå