AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #1 Skrevet 9. januar 2018 Hei jeg står midt i en sak der jeg er nærmeste pårørende men har fått lite informasjon. Vedkommende prøvde og ta sitt eget liv på dramatisk vis og som lyn fra klar himmel på oss alle. Ingen psykisk historie fra før. Nå er vedkommende kommet til psyk etter et opphold på somatisk avdeling for og komme seg etter operasjon h*n trengte som følge av forsøket. Jeg bare lurer på om noen kan fortelle meg hva som kan være i vente fremover. Hva er prosessen i dette? Anonymkode: f0c4e...13c
GulSitron Skrevet 9. januar 2018 #2 Skrevet 9. januar 2018 Jeg vil tro vedkommende må være en stund innlagt på DPS eller lukket avdeling frem til de får satt diagnoser og funnet en behandligsmetode som kan funke. Så vil vedkommende kanskje også få medikamenter ala angst-dempende/beroligende, lykkepiller etc for å få følelser osv i sjakk. Videre da så vil vedkommende få tilbud om jevnlige samtaler med psykolog 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #3 Skrevet 9. januar 2018 Kan legge til at vi som pårørende ikke har mottatt særlig med info om noe som helst. Ts Anonymkode: f0c4e...13c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #4 Skrevet 9. januar 2018 Veldig variabelt. Hvis hen er på tvungen obervasjon tror jeg psykiatrien har maks 10 dager å avgjøre om hen skal videre til tvungen behandling eller frivillig behandling. Hvis hen ble sendt direkte til frivillig behandling (DPS)er det mer opp til en selv. Anonymkode: 8f362...788 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #5 Skrevet 9. januar 2018 Akkurat nå, GulSitron skrev: Jeg vil tro vedkommende må være en stund innlagt på DPS eller lukket avdeling frem til de får satt diagnoser og funnet en behandligsmetode som kan funke. Så vil vedkommende kanskje også få medikamenter ala angst-dempende/beroligende, lykkepiller etc for å få følelser osv i sjakk. Videre da så vil vedkommende få tilbud om jevnlige samtaler med psykolog Men hvor lenge er det vanlig og være innlagt? Livet står jo på hodet her ute og vi prøver alle og holde alt i sjakk. Økonomi og livene generelt. Alt står på vent. Og jeg håper egentlig at h*n må være der en stund for slik jeg ser vedkommende nå trenger h*n og være skjermet fra inntrykk en stund. Og også fordi dette kom så enormt plutselig og helt uventet så må vel en del ting finnes ut av for h*n selv også. Anonymkode: f0c4e...13c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #6 Skrevet 9. januar 2018 Også er jeg som lever sammen med personen i det daglige livredd for at dette skal gjenta seg når jeg ikke så det komme. ts Anonymkode: f0c4e...13c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #7 Skrevet 9. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvor lenge er det vanlig og være innlagt? Livet står jo på hodet her ute og vi prøver alle og holde alt i sjakk. Økonomi og livene generelt. Alt står på vent. Og jeg håper egentlig at h*n må være der en stund for slik jeg ser vedkommende nå trenger h*n og være skjermet fra inntrykk en stund. Og også fordi dette kom så enormt plutselig og helt uventet så må vel en del ting finnes ut av for h*n selv også. Anonymkode: f0c4e...13c Det fins ikke noe vanlig egentlig. Noen kommer ut dager/få uker etter selvmordforsøk, andre holdes tilbake i flere mnd. Forhåpentligvis tar de dette alvorlig siden det var uventet der en snakker om en del uker til måneder med behandling. Men psykiatrien er brutal: de skriver ut folk så fort de kan.. Anonymkode: 8f362...788 1
GulSitron Skrevet 9. januar 2018 #8 Skrevet 9. januar 2018 Jeg vil tippe rundt 2-4uker før der blir tatt en ny vurdering. De kan gå fra lukket DPS til «åpen» DPS hvor pasientene kan gå mer ut uten tilsyn og får tilbake litt eiendeler osv. Da bestevenninna mi var lagt inn på lukket pga psykose fikk hun masse medisiner, masse samtaler med lege, sykepleiere, psykologer osv osv. Hu fikk ikke ha sengetøy på sengen, gardiner, dusj-gardin, håndklær etc på rommet over tid pga faren for selvmord osv. PC og mobil ble låst inn i skap på Vaktrom og ladet på kontoret, så fikk hu bruke det om dagen frem til hu la seg. Hu var inne i rundt 14dager tror jeg. Varierer veldig fra person til person. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #9 Skrevet 9. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det fins ikke noe vanlig egentlig. Noen kommer ut dager/få uker etter selvmordforsøk, andre holdes tilbake i flere mnd. Forhåpentligvis tar de dette alvorlig siden det var uventet der en snakker om en del uker til måneder med behandling. Men psykiatrien er brutal: de skriver ut folk så fort de kan.. Anonymkode: 8f362...788 Ja det er brutaliteten jeg frykter. Selve mottakelsen på psyk var ikke spesielt god og avviksmelding ble sendt allerede der. Personen føler seg utrygg og er også selv veldig redd for hva som skal skje, mtp at forsøket ble gjort slik det ble gjort også. Det var et veldig dramatisk forsøk som vedkommende kun overlevde pga et mirakel og flinke kirurger. Nå håper jeg bare at psyken ivaretas. Vi som pårørende har heller ikke fått noe tilbud, men det gidder jeg ikke og bruke energi på og irritere meg over enda. Venter med det til personen har fått en god plan laget til seg av proffene. Anonymkode: f0c4e...13c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #10 Skrevet 9. januar 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei jeg står midt i en sak der jeg er nærmeste pårørende men har fått lite informasjon. Vedkommende prøvde og ta sitt eget liv på dramatisk vis og som lyn fra klar himmel på oss alle. Ingen psykisk historie fra før. Nå er vedkommende kommet til psyk etter et opphold på somatisk avdeling for og komme seg etter operasjon h*n trengte som følge av forsøket. Jeg bare lurer på om noen kan fortelle meg hva som kan være i vente fremover. Hva er prosessen i dette? Anonymkode: f0c4e...13c Det vet ingen. Hva som skjer etterpå er helt avhengig av hva som skjedde, hvordan personen blir vurdert både fysisk og psykisk på innleggelsestidspunktet og i tiden etterpå. Det kan bli alt fra tvangsinnleggelse til utskriving med oppfølging fra sykehuset eller fra akutt medisisnsk team i kommunen. Og at personen ikke har noen psykisk historikk fra før hendelsen er tull å hevde. Alle har en psyke, og forut for en slik handling så er der noe som har skjedd, alternativet er en akutt psykose med manglende inpulskontroll. Alternativt medikament eller rusutløst psykisk tilstand. Anonymkode: 0393c...859 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #11 Skrevet 9. januar 2018 Personen fremstår ikke som suicidal nå. Men slik jeg kjenner vedkommende fremsto h*n ikke suicidal før dette skjedde heller så jeg stoler ikke på vedkommende når det kommer til dette enda. ts Anonymkode: f0c4e...13c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #12 Skrevet 9. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det vet ingen. Hva som skjer etterpå er helt avhengig av hva som skjedde, hvordan personen blir vurdert både fysisk og psykisk på innleggelsestidspunktet og i tiden etterpå. Det kan bli alt fra tvangsinnleggelse til utskriving med oppfølging fra sykehuset eller fra akutt medisisnsk team i kommunen. Og at personen ikke har noen psykisk historikk fra før hendelsen er tull å hevde. Alle har en psyke, og forut for en slik handling så er der noe som har skjedd, alternativet er en akutt psykose med manglende inpulskontroll. Alternativt medikament eller rusutløst psykisk tilstand. Anonymkode: 0393c...859 Jeg mente «ikke hatt kontakt med psykriatrien før». ts Anonymkode: f0c4e...13c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #13 Skrevet 9. januar 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det er brutaliteten jeg frykter. Selve mottakelsen på psyk var ikke spesielt god og avviksmelding ble sendt allerede der. Personen føler seg utrygg og er også selv veldig redd for hva som skal skje, mtp at forsøket ble gjort slik det ble gjort også. Det var et veldig dramatisk forsøk som vedkommende kun overlevde pga et mirakel og flinke kirurger. Nå håper jeg bare at psyken ivaretas. Vi som pårørende har heller ikke fått noe tilbud, men det gidder jeg ikke og bruke energi på og irritere meg over enda. Venter med det til personen har fått en god plan laget til seg av proffene. Anonymkode: f0c4e...13c Hva mener du med avviksmelding ved inntak? Hvis de alt ved inntak ser behandlingbehovet er det positivt for da øker sjansen for at hen får tilstrekkelig behandling og ikke skrives ut med én gang.. Anonymkode: 8f362...788
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #14 Skrevet 9. januar 2018 Når jeg selv var i den situasjonen fikk jeg tilbud om noe som her selvmordforebyggende team. Det var en sykepleier som ringte meg hver uke i ett år, for å høre hvordan jeg hadde det. I min kommune så var ikke det tilbudet så bra. Men det er nok forskjellig fra kommune til kommune og hvem man treffer. Anonymkode: 874c3...628 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #15 Skrevet 9. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personen fremstår ikke som suicidal nå. Men slik jeg kjenner vedkommende fremsto h*n ikke suicidal før dette skjedde heller så jeg stoler ikke på vedkommende når det kommer til dette enda. ts Anonymkode: f0c4e...13c Slik var det og for min venn som klarte å gjennomføre. Ingen som skjønte noe. Lykke til Anonymkode: e3e9c...5e2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #16 Skrevet 9. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du med avviksmelding ved inntak? Hvis de alt ved inntak ser behandlingbehovet er det positivt for da øker sjansen for at hen får tilstrekkelig behandling og ikke skrives ut med én gang.. Anonymkode: 8f362...788 Avviksmelding fordi vedkommende skulle etter reglene hatt samtale med lege/psykolog innen en time etter ankomst. Men den skjedde 5 timer etter adkomst dit hvorpå vedkommende ble redd for hva som skulle skje ts Anonymkode: f0c4e...13c
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #17 Skrevet 9. januar 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Avviksmelding fordi vedkommende skulle etter reglene hatt samtale med lege/psykolog innen en time etter ankomst. Men den skjedde 5 timer etter adkomst dit hvorpå vedkommende ble redd for hva som skulle skje ts Anonymkode: f0c4e...13c Kjenner jeg blir provosert av å høre sånt men er lite overrasket dessverre. Psykiatrien er på mange måter som den onde tvillingen til NAV i forhold til å gi folk hjelp når de trenger det. Anonymkode: 8f362...788 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #18 Skrevet 9. januar 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan legge til at vi som pårørende ikke har mottatt særlig med info om noe som helst. Ts Anonymkode: f0c4e...13c Hvis den det gjelder ikke ønsker at det skal deles informasjon, så er det lite man har lov å opplyse til pårørende. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Avviksmelding fordi vedkommende skulle etter reglene hatt samtale med lege/psykolog innen en time etter ankomst. Men den skjedde 5 timer etter adkomst dit hvorpå vedkommende ble redd for hva som skulle skje ts Anonymkode: f0c4e...13c Antar det på psykiatrisk sykehus i likhet med somatiske kan skje akutte ting som må prioriteres, i kombinasjon med lav bemanning kan man da risikere å vente. Kjipt, men sant. Han vil få samtale og vurdering mtp videre hjelp, hvor lang tid innleggelsen varer avhenger av psykisk tilstand, hvilken behandlings som skal gis og hvorvidt pasienten samarbeider. Hvis du trenger oppfølging som pårørende er det best at du tar kontakt med din egen fastlege og ber om henvisning derfra. Anonymkode: 9ae86...fb8 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #19 Skrevet 9. januar 2018 Dersom pasienten selv ikke ønsker at du skal få informasjon, har du ikke krav på det. Anonymkode: dd6fc...e35 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #20 Skrevet 9. januar 2018 Mange selvmord og selvmordsforsøk kommer som lyn fra klar himmel på pårørende. Nå husker jeg ikke tallet, men det er et stort tall som aldri har vært innom psykiatrien som plutselig velger å forlate livet. Det er klart det har vært mye i hodet på denne personen, men hen har altså valgt å ikke dele. Hvorfor vet bare hen. Mange ser det som skamfullt. Hvis personen ikke viser seg som suicidal nå så blir det ingen tvangsinnleggelse, kun frivillig. Tvang er veldig strengt, heldigvis. Hvis personen ikke ønsker at dere skal få informasjon, så får dere ikke informasjon. Man bestemmer selv hvem og hvor mye informasjon pårørende skal få. Anonymkode: e50a1...6c6 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå