Gå til innhold

Fineste Rogalandsbunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal få sydd Rogalandsbunad denne våren, men det er jo et hav å velge mellom. Både når det gjelder farge, vest og mønster. Jeg tyr derfor til råd av dere... Hvilken kombinasjon er finest. Jeg heller mot svart skjørt og svart vest ... 

Takk for tilbakemeldinger 😊

Anonymkode: ffd80...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har den på bildet, bare med rød vest. Anbefaler deg å ta en farge på vesten, ellers tror jeg den vil føles veldig svart når du i tillegg har svart sjal. Synes de fineste fargene på vest er rød/grønn/hvit/blå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsvart er nydelig synes jeg. Ellers er svart med kremfarget vest kjempefint :) Så på instagram en blå med kremfarget vest, nydelig den også :ninuskapus: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sort, jelsamønster og med vest som drar opp farge i broderiet.

Liker best vanlig kvit gravert sølv eller Olavsrosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heidi_82 skrev:

Jeg har den på bildet, bare med rød vest. Anbefaler deg å ta en farge på vesten, ellers tror jeg den vil føles veldig svart når du i tillegg har svart sjal. Synes de fineste fargene på vest er rød/grønn/hvit/blå. 

Tenker ikke helsvart vest, men svart i bunnfargen og litt mønster. Dere som har bunad, hvilket mønster er finest ? 

7BE0F8AA-DF1C-4C3A-B18B-DEFFC4B83F74.jpeg

8162549B-433F-4D4C-A36F-DB54C29B7279.jpeg

Endret av Kvalitet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp vært gjennom den samme prosessen selv, og mitt beste tips er å være litt systematisk:

1. ønsker du en bunad som er litt rustikk, eller en som er litt mer "finslig" i materialene? Hvis du liker den mer rustikke varianten går du for Husflidens rogalandsbunad. Da får du Lølandsmønster, og et litt mer begrenset utvalg av farger på vesten. Denne kommer vel alltid med damaskvest - tradisjonelt en klar rød, en dyp rød eller grønn. I det siste har jeg også sett sennepsgul vest på denne, med matchende sennepsgult kantebånd rundt forkleet, og det var kjempefint. Husfliden er den eneste som har farget kantebånd rundt forkleet.

Hvis du vil ha en som er mer finslig i tøyene, må du velge Nordaker (eller en av de nye, f.eks Embla, men disse vet jeg ingenting om, så nå snakker jeg om Nordaker). Hos Nordaker bruker de ulldrape, som er glattere enn ullstoffet som husfliden bruker. Du kan også få stakken i damaskstoff, mens forkle og sjal er i ulldrape.

2. Neste skritt er å velge hovedfarge på bunaden - svart, blå eller grønn. Svart er jo det vanligste. Blått hadde en oppsving for noen år siden, men nå har jeg inntrykk av at det er flere som velger svart igjen.

3. Så ville jeg tenkt litt på om du kler varme eller kalde farger, for det vil styre valg av farge på vesten og fargen på broderiene. Her vil du ha større valgfrihet hvis du har valgt svart som hovedfarge, enn hvis du velger blå eller grønn bunad. Jeg ville begynt med broderiene. På broderiene kan du velge varme farger, klare farger eller duse farger. Jeg er en typisk  "høst" i hår/hud/øyenfarge, så jeg har valgt varme farger. Er du blond og blåøyd kler du kanskje duse farger, er du mørk er du sikkert fin i klare farger.

4. Velge vest. Fargen på vesten bør jo passe sammen med fargen på broderiene. Typisk eksempel at du ikke velger klar rød eller kald blå vest til broderier i varme farger.

Husfliden bruker som sagt damask i to nyanser rødt, grønt eller sennepsgult. Kanskje har de flere nå som jeg ikke vet, men jeg tror det er slik.

Hos Nordaker kan du få de samme damaskstoffene, muligens i litt flere farger, f.eks den klare blå som er vist i et innlegg lenger oppe. Disse har nettopp steget i pris, og er de dyreste du kan velge nå.

I tillegg har Nordaker et bredt utvalg brokadestoffer. F.eks det du viser i svart i innlegget ditt lenger oppe. Jeg har det samme stoffet i kremgult på min bunad, og elsker det. Dette brokadestoffet er ikke fullt så blankt som det som Eirin Kristiansen har i sin bunad i lenken i innlegget rett over her.

Det blanke brokadestoffet som Eirin Kristiansen har  finnes også i mange nydelige farger, fra nesten hvitt, via det lyse offwhite hun har via lys rød som nesten er rosa, til en vakker dyp burgunderrød. Dette stoffet har litt blomster i andre farger enn bunnfargen, men ikke så mye som det svarte du har sett på. Så det blir en mellomting mellom ensfarget damask og de mest blomstrete brokadene.

5. Så må du velge mellom storsjal eller tradisjonelt sjal. Storsjalet ser deilig og cozy ut, men jeg liker ikke den gammel kone-silhuetten det gir. Jeg liker heller ikke den nye peplumfasongen  på vesten som du viser på en av bunadene i ditt innlegg. Jeg tror på peplumvest og storsjal kan vise seg å bli forbigående moter, så jeg tror jeg ville valgt tradisjonelle fasonger.

6. Velge sølv - også her må du tenke på om du vil ha det rustikt, eller mer finslig, eller litt enkelt.

 

Lykke til!!

Anonymkode: cd64c...a73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg glemte valg av broderi, hvis du går for Nordakerbunad. Det blir jo en smaksak, og jeg kjenner ikke alle godt, men personlig liker jeg Løland fordi det er nett og åpent, og Jelsa av samme grunn, men også fordi det er så distinkt. De andre opplever jeg som tettere og mer kompakte.

Anonymkode: cd64c...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare si en ting til. Det går an å velge seg en stil fra helt party til helt bondejente:

Eirin Kristiansen kaller bunaden sin glam, og det synes jeg var en god beskrivelse, og hun har gjort helt konsistente valg tenker jeg for å få den sånn. Det er en Nordakerbunad med damaskskjørt, og da har den forkle og sjal i ulldrape, den har en lys og skinnende blank brokadevest, og helt blank sølv med ekstra  heng både på den store søljen så vel som halsknappen. (Men jeg synes jo det er litt spesielt at hun klarer å vise så mange flotte bilder av bunaden, uten at broderiene viser på ett av dem. Er det mulig, liksom!?)

Hvis smaken din er helt motsatt går du til Husfliden og får en mer rustikk variant, og velger kanskje oksidert sølv.

Vil du ha en mellomting kan du velge du Nordaker med ulldrapeskjørt, og blankt sølv med løv men uten det ekstra henget. Berner eller Otteren for eksempel. Otteren er det dyreste.

Anonymkode: cd64c...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best Frafjordvarianten. Mørk blå, med broderier i den sterkeste fargen. Har blå vest selv, men synes kremfarget er nydelig! Oksidert sølv til

frafjord06.jpg.b652384947f9b02b86c78091dfe79d6d.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

en liten detalj til vedr forskjellen på Husfliden og de andre: Husfliden har som sagt et farget kantebånd rundt forkleet som de er alene om. I tillegg er det bare Husfliden som har formsydd sjal, og det er virkelig lekkert. Nordaker og de andre har trekantsjal (som det du ser i innlegget over her)

Anonymkode: cd64c...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

har nettopp vært gjennom den samme prosessen selv, og mitt beste tips er å være litt systematisk:

1. ønsker du en bunad som er litt rustikk, eller en som er litt mer "finslig" i materialene? Hvis du liker den mer rustikke varianten går du for Husflidens rogalandsbunad. Da får du Lølandsmønster, og et litt mer begrenset utvalg av farger på vesten. Denne kommer vel alltid med damaskvest - tradisjonelt en klar rød, en dyp rød eller grønn. I det siste har jeg også sett sennepsgul vest på denne, med matchende sennepsgult kantebånd rundt forkleet, og det var kjempefint. Husfliden er den eneste som har farget kantebånd rundt forkleet.

Hvis du vil ha en som er mer finslig i tøyene, må du velge Nordaker (eller en av de nye, f.eks Embla, men disse vet jeg ingenting om, så nå snakker jeg om Nordaker). Hos Nordaker bruker de ulldrape, som er glattere enn ullstoffet som husfliden bruker. Du kan også få stakken i damaskstoff, mens forkle og sjal er i ulldrape.

2. Neste skritt er å velge hovedfarge på bunaden - svart, blå eller grønn. Svart er jo det vanligste. Blått hadde en oppsving for noen år siden, men nå har jeg inntrykk av at det er flere som velger svart igjen.

3. Så ville jeg tenkt litt på om du kler varme eller kalde farger, for det vil styre valg av farge på vesten og fargen på broderiene. Her vil du ha større valgfrihet hvis du har valgt svart som hovedfarge, enn hvis du velger blå eller grønn bunad. Jeg ville begynt med broderiene. På broderiene kan du velge varme farger, klare farger eller duse farger. Jeg er en typisk  "høst" i hår/hud/øyenfarge, så jeg har valgt varme farger. Er du blond og blåøyd kler du kanskje duse farger, er du mørk er du sikkert fin i klare farger.

4. Velge vest. Fargen på vesten bør jo passe sammen med fargen på broderiene. Typisk eksempel at du ikke velger klar rød eller kald blå vest til broderier i varme farger.

Husfliden bruker som sagt damask i to nyanser rødt, grønt eller sennepsgult. Kanskje har de flere nå som jeg ikke vet, men jeg tror det er slik.

Hos Nordaker kan du få de samme damaskstoffene, muligens i litt flere farger, f.eks den klare blå som er vist i et innlegg lenger oppe. Disse har nettopp steget i pris, og er de dyreste du kan velge nå.

I tillegg har Nordaker et bredt utvalg brokadestoffer. F.eks det du viser i svart i innlegget ditt lenger oppe. Jeg har det samme stoffet i kremgult på min bunad, og elsker det. Dette brokadestoffet er ikke fullt så blankt som det som Eirin Kristiansen har i sin bunad i lenken i innlegget rett over her.

Det blanke brokadestoffet som Eirin Kristiansen har  finnes også i mange nydelige farger, fra nesten hvitt, via det lyse offwhite hun har via lys rød som nesten er rosa, til en vakker dyp burgunderrød. Dette stoffet har litt blomster i andre farger enn bunnfargen, men ikke så mye som det svarte du har sett på. Så det blir en mellomting mellom ensfarget damask og de mest blomstrete brokadene.

5. Så må du velge mellom storsjal eller tradisjonelt sjal. Storsjalet ser deilig og cozy ut, men jeg liker ikke den gammel kone-silhuetten det gir. Jeg liker heller ikke den nye peplumfasongen  på vesten som du viser på en av bunadene i ditt innlegg. Jeg tror på peplumvest og storsjal kan vise seg å bli forbigående moter, så jeg tror jeg ville valgt tradisjonelle fasonger.

6. Velge sølv - også her må du tenke på om du vil ha det rustikt, eller mer finslig, eller litt enkelt.

 

Lykke til!!

Anonymkode: cd64c...a73

Tusen takk for rådene dine. Ser du har gått strategisk gjennom de valgene jeg har, og gitt råd for hvert valg. 

Det blir en sort Nordaker, med vanlig vest, så langt er bestemt. Jeg er mørke brun i håret / blå øyne. Da står det igjen å velge type skjørt (damask/ull) , mønster og farge på broderi skjørtet og farge på vest. Takk igjen!!

Anonymkode: ffd80...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 12. januar 2018 den 15.11, AnonymBruker skrev:

har nettopp vært gjennom den samme prosessen selv, og mitt beste tips er å være litt systematisk:

1. ønsker du en bunad som er litt rustikk, eller en som er litt mer "finslig" i materialene? Hvis du liker den mer rustikke varianten går du for Husflidens rogalandsbunad. Da får du Lølandsmønster, og et litt mer begrenset utvalg av farger på vesten. Denne kommer vel alltid med damaskvest - tradisjonelt en klar rød, en dyp rød eller grønn. I det siste har jeg også sett sennepsgul vest på denne, med matchende sennepsgult kantebånd rundt forkleet, og det var kjempefint. Husfliden er den eneste som har farget kantebånd rundt forkleet.

Hvis du vil ha en som er mer finslig i tøyene, må du velge Nordaker (eller en av de nye, f.eks Embla, men disse vet jeg ingenting om, så nå snakker jeg om Nordaker). Hos Nordaker bruker de ulldrape, som er glattere enn ullstoffet som husfliden bruker. Du kan også få stakken i damaskstoff, mens forkle og sjal er i ulldrape.

2. Neste skritt er å velge hovedfarge på bunaden - svart, blå eller grønn. Svart er jo det vanligste. Blått hadde en oppsving for noen år siden, men nå har jeg inntrykk av at det er flere som velger svart igjen.

3. Så ville jeg tenkt litt på om du kler varme eller kalde farger, for det vil styre valg av farge på vesten og fargen på broderiene. Her vil du ha større valgfrihet hvis du har valgt svart som hovedfarge, enn hvis du velger blå eller grønn bunad. Jeg ville begynt med broderiene. På broderiene kan du velge varme farger, klare farger eller duse farger. Jeg er en typisk  "høst" i hår/hud/øyenfarge, så jeg har valgt varme farger. Er du blond og blåøyd kler du kanskje duse farger, er du mørk er du sikkert fin i klare farger.

4. Velge vest. Fargen på vesten bør jo passe sammen med fargen på broderiene. Typisk eksempel at du ikke velger klar rød eller kald blå vest til broderier i varme farger.

Husfliden bruker som sagt damask i to nyanser rødt, grønt eller sennepsgult. Kanskje har de flere nå som jeg ikke vet, men jeg tror det er slik.

Hos Nordaker kan du få de samme damaskstoffene, muligens i litt flere farger, f.eks den klare blå som er vist i et innlegg lenger oppe. Disse har nettopp steget i pris, og er de dyreste du kan velge nå.

I tillegg har Nordaker et bredt utvalg brokadestoffer. F.eks det du viser i svart i innlegget ditt lenger oppe. Jeg har det samme stoffet i kremgult på min bunad, og elsker det. Dette brokadestoffet er ikke fullt så blankt som det som Eirin Kristiansen har i sin bunad i lenken i innlegget rett over her.

Det blanke brokadestoffet som Eirin Kristiansen har  finnes også i mange nydelige farger, fra nesten hvitt, via det lyse offwhite hun har via lys rød som nesten er rosa, til en vakker dyp burgunderrød. Dette stoffet har litt blomster i andre farger enn bunnfargen, men ikke så mye som det svarte du har sett på. Så det blir en mellomting mellom ensfarget damask og de mest blomstrete brokadene.

5. Så må du velge mellom storsjal eller tradisjonelt sjal. Storsjalet ser deilig og cozy ut, men jeg liker ikke den gammel kone-silhuetten det gir. Jeg liker heller ikke den nye peplumfasongen  på vesten som du viser på en av bunadene i ditt innlegg. Jeg tror på peplumvest og storsjal kan vise seg å bli forbigående moter, så jeg tror jeg ville valgt tradisjonelle fasonger.

6. Velge sølv - også her må du tenke på om du vil ha det rustikt, eller mer finslig, eller litt enkelt.

 

Lykke til!!

Anonymkode: cd64c...a73

Ts her. Nå er bunaden ferdig og jeg fulgte rådene dine. Jeg valgte hva du kalte en "glam" versjon, med blåskimmer i vest, brokadeskjørt og blankt sølv. Jeg hadde ikke sett helt sammenhengen uten dine råd. Synes selv det ble den fineste bunaden. 😂😊 Tusen takk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Kvalitet skrev:

Ts her. Nå er bunaden ferdig og jeg fulgte rådene dine. Jeg valgte hva du kalte en "glam" versjon, med blåskimmer i vest, brokadeskjørt og blankt sølv. Jeg hadde ikke sett helt sammenhengen uten dine råd. Synes selv det ble den fineste bunaden. 😂😊 Tusen takk. 

så kjekt å høre at du ble fornøyd!!

Selv hentet jeg bunaden til konfirmanten min for et par dager siden, og den ble og lekker. Men hun fulgte jo mine råd, hehe :-) Svart Nordaker, ulldrape skjørt, jelsa i klare farger, blank vinrød brokadevest, blankt sølv.

Anonymkode: cd64c...a73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg Frafjord. Svart med damask i stakken, svart matt vest og den er brodert med de sterkeste fargene. Det finnes en annen rogalandsbunad som jeg ikke aner hva heter som jeg synes er så utrolig fin. Hadde jeg visst om den før konfirmasjonen min hadde jeg nok valgt den fremfor frafjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 21.08, Catalina Culès skrev:

Denne

Bilderesultat for rogalandsbunad

Denne i offwhite, synes dog rosa og grønn også er fin.. Samme med rød

Anonymkode: 7ecf6...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...