WubWub Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #41 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selv om de kan se at personen er trist, betyr ikke det at de forstår hvordan personen har det. Empati handler om å kunne sette seg inn i den andre personens følelser. Det handler om mer enn å lese ansiktsuttrykk. Anonymkode: 03349...45b men psykopater kan jo sette seg inn i hvordan andre føler.
WubWub Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #42 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Psykopater kan SLÅ på empatien men de føler det ikke automatisk. Hjerneaktiviteten er annerledes hos dem enn hos andre. Forskerne rekrutterte 18 psykopater fra fengsler i Nederland, og studerte dem sammen med lovlydige kontrolldeltagere av samme alder, kjønn og med omtrent samme IQ. Forskjellene meldte seg da deltagerne så på videoopptak av berøring: Da hadde psykopatene merkbart mindre aktivitet i de delene av hjernen som er assosiert med berøring, med smerte og med følelser. Alle disse er i bruk når vi føler medfølelse med andre. Det gjalt både for positive og negative følelser. å instruerte forskerne de psykopatiske deltagerne om å forsøke så godt de kunne å sette seg inn i hva personen på videoen opplevde. Instruksen fikk deltagernes hjerner til å lyse opp i hjerneskanneren: De samme områdene, blant annet et område kalt insula, ble aktivert på omtrent samme måte som det forskern Er hjerneaktivitet det samme som en følelse? Man kan spørre seg om en fremprovosert medfølelse egentlig er det samme som den spontane smerten du og jeg opplever av å høre om andres ulykke. Selv om hjerneområdene ser like ut, betyr ikke det at den individuelle opplevelsen av situasjonen er lik. https://forskning.no/kriminalitet-psykologi-sosiale-relasjoner/2013/07/psykopater-kan-sla-pa-empatien e så i kontrollgruppens hjerner. Anonymkode: 90027...fa7 husker jeg ble hetset nord og ned når jeg delte den artikkelen i 2015. de var/er liksom utenkelig at psykopater og narsissister har empati, men den antagelsen er feil
Apis Skrevet 6. januar 2018 #43 Skrevet 6. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: En psykopat og narsissist eier ikke empati. De gir utrykk ovenfor offeret sitt og andre at de er empatiske og sjarmerende, men de spiler bare et spill for skue. Sannheten er at de er kalde, kyniske og føler seg bra når andre føler seg dårlig. Anonymkode: bb77d...376 Tror det egentlig er feil selv om det er en universal sannhet, det de mangler er vel samvittighet
WubWub Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #44 Skrevet 6. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om de kan se at personen er trist, betyr ikke det at de forstår hvordan personen har det. Empati handler om å kunne sette seg inn i den andre personens følelser. Det handler om mer enn å lese ansiktsuttrykk. Anonymkode: 03349...45b som den gangen jeg var i syden, jeg kastet 2 søppelposer i en søppeldunk. i søppeldunken lå det 2 katter som posen min traff. jeg fikk en klump i halsen fordi søppelposene mine traff kattene. eller den gangen jeg ser en hund som hadde mistet benet sitt, han var hjemløs å tok til gata for og tigge om mat. jeg fikk en klump i halsen. er dette empati?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #45 Skrevet 6. januar 2018 50 minutter siden, WubWub skrev: Ifølge ordboken så handler empati om å forstå andre sine følelser og evnen til å sette seg inn i deres situasjon. Og da lurer jeg på ; betyr det at psykopater og narsissister er super empatiske? Det er få om noen i verden som er så flinke til å lese følelser som psykopater og narsissister - faktisk så lever de av denne egenskapen. Det sies at speilnevroner skaper mellommenneskelige bånd, og er det noe psykopater er dyktige til så er det å speile nevronene. Betyr dette at dyssosiale mennesker er mer empatiske enn normen ettersom de leser følelser enklere enn andre folk? 44 minutter siden, WubWub skrev: men ifølge ordboken så handler empati om å forstå andre menneskers følelser. og der regjerer psykopater og narsissister - disse menneskene lever av å spille på andre menneskers følelser. de spiller på andre menneskers følelser hele sine liv så de får god trening, så da lurer jeg på ; det betyr jo at psykopater og narsissister er mer empatiske enn vanlige mennesker 18 minutter siden, WubWub skrev: du viser til et snevert bilde av omfattende problematikk. du er låst i egne fordommer. jeg råder deg til å lese deg opp om emnet så du kan få en større dybdeforståelse 15 minutter siden, WubWub skrev: ja og jeg har lest at psykopater og narsissister leser andre menneskers følelser , ergo er de empatiske. 12 minutter siden, WubWub skrev: makan til tull skal man lete lenge etter. Du starter en tråd og stiller et spørsmål men så angriper du alle svarene som motsier deg eller som du ikke liker. Hva er vitsen med å starte en tråd når du ikke vil høre andres meninger.?Virker mer som du vil tvinge på folk din egen ide og meninger. Anonymkode: 90027...fa7 6
WubWub Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #46 Skrevet 6. januar 2018 6 minutter siden, Apis skrev: Tror det egentlig er feil selv om det er en universal sannhet, det de mangler er vel samvittighet det er det jeg også tenker. psykopater og narsissister forstår at andre har det vondt, problemet er at ; de bryr seg ikke. 2
Gjest Mass Skrevet 6. januar 2018 #47 Skrevet 6. januar 2018 Men det er jo lett å se forskjell på noen som leser følelser og på noen som forstår følelser. Empatisk ala lese følelser eller empatisk ala forstå følelser som er selvopplevd.
WubWub Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #48 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, Mass skrev: Men det er jo lett å se forskjell på noen som leser følelser og på noen som forstår følelser. Empatisk ala lese følelser eller empatisk ala forstå følelser som er selvopplevd. er det så lett som du hevder? hvorfor er det da slik at så mange lar seg lure av psykopater og narsissister? du tenker at slike mennesker er lette å gjennomskue, hevder du at de som lar seg lure er dummere enn deg? hvorfor sitter du der å tråkker på mennesker som har blitt mishandlet?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #49 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, WubWub skrev: er det så lett som du hevder? hvorfor er det da slik at så mange lar seg lure av psykopater og narsissister? du tenker at slike mennesker er lette å gjennomskue, hevder du at de som lar seg lure er dummere enn deg? hvorfor sitter du der å tråkker på mennesker som har blitt mishandlet? hææ? Sa hun noe av det her? Anonymkode: 90027...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #50 Skrevet 6. januar 2018 Et annet trekk hos den psykopate er å få andre til å få dårligg samvittighet for noe de selv har påstått. Anonymkode: 90027...fa7
WubWub Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #51 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et annet trekk hos den psykopate er å få andre til å få dårligg samvittighet for noe de selv har påstått. Anonymkode: 90027...fa7 ja kjenner til den altså, psykopater gir meg dårlig samvittighet. så blir jeg trist. snufs
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #52 Skrevet 6. januar 2018 Man må ikke glemme at det er nettopp den kyniskheten som gjør at psykopaten og narsissisten klarer å lure andre. Dette gjør de med å spille på deres følelser og en slike personer kan ikke ha empati. Anonymkode: 90027...fa7
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #53 Skrevet 6. januar 2018 24 minutter siden, WubWub skrev: Men du skjønner ikke. Empati handler om å evne et annet menneskes følelser. Om ei kvinne er trist å gråter. Tror du ikke at en psykopat vil forstå at vedkommende er trist? Mange autister forstår ikke følelser, om noen gråter foran de så skjønner de ikke bæret. Men en psykopat vil forstå når et annet menneske gråter, ergo er de per definisjon empatiske Jeg tror en psykopat gjenkjenner folks følelser uten problemer i motsetning til autist. Hvis en kvinne, kanskje kjæresten, er trist og gråter skjønner nok psykopaten både det, hvorfor og hva han kan gjøre for å trøste henne. Men der hva han gjør i forhold til det bare er en kynisk beslutning. Kanskje han legger armene rundt henne å lar henne gråte sånn som han vet pleier fungere og gi positiv respons, kanskje han bare går rett forbi og tar seg en sykkeltur fordi han har fått ny sykkel og vil teste den. En vanlig person føler vanligvis noe selv når en ser noe gråte og selv om den personen også kan velge sykkelturen blir det gjerne en sykkeltur med dårlig samvittighet, i motsetning til turen til psykopaten. Anonymkode: d7312...5a6 2
WubWub Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #54 Skrevet 6. januar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tror en psykopat gjenkjenner folks følelser uten problemer i motsetning til autist. Hvis en kvinne, kanskje kjæresten, er trist og gråter skjønner nok psykopaten både det, hvorfor og hva han kan gjøre for å trøste henne. Men der hva han gjør i forhold til det bare er en kynisk beslutning. Kanskje han legger armene rundt henne å lar henne gråte sånn som han vet pleier fungere og gi positiv respons, kanskje han bare går rett forbi og tar seg en sykkeltur fordi han har fått ny sykkel og vil teste den. En vanlig person føler vanligvis noe selv når en ser noe gråte og selv om den personen også kan velge sykkelturen blir det gjerne en sykkeltur med dårlig samvittighet, i motsetning til turen til psykopaten. Anonymkode: d7312...5a6 Og det er poenget mitt. Empati handler om å forstå menneskers følelser. Vi har faktisk evnen til å skille et sint ansiktsuttrykk fra et trist et.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #55 Skrevet 6. januar 2018 9 minutter siden, WubWub skrev: er det så lett som du hevder? hvorfor er det da slik at så mange lar seg lure av psykopater og narsissister? du tenker at slike mennesker er lette å gjennomskue, hevder du at de som lar seg lure er dummere enn deg? hvorfor sitter du der å tråkker på mennesker som har blitt mishandlet? 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et annet trekk hos den psykopate er å få andre til å få dårligg samvittighet for noe de selv har påstått. Anonymkode: 90027...fa7 1 minutt siden, WubWub skrev: ja kjenner til den altså, psykopater gir meg dårlig samvittighet. så blir jeg trist. snufs Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man må ikke glemme at det er nettopp den kyniskheten som gjør at psykopaten og narsissisten klarer å lure andre. Dette gjør de med å spille på deres følelser og en slike personer kan ikke ha empati. Anonymkode: 90027...fa7 Need I say more? Anonymkode: 90027...fa7
WubWub Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #56 Skrevet 6. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Need I say more? Anonymkode: 90027...fa7 Jeg tullet i det sitatet, jeg blir ikke trist og andre menneskers følelser affiserer meg ikke
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #57 Skrevet 6. januar 2018 Akkurat nå, WubWub skrev: Jeg tullet i det sitatet, jeg blir ikke trist og andre menneskers følelser affiserer meg ikke Da har du fått svar fra mange om at psykopater ikke føler empati. Og nå svarer du selv det samme. Anonymkode: 90027...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #58 Skrevet 6. januar 2018 5 minutter siden, WubWub skrev: Og det er poenget mitt. Empati handler om å forstå menneskers følelser. Vi har faktisk evnen til å skille et sint ansiktsuttrykk fra et trist et. "Empati (fra gammelgresk, empatheia) er evnen til å sette seg inn i andres følelsesliv.[1] Å ha empati med noen innebærer å kunne bruke egne erfaringer (intellektuelt forstå) og andres uttrykk for følelser (emosjonelt oppleve) til å oppfatte hvordan en annen har det, men på den andres premisser slik at man ikke tolker den andres følelsesliv som om det var ens eget. I en empatisk situasjon forstår den som har empati for en annen hvordan denne opplever en situasjon eller tilstand." (Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Empati) De mester jo ikke den siste delen. Bare den første. Anonymkode: d7312...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2018 #59 Skrevet 6. januar 2018 Gud bedre!!! Anonymkode: b0a98...7c8 4
WubWub Skrevet 6. januar 2018 Forfatter #60 Skrevet 6. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da har du fått svar fra mange om at psykopater ikke føler empati. Og nå svarer du selv det samme. Anonymkode: 90027...fa7 men jeg tenker på det grammatiske og det jeg leste i en artikkel fra forskning.no. det sto at empati handler om evnen til å lese følelser. jeg leser følelser lett, for det er de jeg spiller på. om jeg bryr meg om følelsene derimot er en helt annen sak 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå