Gå til innhold

Voksen dame vil ta bachelor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei på dere,

voksen dame her. 35 år, ingen barn. Er helsefagarbeider, men ønsker bachelor i sykepleie. Dette pga bedre lønn og større jobbmuligheter. Hvordan har dere som har faste utgifter gjort det mtp praksisperiodene? Ønsker å ta studiet på deltid for å jobbe ved siden av, men så er det dette med økonomien under lange praksisperioder. 

Takk for tips 😊

Anonymkode: 86d7e...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lånekassen, som alle andre studenter. 

Anonymkode: f1572...4ea

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, søk studielån! Du er ikke for gammel til det. 

Anonymkode: 860c6...1d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36 år og går 1.året på sykepleien. Jeg har en studentavtale hver 3.helg på sykehuset samt tar ekstravakter utenom når det passer. Jeg har lån fra Lånekassen i tillegg. Nå har ikke jeg vært i praksis enda, men det er snakk om 4 dager i uken, så du har enda 3 dager i uken du kan jobbe utenom. 

Fungerer veldig greit. Jeg har mann og barn samt huslån og billån med andre utgifter. 

Anonymkode: b42ad...b88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til dere saklige 😊 Vil ta utdanningen uten studielån. 

Ts

Anonymkode: 86d7e...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar til dere saklige 😊 Vil ta utdanningen uten studielån. 

Ts

Anonymkode: 86d7e...ed2

Hvis du er strukturert og flik til å lese på egenhånd og hvis skolen f.eks. tilbyr streaming av undervisning så skal du nok klare å jobbe mye ved siden av studiene uten lån fra Lånekassen. 

Det er noe som er obligatorisk på skolen men ikke sånn at det vil gjøre st du taper så veldig i inntekt. Hvor mye inntekt må du ha i mnd for at det skal gå rundt?

i praksisperioden er det 4 dager per uke med jobb og 1 studiedag. Varer ca 9 uker per semester. 

Anonymkode: b42ad...b88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar til dere saklige 😊 Vil ta utdanningen uten studielån. 

Ts

Anonymkode: 86d7e...ed2

Da er det vel bare å jobbe da? Går an å finne et sted med kortvakter på kveld/ettermiddag når du har praksisarbeid på dag, ellers er det vel å jobbe flere helger enn hver 3. helg, og kanskje jobbe seg frempå litt og spare penger til turnusperiodene? Spesielt på sommer og i jula er det jo muligheter for å kunne tjene opp litt ekstra skulle jeg tro. Jeg jobbet som assistent i pleie under studiene mine 6-8 uker på sommeren og 1-2 uker i jula, og tjente nært opp til Lånekassens inntektsgrenser (jeg hadde studielån), så med arbeid hver 2. - 3. helg + noen hverdager så ville jeg sikkert muligens ha klart meg uten studielån og. 

Men du kan ikke forvente å leve som du skulle jobbe fulltid når du studerer - så hvis det i tillegg kuttes litt i utgiftene på hjemmebane så skal det absolutt være mulig å studere i voksen alder også :-) Kutte ned på luksusgoder, hvis du eier - sjekk ut muligheter for avdragsfrihet på lånet f.eks. Eventuelt søk om studielån første året - sett av pengene på en konto, og bare bruk i krisetilfeller - kanskje du ikke trenger å bruke de i heletatt i løpet av 3 år, kanskje må du bruke litt... Men da har du iallefall noe ekstra sikkerhet hvis det skulle bli vanskelig med inntekt en periode. Og i verstefall sitter du igjen med 1 års studielån i stedet for 3. 

 

Anonymkode: ddf30...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode, fornuftige svar 😊🌹

ts

Anonymkode: 86d7e...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer vernepleie. Jobber 40 % og tjener ca 12 000 utbetalt i mnd. I tillegg får jeg 7500 fra Lånekassen i mnd. Har studielån på 180 000 kr jeg er ferdig. 40 % stilling tilsvarer 1-2 vakter i uka + hver fjerde fredag-søndag. Det går veldig fint her 😀 Husk at du kan få litt i stipend også. Mener det er 40 000 i året, hvis du tjener mindre enn grensen på ca 180 000 i året. Jeg får det. 

Praksisperioder er litt vanskelige, og jeg har søkt permisjon fra jobben. Har en mann som betaler utgiftene mine da. Men de fleste i klassen jobber selv om de er i praksis.

Anonymkode: f4c57...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan et nett- og samlingsbasert studie over 4 år være et alternativ?  Da har du mer tid til å jobbe, bortsett fra i praksisperiodene som krever 100% innsats.  En venninne av meg har tatt vernepleierutdanning på den måten og jobbet ganske mye ved siden av studiene.  Det var tøft og krevde mye selvdisiplin, men det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...