Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her tenker jeg på evnen til å rett og slett kunne slappe av; jeg vil nødig generalisere, men det virker som om enkelte får fullstendig panikk og tror det verste bare typen ikke gir lyd fra seg på Facebook, mens andre må planlegge alt mulig; en parodi på dette er ungkaren som lever et sorgløst liv og lar humla suse - så kommer kjæresten flyttende inn, og plutselig er det tusen ting som må gjøres, kjøpes inn, planlegges og overtenkes. Mas, mas, mas over hele linja.

Hvorfor dette evige stresset? Når man snakker om skjønnhetspress, er det neimen ikke vi av hankjønn som er arkitekten bak dette, for lytter man til sladderen og hviskingen og tiskingen selv i en flokk med gode venninner, forstår man i hvilken grad kvinner konkurrerer seg imellom - men hvorfor ...? Hvorfor bruke all denne tiden til å stå foran speilet og være misfornøyd med kroppen sin, hvorfor denne trangen til perfeksjon; hvorfor all denne konkurransen?

Når to typiske mannfolk møtes, tar man frem hver sin ølflaske, setter seg foran TV-en og ser en fotballkamp mens man oppfører seg som to hårete dyr man finner i en dyrehage. Når to typiske kvinner møtes, pynter de seg opp, smiler mer eller mindre kunstig til hverandre, og utveksler siste nytt på sladderbørsen. Etter å ha sagt adjø, er det tid for overtenkning: "Hva trodde hun, hva mente hun egentlig da hun smilte så rart da jeg sa dette" og så videre. Hver detalj blir satt under lupen, hver minste bevegelse tolket.

Mistanke om utroskap er et helt annet kapittel jeg ikke vil gå inn på her, men får en kvinne først mistanke om at typen foretar seg noe på mobilen som kan ha sammenheng med en eks, er det full etterforskning som kunne ha fått murveggene i Stasi-hovedkvarteret i det gamle DDR til å riste i sine grunnvoller.

Et eksempel på forskjellen i tankemåten mellom de to kjønnene er nakenbilder folk sender til hverandre. Mens mange gutter og menn ikke har noe imot å dra ned buksa og sende et bilde av dingsen sin, og ville synes det bare var festlig om de fikk et bilde i retur, får man nesten assosiasjoner til en amerikansk katastrofefilm om en typisk kvinne får et intimt bilde tilsendt: Æææææææææsj, så ekkelt, så forferdelig, så gruoppvekkende traumatisk.

Ettersom jeg nå skriver dette på et kvinnedominert territorium, regner jeg med at noen får lyst til å lynsje eller kastrere meg, og siden jeg har lang erfaring i å dumme meg ut, håper jeg at dette gjøres med et stort smil, for først lurte jeg på om jeg kunne komme med et spørsmål: Mon tro hva som ville ha skjedd om alle disse kvinnene som skal planlegge og overtenke alt, og bruker time etter time foran speilet mens de kritisk gransker utseendet sitt, simpelthen prøvde å slappe litt av, og lente seg bakover i sofaen uten å ta ting så voldsomt seriøst; er ikke kvinner pene nok fra naturens side uten at de må stå en evighet foran speilet og være misfornøyde med seg selv før de tar sjansen på å gå ut ...?

Kanskje et dumt forslag, men tenk så mye morsommere livet hadde blitt om man ikke tok alt så alvorlig, om man kunne kle seg som man ville uten å bli baksnakket og utsatt for sladder; om man kunne senke skuldrene litt og slutte å stresse så mye. Verden vil neppe gå under om oppvasken får stå litt til, om kjøkkenet ikke blir malt i løpet av sommeren, eller om alle de tusen tingene som "må" gjøres, kan vente litt; det spørs om det ikke er altfor mye unødvendig stress rundt oss.

For min del er jeg prototypen på det evig single rotehuet du kan finne i en komiserie; den totalt mislykkede mannen som klarer å rote til det aller meste før en sterk kvinne kommer inn i hans liv, og på kvinners vis skaper orden i tilværelsen. Men når jeg leser enkelte av trådene her i forumet, er det nesten like før jeg faller ned på kne og med foldete hender ber skjebnen om at jeg forblir singel i all fremtid. Unnskyld om jeg sier noe galt, for jeg er klar over at hadde det ikke vært for kvinners evne til å planlegge og organisere ting, hadde menneskeheten antagelig fortsatt bodd i huler mens de mannlige eksemplarene av arten løp nakne rundt og slåss, eller brølte i kor når favorittlaget deres laget mål.

Likevel - ville det ha vært så ille om man bare kunne senke skuldrene litt, uten alt stresset og maset som preger verden idag ...?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av damer over her......:ac:

Menn kan få sende bilder av kuken sin, men jeg mister respekt uten "stress og hysteri" synes ikke det vitner om integritet, er bare det.

Eneste jeg vil påpeke, det andre gidder jeg ikke, blir for fordomsfult og lite reflektert. ( og det fra hi side ):a034:

Anonymkode: 13d1d...860

• Liker 4
Skrevet

Tror det handler mye om oppdragelse og kultur. Kvinner blir oppdratt til å ha hovedansvar for hus og hjem og det ansvaret tynger. Kvinnen har ansvaret for å ikke sette seg i uløkka. Kvinner har ansvaret for å ikke bli tafset på og voldtatt. ( hallo hun ba jo om det, hvem går alene på nach lissom). Kvinner har ansvar for å opptre sømmelig til enhver tid. Kvinner har hovedansvar for barna og logistikken. Hvem får skylda hvis barna er uoppdragne/det går galt ? Jo mor, bare les Freud. Leverer far barnet i barnehagen uten matpakke syns vi det er søtt, så distre og søt han er. Gjør mor dette er hun lat og sjuskete. Vi oppdrar menn og kvinner ulikt, og det er ingen hemmelighet at menn får mer slack og har et mer positivt selvbilde. Det med sminkingen handler om konkurranse og frykt for å bli snakka om. " Så dere fru larsen ? Så sliten hun så ut. . "Osv. . . Så alt i alt, dette ansvaret som man egentlig ikke skal ha det tynger og tapper livsgnisten av en. Ikke rart man ender opp på "finn dæ sjælv " yoga kurs når man er 45. 

Anonymkode: d9f29...d88

• Liker 8
Skrevet (endret)
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror det handler mye om oppdragelse og kultur. Kvinner blir oppdratt til å ha hovedansvar for hus og hjem og det ansvaret tynger. Kvinnen har ansvaret for å ikke sette seg i uløkka. Kvinner har ansvaret for å ikke bli tafset på og voldtatt. ( hallo hun ba jo om det, hvem går alene på nach lissom). Kvinner har ansvar for å opptre sømmelig til enhver tid. Kvinner har hovedansvar for barna og logistikken. Hvem får skylda hvis barna er uoppdragne/det går galt ? Jo mor, bare les Freud. Leverer far barnet i barnehagen uten matpakke syns vi det er søtt, så distre og søt han er. Gjør mor dette er hun lat og sjuskete. Vi oppdrar menn og kvinner ulikt, og det er ingen hemmelighet at menn får mer slack og har et mer positivt selvbilde. Det med sminkingen handler om konkurranse og frykt for å bli snakka om. " Så dere fru larsen ? Så sliten hun så ut. . "Osv. . . Så alt i alt, dette ansvaret som man egentlig ikke skal ha det tynger og tapper livsgnisten av en. Ikke rart man ender opp på "finn dæ sjælv " yoga kurs når man er 45. 

Anonymkode: d9f29...d88

Du har rett i at kvinner kan bli pålagt et større ansvar når barn kommer inn i bildet, men det som er tankevekkende å tenke på, er forvandlingen som kan skje fra en glad og munter 6-åring som tror hun kan erobre hele verden når hun begynner på skolen til den samme jenta noen få år senere, som er en blek skygge av sitt tidligere jeg, der hun slanker seg mens hun etter beste evne vil være en "flink pike" - og forsøker å tilpasse seg idealene i ungdomsmiljøet hun er en del av.

Å legge vekt på oppdragelsen hjemme tror jeg blir feil i dette tilfellet; gutter danner gjenger og blir også utsatt for gruppepress, men når man ser små unger av begge kjønn med solid selvtillit, og selvtilliten til disse ungene når de kommer i puberteten, er det generelt sett forskjell på jenter og gutter, liksom mange av disse jentene når de kommer i 20-årene underkaster seg skjønnhetsidealene i en helt annen grad enn menn vanligvis gjør.

Uten at det er andre som pålegger dem dette.

Endret av Bix
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av damer over her......:ac:

Menn kan få sende bilder av kuken sin, men jeg mister respekt uten "stress og hysteri" synes ikke det vitner om integritet, er bare det.

Eneste jeg vil påpeke, det andre gidder jeg ikke, blir for fordomsfult og lite reflektert. ( og det fra hi side ):a034:

Det er nok ikke alle som ville ha reagert like behersket som du gjør hva bilder angår i disse tider da det er på moten å bli mest mulig krenket ... ;)

Skrevet

Hele innlegget ditt er stappfullt i fordommer. Når alt dette gjelder for et stort mindretall kan man liksom ikke generalisere. Få litt luft under vingene og bli kjent med nye mennesker så kanskje vil du bli mer reflektert og. 

Anonymkode: 7adc3...988

• Liker 7
Skrevet

Heldigvis møtes ikke jeg og mine venninner med kunstige smil og hva det var. Pynter meg heller ikke mer enn hva jeg gjør når jeg skal på jobb f eks, kravet er ikke veldig høyt...

Det virker som en del menn ser bare en type kvinner, gjerne de som er nokså utseendefikserte og ikke så intellektuelt interessert. De samme kvinnene er jo gjerne de som appellerer til mange menn (ikke alle) med nettopp å være litt pyntet og sminket og attraktivt kledd, samtidig som de er opptatt av litt overfladiske ting, ler av menns vitser og masserer egoet deres litt... 

De ser ikke de vanlig utseende, som ikke bryr seg voldsomt mye om 5 kg ekstra, som kler seg komfortabelt, som ikke gidder å le av mannsjåvinistiske herregud-det-er-jo-bare-humor-vitser, men som heller liker å snakke fag, politikk, om reiser, film eller samfunnsspørsmål. 

Mange menn ser de kvinnene OGSÅ, og får da et helt annet inntrykk av kvinner generelt.

Ja, dette er også voldsomt generaliserende ;)

Anonymkode: b203b...d35

• Liker 11
Skrevet
39 minutter siden, Bix skrev:

Det er nok ikke alle som ville ha reagert like behersket som du gjør hva bilder angår i disse tider da det er på moten å bli mest mulig krenket ... ;)

Det har gått for langt.

Må stenge verden ute en stund for og "ikke å besvime".....

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har gått for langt.

Må stenge verden ute en stund for og "ikke å besvime".....

Å si at det har gått for langt, er mildt sagt; når man eksempelvis betrakter 1960- og 1970-tallets musikkkultur med dagens øyne der alt fremstår som krenkende, bestod datidens kjente rockegrupper av bander med sexistiske mannsgriser uten sans for likestilling eller Twitter-kampanjer, og de arme ungene som vokste opp den gang, kan umulig ha overlevd alle farene de ble utsatt for - bare det å høre en usensurert versjon av historien om Pippi Langstrømpe, måtte ha gitt dem livsvarige traumer. ;)

Ønsker deg fortsatt godt nytt år ...!

Skrevet
3 timer siden, Bix skrev:

Her tenker jeg på evnen til å rett og slett kunne slappe av; jeg vil nødig generalisere, men det virker som om enkelte får fullstendig panikk og tror det verste bare typen ikke gir lyd fra seg på Facebook, mens andre må planlegge alt mulig; en parodi på dette er ungkaren som lever et sorgløst liv og lar humla suse - så kommer kjæresten flyttende inn, og plutselig er det tusen ting som må gjøres, kjøpes inn, planlegges og overtenkes. Mas, mas, mas over hele linja.

Hvorfor dette evige stresset? Når man snakker om skjønnhetspress, er det neimen ikke vi av hankjønn som er arkitekten bak dette, for lytter man til sladderen og hviskingen og tiskingen selv i en flokk med gode venninner, forstår man i hvilken grad kvinner konkurrerer seg imellom - men hvorfor ...? Hvorfor bruke all denne tiden til å stå foran speilet og være misfornøyd med kroppen sin, hvorfor denne trangen til perfeksjon; hvorfor all denne konkurransen?

Når to typiske mannfolk møtes, tar man frem hver sin ølflaske, setter seg foran TV-en og ser en fotballkamp mens man oppfører seg som to hårete dyr man finner i en dyrehage. Når to typiske kvinner møtes, pynter de seg opp, smiler mer eller mindre kunstig til hverandre, og utveksler siste nytt på sladderbørsen. Etter å ha sagt adjø, er det tid for overtenkning: "Hva trodde hun, hva mente hun egentlig da hun smilte så rart da jeg sa dette" og så videre. Hver detalj blir satt under lupen, hver minste bevegelse tolket.

Mistanke om utroskap er et helt annet kapittel jeg ikke vil gå inn på her, men får en kvinne først mistanke om at typen foretar seg noe på mobilen som kan ha sammenheng med en eks, er det full etterforskning som kunne ha fått murveggene i Stasi-hovedkvarteret i det gamle DDR til å riste i sine grunnvoller.

Et eksempel på forskjellen i tankemåten mellom de to kjønnene er nakenbilder folk sender til hverandre. Mens mange gutter og menn ikke har noe imot å dra ned buksa og sende et bilde av dingsen sin, og ville synes det bare var festlig om de fikk et bilde i retur, får man nesten assosiasjoner til en amerikansk katastrofefilm om en typisk kvinne får et intimt bilde tilsendt: Æææææææææsj, så ekkelt, så forferdelig, så gruoppvekkende traumatisk.

Ettersom jeg nå skriver dette på et kvinnedominert territorium, regner jeg med at noen får lyst til å lynsje eller kastrere meg, og siden jeg har lang erfaring i å dumme meg ut, håper jeg at dette gjøres med et stort smil, for først lurte jeg på om jeg kunne komme med et spørsmål: Mon tro hva som ville ha skjedd om alle disse kvinnene som skal planlegge og overtenke alt, og bruker time etter time foran speilet mens de kritisk gransker utseendet sitt, simpelthen prøvde å slappe litt av, og lente seg bakover i sofaen uten å ta ting så voldsomt seriøst; er ikke kvinner pene nok fra naturens side uten at de må stå en evighet foran speilet og være misfornøyde med seg selv før de tar sjansen på å gå ut ...?

Kanskje et dumt forslag, men tenk så mye morsommere livet hadde blitt om man ikke tok alt så alvorlig, om man kunne kle seg som man ville uten å bli baksnakket og utsatt for sladder; om man kunne senke skuldrene litt og slutte å stresse så mye. Verden vil neppe gå under om oppvasken får stå litt til, om kjøkkenet ikke blir malt i løpet av sommeren, eller om alle de tusen tingene som "må" gjøres, kan vente litt; det spørs om det ikke er altfor mye unødvendig stress rundt oss.

For min del er jeg prototypen på det evig single rotehuet du kan finne i en komiserie; den totalt mislykkede mannen som klarer å rote til det aller meste før en sterk kvinne kommer inn i hans liv, og på kvinners vis skaper orden i tilværelsen. Men når jeg leser enkelte av trådene her i forumet, er det nesten like før jeg faller ned på kne og med foldete hender ber skjebnen om at jeg forblir singel i all fremtid. Unnskyld om jeg sier noe galt, for jeg er klar over at hadde det ikke vært for kvinners evne til å planlegge og organisere ting, hadde menneskeheten antagelig fortsatt bodd i huler mens de mannlige eksemplarene av arten løp nakne rundt og slåss, eller brølte i kor når favorittlaget deres laget mål.

Likevel - ville det ha vært så ille om man bare kunne senke skuldrene litt, uten alt stresset og maset som preger verden idag ...?

Nei, vi kan ikke slappe av.

Vi må håndtere all logistikk i et forhold, familie eller /og hjem. 

Vi må også planlegge fram i tid også for barna og vi bekymrer oss, da mannen ikke enser.

Vi blir slitne. Vi er ikke menn. Vi må passe på. For menn gjør ikke det. 

Derfor ender mange opp med 50/50-avtale om barn, fordi da får endelig kvinnen fri.

Anonymkode: 5561a...3dd

• Liker 2
Skrevet

Som AB#7 sier - disse kvinnene finnes, men du må kanskje lete i andre miljøer enn der du finner disse kvinnene du beskriver. Av mine venninner kjenner jeg vel i grunnen ingen som er slik. Alle har et ganske avslappet forhold både til seg selv og sine omgivelser, og lager ikke noe krise om oppvasken blir stående noen timer. Akkurat når det gjelder penisbilder, ser jeg ikke helt hva det har med saken å gjøre. En ting er nå at kompiser sender slike bilder til hverandre som en spøk,  og personlig ville jeg ikke ha blitt "krenket" om noen skulle finne på å sende et slikt bilde, men jeg er ærlig talt uinteressert i å få en pikk dyttet i fleisen på den måten. Synes bare det er umodent, smakløst og litt småkvalmt.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Bix skrev:

Når to typiske mannfolk møtes, tar man frem hver sin ølflaske, setter seg foran TV-en og ser en fotballkamp mens man oppfører seg som to hårete dyr man finner i en dyrehage. Når to typiske kvinner møtes, pynter de seg opp, smiler mer eller mindre kunstig til hverandre, og utveksler siste nytt på sladderbørsen.

Det var da grusomt så generaliserende da.. Alle kvinner er kunstige og alle menn er hårete dyr. Det er faktisk det dummeste jeg har hørt. Gadd ikke lese mer etter dette.

Anonymkode: 1c052...8eb

• Liker 3
Skrevet

Kvinner kan i mindre grad «slappe av» fordi det i hovedsak, på et eller annet vis, blir hennes ansvar å huske at mannens grandtante Olava fyller 80 år på søndag og dere må kjøpe gave og ha med kake. Det er hennes «jobb» å huske Lucia-dagen i barnehagen, og at ungen må ha med seg nisselue til juleavslutningen, for ikke å nevne å smøre to matpakker og sende med ryggsekk til turdagene på torsdager, planlegge innkjøp og middager, hele familiens sosiale kalender osv, og det i tillegg til full jobb. 

Anonymkode: 7148e...392

• Liker 4
Skrevet

Det var mange spørsmål.

Hva mener du med humlesus?  Har du en jobb du trives sånn passe i, er du økonomisk uavhengig?  Prøver du å holde fast ved det i så fall?   Liker du å ta en ferietur en gang i blant, konsert, hytta?  I så fall suser du ikke noe mindre enn meg - bortsett fra at hvis det siste skal involvere andre kan jeg bli 'masete' for å få beskjeder som muliggjør koordinering.  Ofte foretrekker jeg å gjøre ting sammen med andre - antakelig fordi jeg er et sosialt kvinnedyr.

Når jeg møter bestevenninna kan jeg se ut som jeg vil - hvis vi er shabby nok lukter vi på hverandre for å avgjøre om vi kan gå ut døra.  Det stemmer at vi ikke er hårete dyr som sitter ved siden av hverandre og grynter mot skjermen.  Vi snakker om livene våre og utvikler konspirasjonsteorier om verden.  Her føler jeg vi kommer litt inn på punktet om Facebook-meldinger.  Det er nemlig ikke så mange jeg kan ha disse samtalene med - vennene mine er ikke utbyttbare.  Mens det må finnes mange som kan være et hårete dyr i andre enden av sofaen?  Eller en greit nok utseende dame som smiler pent og liker sex?  Kanskje relasjoner er dypere og viktigere for kvinner - mens for menn kan venner og kjærester lettere byttes ut - og dermed skjønner de ikke analysering og stress over manglende Facebook-meldinger?  Takke meg til å ønske dypere relasjoner.

Jeg er også under gjennomsnittlig huslig, men for tiden er det sånn at hvis det skal være mulig å komme seg frem i huset uten skuffer og macheter, så er det jeg som må gjøre alt.  Jeg vet ikke når jeg skal si fra uten å være stressa og masete.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du skal bli venn med Vetle Lid Larssen? Han ser ut til å være av samme oppfatning som deg.  https://www.nrk.no/kultur/vetle-lid-larssen_-_-menn-snakker-heldigvis-ikke-sa-mye-sammen-om-folelser-1.13643583

Jeg har ikke noe å svare deg, ts. Jeg kjenner meg ikke igjen. Ikke har jeg behov for å rakke ned på mannlige vennskap heller. Jeg bryr meg slettes ikke.

Anonymkode: 17bdb...1d4

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen i en del venninner og det stresseelaterte livet. Hos noen så er det nesten konkurranse om hvor mye man har å gjøre på jobben, utseende osv. Disse klarer ikke slappe av uten å gjøre noe. Friker ut hvis de har mistet en falsk øyevipp.

Jeg er motsatt og kan dra på hyttetur med gutta å være fullstendig bekymringsløs å le masse eller ta hjemmekontor en ukes tid på en primitiv hytte bare for meg selv. 

Evnen til å slappe helt av å slippe bekymringer tror jeg kvinner er dårligere på enn menn. 

Menn kan midlertidig lære seg å bli mere organiserte, så slipper kvinnen å ta hovedansvaret på alt og kvinnen er nødt til å la mannen få komme inn på banen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 hours ago, AnonymBruker said:

Heldigvis møtes ikke jeg og mine venninner med kunstige smil og hva det var. Pynter meg heller ikke mer enn hva jeg gjør når jeg skal på jobb f eks, kravet er ikke veldig høyt...

Det virker som en del menn ser bare en type kvinner, gjerne de som er nokså utseendefikserte og ikke så intellektuelt interessert. De samme kvinnene er jo gjerne de som appellerer til mange menn (ikke alle) med nettopp å være litt pyntet og sminket og attraktivt kledd, samtidig som de er opptatt av litt overfladiske ting, ler av menns vitser og masserer egoet deres litt... 

De ser ikke de vanlig utseende, som ikke bryr seg voldsomt mye om 5 kg ekstra, som kler seg komfortabelt, som ikke gidder å le av mannsjåvinistiske herregud-det-er-jo-bare-humor-vitser, men som heller liker å snakke fag, politikk, om reiser, film eller samfunnsspørsmål. 

Mange menn ser de kvinnene OGSÅ, og får da et helt annet inntrykk av kvinner generelt.

Ja, dette er også voldsomt generaliserende ;)

Godt å høre at dere har et avslappet forhold i venninnegjengen, og hva meg angår, er kvinnene jeg kjenner personlig, fantastiske mennesker man kan le og snakke ærlig med uten å være redd for å bli baksnakket fem minutter senere. Men den typiske kvinnen jeg beskrev i åpningsinnlegget, finner man mange eksempler på her i forumet; når man eksempelvis leser problemene folk skriver om i samlivsdelen, kunne de aller, aller fleste konfliktene som oppstår i et forhold, blitt løst med gjensidig kommunikasjon i form av en avslappet prat, godt humør, selvkritikk og en god porsjon selvironi.

I stedet går man i skyttergravene, og for å sette det på spissen, handler et typisk innlegg om samlivsproblemer om noe som i bunn og grunn er en bagatell som blir til fem sinte høns sett med kvinneøyne, og reaksjonene er ofte støttende kommentarer fra medsøstre: "Dump ham!" Hvorfor ...? Han er ikke perfekt, han gjør tabber, og han klarer sikkert å dumme seg grundig ut her og der, men det betyr ikke at han er et dårlig menneske som følge av dette, og hadde jeg vært kvinnene som skriver dette, hadde jeg gitt ham en ny sjanse. Eller henne, for den saks skyld. Men ser man på hvor mange forhold som går i stykker, kan man spørre seg hvorfor dette skjer, og om ikke alle problemene kunne ha fått en løsning dersom man kunne senke skuldrene uten å stresse så mye.

Ellers ser jeg at jeg i flere av svarene bir beskyldt for å være fordomsfull, noe som er forståelig dersom man ikke ser konteksten, men på samme vis som Erasmus Montanus neppe gjenspeilet den gjennomsnittlige nordmann på Ludvig Holbergs tid, setter også jeg ting på spissen; naturligvis kunne jeg skrevet et langt, politisk korrekt innlegg fullt av statistikk og fakta, men det hadde vært drepende kjedelig å lese. ;)

Til slutt et lite bilde fra barndommen som flere sikkert vil kjenne seg igjen i, der jeg igjen setter ting på spissen: To gutter slåss, tar hverandre i hånden når kampen er over, og blir bestevenner neste dag. Så har man to jenter som er verdens beste venner, før det inntreffer en bagatell, en misforståelse av et eller annet slag. I stedet for å le av dette, oppstår det drama fra begge sider, og de tidligere så gode venninnene blir bitre fiender. Kanskje jeg bare er en dum, primitiv mannsgris, men i mine øyne virker dette helt meningsløst, og samme hvor mye positivt man enn kan si om kvinners evne til empati og innlevelse, har mange en egen evne til å lage drama i tilfeller der menn bare ville tatt hverandre i hånden og ledd av det hele over et glass øl. :)

Uansett - håper du får en fin kveld og et fortsatt godt nytt år.

Endret av Bix
  • Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Bix skrev:

Godt å høre at dere har et avslappet forhold i venninnegjengen, og hva meg angår, er kvinnene jeg kjenner personlig, fantastiske mennesker man kan le og snakke ærlig med uten å være redd for å bli baksnakket fem minutter senere. Men den typiske kvinnen jeg beskrev i åpningsinnlegget, finner man mange eksempler på her i forumet; når man eksempelvis leser problemene folk skriver om i samlivsdelen, kunne de aller, aller fleste konfliktene som oppstår i et forhold, blitt løst med gjensidig kommunikasjon i form av en avslappet prat, godt humør, selvkritikk og en god porsjon selvironi.

I stedet går man i skyttergravene, og for å sette det på spissen, handler et typisk innlegg om samlivsproblemer om noe som i bunn og grunn er en bagatell som blir til fem sinte høns sett med kvinneøyne, og reaksjonene er ofte støttende kommentarer fra medsøstre: "Dump ham!" Hvorfor ...? Han er ikke perfekt, han gjør tabber, og han klarer sikkert å dumme seg grundig ut her og der, men det betyr ikke at han er et dårlig menneske som følge av dette, og hadde jeg vært kvinnene som skriver dette, hadde jeg gitt ham en ny sjanse. Eller henne, for den saks skyld. Men ser man på hvor mange forhold som går i stykker, kan man spørre seg hvorfor dette skjer, og om ikke alle problemene kunne ha fått en løsning dersom man kunne senke skuldrene uten å stresse så mye.

Ellers ser jeg at jeg i flere av svarene bir beskyldt for å være fordomsfull, noe som er forståelig dersom man ikke ser konteksten, men på samme vis som Erasmus Montanus neppe gjenspeilet den gjennomsnittlige nordmann på Ludvig Holbergs tid, setter også jeg ting på spissen; naturligvis kunne jeg skrevet et langt, politisk korrekt innlegg fullt av statistikk og fakta, men det hadde vært drepende kjedelig å lese. ;)

Til slutt et lite bilde fra barndommen som flere sikkert vil kjenne seg igjen i, der jeg igjen setter ting på spissen: To gutter slåss, tar hverandre i hånden når kampen er over, og blir bestevenner neste dag. Så har man to jenter som er verdens beste venner, før det inntreffer en bagatell, en misforståelse av et eller annet slag. I stedet for å le av dette, oppstår det drama fra begge sider, og de tidligere så gode venninnene blir bitre fiender. Kanskje jeg bare er en dum, primitiv mannsgris, men i mine øyne virker dette helt meningsløst, og samme hvor mye positivt man enn kan si om kvinners evne til empati og innlevelse, har mange en egen evne til å lage drama i tilfeller der menn bare ville tatt hverandre i hånden og ledd av det hele over et glass øl. :)

Nå ja. Det er mange menn som baksnakker andre, bruker hersketeknikker og utestenger - altså mellom menn. Mange gutter mobbes nådeløst av sine medbrødre hele oppveksten. Men de snakker ikke om det. De stenger følelsene inne og ler med mobberne...gutter gråter ikke, og voksne menn går ikke til kameratene sine og letter sitt hjerte om han kollegaen som gjør narr av dem på jobb.

Ikke konfronterer de heller, menn er generelt konfliktsky i siviliserte sammenhenger som arbeidslivet, fordi konflikt betyr kamp. Dette tror jeg er biologisk. Jeg tror dessverre mye av menns vonde følelser kommer ut i parforholdet, i stedet. DER er han kar, der er han sjef, og der kan han hevde seg...

Jeg har opplevd lite "jentedrama" i mitt liv, men det handler ofte om nære forhold. Har sett mye stygt blant gutter og menn.

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, Bix skrev:

Det du beskriver er til en viss grad sant, men mange kvinner evner å svare godt og saklig på disse. Det er det samme med mannfolka, vi har noen her inne som oppfører seg ekstremt stereotypisk og som gir kvinner all skyld, og så har vi mange oppegående menn i tillegg.

Anonymkode: 17bdb...1d4

• Liker 1
Skrevet

Noen kvinner, eller vi må vel kalle dem jenter har en tendens til å lage et sannt helvete i forholdet på grunn av selvbilde og selvtillitsproblemer.

På motsatt side har du de mennene som manipulerer og juger til de grader og gjør forholdet usikkert.

Forhåpentligvis er det få av begge parter, men jeg tør påstå at antall jenter med selvtillitsproblemer er dramatisk økende i tråd med samfunnet vi har utviklet. Så mange retningslinjer for det perfekte liv og krav man skal oppnå før mann kan si seg fornøyd (om man blir fornøyd) er helt hårreisende! Har man høye krav til seg selv har man  det til partner kanskje også? 

Gutter/menn virker som å ha utviklet seg til å ta mye mer del i familielivet en for en del tiår tilbake, det synes jeg fortjener en liten stjerne i boka, men du skulle kanskje bare mangle egentlig også. Vi er kanskje mer kravstore sexuelt da etter pornoen kom, på godt for noen og på vondt for andre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...