Gå til innhold

Regjeringen foreslår post annenhver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i mot forslaget, jobber i virksomhet der man faktisk er avhengig av en del post ennå. Det finnes en verden utenfor Norge også, og selv om man i Norge har kommet langt med digitalisering, så har vi tidvis mye kommunikasjon med bedrifter/organisasjoner i utlandet som er avhengig av å sende en del ting som ordinær post. En reduksjon av tilbudet vil gå utover dette, og titt og ofte er det ting som haster og ikke kan vente så lenge. Dette kan gå utover driften og dermed inntektene, som igjen kan føre til at folk må sies opp. Er ikke overrasket hvis det er flere bedrifter som også er i samme kategori, så et slikt forslag kan få konsekvenser man ikke ennå vet rekkevidden av. 

Anonymkode: 3617a...f35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, Kenta said:

Faktisk langt på vei rett. Svært mange av de som er blitt nedbemannet fra Posten er blitt uføre, og det samme vil skje med mange av de 3000 som ev. må gå. Så det blir bare å flytte penger fra et budsjett til et annet, forskjellen er at de ikke lenger vil gjøre noe nytte for seg.

Siden de har så lite post med seg på rundene sine at det hadde holdt i massevis å gå annenhver dag så gjør mange av de strengt tatt ikke nytte for seg i dag heller. Eneste er at man får posten ca en dag tidligere, men de færreste vil betale dobbel pris for det. Synd med alle smedene og kjerremakerene som mistet jobben da de ble avleggs også, men vi hadde ikke hatt råd til den velferdsstaten vi har i dag hvis vi skulle beholde alle jobber selv om de blir unødvendige.

Anonymkode: 9ffe5...d3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden de har så lite post med seg på rundene sine at det hadde holdt i massevis å gå annenhver dag så gjør mange av de strengt tatt ikke nytte for seg i dag heller. Eneste er at man får posten ca en dag tidligere, men de færreste vil betale dobbel pris for det. Synd med alle smedene og kjerremakerene som mistet jobben da de ble avleggs også, men vi hadde ikke hatt råd til den velferdsstaten vi har i dag hvis vi skulle beholde alle jobber selv om de blir unødvendige.

Anonymkode: 9ffe5...d3d

Problemet er at det er en del av oss som vil ta skade av dette. Det finnes som jeg skrev i tidligere innlegg en verden utenfor Norge også, og vi som er i bransjer som må forholde oss til land uten moderne infrastruktur er avhengige av å motta post, gjerne raskest mulig. 

Dette vil kunne få dominoeffekter man ikke ser for seg. 

Og når det gjelder å gjøre nytte for seg, så er det alltid bedre å hvertfall gjøre litt fremfor å måtte gå på NAV eller ufør, gitt at man ellers er frisk nok til det. 

Anonymkode: 3617a...f35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at det er en del av oss som vil ta skade av dette. Det finnes som jeg skrev i tidligere innlegg en verden utenfor Norge også, og vi som er i bransjer som må forholde oss til land uten moderne infrastruktur er avhengige av å motta post, gjerne raskest mulig. 

Dette vil kunne få dominoeffekter man ikke ser for seg. 

Og når det gjelder å gjøre nytte for seg, så er det alltid bedre å hvertfall gjøre litt fremfor å måtte gå på NAV eller ufør, gitt at man ellers er frisk nok til det. 

Anonymkode: 3617a...f35

Dette kan enkelt løses ved at postbudene kjører kun bedriftspost de dagene de ikke kjører post til privatpersoner. 

Anonymkode: 6464d...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker forslaget. Det er synd at folk mister jobbene sine, men jeg synes Norge skal jobbe hardere for å sysselsette folk i jobber som enten trengs sårt, eller skape arbeidsplasser som mest er ment for å holde folk i aktivitet. Jeg er veldig for borgerlønn, men vet også at det er viktig å holde folk i arbeid pga de fysiske og psykiske ved dette. Å jobbe som postbud er uansett ikke det beste for kroppen mtp fysisk belastning. Samfunnet får heller komme opp med bedre yrker man kan sysselsettes med.

Anonymkode: 199e0...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan enkelt løses ved at postbudene kjører kun bedriftspost de dagene de ikke kjører post til privatpersoner. 

Anonymkode: 6464d...3a2

Ja, men slik jeg forstår det så gjelder forslaget brev, både til privat- og bedriftskunder. 

Anonymkode: 3617a...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker forslaget. Det er synd at folk mister jobbene sine, men jeg synes Norge skal jobbe hardere for å sysselsette folk i jobber som enten trengs sårt, eller skape arbeidsplasser som mest er ment for å holde folk i aktivitet. Jeg er veldig for borgerlønn, men vet også at det er viktig å holde folk i arbeid pga de fysiske og psykiske ved dette. Å jobbe som postbud er uansett ikke det beste for kroppen mtp fysisk belastning. Samfunnet får heller komme opp med bedre yrker man kan sysselsettes med.

Anonymkode: 199e0...974

Utfordringen er at "samfunnet" ikke sysselsetter folk, ei heller kommer det opp med "bedre" yrker enn postbud. Det er det bedriftene som gjør, men for at de skal kunne gjøre dette, så er man gjerne avhengig av en velfungerende infrastruktur med god regularitet, inkl. at posten leveres raskt. Jo mer man kutter på infrastrukturelle ting, jo færre arbeidsplasser kan bedriftene skape. 

Anonymkode: 3617a...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Om noen år, så kommer sannsynligvis store deler av postverket til å lukke fullstendig brakk... 

 Dette er bare ett spørsmål om tid...

Anonymkode: 1a03f...cd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk støtter slikt helt til det rammer dem selv.

Anonymkode: bccd2...546

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postlevering annenhver dag, og fjerning av A-post. Sikkert en del bedrifter som gnir seg i hendene, og ser sitt snitt til å tjene litt ekstra på purregebyrer...

Anonymkode: f8051...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig
6 hours ago, AnonymBruker said:

Akkurat som det å sitte på Kvinneguiden. Næmmen.. Så ironisk 

Anonymkode: f6d5f...f56

Jeg synes nå at å drive ulønnet voksenopplæring er samfunnsnyttig.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Så du synes det er greit at enda flere går på trygd ?

Anonymkode: bccd2...546

Og la oss forby motorsag, så får vi bruk for flere tømmerhuggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange som glemmer at slike forslag må ha flertall på stortinget for å tre igjennom.

Anonymkode: 4f258...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Jeg synes nå at å drive ulønnet voksenopplæring er samfunnsnyttig.

Og la oss forby motorsag, så får vi bruk for flere tømmerhuggere.

Det hadde egentlig vært et svært positivt tiltak for klimaet. Slett ingen dårlig ide! 

Anonymkode: 4f258...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke Norge et demokrati? Hvorfor gjør de da så mye i mot folkets vilje?

Nei. Vi vil ha et godt posttilbud.

Vi vil ha et godt helsetilbud. Slutt å spar og bygg opp, i stedet for å legge med.

Vi vil ha lokalpoliti som er der det ikke skjer. Ikke et som bare rykker ut ETTER det har skjedd. Slutt å legge ned dette i distriktene for å spare penger.

Vi vil ikke ha innvandring. Nå er det nok. Slutt å sløs pengene våres på dette mot vår vilje.

Vi finner oss i alt for mye. Hvor er demonstrasjonstocene og folk som lenker seg fast? Da blir det slik når vi bare lar slikt bli tredd nedover hodene på oss.

Anonymkode: 5da9d...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke Norge et demokrati? Hvorfor gjør de da så mye i mot folkets vilje?

Nei. Vi vil ha et godt posttilbud.

Vi vil ha et godt helsetilbud. Slutt å spar og bygg opp, i stedet for å legge med.

Vi vil ha lokalpoliti som er der det ikke skjer. Ikke et som bare rykker ut ETTER det har skjedd. Slutt å legge ned dette i distriktene for å spare penger.

Vi vil ikke ha innvandring. Nå er det nok. Slutt å sløs pengene våres på dette mot vår vilje.

Vi finner oss i alt for mye. Hvor er demonstrasjonstocene og folk som lenker seg fast? Da blir det slik når vi bare lar slikt bli tredd nedover hodene på oss.

Anonymkode: 5da9d...cda

Du snakker nok bare for deg selv og kanskje en til, så dere får lage dere et knøttlite demonstrasjonstog selv. Jeg er uenig i praktisk talt alle punktene og vil ikke tas til inntekt for dette vi-et.

Anonymkode: d4a13...8d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dumt forslag. Da tar de vel lenger ventetid på pakker også?

Anonymkode: 958b6...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest middagshøyden
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dumt forslag. Da tar de vel lenger ventetid på pakker også?

Anonymkode: 958b6...534

På pakker som kommer rett i postkassen eller det kommer hentelapp på, så vil det jo ta lenger tid.

 

Endret av middagshøyden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Problemet er at det er en del av oss som vil ta skade av dette. Det finnes som jeg skrev i tidligere innlegg en verden utenfor Norge også, og vi som er i bransjer som må forholde oss til land uten moderne infrastruktur er avhengige av å motta post, gjerne raskest mulig.

Dette høres rett og slett veldig søkt ut, og jeg tviler på at det gjelder mer enn en fullstendig ubetydelig del av Norges utenlandshandel. Hvis man vil ha noe raskt fram bruker man DHL eller liknende, og områder i land som er så avsidesliggende at ikke de dekker dem vil vanligvis ha så treg postgang at en dag fra eller til ikke blir merkbar. I følge Posten koster det 705 millioner i året å sikre levering 5 dager i uka, og det er ikke god samfunnsøkonomi å bruke så mye penger på å subsidiere slike tilfeller. Vi har langt mer fornuftige ting å bruke dem på.

Anonymkode: 9ffe5...d3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en bransje (offentlig) der vi er avhenging av rask postgang. Nå må vi ta i bruk private aktører for å få posten frem i tide. Det er snakk om millioner i ekstra utgifter som belastes det offentlige. 

Anonymkode: d416b...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...