Gå til innhold

ECT-behandling

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker å høre andres erfaring med ECT-behandling. Helst både på kort og lang sikt.

Anonymkode: 3699d...5a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok tretten behandlinger med ect for noen år siden. Jeg hadde ikke stort utbytte av det. Ble veldig glemsk en periode. Hukommelsen sviktet, umulig og lese en bok på flere mnd husker jeg, men det kom seg etter hvert, og nå merker jeg ingen ting til det lenger. 

Om du er alvorlig deprimert ville jeg gått for det, om medisiner ikke virker på deg. Men ville prøvd ut medisiner først, pga hukommelsessvikt.

Anonymkode: 37ad5...389

Skrevet

Jeg har tatt 36 ect behandlinger i løpet av 10 uker med god effekt. Responderte dårlig på antidepressiva og med en alvorlig depresjon ble det en løsning. Fikk litt hull i hukommelsen etterpå, men etter ca et år var det tilbake til normalt. Sliter ikke med hukommelsen nå og er vanskelig å si om de hullene jeg hadde er på grunn av at jeg var alvorlig deprimert eller behandlingene.

Anonymkode: 66a52...e76

Skrevet

Det finnes flere tv programmer på ect behandling. Der er noen leger som er tilhengere til denne typen behandling og andre som aldri vil tenke tanken på å anbefale den. Det er som med lobotomi på 1950 tallet, noen mener det er det eneste rette mens andre vil aldri tenke tanken på å behandle pasienter på den måten. 

Ect er det særlig en psykiater med sitt virke i sogn og fjordane og hans tilhengere som er tilhenger av. 

Anonymkode: 10f14...ccb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes flere tv programmer på ect behandling. Der er noen leger som er tilhengere til denne typen behandling og andre som aldri vil tenke tanken på å anbefale den. Det er som med lobotomi på 1950 tallet, noen mener det er det eneste rette mens andre vil aldri tenke tanken på å behandle pasienter på den måten. 

Ect er det særlig en psykiater med sitt virke i sogn og fjordane og hans tilhengere som er tilhenger av. 

Anonymkode: 10f14...ccb

Jeg har inntrykk av at dette brukes mye i Oslo også

Skrevet

Jeg tok 8+2 behandlinger for ca ett år siden. Absolutt vellykket! Hadde litt problemer med hukommelsen og var episodisk litt forvirret i tiden rundt behandlingen, men ikke verre enn at jeg helt klart vil ta det igjen om jeg får behov for det. 

Anonymkode: 3b818...ab0

Skrevet

Hjalp det ordentlig på depresjon/angst? Noen som vil fortelle litt?

Skrevet

Det er jeg som skrev lengre oppe og tok 36 behandlinger. 

For meg hadde jeg aldri blitt frisk dersom jeg ikke hadde tatt denne behandlingen, jeg hadde vært innlagt på lukket avdeling i et år og hadde så dyp depresjon at jeg ble psykotisk. Etter behandlingene fikk jeg merkbar endring fra behandling til behandling. Jeg klarte da komme ned til med mild/moderat depresjon og var da mottakelig for behandling med samtaleterapi. Jeg måtte ha denne typen behandling for å komme meg ovenpå så jeg klarte å delta i annen terapi. 

Jeg forsøkte alle mulige medikamenter i forkant uten virkning. Fikk bare masse bivirkninger. Det har tatt lang tid å bli frisk, men nå 5 år etter lever jeg et normalt liv og har lært meg å gamle depresjonssymptomene før de blir så ille at jeg må ha hjelp. 

Syns og det er bedre å få litt strøm i hjernen enn å putte i seg masse medisiner som gjør at en forandrer helt følelser. Man blir så flat. 

Når de gjør behandlingene gjør de det stort sett alltid på en side av hjernen slik at det ikke påvirker hukommelsen så mye. Det er kun dersom man ikke har tilstrekkelig effekt at man får på begge sidene. Jeg har tatt på begge sider og fikk ingen varige men

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg som skrev lengre oppe og tok 36 behandlinger. 

For meg hadde jeg aldri blitt frisk dersom jeg ikke hadde tatt denne behandlingen, jeg hadde vært innlagt på lukket avdeling i et år og hadde så dyp depresjon at jeg ble psykotisk. Etter behandlingene fikk jeg merkbar endring fra behandling til behandling. Jeg klarte da komme ned til med mild/moderat depresjon og var da mottakelig for behandling med samtaleterapi. Jeg måtte ha denne typen behandling for å komme meg ovenpå så jeg klarte å delta i annen terapi. 

Jeg forsøkte alle mulige medikamenter i forkant uten virkning. Fikk bare masse bivirkninger. Det har tatt lang tid å bli frisk, men nå 5 år etter lever jeg et normalt liv og har lært meg å gamle depresjonssymptomene før de blir så ille at jeg må ha hjelp. 

Syns og det er bedre å få litt strøm i hjernen enn å putte i seg masse medisiner som gjør at en forandrer helt følelser. Man blir så flat. 

Når de gjør behandlingene gjør de det stort sett alltid på en side av hjernen slik at det ikke påvirker hukommelsen så mye. Det er kun dersom man ikke har tilstrekkelig effekt at man får på begge sidene. Jeg har tatt på begge sider og fikk ingen varige men

Tusen takk for langt og fint svar! Jeg er innlagt på lukket nå, men er nok ikke like dårlig som det høres ut som du var.. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...