Gå til innhold

Hvordan lager du din beste tomatsaus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til pasta, pizza eller hva som helst annet? 

Anonymkode: 00332...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gulrot, løk og selleri brunes lett i gryta. Har så i tomatpure og lar det puttre litt.. Tilsetter hakkede tomater, pasta vann, krydder og bitte litt sukker. Det lenger den koker det bedre blir den :hjertesmil:

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker denne tomatsaus oppskriften til pasta:

5 tomater (man kan også bruke tomater i boks hvis man ønsker det)

1 ss med pepper paste (kan kjøpes i Asia/innvandrer butikker)

2-3 fedd med hvitløk

2-3 ss smør (eller matolje/olivenolje)

2 grønn paprika (man kan også bruke chili hvis man ønsker en litt sterkere saus)

1-2 ss ketchup (eller litt sukker, men jeg synes det smaker bedre med ketchup)

Salt, pepper og oregano

Slik gjør du:

Fjern skallet på tomatene og hvitløken, riv tomaten og hvitløken på et rivjern. Kutt paprikaen i terninger. Smelt smøret (eller varm oljen) i en gryte/panne, tilsett først paprika og hvitløken og stek dem i 1 minutt. Tilsett tomaten, pepper paste, ketchup og stek videre i 5-6 minutter. Ha salt, pepper og oregano til slutt. Veldig godt med revet parmesan, revet mozerella eller revet fetaost på toppen. :)

Skrevet

Basisen jeg bruker når jeg lager tomatsaus er hakkede tomater på boks(gidder stort sett ikke å bruke ferske tomater), tomatpure, løk, hvitløk, balsamicoeddik, diverse urter, salt, pepper og litt sukker.

Jeg kan tilsette andre krydder og chili, men det kommer an på hva sausen skal være til. Bruker også ulike grønnsaker. Paprika, gulrot, squash er grønnsaker jeg synes er gode i en tomatsaus(kommer an på hva jeg har i skapet og hva jeg synes passer til). Til pizza ville jeg droppet grønnsakene i sausen utenom løk og hvitløk, men til pasta og andre retter bruker jeg det. Til bakt potet eller til tex mex så har jeg også mais oppi, og krydder som passer til.

Noen eksakte mengder har jeg ikke, men går utfra en boks hakkede tomater og har oppi etter smak. Jeg har laget tomatsaus så mange ganger at det går mye på automatikk egentlig.

Skrevet (endret)

Veldig enkel.

Hakk 1 løk + de krydderiene man ønsker og stek i panne

Knus 2 fedd hvitløk og ha i på slutten av stekingen.

Hell på en boks hakket tomat, 1 ss tomatpure, 1 ts sukker  og 1/2 dl vann tilsatt litt buljong. 

Tilsett litt salt om ønskelig

Kok i 5 min eller lengre om man ønsker en tykkere og mer redusert saus.

Endret av Peonjenta
Skrevet

Løk pluss hvitløk stekes lett I litt olje.   Putt oppi en boks hakkede tomater, en liten boks tomatpuré,  4 ss flytende akasie honning  eventuelt 3 ss vanlig farin og oregano etter behov. La det koke noen få minutter.  Ferdig. 

Skrevet

Enkleste oppskrift: Stek kjøttdeig, krydrr med salt, pepper og muskat, hell over en boks hakkede tomater og en liten boks tomatpure. Krydre med oregano.

Anonymkode: c589e...a9c

Skrevet

Blanker løk sammen med 3-4 fedd hvitløk, har i tomatpure og lar den frese i par minutter. Tilsetter hermetiske tomater (ca 400 g). Par dl. vann. Har i litt buljong. En liten gulrot,evt. paprika, litt sitron, en liten dæsj sojasaus, tørket sopp (hvis jeg har), tilsetter basilikum i starten, men bare litt for det kan gi lakrissmak, resten det siste minuttet av koketiden. Salt og pepper, litt papirkapulver går også fint. Sausen må helst få putre i to-tre timer. Tilsetter stekt kjøttdeig hvis det skal være med, og legger det i fra væsken blir tilført.

Det er en stund siden jeg har laget det, så mulig jeg har glemt noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...