Gjest Embla s Skrevet 6. februar 2005 #1 Skrevet 6. februar 2005 Skal til Roma, har aldri vært der før. Venter på en Roma-guide som kommer i posten en av dagene, men dere som har vært der før: Hva er et must å få med seg, og hvilke attraksjoner bør styres klar av/er oppskrytt/lite interessante? Del dine erfaringer!!
Gjest Melk Skrevet 6. februar 2005 #2 Skrevet 6. februar 2005 Mine favoritter: Butikkene nedenfor spansketrappen (designer) Colosseum Katakombene Forum Romanum (bær ha lest litt om dette i forkant) Iskrembarer Peterskirken, gjerne under en gudstjeneste Vatikanmuseet (ENORMT!)
Gjest Embla s Skrevet 6. februar 2005 #3 Skrevet 6. februar 2005 Peterskirken, gjerne under en gudstjeneste Tusen Takk for gode tips, *notere bak øret* bet meg spesielt merke i Peterskirken under gudstjeneste; det må jo være en utrolig grandios og mektig opplevelse?! (Også har jeg stor sans for iskrem-tipset ditt iskrem generelt er godt, og iskremen i Roma er legendarisk, etter hva jeg har hørt? *glede seg*) Colosseum er noe som jeg i forkant tenker er et meget spesielt sted.. Litt sånn historisk sus&frysninger på ryggen, ser jeg for meg? Forum Romanum - hva er det?
Gjest Melk Skrevet 6. februar 2005 #4 Skrevet 6. februar 2005 Jeg synes gudtjenesten var utrolig mektig, bortsett fra en del respektløse turister som bråkte og klatret rundt omkring. Området er interessant, fordi det er munker og nonner fra hele verden som vandrer rundt der. Isen er fantastisk god. Forum Romanum er en plass med ruiner i nærheten av Colloseum, der juss og politikk utviklet seg under romerriket. Pass opp for frekke sigøynertyver, ikke la de komme innpå deg, særølig ikke med en papplate/avis som de holder under haka di og viser deg. Hendene deres er nedi veska på et blunk. Se forøvrig: http://nrk.no/redskap/utskriftsvennlig/3531787.html
Gjest Embla s Skrevet 6. februar 2005 #5 Skrevet 6. februar 2005 Melk: Tusen takk for kjempefin link! ....tursiter som klatrer rundt under gudstjenesten.. :o :-? Og takk for tipset ang lommetyver! Virker som ulike byer har sine "spesialiteter" på området eks. i Lisboa; der satt foreldrene og slappet av et stykke unna mens ungene (utkledd i filler og med strategisk sot&skitt i fjeset) strakte armene ut mot deg på en utrolig ekkel måte (litt sånn blekksprutaktig, allstedsnærværende, påtrengende) mens de hylte på en stakkarslig måte (innimellom falt de ut av rollene og begynte å fnise..)
Gjest Melk Skrevet 6. februar 2005 #6 Skrevet 6. februar 2005 http://en.wikipedia.org/wiki/Forum_Romanum Også er Paletinerhøyden (ikke helt sikker på skrivemåten) koselig. Ligger også like ved Forum R og Col., og er mye trær, stille og rolig. Ogspå er det mulig å ta flotte bilder av Colosseum derifra.
Orthia Skrevet 6. februar 2005 #7 Skrevet 6. februar 2005 En av fordelen med Roma er at svært mange av severdighetene ligger i gangavstand til hverandre. Dermed opplever man byen samtidig som man får med seg det man vil se. Det er ofte mye kø for å komme inn i Colosseum. Forum Romanum syntes jeg var fantastisk. Pantheon-tempelet er også noe å få med seg (rett ved siden av ligger kaffebaren som kalles "verdens beste"; Tazza d'Or. I bydelen Trastevere ligger mange hyggelige restauranter og kafeer.
Gjest Ole Skrevet 8. februar 2005 #8 Skrevet 8. februar 2005 Hvis du vil lese litt korte fakta om roma kan du se på: http//home.no.net/reise05 Gå inn på byer og velg Roma... Ole
Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #9 Skrevet 8. februar 2005 Gå opp til toppen av Peterskirken (taket) Utrolig fin utsikt over byen og en opplevelse å gå opp trappene i de smale gangene
utlandet Skrevet 17. februar 2005 #10 Skrevet 17. februar 2005 Jeg var der i fjor sommer og skal dit igjen snart. Byen er helt utrolig :-) Jeg har tidligere hørt folk si at de er blitt "forelsket i Roma" og at de lengter etter byen hele tiden. Etter å ha vært der må jeg faktisk si meg enig. Atmosfæren er spesiell og inntrykkene mange så du må la de synke lenge etter at du har kommet hjem. Jeg vil anbefale: * Pantheon (gratis inngang) * sitte ned i Spanketrappen å se på livet * spise is på Piazza Navona, se på fontenene der * kaste mynt i Fontana di Trevi (diiiger fontene) * Peterskirken er et must og gratis hvis du ikke skal opp i kuppelen da (unngå kø, kom tidlig på dagen) * Vatikanmuseene (anbefales før kl. 12 her også, kan være mye folk) * spis mye is - den er så utrolig god!!! * Forum Romanum * Colloseum, syntes det var litt skuffende inni, mest imponerende utenfra. * Ikke ha veske som du ikke kan ha på skrå over skulderen, scooter-veskenappere finnes! * Ikke ta øynene vekk fra veska di hvis du skal ta Metroen (vær obs ved start/stopp for da holder du deg kanskje fast i noe annet enn veska di, mitt reisefølge mistet 4000 kr på Metroen) * rusletur over gangbroen til Castel Saint Angelo, bydelen Trastevere er verdt en rusletur (smale sjarmerende gater, litt mindre turister) Lykke til !
Gjest Embla s Skrevet 17. februar 2005 #11 Skrevet 17. februar 2005 Tusen takk for alle flotte tips og råd! (hører gjerne mer )
Gjest Pjusk Skrevet 18. februar 2005 #12 Skrevet 18. februar 2005 Forum Romanum var det jeg mente når jeg snakket med deg i går. Og det viktigste av alt: Gode sko! God tur! Jeg er misunnelig!!!
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2005 #13 Skrevet 18. februar 2005 Flott tråd, skal til Roma neste år, så jeg suger til meg alt som anbefales, samt gode tips og råd! K
Gjest Embla s Skrevet 18. februar 2005 #14 Skrevet 18. februar 2005 Forum Romanum var det jeg mente når jeg snakket med deg i går. Og det viktigste av alt: Gode sko! God tur! Jeg er misunnelig!!! Missunnelig Pjusk? Vel, kanskje vi kan ombooke den ene billetten, det hadde vært noe
Gjest Zim-zum Skrevet 18. februar 2005 #15 Skrevet 18. februar 2005 Jeg synes det er nevnt så mange gode tips at du får mer enn nok med disse. Men siden du vil høre mer, kan jeg nevne shopping-gaten i Roma: Via Nazionale. Der er ikke alt like billig, men du så elegante ting...
Bertha Skrevet 19. februar 2005 #16 Skrevet 19. februar 2005 Villa Borghese er også verdt å ta med seg. Det er en stor park, der det også er et museum med flotte hager å vandre rundt i. Villa Borghese er et greit alternativ for en picnic, eller rett og slett for å få litt fred og ro fra de store turistmassene og trafikkstøyen. Det er forøvrig også verdt å merke seg at Roma er en utrolig grei by å gå til fots i. Dersom du er glad i små detaljer på bygninger, koselige utekafeer på bortgjemte plasser - så er å gå fra sted til sted virkelig å anbefale. Man vet liksom aldri hva for noe flott som gjemmer seg bak neste gatehjørne. :-)
Ciara Skrevet 20. februar 2005 #17 Skrevet 20. februar 2005 Å, gled deg! Roma er nydelig! Jeg er enig med tipsene du har fått så langt. Og isen- den kan bare ikke understrekes godt nok - du må spise tonnevis! Norsk jordbæris blir liksom ikke heeeelt det samme etter man har spist noe som faktisk smaker jordbær... Min favoritt, selv om det er mye fantastisk i Roma, er Peterskirken. Du må absolutt følge rådet til en tidligere i tråden og gå opp i kuppelen. Helt fantastisk
Gjest Embla s Skrevet 20. februar 2005 #18 Skrevet 20. februar 2005 :klem2: til alle som har kommet med så mange flotte tips og innspill! Skal printe ut tråden og ta med som supplement til reiseguiden!
Felicia Skrevet 20. februar 2005 #19 Skrevet 20. februar 2005 Om du er interessert i Arkitektur, kan jeg anbefale en tur ut til EUR, en forstad til Roma (Tipper 15 minutter med buss fra Piazza Venezia). Dette er Musollinis fremtidsvisjon av en perfekt by, bygget for å hylle facismens idealer. Prosjektet ble avbrutt av 2. verdenskrig, og er i dag hovedsaklig forretningsområde, men jeg fant det utrolig fasinerende. Bydelen minner meg litt om de gamle skrekkfilm-scenarioene "Om tyskland hadde vunnet krigen". Bydelen preges av stilrene bygninger (Mange med høye søyler og enorme ørner på takene), symetrisk gateoppbyggelse og avsluttes ved en stor kunstig innsjø i en park. Et annet område, ikke helt oppdaget av turisme ennå er Testaccio - et sted jeg vil anbefals for god mat. Hva kan jeg beskrive det som... Roma's Grunerløkka kansje? Arbeiderstrøk som har blitt veldig populær blandt den ygre garden i Roma. Om du stikker dit, er du nødt til å dra på et sted som heter "Trattoria da Bucatino" (ligger i Via Luca della Robbia 84) et veldig billig sted og spise, men som har den beste maten og det mest stemningsfylte lokalet jeg har spist i på lenge. Fantastisk Antipasti-buffet med alle delikatesser du kan tenke deg. Vil forøvrig også anbefale en tur langs Tevere (elva som renner gjennom Roma) og alle broene som er veldig fine. Castel San Angelo, en rund bygning som fasinerte meg stort ligger ved Tevere. Jeg kunne sitte leenge og spise lunchen min, lese avisen og stirre på den. (du kan lese om den i de fleste turistbøker) Se Campo dei Fiori på bådedagtid og kveldstid - det er 2 vidt forskjellige steder. På dagen fyllt med alt du kan tenke deg av fisk og grønnsaker og andre markedsvarer - på kveldstid er torget omgitt av barer og restauranter. Besøk Capitol-høyden en kveld etter av solen har gått ned og se utsikten over et fantastisk opplyst Roma Forum. Og sist men ikke minst: Gi blaffen i alle anbefalinger du har fått - da på deg gode sko og gå ut og oppdag dine egne helt spesielle favorittplasser
SuperNova Skrevet 20. februar 2005 #20 Skrevet 20. februar 2005 Et annet område' date=' ikke helt oppdaget av turisme ennå er Testaccio - et sted jeg vil anbefals for god mat. Hva kan jeg beskrive det som... Roma's Grunerløkka kansje? Arbeiderstrøk som har blitt veldig populær blandt den ygre garden i Roma. [/quote'] Hvor er Testaccio? Gangavstand fra sentrum? Hvis jeg skulle strøket ett av forslagene du har fått, hadde det blitt Colosseum. Dyrt, mye kø, og ikke så veldig spennende. Du får like mye igjen for å se bygget fra utsiden, men det er klart at da stiller man seg jo spørsmålet "hvordan er det inni?". He-he. Eller mange gode tips!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå