Gå til innhold

Vaksine mot hjernehinnebetennelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er usikker på om jeg skal ta vaksinen. Jeg er 16år og tok ikke livmorshalskreft-sprøyta fordi foreldrene mine var redd for at jeg ville få en annen sykdom av det. Og at jeg da heller burde sjekke livmorhalsen min jevnlig senere i livet. Men denne vaksinen har jeg ikke noe erfaringer med, og lurer på om det er bivirkninger eller andre ting man burde tenke på på forhånd? Jeg får tilbud om å ta den hos helsesøster, og da pga at jeg skal feste med russen i år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta et søk på meningitis på Youtube. Denne sykdommen kan bli så alvorlig at livet ditt ikke er å redde, hjerneskade, eller at armer og tær må amputeres. 

Bivirkningene er uansett mindre enn hva sykdommen i verste fall kan føre til, så jeg vil sterkt anbefale deg å ta vaksinen. 

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene dine burde slutte å google, eventuelt lære seg kildekritikk. Vil du heller få bivirkninger som er forbigående, eller vil du heller få livmorhalskreft/hjernhinnebetennelse? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok den ikke da jeg var russ, og det gjorde nesten ingen andre heller. Men vi hadde ikke bil/buss og var ikke så tett på hverandre med spytt og sånt. Jeg syns du burde ta begge, og spesielt den mot HPV. Det er mye viktigere enn å ta mot hjernehinnebetennelse. 

Anonymkode: f8127...035

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt hjernehinnebetennelse. Det var ikke noe å trakte etter, for å si det pent. Lå på isolat lenge og familiemedlemmer måte testes. 

Å ha foreldre som ikke kan kildekritikk er svært uheldig. Du er 16, du bestemmer selv. Du burde få tatt begge vaksinene, for din helses del.

Anonymkode: ae37e...f3c

• Liker 1
Skrevet

Vil bare si at foreldrene mine ikke har googlet dette. Men at de kjenner flere jenter som har tatt HPV-vaksinen, men som i ettertid har fått ME. Og jeg har større sannsynlighet for å få ME enn livmorshalskreft, så derfor ble det sånn

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Anonymj16 skrev:

Vil bare si at foreldrene mine ikke har googlet dette. Men at de kjenner flere jenter som har tatt HPV-vaksinen, men som i ettertid har fått ME. Og jeg har større sannsynlighet for å få ME enn livmorshalskreft, så derfor ble det sånn

https://forskning.no/sykdommer-vaksiner/2017/06/fant-ingen-okt-risiko-for-me-etter-hpv-vaksine

Anonymkode: bcf23...124

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

6 minutter siden, Anonymj16 skrev:

Les også: 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264410X17308083

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Anonymj16 skrev:

Jeg er usikker på om jeg skal ta vaksinen. Jeg er 16år og tok ikke livmorshalskreft-sprøyta fordi foreldrene mine var redd for at jeg ville få en annen sykdom av det. Og at jeg da heller burde sjekke livmorhalsen min jevnlig senere i livet. Men denne vaksinen har jeg ikke noe erfaringer med, og lurer på om det er bivirkninger eller andre ting man burde tenke på på forhånd? Jeg får tilbud om å ta den hos helsesøster, og da pga at jeg skal feste med russen i år.

Foreldrene din og du bør snakke med helsepersonell med kompetanse på HPV vaksine og hjernehinnevaksinen. Å ikke ta anbefalte vaksiner kan i verste fall bli dødelig på sikt, og noe du angrer dypt på. Når vaksinene er gratis/betales av staten, så er dette fordi vaksinene gjør mer nytte enn skade. 

Anonymkode: 652a8...2af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Anonymj16 skrev:

ME og HPV- og  hjernehinnevaksine har ingen sammenheng. Der er ikke noen som har fått påvist ME etter disse to vaksinene. Men der er mange russ og barn som har blitt syke og har dødd av hjernehinnebetennelse opp igjennom årene. Hadde foreldrene dine opplevd å se og å være tett på en person med hjernehinnebetennelse så hadde de ikke nølt med å si ja til vaksinen. 

Hvor høyt utdannet er foreldrene dine og er de etnisk norske? 

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

ME og HPV- og  hjernehinnevaksine har ingen sammenheng. Der er ikke noen som har fått påvist ME etter disse to vaksinene. Men der er mange russ og barn som har blitt syke og har dødd av hjernehinnebetennelse opp igjennom årene. Hadde foreldrene dine opplevd å se og å være tett på en person med hjernehinnebetennelse så hadde de ikke nølt med å si ja til vaksinen. 

Hvor høyt utdannet er foreldrene dine og er de etnisk norske? 

det har faktisk ingenting med saken om de er etnisk norske? og det er de ikke. 100%norske og begge har gode og høyt lønnede jobber, hvis det var det du lurt på. De har selvfølgelig snakket med foreldrene til 2 jenter som begge har tatt HPV-vaksinen og har fått ME. Så derfor. men jeg kommer ikke til å ta den uansett. Det jeg lurte på var om jeg burde ta Hjernehinnebetennelse-vaksinen. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonymj16 skrev:

det har faktisk ingenting med saken om de er etnisk norske? og det er de ikke. 100%norske og begge har gode og høyt lønnede jobber, hvis det var det du lurt på. De har selvfølgelig snakket med foreldrene til 2 jenter som begge har tatt HPV-vaksinen og har fått ME. Så derfor. men jeg kommer ikke til å ta den uansett. Det jeg lurte på var om jeg burde ta Hjernehinnebetennelse-vaksinen. 

Skal du være russ? Jeg synes jeg leser om personer som dør av hjernehinnebetennelse hvert år og de er russ. Jeg tror ikke helt du skjønner alvoret i det. Er det noe vits i å leke med døden når man fint kan unngå det ved en vaksine? Du får ikke ME av det.

Skrevet
Akkurat nå, Evilposelos skrev:

Skal du være russ? Jeg synes jeg leser om personer som dør av hjernehinnebetennelse hvert år og de er russ. Jeg tror ikke helt du skjønner alvoret i det. Er det noe vits i å leke med døden når man fint kan unngå det ved en vaksine? Du får ikke ME av det.

er klar over at jeg ikke får ME av det, det var et eksempel til HPV-vaksinen. Det jeg lurte på var om det var noen farer eller noe jeg burde tenke på før jeg tar vaksinen. Men jeg ser at de fleste har misforstått meg, og bare rakker ned på foreldrene mine, så ja.

Skrevet
1 minutt siden, Anonymj16 skrev:

er klar over at jeg ikke får ME av det, det var et eksempel til HPV-vaksinen. Det jeg lurte på var om det var noen farer eller noe jeg burde tenke på før jeg tar vaksinen. Men jeg ser at de fleste har misforstått meg, og bare rakker ned på foreldrene mine, så ja.

Og jeg skal ikke være russ, jeg går på NTG der russetiden er veldig streng og rolig for det meste. Men jeg skal feste med noen russ, så det er problemet

Skrevet

Du har blitt rådet til å ta vaksinen, så forstår ikke helt at du mener noe annet her. Du har også blitt rådet til å ta hpv vaksinen, det er mye større sjansen for å få hpv enn hjernehinnebetennelse. Kan du ikke snakke med fastlegen din da, om du ikke vil stole på oss.  Eller en helsesøster?

Anonymkode: ae37e...f3c

Skrevet

Viktig og alltid vaksinere seg mot alt! Hvor mange barn er det nå som er smittet av meslinger!!

Vaksiner er viktige og er der for å hjelpe. Skal du være russ, er det anbefalt og ta hjernehinnebetennelse vaksine. 

Jeg personlig vil også anbefale og ta HPV vaksinen. Den har blitt gitt til folk utenfor Norge i mange år nå! Hvorfor Norge ligger aå langt bak kan ikke jeg eller min mor fatte! Men heldigsvis er den nå kommet til Norge. Og det er ikke funnet noen sammenheng mellom ME og HPV. Av og til kan det være en nyttig til og google litt rundt for å finne ut av ting. MEN husk og alltid finne en pålitelig kilde, en person som snakker på youtube om alt sommer forferdelig med vaksiner er ikke en pålitelig kilde. En artikkel publisert i en tidskrift derimot, bra kilde.

Skrevet
2 timer siden, Anonymj16 skrev:

Dersom noen har fått diagnosen ME etter HPV vaksine eller hjernehinnevaksinen så hadde dette vært mulig å finne frem til på fhi eller på andre måter. Det er det ikke og dermed er dette ikke en årsakssammenheng helsevesenet har påvist. Og hadde det vært en årsakssammenheng så hadde dette også blitt opplyst om i tilknytning til vaksinene. 

Å velge å ikke ta en hjernehinnevaksine og samtidig være russ og er å utsette deg for fare. Det vanlige er å ta hjernehinnevaksinen i 2. Klasse for å få fulle ffekt til russetiden ett år etterpå. Følgelog har du litt tid til å tenke deg om. 

Når du er 16. år så har du vel ikke fått tilbud om hjernehinnevaksine enda? Det er vanlig å få rundt mai måned på 2. året på vgs. Følgelig har du over ettmår på å finne ut av dette. 

Hva du vil med tråden her er vrient å få tak i nå etter videre svar. Du får høre på foreldrene dine, og ta konsekvensene av de valg de tar for deg. Om valgene er riktige, ja, det vil tiden vise. Vi kan jo sette denne tråden på huskelisten over tråder som bør dras frem igjen om 15. - 20 år? Da har vi svaret om ts da tørr å svare? 

Anonymkode: f79dc...596

• Liker 1
Skrevet

jeg går vg1, og har fått tilbud. Kan ta den for 400kr og kommer til å gjøre det i år siden jeg skal feste med russen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...