AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #1 Skrevet 11. januar 2018 Jeg har begynt å slite noe voldsomt med menssmerter. Særlig de par-tre første dagene, men smertene er der hele perioden. Da jeg var yngre var jeg en av de som så dumt på jentene i klassen som klagde over menssmerter og trøkte i seg paracet. Såå vondt er det vel ikke? Men joda. Karma is a bitch. Nå når jeg har blitt litt eldre (har ikke fylt 25 enda) sliter jeg med ekstreme menssmerter selv, og første dagen spesielt er det så vondt at jeg ikke orker annet enn å ligge i senga å syte. Hadde det ikke vært for underbemanning på jobben hadde jeg helt klart holdt meg hjemme. Har begynt å bruke smertestillende spesifikt mot menssmerter (proxan tror jeg de heter), men de tar det ikke helt bort akkurat, og jeg synes ikke det er ålreit å stappe i meg så mye smertestillende. Jeg fikk p-stav for to år siden, og jeg mistenker at den er skyld i det, ettersom det var etter jeg fikk den at jeg begynte å få så vondt. Er det noen som har tips?? Burde jeg bytte til annen prevensjon? Hva slags type isåfall? (p-piller er uaktuelt) Er det noe jeg kan spise som hjelper? Anonymkode: 342c6...73e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #2 Skrevet 11. januar 2018 Du må ta Naproxen før smertene setter inn. Ellers er det mange som synes at en varmeflaske lindrer. Anonymkode: 4f92b...3b4 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #4 Skrevet 11. januar 2018 Når vanlige medikamenter som ikke er på resept lindrer såpass mye at man fungerer, så er det ikke ekstremt, men helt vanlig. De fleste trenger noe smertestillende under en menstruasjon. Du kan jo gå til legen og spørre om noe annet eller ev om det er greit å ta større doser av Proxan/Naproxen el enn det som står på pakken. Som regel er ikke det noe problem en gang i mnd. Varme lindrer også mye. Anonymkode: 83321...054 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #5 Skrevet 11. januar 2018 Når jeg begynner å få litt tegn at jeg snart får mens begynner jeg med 800mg ibux 2x per dag + 1g paracet 2-3 timer etter jeg har tatt ibux (dette har gynekologen godkjent da jeg er også så plaget av menssmerter at av og til må jeg over på Paralgen Forte). Hvis du klarer å ta dette over 2-3 dager kommer du over de verste av smertene (og må si at dette har hjulpet litt med pms symptomer og). Hvis du har glemt og får skikkelig smerter kan du godt ta ibux og paracet sammen. Føler for deg - dette er ren helvete! Anbefale også at du teste deg for endometriose da sterk menssmerter er en av symptomene. Anonymkode: e8274...672
saltyliquorice Skrevet 11. januar 2018 #6 Skrevet 11. januar 2018 Før jeg begynte på p-piller hadde jeg uutholdelige smerter, blei sendt hjem fra jobb og skole/bedt om å bli hjemme. Fikk smertestillende mot mensen på resept, men det hjalp ikke. Ingenting funka 100%, men en kombinasjon av ibumetin og Paracet hver 2-3 time + en blandet urtete hjalp noe. Urteteen husker jeg ikke navnet på, mamma pleide å kjøpe den i løsvekt. Smaker herk, men det hjalp litt. Hør med helsekostbutikker, verdt et forsøk
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #7 Skrevet 11. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har begynt å slite noe voldsomt med menssmerter. Særlig de par-tre første dagene, men smertene er der hele perioden. Da jeg var yngre var jeg en av de som så dumt på jentene i klassen som klagde over menssmerter og trøkte i seg paracet. Såå vondt er det vel ikke? Men joda. Karma is a bitch. Nå når jeg har blitt litt eldre (har ikke fylt 25 enda) sliter jeg med ekstreme menssmerter selv, og første dagen spesielt er det så vondt at jeg ikke orker annet enn å ligge i senga å syte. Hadde det ikke vært for underbemanning på jobben hadde jeg helt klart holdt meg hjemme. Har begynt å bruke smertestillende spesifikt mot menssmerter (proxan tror jeg de heter), men de tar det ikke helt bort akkurat, og jeg synes ikke det er ålreit å stappe i meg så mye smertestillende. Jeg fikk p-stav for to år siden, og jeg mistenker at den er skyld i det, ettersom det var etter jeg fikk den at jeg begynte å få så vondt. Er det noen som har tips?? Burde jeg bytte til annen prevensjon? Hva slags type isåfall? (p-piller er uaktuelt) Er det noe jeg kan spise som hjelper? Anonymkode: 342c6...73e Høres ut som endometriose, og da må du ha adekvat behandling. P stav burde hjelpe mot smertene. Snakk med lege. Anonymkode: 3615b...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #8 Skrevet 11. januar 2018 Jeg har det siste året vært plaget med voldsomme menstruasjonssmerter/kramper, og i november ble det så ille at jeg måtte ta egenmelding - noe jeg aldri har gjort pga menssmerter før.. Jeg gikk da til legen og forklarte saken. Fikk utskrevet resept på Vimovo tabletter som brukes mot kraftige menssmerter. Ca 1,5 time etter inntak av Vimovo er jeg tilnærmet smertefri. Så kanskje du skulle vurdere å spørre legen din om resept på Vimovo? Anonymkode: b4da9...e6d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #9 Skrevet 11. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det siste året vært plaget med voldsomme menstruasjonssmerter/kramper, og i november ble det så ille at jeg måtte ta egenmelding - noe jeg aldri har gjort pga menssmerter før.. Jeg gikk da til legen og forklarte saken. Fikk utskrevet resept på Vimovo tabletter som brukes mot kraftige menssmerter. Ca 1,5 time etter inntak av Vimovo er jeg tilnærmet smertefri. Så kanskje du skulle vurdere å spørre legen din om resept på Vimovo? Anonymkode: b4da9...e6d Vimovo er det samme som Naproxen. Anonymkode: d2e33...954 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #10 Skrevet 11. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har begynt å slite noe voldsomt med menssmerter. Særlig de par-tre første dagene, men smertene er der hele perioden. Da jeg var yngre var jeg en av de som så dumt på jentene i klassen som klagde over menssmerter og trøkte i seg paracet. Såå vondt er det vel ikke? Men joda. Karma is a bitch. Nå når jeg har blitt litt eldre (har ikke fylt 25 enda) sliter jeg med ekstreme menssmerter selv, og første dagen spesielt er det så vondt at jeg ikke orker annet enn å ligge i senga å syte. Hadde det ikke vært for underbemanning på jobben hadde jeg helt klart holdt meg hjemme. Har begynt å bruke smertestillende spesifikt mot menssmerter (proxan tror jeg de heter), men de tar det ikke helt bort akkurat, og jeg synes ikke det er ålreit å stappe i meg så mye smertestillende. Jeg fikk p-stav for to år siden, og jeg mistenker at den er skyld i det, ettersom det var etter jeg fikk den at jeg begynte å få så vondt. Er det noen som har tips?? Burde jeg bytte til annen prevensjon? Hva slags type isåfall? (p-piller er uaktuelt) Er det noe jeg kan spise som hjelper? Anonymkode: 342c6...73e Jeg har ekstreme smerter, fungerer absolutt ikke som menneske når disse setter inn. Min redning var Naproxen, men de må tas FØR smertene kommer for å fungere, disse pillene gav meg et helt nytt liv. Naproxen er ikke smertestillende slik jeg har forstått, men stanser rier i livmoren som utløser smerten. Anonymkode: 1d26a...50e 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #11 Skrevet 11. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vimovo er det samme som Naproxen. Anonymkode: d2e33...954 https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-vimovo-astrazeneca-571549 Anonymkode: b4da9...e6d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå