Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det så skal ikke vippestol brukes så mye, så vi hadde egentlig tenkt å droppe det. Likevel får jeg inntrykk av at dette må man ha når man blandt annet introduserer fast føde, men kan man ikke heller la barnet sitte på fanget i disse stundene frem til den kan sitte i høystol? 

Ellers var det også et must om man skal dusje. Jeg tenkter at om jeg virkelig trenger en dusj når mannen er på jobb så kan jeg bruke bilstolen i de minuttene? 

Så får jeg også høre at om man har tenkt å spise middag så er det også veldig bra med vippestol for da kan babyen se oss uten å bli urolig. Her har jeg ikke noe godt alternativ for vet ikke helt hva babyer holder på med. 

Jeg er førstegangs og føler jeg kan ingen verdens ting, så hva gjør dere andre?

Vi har forøvrig bæresjal. 

Anonymkode: f8337...021

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig trenger du ikke vippestol... 

Barnet kan sitte på fanget under mating, selv om det er enklere om du kan sette i en annen stol så du har begge armer fri. Men da kan man bruke en vanlig tripptrapp med innlegg til småbarn. 

Babyen kan ligge på et teppe på gulvet mens du dusjer. Det er bedre enn bilstolen, med tanke på at babyer helst ikke skal sitte. 

Babyen kan også ligge på teppe på gulvet når dere spiser. Eller i vognbagen, eller hvor som helst. 

Vi har vippestol, men det er kun fordi mannen insisterte for det hadde noen venner av ham og det så så gøy ut... Jeg bruker den aldri, det er kun mannen som setter ungen i den innimellom. Men det er av typen hvor ungen kan legges nesten flatt, så den ikke er så vond for ryggen. Men den er altså helt unødvendig. 

Anonymkode: fc372...a51

• Liker 1
Skrevet

Må ikke ha nei. Vi fikk i gave, men ble ikke akkurat veldig mye brukt. Har aldri brukt den til mating av fast føde, å spise tilbakelent er ikke behagelig! På badet lå han på gulvet, etterhvert som han lærte å forflytte seg ble han med inn i dusjen. 

Noen barn roer seg veldig i vippestol, så sikkert greit å ha for noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt vippestol til noen av mine, og jeg har aldri savnet det. Du klarer deg helt fint uten. Vent og se, og kjøp heller hvis du føler at du trenger det. 

Anonymkode: 67314...0ef

• Liker 1
Skrevet

Nei, vippestoler er upraktisk. Stokke newborn-seat til Tripp Trapp-stol er så uendelig mye mer praktisk til alt. 

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde vippestol, men brukte den nesten ikke til noen av barna, og valgte å selge den selv om vi planla barn nr tre. Den eldste ville ikke sitte i noen form for innretning, men til yngste kjøpte vi newborn-sete til tripp trapp, og det var bare så mye mer praktisk enn vippestol. Da kunne han i blant sitte og sammen med oss andre når vi spiste middag, og hadde underholdning i det, framfor at en av oss voksne måtte gå og bære på ham hvis han ikke ville ligge på et teppe. Og så var det veldig praktisk å ha ham så høyt oppe når vi skulle begynne med fast føde, framfor å ha ham i vippestol på gulvet.

Når det gjelder dusjing, så var det vanskelig med eldstebarnet uansett, da han bare gråt uansett om han satt i vippestol eller lå. Mens nr to bare var å legge på stellematte på gulvet uten problem.

Jeg ville sett an behovet, og helst prøvd eller lånt en vippestol før dere kjøper selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig trenger du ikke vippestol... 

Barnet kan sitte på fanget under mating, selv om det er enklere om du kan sette i en annen stol så du har begge armer fri. Men da kan man bruke en vanlig tripptrapp med innlegg til småbarn. 

Babyen kan ligge på et teppe på gulvet mens du dusjer. Det er bedre enn bilstolen, med tanke på at babyer helst ikke skal sitte. 

Babyen kan også ligge på teppe på gulvet når dere spiser. Eller i vognbagen, eller hvor som helst. 

Vi har vippestol, men det er kun fordi mannen insisterte for det hadde noen venner av ham og det så så gøy ut... Jeg bruker den aldri, det er kun mannen som setter ungen i den innimellom. Men det er av typen hvor ungen kan legges nesten flatt, så den ikke er så vond for ryggen. Men den er altså helt unødvendig. 

Anonymkode: fc372...a51

Vet ikke helt hvor jeg har fra at barnet må sitte under dusjing av meg selv og derfor foreslo bilstol, men siden vippestol er sååå innmari praktisk så trodde jeg kanskje det var en nødvendighet :)

24 minutter siden, Sisti skrev:

Må ikke ha nei. Vi fikk i gave, men ble ikke akkurat veldig mye brukt. Har aldri brukt den til mating av fast føde, å spise tilbakelent er ikke behagelig! På badet lå han på gulvet, etterhvert som han lærte å forflytte seg ble han med inn i dusjen. 

Noen barn roer seg veldig i vippestol, så sikkert greit å ha for noen. 

Veldig godt poeng. 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hatt vippestol til noen av mine, og jeg har aldri savnet det. Du klarer deg helt fint uten. Vent og se, og kjøp heller hvis du føler at du trenger det. 

Anonymkode: 67314...0ef

22 minutter siden, Fjompen skrev:

Nei, vippestoler er upraktisk. Stokke newborn-seat til Tripp Trapp-stol er så uendelig mye mer praktisk til alt. 

11 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Vi hadde vippestol, men brukte den nesten ikke til noen av barna, og valgte å selge den selv om vi planla barn nr tre. Den eldste ville ikke sitte i noen form for innretning, men til yngste kjøpte vi newborn-sete til tripp trapp, og det var bare så mye mer praktisk enn vippestol. Da kunne han i blant sitte og sammen med oss andre når vi spiste middag, og hadde underholdning i det, framfor at en av oss voksne måtte gå og bære på ham hvis han ikke ville ligge på et teppe. Og så var det veldig praktisk å ha ham så høyt oppe når vi skulle begynne med fast føde, framfor å ha ham i vippestol på gulvet.

Når det gjelder dusjing, så var det vanskelig med eldstebarnet uansett, da han bare gråt uansett om han satt i vippestol eller lå. Mens nr to bare var å legge på stellematte på gulvet uten problem.

Jeg ville sett an behovet, og helst prøvd eller lånt en vippestol før dere kjøper selv.

Da ser det med andre ord ut som at vi ikke trenger å kjøpe vippestol med mindre behovet melder seg etterhvert eller at vi likeså godt spanderer på oss newbornsete til stokke i stedet om behovet skulle melde seg. Tusen takk for svar dere:) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du trenger ikke vippestol i utgangspunktet, men i motsetning til det de over her skriver var det gull for oss med førstemann. Han HATET nemlig å ligge på gulvet, i hvert fall om vi ikke underholdt ham konstant, og ville aller helst være på fanget hele tiden - dermed var vippestolen super om jeg skulle på do / smøre meg en brødskive / gjøre hva som helst annet enn å sitte med småen på fanget. I vippestolen kunne han nemlig underholde seg selv med litt gynging, så det godtok han i perioder. 

Jeg for min del synes ikke Newborn-setet var så stas; ved middagsbordet kom jo ungen så langt fra oss uansett at han like godt kunne sitte i vippestol, i den kunne han jo gynge og kose seg, mens i Newborn-setet satt han jo bare der. Jeg likte også bedre å mate i vippestol (i oppreist posisjon, så klart!), synes jeg fikk bedre øyenkontakt når jeg satt sofa og baby i vippestol, enn når baby satt i Newborn og jeg på kjøkkenstol.

Anonymkode: bd0de...322

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du trenger ikke vippestol i utgangspunktet, men i motsetning til det de over her skriver var det gull for oss med førstemann. Han HATET nemlig å ligge på gulvet, i hvert fall om vi ikke underholdt ham konstant, og ville aller helst være på fanget hele tiden - dermed var vippestolen super om jeg skulle på do / smøre meg en brødskive / gjøre hva som helst annet enn å sitte med småen på fanget. I vippestolen kunne han nemlig underholde seg selv med litt gynging, så det godtok han i perioder. 

Jeg for min del synes ikke Newborn-setet var så stas; ved middagsbordet kom jo ungen så langt fra oss uansett at han like godt kunne sitte i vippestol, i den kunne han jo gynge og kose seg, mens i Newborn-setet satt han jo bare der. Jeg likte også bedre å mate i vippestol (i oppreist posisjon, så klart!), synes jeg fikk bedre øyenkontakt når jeg satt sofa og baby i vippestol, enn når baby satt i Newborn og jeg på kjøkkenstol.

Angående mating så er det beste at barnet sitter oppreist i en skikkelig barnestol, for eksempel tripp trapp uten newborn-setet. De har mye mer kontroll på maten da. Men hvis man må innføre fast føde tidlig er det jo ikke mulig, så i de tilfeller kan vippestol være veldig greit. :) vippestol har litt lengre brukstid enn newborn-setet. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har full forståelse at det er en nødvendighet for noen altså og vi kan ikke vite på forhånd om babyen vår er en av dem, men har bare litt inntrykk av at det er noe alle må ha. Tusen takk for synspunktet om newbornsetet for dette er slik som jeg ikke tenker på :)

1 minutt siden, Sisti skrev:

Angående mating så er det beste at barnet sitter oppreist i en skikkelig barnestol, for eksempel tripp trapp uten newborn-setet. De har mye mer kontroll på maten da. Men hvis man må innføre fast føde tidlig er det jo ikke mulig, så i de tilfeller kan vippestol være veldig greit. :) vippestol har litt lengre brukstid enn newborn-setet. 

Vi har kjøpt inn ordentlig barnestol, men tenkte på om barnet trenger å få fast føde før det kan sitte i denne :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke vippestol og var/er helt alene med barnet :) Så er absolutt ikke noe man må ha. 

Jeg dusjet med babyen min, og det er lett å få til og han elsket det. Når jeg lagde mat eller trengte hendene for meg selv, lå han i bæresjal. Og når jeg spiste så satt han på fanget eller fortsatte å sitte i bæresjalet. De trener musklene sine ved å være i sjalet, og dessuten får de med seg alt foreldrene gjør, noe som virkelig gjør at de er mere "med" ang alt egentlig, og mye roligere. 

Anonymkode: 4f849...ade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For oss var vippestolen gull verdt :P Men den bør ikke brukes ved mating pga. kvelningsfare (bør ikke vippe mens barnet spiser) 

Uten vippestolen hadde det vært mye vanskeligere for meg å få gå på do og dusje i fred. Vi hadde vår inne på badet :P 

Anonymkode: eb4fa...456

• Liker 1
Skrevet

Vi har en vippestol som mannen brukte til fast føde 6-10 mnd på alle tre, mens jeg hadde dem på tvers på fanget og følte jeg hadde mer kontroll da. Det var svært lite annet vi brukte den til, og kunne klart oss uten. 

Skrevet

Vippestolen ble mye brukt her, hvis jeg får flere barn blir det både vippestol og newborn seat. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vi brukte vippestol til kortere dagslurer, det var gull verd! For oss var det veldig praktisk, men babyer og foreldre er jo forskjellige. Lurt å se an behovet!

Endret av Harlekin
AnonymBruker
Skrevet

Vippestolen ble brukt når jeg dusjet, samt til de første måltidene (før baby kunne sitte). Helt supert synes jeg! Men finnes jo mange andre løsninger som er like gode.

Anonymkode: 4a803...fd5

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vippestolen ble brukt når jeg dusjet, samt til de første måltidene (før baby kunne sitte). Helt supert synes jeg! Men finnes jo mange andre løsninger som er like gode.

Altså.. det var ikke JEG som brukte vippestolen i dusjen.... :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vippestolen vår ble kun brukt en gang for å prøve. Ellers har den støva ned. 

Anonymkode: 1a6b6...dc1

Skrevet (endret)

Vi brukte ikke den orginale vippestolen i starten selv om Baby Bjørn sier den  kan brukes fra 2 måned gamle baby..., men da barnet satt mere selv brukte vi den. Helt opp til 1 års alder.

Endret av Wonders
Skrevet

Likte denne mere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...