Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Sobril

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk skrevet ut Sobril pga høy puls og søvnproblemer. Kan ta 20 mg "ved behov". Tok 10 mg forrige dagen og 10 mg i går. 2 dager på rad altså. Synes det hjelper. Men finner ikke noe om hvor mange dager jeg kan bruke det, og idag er pulsen verre igjen så det er absolutt et behov for beroligende. 

Vet at 10 mg er lav dose, men noen som vet? Legekontoret er stengt og legevaktdamene er så sinnsykt sure at jeg får angst av å tenke på og ringe inn. 

Anonymkode: 6e0ca...ad8

Skrevet

Du skal være ekstremt forsiktig med å ta beroligende mange dager på rad. Det er veldig lett å bli avhengig.

Anonymkode: 24435...84c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være ekstremt forsiktig med å ta beroligende mange dager på rad. Det er veldig lett å bli avhengig.

Anonymkode: 24435...84c

Hva gjør man da, når man ikke får sove? Og hva er "mange dager på rad"?. Har vørt hos fastlegen 2 ganger på 1 uke uten å få hjelp, har ringt legevakten 2 ganger uten å få hjelp. 

Eneste jeg gikk av legen var sobril.. ved behov.. og lavest dose 

Skrevet

Sobril er en akuttmedisin og ikke et medikament du kan gå på over tid siden det er vanedanende. Ville ikke brukt det mer en to uker om du tar det hver dag, men det vel ikke så veldig mange piller i pakken uansett..

Men mest av alt bør jo fastlegen finne en mer varig løsning for angsten din? 

Anonymkode: 1d82a...e1b

• Liker 1
Skrevet

Vel, i følge deg har du fortsatt de samme symptomene som var årsaken til att du fikk medisin, og fra legen så har du fått medisin som skal tas ved behov. 

Svaret sier seg vel selv. 

Anonymkode: 36fdc...270

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sobril er en akuttmedisin og ikke et medikament du kan gå på over tid siden det er vanedanende. Ville ikke brukt det mer en to uker om du tar det hver dag, men det vel ikke så veldig mange piller i pakken uansett..

Men mest av alt bør jo fastlegen finne en mer varig løsning for angsten din? 

Det er 25 piller. Angst? Dette er ikke mot angst... det er mot et hjerte som har "klikket" som bivirkning av en sterk medisin jeg fikk mot en fysisk sykdom.

Skrevet

Vel, i følge deg har du fortsatt de samme symptomene som var årsaken til att du fikk medisin, og fra legen så har du fått medisin som skal tas ved behov. 

Svaret sier seg vel selv. 

Anonymkode: 36fdc...270

At man kan ta sobril hver dag i 25 dager siden jeg fikk skrevet ut 25 tabletter som tas "ved behov"? Ok!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er 25 piller. Angst? Dette er ikke mot angst... det er mot et hjerte som har "klikket" som bivirkning av en sterk medisin jeg fikk mot en fysisk sykdom.

Er det pulsen som gjør at du ikke får sove? 

Anonymkode: de0e6...500

Skrevet

Ta tar jeg en pille. Ringer legen mandag om jeg ikke er bedre.. 

Skrevet

At man kan ta sobril hver dag i 25 dager siden jeg fikk skrevet ut 25 tabletter som tas "ved behov"? Ok!

Du gjør jo som du vil, men det er ikke særlig smart. Syns det er svært uansvarlig av legen din å ikke informere deg bedre!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det pulsen som gjør at du ikke får sove? 

Ja, og jeg våkner av det. Blir også svimmel og iskald i hele kroppen. Og akkurat det med pulsen er en bivirkning av en medisin jeg har tatt.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du gjør jo som du vil, men det er ikke særlig smart. Syns det er svært uansvarlig av legen din å ikke informere deg bedre!

Hvorfor synes du ikke det er smart? Jeg synes jeg er smart som spør her siden ingen har opplyst meg om noe annet enn at jeg kan ta pillene når jeg har behov for det. Og jeg har veldig behov idag. 

Skrevet

Gikk ut i fra det var angst siden du har høy puls og søvnproblemer og siden du er gitt sobril som ikke er en sovemedisin men beroligende. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor legen bare avviste deg med beroligende hvis dette er konsekvens av en annen medisin..ville gått tilbake om det ikke bedrer seg.

• Liker 2
Skrevet

Gikk ut i fra det var angst siden du har høy puls og søvnproblemer og siden du er gitt sobril som ikke er en sovemedisin men beroligende. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor legen bare avviste deg med beroligende hvis dette er konsekvens av en annen medisin..ville gått tilbake om det ikke bedrer seg.

Ja, er vel vanlig å ta dem mot angst.. Men det er i hovedsak for å roe ned pulsen. Noe de faktisk gjør. Ikke tatt noe idag, og den høye pulsen er tilbake. 

Jo, årsaken til det er at de undersøkte hjertet. Fant ikke noe galt utover høy puls etc. Og det er en bivirkning av en medisin som jeg ikke tar mer, det vil si at det bør (!!) gå over i løpet av helga. 

Skrevet

Mulig du kan få noe annet for å hjelpe med søvnen? Sovemedisin er ofte også avhengighetsskapende, men det er en del eldre allergimedisiner (antihistaminer) som brukes som sovemedisin siden døsighet er en betydelig bivirkning, og som er mye mindre avhengighetsskapende. Å ta Sobril etter legens foreskrift gjennom helgen går sannsynligvis greit, men jeg ville absolutt tatt en tur til legen i begynnelsen neste uke og fått bekreftet / avkreftet at du bør bruke den så hyppig og jevnlig. Som flere andre skriver, avhengighet er noe du virkelig ikke har lyst på.

Jeg er ikke helsepersonell, og skriver kun basert på egne erfaringer med Sobril.

Anonymkode: 4ec55...2e5

Annonse
Skrevet

Ring legekontoret når de åpner, og bestill ø-hjelp (øyeblikkelig hjelp). Da får du time på dagen. Forklar hvorfor det haster.

De kan skille mellom hva som haster og hva som kan vente. De kan være litt sure de legekontor damene, men de er ikke dumme.

Anonymkode: 74fab...155

Skrevet

Vær så snill ikke spørre KG om medisinsk råd!  Maximum lengde for Oxazepam (Sobril) er 4 uker så ta pillene nå i helgen, slutt å høre på kjerringer her som kjenner ikke deg - legen har gitt deg denne for en grunn, og snak med legen din på mandag.  

Anonymkode: cdc20...01e

• Liker 1
Skrevet

Mulig du kan få noe annet for å hjelpe med søvnen? Sovemedisin er ofte også avhengighetsskapende, men det er en del eldre allergimedisiner (antihistaminer) som brukes som sovemedisin siden døsighet er en betydelig bivirkning, og som er mye mindre avhengighetsskapende. Å ta Sobril etter legens foreskrift gjennom helgen går sannsynligvis greit, men jeg ville absolutt tatt en tur til legen i begynnelsen neste uke og fått bekreftet / avkreftet at du bør bruke den så hyppig og jevnlig. Som flere andre skriver, avhengighet er noe du virkelig ikke har lyst på.

Jeg er ikke helsepersonell, og skriver kun basert på egne erfaringer med Sobril.

Anonymkode: 4ec55...2e5

Jeg går på allergimedisin hele året og har vært gjennom stort sett hele rekka med medisiner. Trøtt? Neh.. så de virker ikke sånn på meg. 

Hmm.. tror jeg satser på at det går greit gjennom helgen da. 

Skrevet

Vær så snill ikke spørre KG om medisinsk råd!  Maximum lengde for Oxazepam (Sobril) er 4 uker så ta pillene nå i helgen, slutt å høre på kjerringer her som kjenner ikke deg - legen har gitt deg denne for en grunn, og snak med legen din på mandag.  

Anonymkode: cdc20...01e

Jada.

Skrevet

Forstår ikke hvorfor du fikk sobril mot høy puls og ikke for.eks lav dose selo-zok. Med mindre legen tenker det er noe psykisk. 

Anonymkode: 1f586...a68

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...