AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #21 Del Skrevet 20. september 2020 Denne tråden var til god hjelp 🙂 Skal ordne meg med Jelsa-bunad. Bor ikke i Rogaland, og det er synd, for skulle gjerne ha fått sett på bunadene «live» før jeg bestemmer meg. Har sett en på Heimen i Oslo, men da mistet jeg lysten på bunad. Men så kommer lysten snikende tilbake. Synes den på Heimen virket grov, og ikke så pen som jeg hadde sett for meg. Jeg har mest lyst på damaskull på stakken. Men nå er den kanskje grovere i seg selv? Så blir jeg ikke klok på det der med duse, friske og rust farger på broderiene. Har sett bilde av en som var dus og en som var frisk i to forskjellige annonser på finn. Ser da helt klin lik ut (?) Ser også at noen har forkle som ikke er av ull, men silke eller polyester(?). Det kunne jeg ha tenkt meg. Anonymkode: 10785...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2020 #22 Del Skrevet 20. september 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Denne tråden var til god hjelp 🙂 Skal ordne meg med Jelsa-bunad. Bor ikke i Rogaland, og det er synd, for skulle gjerne ha fått sett på bunadene «live» før jeg bestemmer meg. Har sett en på Heimen i Oslo, men da mistet jeg lysten på bunad. Men så kommer lysten snikende tilbake. Synes den på Heimen virket grov, og ikke så pen som jeg hadde sett for meg. Jeg har mest lyst på damaskull på stakken. Men nå er den kanskje grovere i seg selv? Så blir jeg ikke klok på det der med duse, friske og rust farger på broderiene. Har sett bilde av en som var dus og en som var frisk i to forskjellige annonser på finn. Ser da helt klin lik ut (?) Ser også at noen har forkle som ikke er av ull, men silke eller polyester(?). Det kunne jeg ha tenkt meg. Anonymkode: 10785...e42 den du har sett på Heimen er nok Husfliden sin, som jeg har beskrevet lenger oppe i tråden som litt mer rustikk. Det er fordi den har ullstoff i stakken. Den finnes bare med Lølandbroderi - ikke med Jelsa. Damask er en vevemåte - ikke en type ull. Det er slik at det er vevd inn ensfarget mønster i stoffet. Det er ikke grovt, men det er jo litt tekstur, så det er ikke glatt som ulldrape. https://no.wikipedia.org/wiki/Damask Disse to har damaskstakk: Duse og friske farger - nei, det er kanskje vanskelig å se på et fotografi. Men friske farger er litt sterke, klare, litt kalde, mens de duse er omtrent samme farger, men dusere. Varme farger har en litt annen palett. De forklærne du nevner har jeg aldri hørt om. Anonymkode: cd64c...a73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå