AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #1 Skrevet 8. januar 2018 Hei. Noen som har vært i Italia og kan fortelle hvordan det var? Evt noen steder å anbefale? Tenker å leie leilighet eller mobilhus på campingplass. Har med oss barn så må være barnevennlig. Tenker på gardasjøen og toscana for det meste. Men er det grei temp i gardasjøen i juni/juli? Snøen smelter jo i alpene og renner ned i gardasjøen så er kaldt til juni som jeg leste. Noe som vet hvordan siestaen foregår på campingplasser,strender og byer? Er alt Stengt? Og hvordan er det med dyr/innsekter? Hvor er det mest eller minst av det? Eller merker dere lite til sånt? Tenker da på scorpion,black widow edderkoppen og andre typer, kakkelakker,sengedyr,tigermyggen,gjeitehams vepsen ,rotter,osv. Noen vaksiner som er lurt å ta før reise? Hvordan er det med maten der nede? Ser det er en del fine campingplasser på jesolo/cavallino nær venezia men store campingplasser og veldig dyre.. Tusen takk Anonymkode: 64997...1dc
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2018 #2 Skrevet 8. januar 2018 Jeg har bare vært i byene. Veldig veldig varmt om sommeren. Myggen er mye verre enn i norge. Du får kjempe store stikk som blir styggere etter noen dager. De klær veldig og det ser forferdelig stygt ut. Du må smøre deg med spesialkrem om nettene og bruke døgnet rundt for å unngå denne myggen. Du merker heller ikke at den sitter på deg. Du merker bare intens kløe som ikke vil gi seg, så vær føre var. Den er ikke farlig. Anonymkode: f7a7b...cd4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #3 Skrevet 9. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare vært i byene. Veldig veldig varmt om sommeren. Myggen er mye verre enn i norge. Du får kjempe store stikk som blir styggere etter noen dager. De klær veldig og det ser forferdelig stygt ut. Du må smøre deg med spesialkrem om nettene og bruke døgnet rundt for å unngå denne myggen. Du merker heller ikke at den sitter på deg. Du merker bare intens kløe som ikke vil gi seg, så vær føre var. Den er ikke farlig. Anonymkode: f7a7b...cd4 Ok. Takk for svar. Hvilken krem anbefaler du? Er det noen områder som er verre enn andre? Fjellet eller ved sjøen? Tenkte å bo langs strendene. Men de fleste bosteder er jo "inni" skogene/trærene. Anonymkode: 64997...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #4 Skrevet 9. januar 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bare vært i byene. Veldig veldig varmt om sommeren. Myggen er mye verre enn i norge. Du får kjempe store stikk som blir styggere etter noen dager. De klær veldig og det ser forferdelig stygt ut. Du må smøre deg med spesialkrem om nettene og bruke døgnet rundt for å unngå denne myggen. Du merker heller ikke at den sitter på deg. Du merker bare intens kløe som ikke vil gi seg, så vær føre var. Den er ikke farlig. Anonymkode: f7a7b...cd4 Hæ? Hvor i all verden har du dette fra? Jeg opplevde ikke noe sånt i Italia. Godt mulig det er veldig mye mer mygg enn ellers på enkelte steder, og sydhavsmyggen kan nok være heftigere enn her hjemme, men det kommer jo også an på hvordan man i utgangspunktet reagerer på myggstikk. Ts: jeg opplevde Italia som dyrt, og skal man kjøre bil må man være ekstra obs på regler og avgifter, og at skilting oftest er kun på italiensk. Det finnes f.eks områder i bykjerner hvor det ikke er lov for andre enn beboere å kjøre inn i med bil, og bøtene for overtredelse kan være høye. Italienere er generelt dårlige på å snakke engelsk, og jeg opplevde dem ikke som spesielt serviceinnstilte. Veldig mye bra mat, og utrolig mange flotte severdigheter, inkludert fantastisk natur! Var ved Gardasjøen i slutten av juni, og det var ikke verre enn at jeg badet. Temp som ok norsk sommervann. Anonymkode: d4212...25c 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #5 Skrevet 9. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Hvor i all verden har du dette fra? Jeg opplevde ikke noe sånt i Italia. Godt mulig det er veldig mye mer mygg enn ellers på enkelte steder, og sydhavsmyggen kan nok være heftigere enn her hjemme, men det kommer jo også an på hvordan man i utgangspunktet reagerer på myggstikk. Ts: jeg opplevde Italia som dyrt, og skal man kjøre bil må man være ekstra obs på regler og avgifter, og at skilting oftest er kun på italiensk. Det finnes f.eks områder i bykjerner hvor det ikke er lov for andre enn beboere å kjøre inn i med bil, og bøtene for overtredelse kan være høye. Italienere er generelt dårlige på å snakke engelsk, og jeg opplevde dem ikke som spesielt serviceinnstilte. Veldig mye bra mat, og utrolig mange flotte severdigheter, inkludert fantastisk natur! Var ved Gardasjøen i slutten av juni, og det var ikke verre enn at jeg badet. Temp som ok norsk sommervann. Anonymkode: d4212...25c Så bra Er Gardasjøen greit som "sydenfølelse" siste uken i juni og i beg av juli? Hvordan er det med innsekter/dyr der? Er det sprayet før sesong for innsekter sånn som de gjør i mallorca osv? Er det kun myggen man legger merke til? Ikke vepsene,de store/giftige edderkoppene,kakkerlakker osv? Noe man bør tenke på eller ha med seg i forhold til andre sydenland? Takk for svar TS Anonymkode: 64997...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #6 Skrevet 9. januar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra Er Gardasjøen greit som "sydenfølelse" siste uken i juni og i beg av juli? Hvordan er det med innsekter/dyr der? Er det sprayet før sesong for innsekter sånn som de gjør i mallorca osv? Er det kun myggen man legger merke til? Ikke vepsene,de store/giftige edderkoppene,kakkerlakker osv? Noe man bør tenke på eller ha med seg i forhold til andre sydenland? Takk for svar TS Anonymkode: 64997...1dc Man har vanskelig for å assosiere med "sydenfølelse" når jeg tenker på Gardasjøen. Heldigvis, vil jeg vel si. Eneste som minner om syden på noe vis, er vel at det er ganske tett med folk. Jeg la ikke spesielt merke til insekter eller dyr i det hele tatt da vi var i Italia. Jeg så aldri edderkopper eller kakkerlakker. Kan heller ikke huske noe spesielt ved myggen eller vepsen. Det var som her hjemme. Sprayet før sesong? Gjør noen det? Jeg har aldri hørt om det. Vaksiner før reise til et land som Italia trenger man ikke tenke å (men da regner jeg med at vaksinasjonsprogrammet er fulgt fra barndommen av her hjemme). Ellers tar jeg forholdsregler uansett hvilke sydlige land jeg besøker: ikke spis bløtkokt egg, vask frukt og grønnsaker nøye, og vær forsiktig med retter som inneholder kjøtt som ikke er varmebehandlet (f.eks salat med kokt skinke osv). Anonymkode: d4212...25c 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #7 Skrevet 9. januar 2018 Jeg har vært på den italienske riviera, var da i Diano Marina. Var der i juli, da var det herlig varmt, og så deilig å bade i havet. Vi storkoste oss, og syntes det var utrolig flott der. Deilig å slippe skandinavere. Vi tok fly til Nice, og tog til Italia, veldig enkelt. Ikke noe innsekter eller annet skummelt. Anonymkode: 69a99...729
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #8 Skrevet 9. januar 2018 Jeg har familie i Venezia så jeg har vært der en del. Har også vært i Roma, Firenze, Bologna, og i noen små byer i Toscana. Er du ikke så veldig trygg i trafikken, så anbefaler jeg at du ikke kjører bil. Italiener kjører fort og mange av dem kjører gange aggressivt, i tilleg til at promillegrensen er en del høyere. Kollektiv transport er stort sett billig spesielt hvis du planlegger riktig. Du kan for eksempel kjøpe 3 dagers billett som gjør at du kan kjøre så mye buss og undergrunnsbane du vil de 3 neste dagene til en betydelig redusert pris. Det der med spesiell myggkrem har ikke jeg vært borti, men det er mygg om sommeren ja. Også blir det varmt. Det blir brutalt varmt i august. Høsten er også fin. De billigste resturantene er i sidegatene. Stort sett så er de dyrere jo nermere de viktige attraksjonene er. Anonymkode: 0059a...ceb
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #9 Skrevet 9. januar 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Takk for svar. Hvilken krem anbefaler du? Er det noen områder som er verre enn andre? Fjellet eller ved sjøen? Tenkte å bo langs strendene. Men de fleste bosteder er jo "inni" skogene/trærene. Anonymkode: 64997...1dc Bruk en myggspray som inneholder deet 👍 Anonymkode: ada44...e54
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #10 Skrevet 9. januar 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Noen som har vært i Italia og kan fortelle hvordan det var? Evt noen steder å anbefale? Tenker å leie leilighet eller mobilhus på campingplass. Har med oss barn så må være barnevennlig. Tenker på gardasjøen og toscana for det meste. Men er det grei temp i gardasjøen i juni/juli? Snøen smelter jo i alpene og renner ned i gardasjøen så er kaldt til juni som jeg leste. Noe som vet hvordan siestaen foregår på campingplasser,strender og byer? Er alt Stengt? Og hvordan er det med dyr/innsekter? Hvor er det mest eller minst av det? Eller merker dere lite til sånt? Tenker da på scorpion,black widow edderkoppen og andre typer, kakkelakker,sengedyr,tigermyggen,gjeitehams vepsen ,rotter,osv. Noen vaksiner som er lurt å ta før reise? Hvordan er det med maten der nede? Ser det er en del fine campingplasser på jesolo/cavallino nær venezia men store campingplasser og veldig dyre.. Tusen takk Anonymkode: 64997...1dc Strender pleier ikke å stenge under siestaen, men butikkene gjør det. Gjerne fra 13.00-16.00, men det er individuelt. Så er de åpne til 23.-24.00 igjen. De lokale barna pleier å sove siesta og så er de ute på kvelden, hvor du gjerne ser litt for store (litt slitne) barn i barnevogn. Har merket lite til insekter, bortsett fra én gang hvor vi bodde i nærheten av en sump. Ble spist opp av mygg. Har ellers aldri vært plaget med insekter. Maten er fantaaaastisk!!! 😍 kjempegode råvarer. Det eneste italienerne ikke kan lage er potetgull. 😄 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så bra Er Gardasjøen greit som "sydenfølelse" siste uken i juni og i beg av juli? Hvordan er det med innsekter/dyr der? Er det sprayet før sesong for innsekter sånn som de gjør i mallorca osv? Er det kun myggen man legger merke til? Ikke vepsene,de store/giftige edderkoppene,kakkerlakker osv? Noe man bør tenke på eller ha med seg i forhold til andre sydenland? Takk for svar TS Anonymkode: 64997...1dc Tror Gardasjøen skal være fint i juni/juli. Sydlig følelse, ja! Ikke sydenfølelse. Italia er ikke typisk Syden, Italia er Italia ☺️. Det er definitivt turistifisert, men ikke spesielt lagt opp til skandinaver slik mange andre steder er. Av en eller annen grunn fremstår personalet i butikker osv. ofte som nokså sure og strenge, men dette er mennesker som er vant til et helt annet nivå av høflighet enn hva vi er, og mange er ikke spesielt stødige i engelsk. Et lite tips til slutt: Ciao som hei og hadet er noe italienere sier til folk de kjenner godt, ikke til fremmede eller noen som er eldre enn seg. De tåler fint at turister sier det og kan finne på å si det til turister selv, men greit å unngå også. ☺️ Si heller buongiorno til god morgen (brukes til langt på dag, litt avhengig av hvor du er), buonasera til god kveld eller arrivederci som betyr hadet. Buongiorno og buonasera kan brukes som både hei og hadet. Jo, og til slutt. Det sier seg kanskje selv, men i Italia sprader man ikke rundt i bar overkropp andre steder enn på stranda. God tur! Anonymkode: 57108...bb6
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #11 Skrevet 9. januar 2018 Tusen takk for mange flotte utfyllende svar. Dette hjalp mye Ble litt stressa når jeg leste om alle dyr/insekter osv der. Og mobilhus som det kom masse maur inni osv. Ok, er det noen kleskoder når man besøker byer osv? Kan jeg gå med singlet og lang shorts?eller må jeg ha t-skjorte?og mannen langbukse eller shorts oh singlet/ t-skjorte? Ellers på campingplassene er det vel lov å gå i badetøy og sommerkjoler?til og fra basseng og strand osv? Syns alle bilder viser bikini/shorts.hehe. Mente sol og varme sydenfølelse. Lei av regn og kulde. Hehe. Står at det ofte er trygt å drikke vann i italia men at de ofte kjøper flaskevann da det smaket bedre. Kommer nok til å ta flaskevann,men sånn til mat , er det ok å bruke vannet i vasken? Ok så det er lov å bade på stranden / bassengene når det siesta? Supert! TS Anonymkode: 64997...1dc
tdm900 Skrevet 9. januar 2018 #12 Skrevet 9. januar 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Noen som har vært i Italia og kan fortelle hvordan det var? Evt noen steder å anbefale? Tenker å leie leilighet eller mobilhus på campingplass. Har med oss barn så må være barnevennlig. Tenker på gardasjøen og toscana for det meste. Men er det grei temp i gardasjøen i juni/juli? Snøen smelter jo i alpene og renner ned i gardasjøen så er kaldt til juni som jeg leste. Noe som vet hvordan siestaen foregår på campingplasser,strender og byer? Er alt Stengt? Og hvordan er det med dyr/innsekter? Hvor er det mest eller minst av det? Eller merker dere lite til sånt? Tenker da på scorpion,black widow edderkoppen og andre typer, kakkelakker,sengedyr,tigermyggen,gjeitehams vepsen ,rotter,osv. Noen vaksiner som er lurt å ta før reise? Hvordan er det med maten der nede? Ser det er en del fine campingplasser på jesolo/cavallino nær venezia men store campingplasser og veldig dyre.. Tusen takk Anonymkode: 64997...1dc Kan svare for badetempen i Gardasjøen i juli, den er å anbefale👍Vannet er ganske rent og faktisk
Alvario Skrevet 9. januar 2018 #13 Skrevet 9. januar 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Noen som har vært i Italia og kan fortelle hvordan det var? Evt noen steder å anbefale? Tenker å leie leilighet eller mobilhus på campingplass. Har med oss barn så må være barnevennlig. Tenker på gardasjøen og toscana for det meste. Men er det grei temp i gardasjøen i juni/juli? Snøen smelter jo i alpene og renner ned i gardasjøen så er kaldt til juni som jeg leste. Noe som vet hvordan siestaen foregår på campingplasser,strender og byer? Er alt Stengt? Og hvordan er det med dyr/innsekter? Hvor er det mest eller minst av det? Eller merker dere lite til sånt? Tenker da på scorpion,black widow edderkoppen og andre typer, kakkelakker,sengedyr,tigermyggen,gjeitehams vepsen ,rotter,osv. Noen vaksiner som er lurt å ta før reise? Hvordan er det med maten der nede? Ser det er en del fine campingplasser på jesolo/cavallino nær venezia men store campingplasser og veldig dyre.. Tusen takk Anonymkode: 64997...1dc Vi har vært på stor campingplass ved Gardasjøen flere ganger. Har ikke merket til noen krypdyr overhode, og tror ikke jeg har sett en edderkopp der. Litt mygg, men ikke mer enn ved vannet her hjemme på sommeren synes jeg. Der vi har vært er ingen av bassengene stengt under siesta, men alle rutsjebanene stenger da. Butikkene på campingplassen stenger under siesta. De store matbutikkene i området rundt har åpent😊 Fine "sydentemperaturer" og Gardasjøen er passe varm, men langt fra varm som sjøen i Kypros. Tar ingen vaksiner foruten vanlige vaksiner. Vi kjører begge rundt i området der og opplever trafikken som nokså lik som her, men har ikke vært innom store byer. Matprisene er sammenlignbart med her hjemme, men litt billigere å spise på restaurant. Send meg gjerne PM om du vil ha flere tips
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #14 Skrevet 9. januar 2018 Tusen takk for svar, da får jeg bare finne ut hvor vi skal Noen campingplasser å anbefale? Gardasjøen eller Toscana. Gjerne på/ved strand og basseng med sklier . Syns det er så mange å velge i og mange er veldig dyre. Tenker å være der 3uker TS Anonymkode: 64997...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #15 Skrevet 9. januar 2018 Er mobilhusene rene og greie dere som har bodd i det?og air condition holder grei temp? Ser noen campingplasser står det at det ikke går ann å regulere induviduelt ,at man ikke kan styre det selv. Godt å kunne kjøle seg ned litt inne om det blir for varmt TS Anonymkode: 64997...1dc
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2018 #16 Skrevet 9. januar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange flotte utfyllende svar. Dette hjalp mye Ble litt stressa når jeg leste om alle dyr/insekter osv der. Og mobilhus som det kom masse maur inni osv. Ikke bekymre deg for det, jeg har vært i Italia mange ganger og har knapt nok sett et insekt. Firfirsler derimot, men det kan jo være artig for barna 🦎 Ok, er det noen kleskoder når man besøker byer osv? Kan jeg gå med singlet og lang shorts?eller må jeg ha t-skjorte?og mannen langbukse eller shorts oh singlet/ t-skjorte? Nei, ingen kleskoder annet i kirker. Der står det ofte skilt om å ikke vise knær osv. Ellers på campingplassene er det vel lov å gå i badetøy og sommerkjoler?til og fra basseng og strand osv? Syns alle bilder viser bikini/shorts.hehe. Sikkert greit. Mente sol og varme sydenfølelse. Lei av regn og kulde. Hehe. Står at det ofte er trygt å drikke vann i italia men at de ofte kjøper flaskevann da det smaket bedre. Kommer nok til å ta flaskevann,men sånn til mat , er det ok å bruke vannet i vasken? Vannet smaker høgg, bedre å kjøpe. Kjøp stor pakke med typ 12 1,5 l så blir det billig. Ok så det er lov å bade på stranden / bassengene når det siesta? Supert! Har alltid vært åpent der jeg har vært. TS Anonymkode: 64997...1dc Anonymkode: 57108...bb6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2018 #17 Skrevet 10. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 57108...bb6 Takk TS Anonymkode: 64997...1dc
Viktualia Skrevet 10. januar 2018 #18 Skrevet 10. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, er det noen kleskoder når man besøker byer osv? Kan jeg gå med singlet og lang shorts?eller må jeg ha t-skjorte?og mannen langbukse eller shorts oh singlet/ t-skjorte? Anonymkode: 64997...1dc Kleskoder er det vel ikke akkurat, bortsett fra ved besøk i kirker som noen over nevnte. Da bør man dekke til skuldre og knær. MEN italienere generelt er veldig opptatt av utseende. Eller ikke utseende akkurat, men hvordan man fremstår utad. Man får en bedre opplevelse alt i alt dersom man ser velkledd og velstelt ut. T-skjorte og shorts er helt ok, men kanskje heller en kortermet skjorte og bermudashorts, og en pen sommerkjole, når man skal inn til byen? Ut og spise om kvelden: enda litt finere. Det går helt greit med mer avslappet stil, det er bare det at du vil merke at du får bedre og mer vennlig service ellers. I tillegg vil jeg anbefale å lære seg et minimum at italiensk, god-dag, takk og den type ting.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2018 #19 Skrevet 11. januar 2018 På 10.1.2018 den 9.07, Viktualia skrev: Kleskoder er det vel ikke akkurat, bortsett fra ved besøk i kirker som noen over nevnte. Da bør man dekke til skuldre og knær. MEN italienere generelt er veldig opptatt av utseende. Eller ikke utseende akkurat, men hvordan man fremstår utad. Man får en bedre opplevelse alt i alt dersom man ser velkledd og velstelt ut. T-skjorte og shorts er helt ok, men kanskje heller en kortermet skjorte og bermudashorts, og en pen sommerkjole, når man skal inn til byen? Ut og spise om kvelden: enda litt finere. Det går helt greit med mer avslappet stil, det er bare det at du vil merke at du får bedre og mer vennlig service ellers. I tillegg vil jeg anbefale å lære seg et minimum at italiensk, god-dag, takk og den type ting. Ok. Så sommerkjole er greit? Men viser jo armer og fra lår/knærene ned? Ja prøver å lære oss litt italiensk Takk : TS Anonymkode: 64997...1dc
Viktualia Skrevet 11. januar 2018 #20 Skrevet 11. januar 2018 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så sommerkjole er greit? Men viser jo armer og fra lår/knærene ned? Ja prøver å lære oss litt italiensk Takk : TS Anonymkode: 64997...1dc Du kan godt vise hud, så lenge du er velkledd! Men ikke så mye inne i kirker, der sette man pris på litt mer tildekket. Se eks skiltet som står utenfor peterskirken i Roma:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå