Gå til innhold

Fikser ikke ekstra planlagt permisjon!!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oioi, her var det steile fronter. Jeg har hatt begge mine barn hjemme (eller i fengsel, om du vil) i drøyt to år, og de er verken bortskjemte, ustyrlige eller sosialt inkompetente av den grunn. Jeg var heller ikke martyr, for tilværelsen var sosial og fin for både meg og barna den tiden det gjaldt. Vi var heldige å bo i et område med treffpunkter for andre i samme situasjon. 

Jeg skjønner ikke dette veldige behovet for å rakke så grundig ned på dem som gjør annerledes enn en selv. Og det gjelder på begge sider av debatten. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsket å være hjemme med min et halvt år ekstra, men jeg jobbet deltid i tillegg så jeg ikke skulle gå på veggen ;) Litt voksenkontakt er nødvendig. 

Anonymkode: 40b2a...18e

Skrevet

Skjønner deg godt! Slå til på barnehageplass du :)  Å gå lenge hjemme er ikke for alle. Noen ganger må man, men du har jo ordnet bhg-plass så da har du valget iallfall :) 

Vår begynte i barnehage da han var 11 mnd. Vi hadde ikke noe valg pga økonomi. Men han er en supersosial liten gutt som trenger stimulien som barnehagen gir han! Merker at han kjeder seg og blir gretten når han er hjemme bare med oss "for lenge", han er nå 14 mnd. Tenker at man ser an ungen sin selv også, de er jo veldig forskjellige disse små :) 

Enkelte her er jo hysteriske! 

Anonymkode: cc807...2b7

• Liker 3
Skrevet

Min begynte i barnehage da han var 14 mndr. En bitteliten familiebarnehage noen hus bortenfor oss. Han trengte litt mer utfordring, og vi så han hadde glede av å være sammen med andre barn. 
Selv hadde jeg likevel villet være hjemme med ham lenger om jeg hadde kunnet. Men det handlet om meg, ikke om han. Far hadde en god bit av permisjonen også. 

Og de som mener at man ikke er hjemme med barna til de er to og tre år, hvorfor får man barn når man ikke kan det osv, kan ta seg en bolle og drikke te med Sølje Bergmann. Herregud!

• Liker 3
Skrevet
På 10.1.2018 den 21.21, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det barn der ute som har flink foreldre som klarer å gi de omsorg, frihet og trygghet uten å kvele de med "hønemor" syndrom og holde de i fengsel i 2-3 år.   Egentlig er du like ille da du også velger å jobbe og sende 2 åringen i barnehagen.  Hva, er 2 år den magisk tall hvor det er plutselig greit å sende de i barnehagen?   

Anonymkode: 28da6...9f4

Anbefaler deg å lese deg opp på hjernens utvikling de første leveårene, og på tilknytning de første leveårene. 

2 er kanskje ikke et magisk tall, men de som er noenlunde oppdatert på barns utvikling skjønner at brukeren du siterer ikke har hentet 2 år fra løse luften.

Til ts. Full forståelse for at en kan bli lei av å være hjemme, men som noen få tidligere har påpekt er du i en heldig situasjon som kan velge å være hjemme lenger. 

Er det noe som kan gjøre den siste tiden hjemme mer lystbetont? Treffe andre i åpen barnehage, venner/familie som av ulike grunner kan treffes på dagtid eller lignende? Kan du og faren dele dagene hjemme mellom dere? Eller kan du vurdere muligheten for halv barnehageplass det første halvåret? 

Kanskje det hjelper å minne seg selv på grunnen til at du ville være hjemme i utgangspunktet? Alle med små barn opplever dager/perioder som er tyngre enn andre. Anbefaler deg å ikke ta noen store avgjørelser når du er nede, sender deg en klem og ønsker deg masse lykke til. 

Anonymkode: ba9a4...737

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Anbefaler deg å lese deg opp på hjernens utvikling de første leveårene, og på tilknytning de første leveårene. 

Anonymkode: ba9a4...737

Så, i din trangsynt verden får ikke barn som går i barnehagen før de er 2 år tilknytning til foreldrene sine.  lol.  Alrighty then. 

• Liker 2
Skrevet
På ‎10‎.‎01‎.‎2018 den 12.13, Siljesilje skrev:

Har en gutt som har akkurat har blitt ett år. Planen var å være hjemme med han til høsten. 6 mnd ulønnet permisjon. Men tror ikke jeg fikser det. Synes året her har vært fint, men kjenner jeg er ekstremt klar for en normal hverdag igjen. Vi har mulighet til å få bhgplass fra februar. Tror jeg må slå til på den. Fikser ikke tanken på å være i 7-8 mnd til 😳 Alle synes jeg er heldig siden vi har mulighet til at jeg kan være hjemme. Er det noe galt med meg?

Du er ikke alene!

Jeg holdt på å bli gal allerede etter 7mnd da jeg var hjemme med mine. Heldigvis har vi gode ordninger på jobb, som gjorde det gunstig at jeg jobbet og mannen var hjemme. Pluss at vi kunne begynne i barnehage med korte dager ved ett års alder.

Ta den barnehageplassen, og kom deg tilbake til jobb om det føles rett for deg!

Anonymkode: 197a4...448

• Liker 1
Skrevet

Det er en ting å ønske seg mer voksenkontakt.. men måten foreldrene her, som jeg antar er voksne, formulerer seg på så negative ordelag om å være hjemme i barnas første leveår og være trygghet og bygge opp tilknytning den første tiden. Hvis man ikke er negativ til å være hjemme og synes permisjonen er uutholdelig er man mammamartyr.. 

helt ærlig synes jeg dere høres lite modne ut.. og lurer egentlig litt på hvorfor dere på død og liv måtte bli foreldre?

Anonymkode: 9e757...097

Skrevet
På 10.1.2018 den 12.13, Siljesilje skrev:

Har en gutt som har akkurat har blitt ett år. Planen var å være hjemme med han til høsten. 6 mnd ulønnet permisjon. Men tror ikke jeg fikser det. Synes året her har vært fint, men kjenner jeg er ekstremt klar for en normal hverdag igjen. Vi har mulighet til å få bhgplass fra februar. Tror jeg må slå til på den. Fikser ikke tanken på å være i 7-8 mnd til 😳 Alle synes jeg er heldig siden vi har mulighet til at jeg kan være hjemme. Er det noe galt med meg?

Absolutt ikke! Gikk selv tilbake til jobb da vesla var 1 år og 1 uke, og det var veldig deilig. Var rimelig lei etter det året enda vi hadde fylt det med masse, inkl flytte til et nytt sted og alt. Såååå glad mannen tok siste halvåret før bhgstart, tror jeg også hadde klikket om jeg skulle tatt det. Fint å utsette bhg-start om man trives hjemme, men ellers blir det vel fort bare for lite stimuli fordi man selv blir så umotivert. Vesla blomstret rett og slett litt opp da pappan tok over, var godt for alle.

Kunne pappan tatt perm i stedet? Her var det helt supert :) Etter 6 mnd var han også ganske klar for å gå tilbake til jobb, hehe. Neste permisjon tenker vi nå å ta ut gradert fedrekvote samtidig som jeg reduserer stillingen tilsvarende, og ha 2/3 dager hjemme hver. Så ingen trenger gå på veggen. Får se an barnet litt selvsagt... men håper det blir slik. Evt kanskje du kan jobbe deltid og ha deltidsplass i bhg? 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så, i din trangsynt verden får ikke barn som går i barnehagen før de er 2 år tilknytning til foreldrene sine.  lol.  Alrighty then. 

Tja, i din verden blir barn som ikke får begynne i barnehage når de er ett, satt i fengsel der de ville, ustyrlige og asosiale langsomt kveles av martyrmammaens hønemorsyndrom. 

Så pass deg for glassprut, der du slenger om deg med beskyldninger om trangsynthet. 

Skrevet

Takk for svar! Det blir 50% jobb og sein levering, tidlig henting på jr.

Håper det blit en god løsning. Jeg elsker selvfølgelig barnet mitt over alt på jord, men nå er jeg klar for varm kaffe og litt faglige utfordringer igjen! :)

Anonymkode: 95667...588

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...