Gå til innhold

Undersøkelse av søvn, erfaringer?

Fremhevede innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Hei. Jeg har egentlig så lenge jeg husker slitt med å sovne på kveldene (insomnia), men det siste året har jeg våknet en del opp om natta. I tillegg til dette er jeg veldig urolig og beveger meg veldig mye om natta. Synes det hadde vært interessant å ta ei natt på sykehuset for å bli målt med elektroder. Noen som har erfaringer med det? Må man ha en spesiell grunn til å gjøre det, eller kan man få henvisning av fastlegen?  

Videoannonse
Annonse
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Polysomnografi heter det visst. Brukes for å diagnostisere søvnforstyrrelser. 

Noen her som har gjort det samme og som vet hvordan prosessen er? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært gjennom det selv, men kjenner en som har vært det. 

Man må henvises og det skal være en god grunn. Det er lange køer. 

Anonymkode: 2de4e...5a6

Skrevet

Tror jeg ventet i 5 måner på å få time på søvnlaboratorium. Måtte møte før kl 18 for å få påmontert alt utstyr. Sov der den natten, og de fant at jeg hadde rykninger i bena som gjorde at jeg våknet (mer eller mindre) Etter det fikk jeg svindyre medidiner mot Parkinson. Disse hadde noen bivirkninger som ikke var gode i forhold til problemet, så jeg droppet dem. Syns jeg sover greit gjennom natten i dag

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vært i gjennom det for mange år siden. Kan ikke huske at det var så vanskelig å få henvisning, men mulig det hjalp at jeg har slitt med søvnen hele livet. 

Om jeg husker det riktig sjekket de om jeg hadde søvnapné eller rykninger i beina. Jeg hadde ingen av delene, men det ble registrert hyppige oppvåkninger. Så jeg ble egentlig litt skuffa, hadde sett for meg at de skulle finne noe som kunne løse problemet. Men uansett greit å ta den undersøkelsen, så er det i hvert fall utelukket noe. 

Anonymkode: 42e2e...6ea

Skrevet

Man blir ikke lagt inn slik pga insomnia, det er mer for å sjekke hjertet, pust osv. Og det er klart man må ha en veldig god grunn. Det du kan gjør selv, som kan være innteresant er å laste ned en sleepcycle app. Den viser når du sovner, hvor ofte du er våken, hvor mye av søvnen som er REM søvn osv. Ganske kult, men sikkert ikke helt nøyaktig. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det er veldig vanskelig, da mange sover dårligere på sykehus enn hjemme naturlig. 

Anonymkode: f0e4b...3f3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt sånn søvn-test. Tror ikke du trenger mer enn en henvisning fra lege? Selv hadde jeg slitt med insomnia i 3 år på det tidspunktet jeg ville til søvnklinikk, men jeg forsto ikke helt hva de kom fram til. Jeg tror rett og slett legen sa at de ikke fant ut av problemet, så jeg hørte aldri noe mer. Men jeg gikk på sovemedisiner i ca 12 år. Det som ble vendepunktet for meg var en youtube video av en mann som snakket om hvorfor man ikke burde ta sovemedisiner ,da overgir du din egen evne til medisinen, men du trenger ikke sovemedisin for å sove, kroppen din vet hvordan den skal sove, det er bare tankene dine som trenger å koble seg av litt. Og for å koble av anbefaler jeg søvn-hypnose/meditasjon. Det finner du også på youtube og spotify, anbefaler virkelig Michael Sealey. Bruk høretelefoner når du legger deg. Men anbefaler deg å sjekke deg hos en søvnklinikk, for det kan jo være andre ting enn bare psyken.😊 Men for meg er det psyken som er årsaken til søvnproblemene jeg har slitt med. Lykke til!

Anonymkode: a09eb...93e

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Tusen takk, mange gode svar. 

Ja, jeg ser for meg at det er vanskeligere å få sove på et sykehus. 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Dolly-Duck skrev:

Man blir ikke lagt inn slik pga insomnia, det er mer for å sjekke hjertet, pust osv. Og det er klart man må ha en veldig god grunn. Det du kan gjør selv, som kan være innteresant er å laste ned en sleepcycle app. Den viser når du sovner, hvor ofte du er våken, hvor mye av søvnen som er REM søvn osv. Ganske kult, men sikkert ikke helt nøyaktig. 

Hvordan fungerer den appen egentlig? Den må vel kobles til personen på en eller annen måte?

Anonymkode: 2de4e...5a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...