Gå til innhold

Tips til å kutte ut lettbrus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt grep for å komme i form og leve sunnere etter nyttår, foreløpig går det veldig bra med maten og aktiviteten!

Men mitt svake punkt er lettbrus; Pepsi Max/ Cola Zero.

Jeg klarer å holde meg hele dagen på jobb og har vannflaske som fylles flere ganger. Men er jeg innom butikken på ettermiddagen/kveld blir det alltid med en boks eller 0,5 flaske.

Noen gode tips for å dempe dette behovet?

Anonymkode: 52c9b...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp kun lørdag. Behovet forsvinner da ganske fort, på samme måte som med godis hvis man klarer de første dagene uten. Hilsen Pepsi Max-elsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er flink som holder deg til en halvliter... jeg drikker gjerne flere liter hver dag... og ja vet det ikke er bra

Anonymkode: a5166...1c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en sodastream og drikk boblevann istedet! Avhengighetsskapende men ikke usunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innse at det ikke er noe behov - det er noe du liker og har vent deg til.

Innfør bedre handlevaner - ikke gå innom butikken uten et legitimt ærend (og ikke lag deg ad hoc-ærend).

Vurder hvor stor betydning - positiv og negativ - det å kutte ut en kalorifri drikk, har for det store bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit at det ikke funker slik for alle, men jeg bare slutta på dagen. Jeg hadde én boks med Pepsi Max igjen etter en harrytur til Sverige, sa til meg selv at dette var siste gang :) og sånn blei det. Gikk inn med innstillingen om at dette gjorde meg mer vondt enn godt, og at det var bortkastede penger. Hjalp litt at jeg ikke var mega-avhengig av leskedrikker, men var man på tur til Sverige blei det fort mange bokser, og hadde jeg lyst på det ellers så blei et kjøpt. Slik er det ikke lenger. Drikker brus enda altså, men det er veldig sjelden, enten på en "spesiell" middag eller kinobesøk :) Man venner det av seg ganske fort, heldigvis. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre det hefter deg økonomisk, så er ikke brusdrikkingen din spesielt usunn eller en gigantisk last som MÅ fjernes. 

Til spørsmålet ditt: min erfaring er at å gå cold turkey har best effekt. Det er lettere å unngå det i det hele tatt, enn å f.eks bare tillate seg 2 dl om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta på dagen. Jeg og samboer drakk lett en stor flaske med Pepsi mA hver dag, vi har tatt grep sammen om kosthold og drikker nå brus kun i helgene, å ikke en gang da drikker vi noe særlig store mengder. Dersom du er motivert for det og har viljestyrken så gå rett forbi brushylla, helst unngå den om du kan. 

Det er heldigvis ikke verdens undergang å drikke Pepsi Max, men det er jo sykt skadelig for tennene.

Anonymkode: d94ee...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt grep for å komme i form og leve sunnere etter nyttår, foreløpig går det veldig bra med maten og aktiviteten!

Men mitt svake punkt er lettbrus; Pepsi Max/ Cola Zero.

Jeg klarer å holde meg hele dagen på jobb og har vannflaske som fylles flere ganger. Men er jeg innom butikken på ettermiddagen/kveld blir det alltid med en boks eller 0,5 flaske.

Noen gode tips for å dempe dette behovet?

Anonymkode: 52c9b...d50

Drikk kaffe i steden. OG la være å kjøp brus :)

Anonymkode: 9ecc9...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en stor vannkanne med oppskåret sitron/appelsin/grapefrukt ect. som du har klar i kjøleskapet, da er det så utrolig mye lettere å velge det istede! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Joppeline skrev:

Kjøp en sodastream og drikk boblevann istedet! Avhengighetsskapende men ikke usunt!

Pass dog på syreskaper på tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Illuminatum skrev:

Pass dog på syreskaper på tennene.

Dette stemmer ikke når det er vann uten smakstilsetning (sitronsyre/forfordyre). Kullsyre i seg selv er ikke nevneverdig skadelig for tennene. Bare å google litt, så finner du masse info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Joppeline skrev:

Dette stemmer ikke når det er vann uten smakstilsetning (sitronsyre/forfordyre). Kullsyre i seg selv er ikke nevneverdig skadelig for tennene. Bare å google litt, så finner du masse info.

Det skal nok mye vann til for å skade tennene men PH er ca 6 og vann uten kullsyre er på 7 så det kan bløte opp emaljen. Vann med kullsyre er ikke nøytralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lettbrus er ikke direkte usunt, men det er skadelig for tennene. Mitt beste tips for å slutte er å ikke kjøpe inn. Du må psyke deg opp og si til deg selv at du har selvkontroll. For det er DU som bestemmer hva du kjøper på butikken.

Anonymkode: 1e45c...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Illuminatum skrev:

Det skal nok mye vann til for å skade tennene men PH er ca 6 og vann uten kullsyre er på 7 så det kan bløte opp emaljen. Vann med kullsyre er ikke nøytralt.

Det er sant, men nå kan emaljen først begynne å bli påvirket ved PH 5,5 da, så det går fremdeles fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en artikkel i VG om dette idag. Kanskje du finner noen tips der? Vet hvordan du har det, drikker så mye som 3-4.5 liter hver dag, i tillegg til kaffe, melk, Biola, te, saft, juice og vann så klart. Det er jo ikke bra! Kanskje særlig mtp  hjernen.

Ønsker deg lykke til! Håper du klarer det!👍

Anonymkode: 940d6...f7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 11.1.2018 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt grep for å komme i form og leve sunnere etter nyttår, foreløpig går det veldig bra med maten og aktiviteten!

Men mitt svake punkt er lettbrus; Pepsi Max/ Cola Zero.

Jeg klarer å holde meg hele dagen på jobb og har vannflaske som fylles flere ganger. Men er jeg innom butikken på ettermiddagen/kveld blir det alltid med en boks eller 0,5 flaske.

Noen gode tips for å dempe dette behovet?

Anonymkode: 52c9b...d50

Leste at en av dagensaviser har tips mot dette. 

Leste bare forsiden og registrerte selvsagt ikke hvilken avis det var.

Anonymkode: 5ee29...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Press en halv sitron og putt en skje rå honning i 0.5 l vann, uslåelig.

Anonymkode: 8638f...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk kaffe i stedet for. Kanskje ikke så lurt å erstatte en avhengighet med en annen, men det hjelper i alle fall mot hodepine som følge av koffeinabstinens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...