Gå til innhold

Er dissosiasjon farlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det virker deilig jeg.. å bare kutte av alt av følelser. Er det ikke sånn det er? At man får en sånn ut av kroppen-opplevelse? 

Anonymkode: 913c9...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det fryktelig! Jeg er totalt lammet av angst og klarer hverken røre meg eller prate. Samtidig tar en "fungerende del" over, den kan prate og til og med le, samtidig som den ordentlige meg er  livredd. Det er helt grusomt og miste kontroll på den måten. For den "fungerende" delen har jeg ikke kontroll på, vet ikke hva den sier eller gjør og husker det heller ikke når jeg er fri igjen. Skummelt å få black out på den måten. Det oppleves også pinlig og flaut, jeg husker jo ikke hva jeg sa og gjorde, og tør ikke spørre. Vil ikke virke "gal".

Anonymkode: 3aab8...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dissosierer bare når jeg er i vanskelige situasjoner, og alt jeg husker er det sterke ubehaget før jeg kobler ut og utmattelse etterpå. Jeg har blitt fortalt at jeg klarer å samtale helt normalt, men kanskje er litt ukonsentrert. Antagelig krever det mye energi å koble ut, samtidig som det er veldig anstrengende å være i den vanskelige situasjonen fram til jeg kobler ut. Det kan ofte ta dager før jeg er mentalt uthvilt igjen. Jeg dissosierer heller ikke så veldig kraftig, så jeg orker ikke forestille meg hvordan det er for dem som har det verre.

 

Jeg tror jeg forstår hva du mener med å kutte ut alle følelser, men du tar feil når du tror det er deilig. Det kan noen ganger være godt å ikke føle all smerten, sorgen og angsten. Samtidig er det vondt å ikke kjenne glede, nytelse, lykke, forhåpning. Det å flate ut følelsene er noe jeg gjør de gangene jeg ikke orker å takle de vonde følelsene, men det er ikke noen god tilstand å være i. Uten å føle noe kan jeg ikke leve, jeg bare er. Alt jeg kan gjøre er å fordrive tiden til jeg har styrke til å møte smerten, slik at jeg igjen kan nyte duften av en kopp god te, kjenne gleden av å skape noe, nyte sex. Over lengre tid er dette skadelig, ved at jeg ikke lengre ser noe poeng i å leve. Ved overdreven bruk er det også vanskeligere å komme ut av den følelsesløse tilstanden. 

Anonymkode: cd0df...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dissosierer når man f.eks lar tankene fly når man sitter i møter eller når man våkner om natten for å gå på toalettet. 

Dette er dissosiering alle gjør, altså også friske mennesker. 

Dissosiering som er sykelig oppfates ofte som svært ubehagelig for pasienter, spesielt for de med PNES og PTSD

Anonymkode: 77b4b...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt er det ikke farlig, men dumt om du kjører bil

Anonymkode: 3fcdc...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normal dissosiering kan være behagelig, eller det motsatte, men som oftest merker man det ikke engang selv. 

Sykelig dissosiasjon er som oftest et eller annet sted på skalaen sterkt ubehagelig til marerittaktig jævlig. Eller det er noe man ikke merker selv at skjer, men da kan det fort være temmelig ubehagelig å «våkne opp igjen» etterpå. 

Anonymkode: 84e41...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplever det anderledes. Jeg går i frys og det er nesten umulig å bevege meg eller prate. Faller ut og alt blir tåkete. Jeg blir bare sittende å stirre. 

Anonymkode: b4b95...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dissosiert når jeg har vært skikkelig syk... og har i grunn opplevd det som noe positivt... Alt blir stille, og jeg får en pause. Nå som frisk synes jeg det å være til stede er å foretrekke.

Anonymkode: d0e92...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...