Gå til innhold

Sengetøyet er alltid for stort

Fremhevede innlegg

Skrevet
28 minutter siden, Stein-saks-papir skrev:

Størrelsene er rett, det er ikke mye for stort, bare nok til at det irriterer. 

Ok. Du skrev at det var en lang remse med stoff uten fyll, så fort gjort at det hørtes ut som du hadde 20 cm for mye nederst. Hvis det bare er et par cm skjønner jeg ikke helt at du lar deg irritere... Det er vel for at det skal passe både for tynn dyne og thermodyne.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Ok. Du skrev at det var en lang remse med stoff uten fyll, så fort gjort at det hørtes ut som du hadde 20 cm for mye nederst. Hvis det bare er et par cm skjønner jeg ikke helt at du lar deg irritere... Det er vel for at det skal passe både for tynn dyne og thermodyne.

Det er jeg som er TS, ikke Stein-saks-papir :-)

Det er ganske mye for stort hos meg, men problemet er desidert størst i bredden. Merker ikke så mye til det i lengden. Jeg skal som sagt ta bilde av dyna og legge inn her så fort jeg har mulighet!

Anonymkode: 1b8e8...853

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg som er TS, ikke Stein-saks-papir :-)

Det er ganske mye for stort hos meg, men problemet er desidert størst i bredden. Merker ikke så mye til det i lengden. Jeg skal som sagt ta bilde av dyna og legge inn her så fort jeg har mulighet!

Jeg har dobbeldyne; 200x220, kjøpt på jysk, helårsdyne. Har to sengesett kjøpt på to forskjellige steder/nettbutikker, samme sengesett men forskjellig butikk. På begge står det 200x220, men begge er for store. Altså på venstre side er det mye tom plass og det iritterer.! Nå har jeg kjøpt nye sengesett i en annen butikk og de passer perfekt, ikke for store. Så det kan rett og slett være at de lyver på str rett og slett.

Bare for å nevne, de som er for store er i merke Beach House og de som passer perfekt er fra Lexington. Igrunn veldig kjedelig at de fra Beach House er for store/breie på ene siden, fordi sengetøyet er helt himmels å sove i.

Anonymkode: 9af3a...ec2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 220 dyner fra Høie og sengetøy fra kid, jysk og Princess sitter perfekt. 

Men, eldre fiberdyner som blir vasket noen ganger kollapser ofte og blir flater og ytterstoffet kan krympe litt med flere vask og turer i tørketrommel. 

Så jeg tipper dyna di er for liten/tynn. 

Anonymkode: 35467...e08

AnonymBruker
Skrevet

For store dynetrekk burde ikke være noe problem å fikse, uansett grunn. En lang rett søm (evt. to, en på hver side, om dynetrekket har symmetrisk mønster), så er det problemet borte. :) 

Anonymkode: bc02e...3e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert et luksusproblem, men irriterende likevel. Uansett hvor jeg kjøper sengetøy så er det alltid for stort. Ikke bare litt heller, men det er alltid en laaang remse som bare er stoff uten fyll. Jeg kjøper selvfølgelig rett størrelse. Dynen er den vanligste størrelsen, så man skulle jo tro det skulle passe, men neida. Det er så irriterende. Kan ikke sengetøyet bare passe? :alice:

Har prøvd å krympe det flere ganger, men det gir jo ingen revolusjonerende effekt, akkurat. 

Noen andre her som opplever det samme?

Har du vasket dyna? Kanskje den har krympet.

Anonymkode: 6b496...3df

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg har samme problem, og når dynetrekket er ca 3 cm for stort på hver side (5-6 cm totalt) vrir dynen seg innvendig i løpet av natten, og det er irriterende å måtte rette på det hver eneste morgen/kveld.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For store dynetrekk burde ikke være noe problem å fikse, uansett grunn. En lang rett søm (evt. to, en på hver side, om dynetrekket har symmetrisk mønster), så er det problemet borte. :) 

Anonymkode: bc02e...3e4

Ikke noe problem å fikse det, men det burde være unødvendig når det liksom skal være standardiserte størrelser.

Anonymkode: a66db...7a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du vasket dyna? Kanskje den har krympet.

Anonymkode: 6b496...3df

Hvis dynen hadde krympet burde alle dynetrekk i standarisert størrelse vært for store, men det er de ikke hos meg i alle fall.

Dynetrekk fra noen produsenter passer fint, mens andre gjør det ikke.

Anonymkode: a66db...7a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her. Har dobbeltdyne fra IKEA og trekk derfra. Kjøpt både ny dyne og nye trekk fordi jeg holdt på å bli GAL, men samme problem.... 😠

Anonymkode: b0ee7...7d1

Skrevet (endret)

Har samme problemet. Dynene mine er GAMLE, så på tide å bytte de ut snart, men de nyere dynetrekkene passer ikke til mine dyner. Dynetrekket blir for stort. Så kan virker som de nyere dynene har andre mål. Dynetrekket er for stort og fort kort til mine dyner. I bunnen må jeg brette dyna litt før jeg knepper igjen, ellers henger det litt dyne på utsiden 

Så kanskje du bør kjøpe ny dyne?

Edit: gamle dynetrekk passer perfekt til dynene, så de har nok ikke krympet i vask

Endret av Aurora**
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme problem her. Har dobbeltdyne fra IKEA og trekk derfra. Kjøpt både ny dyne og nye trekk fordi jeg holdt på å bli GAL, men samme problem.... 😠

Anonymkode: b0ee7...7d1

IKEA sine passer ikke til norske dyner da de har svenske mål. Målene er litt annerledes i Sverige. Da må du kjøpe dyne og pute fra IKEA sånn at det vil passe :)

• Liker 2
Skrevet

Samme problem her, sååå irriterende! De to minste ungene har splitter nye dundyner (tykke) og nytt sengetøy fra forskjellige leverandører. Dynetrekket er minst 10 cm for langt på begge, og selv om jeg rister dem til hver kveld (så det som er for mye blir nederst), våkner de hver morgen med dyna i en ball inni :roll: Morsomt med irriterte småunger på morgenen... Har funnet ut at jeg bare må sy de inn, orker ikke å gå ut og kjøpe enda mer og risikere samme problemet igjen.

Kan ikke se at det er noe man kan gjøre med det, egentlig... 

Skrevet
9 minutter siden, Aurora** skrev:

IKEA sine passer ikke til norske dyner da de har svenske mål. Målene er litt annerledes i Sverige. Da må du kjøpe dyne og pute fra IKEA sånn at det vil passe :)

Hun sier jo at hun har dyne OG trekk fra Ikea! :klo: 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja! Opplever akkuratt det samme! Skikkelig irriterende. Kjøpte ny dobbeltdyne på ikea for en mnd siden, og nytt trekk også på ikea samtidig, og det er for stort. Grr!

Endret av oqegic
  • Liker 1
Skrevet
På 9.1.2018 den 9.39, AnonymBruker skrev:

Sikkert et luksusproblem, men irriterende likevel. Uansett hvor jeg kjøper sengetøy så er det alltid for stort. Ikke bare litt heller, men det er alltid en laaang remse som bare er stoff uten fyll. Jeg kjøper selvfølgelig rett størrelse. Dynen er den vanligste størrelsen, så man skulle jo tro det skulle passe, men neida. Det er så irriterende. Kan ikke sengetøyet bare passe? :alice:

Har prøvd å krympe det flere ganger, men det gir jo ingen revolusjonerende effekt, akkurat. 

Noen andre her som opplever det samme?

Av alle merkelige tråder er denne den merkeligste. Sengetøy og dyner passer normalt sammen. Her må du ta frem målebåndet og bruke det på både dynen og dynetrekket. 

Kjøper du Svenskemål på innerdynen og Norskemål på dynetrekket eller omvendt så kan du ikke forvente at dette skal passe. Kjøper du derimot Høiedyner og Høiedynetrekk og putevar så passer disse smannen. 

Anonymkode: 01195...6cf

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av alle merkelige tråder er denne den merkeligste. Sengetøy og dyner passer normalt sammen. Her må du ta frem målebåndet og bruke det på både dynen og dynetrekket. 

Kjøper du Svenskemål på innerdynen og Norskemål på dynetrekket eller omvendt så kan du ikke forvente at dette skal passe. Kjøper du derimot Høiedyner og Høiedynetrekk og putevar så passer disse smannen. 

Men det er jo nettopp det det ikke gjør! Luksusproblem, kanskje ja, men jeg har småunger som kan være ganske sure de fem-ti første minuttene av morgenen fordi de våkner delvis viklet inn i dynetrekket. Minste våkner og fryser fordi dyna har forsvunnet ned i dynetrekket og klarer ikke å ordne det selv.

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så merkelig. Tynne dyner fyller ikke dynetrekkene helt, og det er større variasjon i dynene nå enn før.

Opplever det samme, sommerdyne , 140x200, slenger rundt i trekket.

• Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg har ikke kjøpt verken dyne eller sengetøy fra Sverige (ikke Ikea heller).

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Apple- skrev:

Hun sier jo at hun har dyne OG trekk fra Ikea! :klo: 

Åh, fikk ikke med meg hun hadde kjøpt dyne og. 🙈 men da skjønner jeg ikke 🤔

Skrevet

Jeg tenkte å kjøpe nye dyner til alle i familien nå, men jeg synes det er så forvirrende. Tenkte at guttungen på fire år også skulle få voksenstørrelse på dynen sin nå, men jeg vil jo gjerne kjøpe noen "barnslige" dynetrekk som passer. På Kid og lignende butikker er det jo elendig utvalg, alt er enten pastellfarget eller med Cars, Frost osv. IKEA har noen fine barnetrekk i stor størrelse, men da er vi jo avhengig av å alltid kjøpe der. Ellos har trekk i andre størrelser enn norske standardmål, men de få store barnetrekkene jeg fant der er 210 lange, ikke 200 eller 220 som IKEA opererer med...

Anonymkode: 90edc...08d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...