Gjest Berlinerbolla Skrevet 8. januar 2018 #1 Del Skrevet 8. januar 2018 Vi solgte bilen i går. Skrev kontrakt som begge fikk og fikk kontantoppgjør ( solgt billig ja) Sendte inn elektronisk salgsmelding som kjøper må godkjenne på nett. Han har nå 9 dager på seg til å gjøre det. Kan jeg si opp forsikringen nå eller må jeg vente til han har godkjent salgsmeldingen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 8. januar 2018 #2 Del Skrevet 8. januar 2018 2 timer siden, Berlinerbolla skrev: Vi solgte bilen i går. Skrev kontrakt som begge fikk og fikk kontantoppgjør ( solgt billig ja) Sendte inn elektronisk salgsmelding som kjøper må godkjenne på nett. Han har nå 9 dager på seg til å gjøre det. Kan jeg si opp forsikringen nå eller må jeg vente til han har godkjent salgsmeldingen? Den sier du opp med en gang, og kjøper er selv pliktig til å ordne forsikring. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berlinerbolla Skrevet 8. januar 2018 #3 Del Skrevet 8. januar 2018 Ringte forsikringsselskapet for sikkerhetsskyld. Forsikringen sies opp automatisk når salgsmeldingen er godkjent av kjøper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 8. januar 2018 #4 Del Skrevet 8. januar 2018 (endret) Det vil med andre si at kjøper kjører med en forsikring i ditt navn, da skal jeg si opp den når bilen forlater gårdsplassen om jeg skal selge privat.... Endret 8. januar 2018 av tdm900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 8. januar 2018 #5 Del Skrevet 8. januar 2018 12 minutter siden, tdm900 skrev: Det vil med andre si at kjøper kjører med en forsikring i ditt navn, da skal jeg si opp den når bilen forlater gårdsplassen om jeg skal selge privat.... Så lenge bilen formelt sett er i ditt eie, altså før salgsmeldingen er registrert og godkjent, er du også pliktig til å forsikre kjøretøyet. Forsikringsselskapet vil derfor ikke la deg si opp forsikringen før dette er i orden. Og tross alt er det mye bedre at kjøper kjører noen dager på din forsikring enn at du ender opp som erstatningsansvarlig fordi det har skjedd en alvorlig ulykke med et uforsikret kjøretøy som du formelt sett er eier av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 8. januar 2018 #6 Del Skrevet 8. januar 2018 18 minutter siden, Leo skrev: Så lenge bilen formelt sett er i ditt eie, altså før salgsmeldingen er registrert og godkjent, er du også pliktig til å forsikre kjøretøyet. Forsikringsselskapet vil derfor ikke la deg si opp forsikringen før dette er i orden. Og tross alt er det mye bedre at kjøper kjører noen dager på din forsikring enn at du ender opp som erstatningsansvarlig fordi det har skjedd en alvorlig ulykke med et uforsikret kjøretøy som du formelt sett er eier av! Og da må ta bonustapet om noe skjer, som ny eier er skyld i? Eller skal det tapet på ny eier? Nå er det og noe nytt med bonusen også riktignok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 8. januar 2018 #7 Del Skrevet 8. januar 2018 1 minutt siden, tdm900 skrev: Og da må ta bonustapet om noe skjer, som ny eier er skyld i? Eller skal det tapet på ny eier? Nå er det og noe nytt med bonusen også riktignok Som regel vil det bli rettet opp med tilbakevirkende kraft slik at bonustapet havner der det skal. Altså hos ny eier. Men hvis man er riktig uheldig er bonustapet garantert det minste problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 8. januar 2018 #8 Del Skrevet 8. januar 2018 6 minutter siden, Leo skrev: Som regel vil det bli rettet opp med tilbakevirkende kraft slik at bonustapet havner der det skal. Altså hos ny eier. Men hvis man er riktig uheldig er bonustapet garantert det minste problemet. Ok. Hva om man setter det på spissen, at kjøper dr.... i godkjenne den på seg, det blir vel litt styr da skullej tro, og at forsikring må bare kuttes fra tidligere eier? Hørte om et tilfelle fra sist på fjoråret, en uforsikra bil har ikke forsikring, og klarer å vrake et motgående kjøretøy da den uforsikrede kjører grisete? Det ender klart opp med regress i dette tilfellet, men likevel😨 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8. januar 2018 #9 Del Skrevet 8. januar 2018 Du får ikke sagt opp forsikringen før bilen er omregistrert. Solgte en bil i fjor og ny eier var treig med å omregistrere. Forsikringsselskapet nektet å si opp forsikringen før papirene var i orden. Fra "gammelt av" ble det sagt at ny eier hadde to dager på seg til å ordne forsikring. Det var vel en sikkerhet dersom bilen ble solgt en fredag kveld og kontorene ikke åpnet før mandag morgen. Vet ikke om dette gjelder lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berlinerbolla Skrevet 8. januar 2018 #10 Del Skrevet 8. januar 2018 Vi sendte inn salgsmeldingen elektronisk. Da har kjøper ti dager på å godkjenne på vegvesenet sine sider. Så fort han har gjort det sies vår forsikring opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 8. januar 2018 #11 Del Skrevet 8. januar 2018 15 minutter siden, Sirah skrev: Du får ikke sagt opp forsikringen før bilen er omregistrert. Solgte en bil i fjor og ny eier var treig med å omregistrere. Forsikringsselskapet nektet å si opp forsikringen før papirene var i orden. Fra "gammelt av" ble det sagt at ny eier hadde to dager på seg til å ordne forsikring. Det var vel en sikkerhet dersom bilen ble solgt en fredag kveld og kontorene ikke åpnet før mandag morgen. Vet ikke om dette gjelder lenger? Nå som alt ordnes over nett, eierskifte og du kan kjøpe forsikring over nett, man regnr på bilen, skulle det vel ikke være noe i veien for å ordne overtakelsen med en gang av ny eier, samt å ordne forsikring før den forlater selgeren? Måtte jo selv ordne forsikring på bilen jeg har nå, når jeg kjøpte den(hos forhandler) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8. januar 2018 #12 Del Skrevet 8. januar 2018 2 minutter siden, tdm900 skrev: Nå som alt ordnes over nett, eierskifte og du kan kjøpe forsikring over nett, man regnr på bilen, skulle det vel ikke være noe i veien for å ordne overtakelsen med en gang av ny eier, samt å ordne forsikring før den forlater selgeren? Måtte jo selv ordne forsikring på bilen jeg har nå, når jeg kjøpte den(hos forhandler) Ja det har du rett i Da er det sikkert bare gamle regler fra den gangen man fremdeles måtte levere en papirlapp hos biltilsynet og fysisk dra innom forsikringsselskapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 8. januar 2018 #13 Del Skrevet 8. januar 2018 19 minutter siden, Sirah skrev: Ja det har du rett i Da er det sikkert bare gamle regler fra den gangen man fremdeles måtte levere en papirlapp hos biltilsynet og fysisk dra innom forsikringsselskapet Ja, for jeg har jo sitti og lekt meg med å legge inn regnr på diverse biler, og det har skjedd et par ganger at jeg har blitt oppringt og de har spurt om jeg er intressert i å kjøpe forsikring på gitt regnr. Derfor er jeg litt i stuss over at ny eier kan kjøre rundt på selgers forsikring😊😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8. januar 2018 #14 Del Skrevet 8. januar 2018 7 minutter siden, tdm900 skrev: Ja, for jeg har jo sitti og lekt meg med å legge inn regnr på diverse biler, og det har skjedd et par ganger at jeg har blitt oppringt og de har spurt om jeg er intressert i å kjøpe forsikring på gitt regnr. Derfor er jeg litt i stuss over at ny eier kan kjøre rundt på selgers forsikring😊😊 Ja det har jeg også gjort 😂 Gjør alltid det før kjøp av ny bil for å sjekke om det er en bil jeg kan forsvare å ha økonomisk. Ja det der er noe dritt. Som sagt når jeg solgte min forrige så var ny eier treig til å signere dokumentene og jeg fikk altså ikke sagt opp forsikringen siden det juridisk sett fremdeles var min bil 🙄 Nå løste dette seg i løpet av kort tid (en drøy uke), men det var litt irriterende og jeg var veldig redd for at noe skulle skje med bilen som da måtte gå på min forsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå