Gå til innhold

Roma: HOT and NOT?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nja, man kan gå dit, men jeg har alltid tatt buss eller taxi. Det ligger langs Tevere, men et lite stykke ut av byen. Om du ser på et kart vil du se at det ligger på en måte "under" Trastevere, men på andre siden av elven.

En bedre referanse å bruke er gatenavn:

Om du finner broen som heter "Ponte Sublicio" på kartet, vil du se at det er 2 veier som møtes ved denne: "Lungotevere Tertaccio" og "Via Marmorata".

Disse to gatene står i ca 90 grader til hverandere.

Området som befinner seg mellom disse gatene er det som kalles testaccio. Via Marmorata er forøvrig en fin liten shoppinggate

Forsøkte å finne et godt kart jeg kunne linke til, der testaccio var lett synlig, her var det beste jeg fant:

http://www.italyrents.com/manuziomap.html

Videoannonse
Annonse
Gjest Embla s
Skrevet

Felicia; fant stedet du anbefalte i Testaccio,og: Tusen takk!

:dagensrose: Du hadde helt rett! Deilige anitpasta-retter (kunne godt spist meg mett på disse!). Etterpå spiste jeg det beste lammekjøttet jeg har smakt i hele mitt liv! Veldig hyggelig betjening, lokale gjester og herlig atmosfære!

Jeg tok banen til Piramide. Da kommer man rett på Marmorata-gaten. Via Luca della Robbia er parallellgate til marmorata (ett hakk inn ;). Hele dette strøket var befriende og deilig å spasere i! Gikk fra Testaccio til sentrum. Helt grei spasertur langs elva!

Skrevet

Hvordan hadde du det ellers, da, Embla? :)

Skrevet

Din heldige gris!

Har vært én dag i Roma, og det vi rakk foruten Colosseum og Petersplassen, var katakombene. Syns du bør få med deg et besøk der; kjempeinteressant og litt lugubert. Men ikke gå deg bort; da finner du kanskje aldri ut igjen! :sjarmor:

Det er litt av et labyrintisk system!

Skrevet

Å!!! Du har allerede VÆRT der!

Ja, ja! Velkommen hjem igjen da!

Gjest Embla s
Skrevet

Å, hadde det helt fantastisk! Virkelig! :) Men hadde alt for lite tid. Ergo - må tilbake! Det var litt surt og vått, men til gjengjeld var det off-season og ikke de vanvittige køene man ellers hører om.

Det var så utrolig mye flott og imponerende å se, overalt! Og maten var utrolig deilig de stedene den var god! (Var på et par steder med slett mat og, og det er utrolig hvor dårlig den maten var.. Og syns det var lite sammenheng mellom pris og kvalitet på resturantene. Det var litt merkelig/uvant!)

Et lite tips til de som har tenkt seg til Roma: Vi reiste med Sterling. De flyr til en liten flyplass (Campioni) og det var plent umulig å få rede på når/hvor bussene dit gikk fra sentrum. Tok taxi fra flyplass til hotellet (2 mil, 40 euro, trodde jeg skulle dø, taxisjåføren kjørte som en gal mann..). Da vi skulle returnere, tok vi t-banen (a-linja) til siste stopp. Der var det busstasjon med busser til Campioni. Det hele kostet 2 euro (bane+buss), altså myyyyye billigere enn taxi eller Sterlings busser (som er umulige å få tak i) og langt mer behagelig enn halsbrekkende, dyre taxiturer!

Gjest Embla s
Skrevet
Din heldige gris!

Har vært én dag i Roma, og det vi rakk foruten Colosseum og Petersplassen, var katakombene. Syns du bør få med deg et besøk der; kjempeinteressant og litt lugubert. Men ikke gå deg bort; da finner du kanskje aldri ut igjen! :sjarmor:

Det er litt av et labyrintisk system!

:) Gikk glipp av katakombene :-( Hadde lyst, men rakk ikke en brøkdel av alt jeg ville! (shoppet faktisk ikke noe heller, men tittet litt :wink: ) Men skal helt klart i katakombene neste gang! (kanskje jeg prøver det kjente hyssing-trikset for å finne veien ut igjen?) :ler:

Skrevet

Helt enig med deg, det er en fordel å dra på denne tiden av året selv om det er litt surt. Vi var der i januar, og da slapp vi å stå i kø inn til Vatikanmuseet f.eks.

Helt enig med deg når det gjaldt maten - første kvelden betalte vi ganske mye for mat som ikke var spesielt god! Heldigvis var vi tilsvarende heldige resten av uken.

Hva likte du best med Roma da?

Å - vil tilbake! :hoppe:

Gjest Embla s
Skrevet

Likte best med Roma? Hm.. tenke tenke. Det å vandre rundt i gatene, litt på måfå, smette inn et sted og drikke en deilig cappuchino, stadig vekk pluttselig se vakre bygninger, se på folkelivet, det var nok det jeg likte best i Roma!

(også syns jeg Phanteon var nydelig/storslått! og det var fantastisk å se colosseum opplyst om kvelden, det var også stort å stå på petersplassen sammen med en enorm folkemasse og se paven tale via storskjerm, osv.)

Hva med deg, Ciara? hva liker du best i Roma?

Skrevet

Oj, du fikk med deg paven? Det skulle jeg gjerne opplevd!

Jeg likte også å bare vandre rundt, egentlig. Også er det alltid spesielt koselig å vandre rundt i vakre byer om kvelden - særlig når de er så gode på å ha lyskastere på bygninger. Så romantisk :)

Veldig glad i Pantheon. Ble fridd til der, så kommer nok alltid til å ha et spesielt forhold til Pantheon :hjerter:

• 5 år senere...
Skrevet

Roma...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...