Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er jente på 24 år. Student, og leier leilighet sammen med en venninne i studieperioden. 

Når jeg er ferdig med studiene, om 1,5 år, tror jeg at leilighetskjøp vil være i tankene mine. Først må jeg selvfølgelig skaffe jobb (skal bli fysioterapeut). Kan jo være at jeg må finne noe å leie der jeg får jobb i begynnelsen, men håper å kunne kjøpe noe eget etter hvert. Er singel, og forutsatt at jeg fortsatt er det om et par år, må jeg kjøpe alene. 

Hvordan er egentlig mulighetene for å få råd til dette når man ikke har en partner? Synes det er veldig vanskelig å spare når man er student. Idag har jeg ca. 150 000 kr på sparekonto, men en studiegjeld som vokser seg større og større. Skylder også foreldrene mine rundt 50 000 kr, som jeg kan betale tilbake når jeg er ferdig med å studere, men de har sagt at de IKKE stiller som kausjonister for kjøp av f.eks. bolig. 

Noen som kan gi meg litt realitetsorientering og tips her? :) På forhånd takk! 

Anonymkode: 69a6b...428

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ehm.. ikke for å være ei kjerring men for å være realistisk ville jeg leid en god stund etter du er ferdig med å studere og spare! Du får ikke en dritt med en egenkapital på 150 000..

Anonymkode: ed88d...564

AnonymBruker
Skrevet

Og hvor i Norge har du tenkt å kjøpe?

Anonymkode: 4490e...857

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm.. ikke for å være ei kjerring men for å være realistisk ville jeg leid en god stund etter du er ferdig med å studere og spare! Du får ikke en dritt med en egenkapital på 150 000..

Anonymkode: ed88d...564

Skjønner det. Ca. hvor mye egenkapital må man ha? Skal jo ikke ha dyreste og største leiligheten i verden :)

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hvor i Norge har du tenkt å kjøpe?

Anonymkode: 4490e...857

Det kommer helt an på hvor jeg får jobb! Er åpen for alle steder, men om jeg fikk velge så vil jeg ha i Midt-Norge/Trøndelag et sted. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på lønnen din og hvor mye gjeld du har det. Jeg har kjøpt enebolig alene uten kausjonist. Ikke hadde jeg noe særlig egenkapital da heller. 

Anonymkode: 734ed...440

AnonymBruker
Skrevet

150 000 oppspart er en god start! Hvor langt det rekker avhenger selvsagt av hvor i landet du bosetter deg :-) Kanskje du kan få startlån fra husbanken?

Spoiler

Anonymkode: c6cb8...149

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De av oss som ikke får hjelp av foreldre til egenkapitalen må spare noen år etter studiene. For å få prosessen til å gå raskest mulig er det greieste da å bo i kollektiv - og ellers fortsette å leve som en student. Selvsagt så kan det være problematisk å bo billig (i kollektiv) på virkelig små steder, men som regel er det greit å finne et rimelig boalternativ. Om en bor billig i noen år så vil en kunne klare å spare opp ganske så mye. 

Anonymkode: ae0c6...219

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 400 000 i egenkapital. 
Med lønn på 400 000 fikk jeg da lån så jeg kunne kjøpe for 2,2 mill, og 200k i fellesgjeld. 
Med de nye reglene ville jeg ikke fått det lånet da. 

Men det er fint mulig klare kjøpe bolig som singel, men man må ha egenkapital, og man må vanligvis ikke være alt for kravstor. 
Selvfølgelig kan man sette noen krav til bolig, men den absolutte drømmeboligen blir sjelden den første. 
Så fortsett spare til egenkapital, og eventuelt ta jobb ett sted hvor du kan bo veldig billig i ett års tid for å spare opp ekstra :) 
Får du jobb på ett av småstedene i trøndelag, så er det mye billigere å bo, enn i Trondheim, og etter ett år vil du jo da kunne spare mye mer :) 

Anonymkode: f12ba...1bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

150 000 oppspart er en god start! Hvor langt det rekker avhenger selvsagt av hvor i landet du bosetter deg :-) Kanskje du kan få startlån fra husbanken?

Vis skjult innhold

Anonymkode: c6cb8...149

Startlån fra husbanken? 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De av oss som ikke får hjelp av foreldre til egenkapitalen må spare noen år etter studiene. For å få prosessen til å gå raskest mulig er det greieste da å bo i kollektiv - og ellers fortsette å leve som en student. Selvsagt så kan det være problematisk å bo billig (i kollektiv) på virkelig små steder, men som regel er det greit å finne et rimelig boalternativ. Om en bor billig i noen år så vil en kunne klare å spare opp ganske så mye. 

Er selvfølgelig villig til å fortsette å leve med "studentøkonomi" etter jeg er ferdig utdannet. Heller ikke noe problem med kollektiv, særlig siden jeg er 25-26 år når jeg er ferdig (tenker det hadde vært noe annet om jeg var 35-40 år). Men jeg må vel også begynne å betale ned på gjelden til Lånekassen etter studiene? Vil det da ta veldig lang tid før jeg greier å spare opp nok egenkapital til en liten leilighet? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er flott du tenker i forkant, men jeg tror du kanskje ikke tenker over hvor vanskelig det er å få fast jobb som fysioterapaut. Det er godt mulig du må ta kortere vikariater på flere steder en stund før du får fast jobb. Da er det lite poeng i å kjøpe noe. 

Men det er uansett lurt å spare. Selv en beskjeden sum i 5 år kan hjelpe. Så kan du spare mer aggressivt et års tid når du er i full jobb. Jeg ville ikke prioritert dyre ferier, og prøvd å begrense forbruk når det gjelder klær. Det kan hjelpe godt på vei.

Anonymkode: e1c43...f6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 400 000 i egenkapital. 
Med lønn på 400 000 fikk jeg da lån så jeg kunne kjøpe for 2,2 mill, og 200k i fellesgjeld. 
Med de nye reglene ville jeg ikke fått det lånet da. 

Men det er fint mulig klare kjøpe bolig som singel, men man må ha egenkapital, og man må vanligvis ikke være alt for kravstor. 
Selvfølgelig kan man sette noen krav til bolig, men den absolutte drømmeboligen blir sjelden den første. 
Så fortsett spare til egenkapital, og eventuelt ta jobb ett sted hvor du kan bo veldig billig i ett års tid for å spare opp ekstra :) 
Får du jobb på ett av småstedene i trøndelag, så er det mye billigere å bo, enn i Trondheim, og etter ett år vil du jo da kunne spare mye mer :) 

Anonymkode: f12ba...1bf

Jeg er ikke kravstor, men har ikke egenkapital, så er litt på vei da iallefall :P Første året etter bacheloren er det turnusår, da må jeg ta turnusplassen jeg får, hvor enn i landet det er. Men er jeg heldig og får veldig blant de første, får jeg nok et sted i Midt-Norge. Men tipper jeg ikke kjøper noe før etter turnusåret, vet jo ikke om jeg blir på det stedet i mer enn ett år. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er flott du tenker i forkant, men jeg tror du kanskje ikke tenker over hvor vanskelig det er å få fast jobb som fysioterapaut. Det er godt mulig du må ta kortere vikariater på flere steder en stund før du får fast jobb. Da er det lite poeng i å kjøpe noe. 

Men det er uansett lurt å spare. Selv en beskjeden sum i 5 år kan hjelpe. Så kan du spare mer aggressivt et års tid når du er i full jobb. Jeg ville ikke prioritert dyre ferier, og prøvd å begrense forbruk når det gjelder klær. Det kan hjelpe godt på vei.

Jeg har ikke tenkt å kjøpe før jeg vet at jeg skal være på det stedet i lang tid (altså fast jobb). 

Er det vanskeligere å få seg jobb som fysioterapeut enn noe annet? Har jeg egentlig ikke hørt eller lest noe sted. Jeg velger yrke etter interesser og med tanke på at jeg skal jobbe i mange år. Ikke etter lønn eller hvor lett det er å få jobb. Vil trives og være oppriktig engasjert i jobben min :)

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jente på 24 år. Student, og leier leilighet sammen med en venninne i studieperioden. 

Når jeg er ferdig med studiene, om 1,5 år, tror jeg at leilighetskjøp vil være i tankene mine. Først må jeg selvfølgelig skaffe jobb (skal bli fysioterapeut). Kan jo være at jeg må finne noe å leie der jeg får jobb i begynnelsen, men håper å kunne kjøpe noe eget etter hvert. Er singel, og forutsatt at jeg fortsatt er det om et par år, må jeg kjøpe alene. 

Hvordan er egentlig mulighetene for å få råd til dette når man ikke har en partner? Synes det er veldig vanskelig å spare når man er student. Idag har jeg ca. 150 000 kr på sparekonto, men en studiegjeld som vokser seg større og større. Skylder også foreldrene mine rundt 50 000 kr, som jeg kan betale tilbake når jeg er ferdig med å studere, men de har sagt at de IKKE stiller som kausjonister for kjøp av f.eks. bolig. 

Noen som kan gi meg litt realitetsorientering og tips her? :) På forhånd takk! 

Det har LITT å si om du ønsker å kjøpe bolig i ytre Smøla eller midt i Oslo.

Prisene er jo svært forskjellige avhengig av hvor i Norge du vil bo...en leilighet på beste Oslo Vest kan koste 8 millioner mens en enebolig med hage i Kristiansund kan koste 1,9  millioner.

Fysioterapeuter i offentlig sektor er lavtlønnet - men i privat praksis kan du jo tjene bra om du vil : ) 

Anonymkode: 6d697...1bd

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke tenkt å kjøpe før jeg vet at jeg skal være på det stedet i lang tid (altså fast jobb). 

Er det vanskeligere å få seg jobb som fysioterapeut enn noe annet? Har jeg egentlig ikke hørt eller lest noe sted. Jeg velger yrke etter interesser og med tanke på at jeg skal jobbe i mange år. Ikke etter lønn eller hvor lett det er å få jobb. Vil trives og være oppriktig engasjert i jobben min :)

Jeg vil ikke ta motet fra deg, men mine venninner som har studert har brukt flere år på å få seg fast jobb. Mye korte vikariater, over hele Norge. Sånn er det i mange yrker, men det ordner seg som regel på sikt. Poenget mitt var egentlig at du kanskje ikke er i en situasjon hvor du får kjøpt bolig før du allerede har jobbet i noen år. I dag må man ha fast jobb for å få lån i banken, med mindre du har kausjonist.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Startlån fra husbanken? 

Er selvfølgelig villig til å fortsette å leve med "studentøkonomi" etter jeg er ferdig utdannet. Heller ikke noe problem med kollektiv, særlig siden jeg er 25-26 år når jeg er ferdig (tenker det hadde vært noe annet om jeg var 35-40 år). Men jeg må vel også begynne å betale ned på gjelden til Lånekassen etter studiene? Vil det da ta veldig lang tid før jeg greier å spare opp nok egenkapital til en liten leilighet? 

Hvilket prisnivå ligger leiligheten du vil kjøpe på? Og hvor mye ville du fått i lån om du søkte i dag? Du bør lage deg en plan - sette opp hva det er du "mangler" for å kjøpe det du vil, og lage deg et realistisk budsjett slik at du kan se hvor mye du vil klare å spare.

Det er veldig vanskelig å si hvor lang tid det vil ta deg å spare opp det som trengs fordi det vil avhenge av lønn, og hvor billig du klarer å leve. Jeg er nytudannet nå, og skal begynne å jobbe, så er i samme situasjon som deg. Jeg kommer nok til å tjene 420 000 i året som startlønn (før skatt), og har 600 000 i studielån (men 300 000k på konto). Om jeg skulle tatt opp lån i dag ville jeg fått 1 400 000 i lån. Siden jeg nok må opp i 2,0 - 2,2 millioner for å kjøpe en OK leilighet så mangler jeg ca. 400 000 (1,4 mill + 300k = 1,7). Utbetalt etter skatt vil jeg ligge på 26 000 - og jeg får bo gratis de par neste månedene (bor midlertidig hjemme hos mor/far). 

• Mat: 2000
  • Klær: 500
  • Busskort: 700
  • Sminke/annet/medisiner: 500
  • Medier (Spotify, mobil etc.): 400
  • Diverse (gaver etc): 200
  • Medlemsskap: 40
  • Forsikring (uføre + innbo): 450
  • Fondsparing: 750

5540. Dette budsjettet er altså ikke inkludert leie + strøm, men det vil jo bli lagt til senere. Det er et helt greit budsjett; ikke for stramt, og gir litt rom. Sjansen for at jeg kommer til å bruke 200 i måneden på "gaver etc" er jo lite realistisk. På de to månedene jeg får bo hjemme vil jeg da tjene 52 000, og vil måtte betale 11 080 = 40 920 spart. 400 000 - 40 920 = 359 080 igjen å spare. Om vi sier at jeg ender opp med å betale 6000 i kollektiv + 1500 kroner i strømregning hver måned vil mine månedlige utgifter øke til 13 040 - som betyr at jeg vil kunne spare 12 960 i måneden. Med andre ord vil det ta meg ca. 28 måneder å spare opp resten av beløpet jeg mangler, altså ca. 2 år og 4 måneder. Dette er min situasjon. Kanskje det tar lenger tid om jeg ikke finner noe annet enn et dyrere kollektiv, og kanskje det tar litt kortere tid... men siden en også trenger litt innbo til leiligheten regner jeg selv med å bruke 3 år på å spare opp det som trengs. Kanskje jeg møter en fyr i mellomtiden. ;)

Uansett - du bør ikke kjøpe leilighet et sted dersom du ikke er sikker på at du vil bli boende der lenge - og da snakker vi 5 - 10 år. Det er ikke noe sikkerhet i at en leilighet øker i verdi, så se på det å kjøpe leilighet mer som noe du gjør for å ha et eget sted å bo.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke ta motet fra deg, men mine venninner som har studert har brukt flere år på å få seg fast jobb. Mye korte vikariater, over hele Norge. Sånn er det i mange yrker, men det ordner seg som regel på sikt. Poenget mitt var egentlig at du kanskje ikke er i en situasjon hvor du får kjøpt bolig før du allerede har jobbet i noen år. I dag må man ha fast jobb for å få lån i banken, med mindre du har kausjonist.

Men da må jeg vel leie omkring i hele Norge etter hvor jeg får et kort vikariat, da? Og prøve å spare underveis mens jeg har alle de forskjellige vikariatene. Hvor enkelt det blir, vet jeg ikke. Koster jo å leie også. Pluss at jeg må betale ned på studielånet. Og betale tilbake til foreldrene mine. 

Synes ikke det er gøy å tenke på at jeg kan bruke mange år på å få fast jobb og kjøpe meg en leilighet. 

Gjest Cartman
Skrevet

Det er et krav om 15% egenkapital. Med din egenkapital får du kjøpt en leilighet til 1 million. Dette forutsetter selvfølgelig fast jobb (100% stilling) og orden i privatøkonomien.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Cartman skrev:

Det er et krav om 15% egenkapital. Med din egenkapital får du kjøpt en leilighet til 1 million. Dette forutsetter selvfølgelig fast jobb (100% stilling) og orden i privatøkonomien.

Okei, lang vei å gå da... De som er så heldige å ha foreldre som kausjonister, får de lån uansett? Eller må også de ha 100 % fast stilling og orden i privatøkonomien? (Hva er egentlig uorden i privatøkonomien?)

Gjest Cartman
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, lang vei å gå da... De som er så heldige å ha foreldre som kausjonister, får de lån uansett? Eller må også de ha 100 % fast stilling og orden i privatøkonomien? (Hva er egentlig uorden i privatøkonomien?)

Med uorden mener jeg at du har inkassokrav/betalingsanmerkninger. Jeg tror foreldre kan kausjonere for egenkapitalkravet, men kjenner ikke helt til dette.

Endret av Cartman
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cartman skrev:

Med uorden mener jeg at du har inkassokrav/betalingsanmerkninger. Jeg tror foreldre kan kausjonere for egenkapitalkravet, men kjenner ikke helt til dette.

Ikke nødvendigvis. Hvorfor ikke kjøpe en leilighet med lav kjøpesum og høy fellesgjeld. Borettslaget må ha en forsikringsordning som sikrer deg i tilfelle andre eiere ikke betaler. Den største jobben er å gå gjennom prospektet når den tiden kommer.

Jeg er som sagt villig til det meste. Ønsket er bare å kunne kjøpe noe eget ikke så alt for lenge etter studiene. Men så vet jeg liksom ikke hvor lett dette er når man ikke har en partner å dele alt med. Alle venninnene mine som har kjøpt bolig har en samboer, som gjerne tjener bra i tillegg. Det blir jo noe annet enn situasjonen jeg kommer til å være i som ferdig utdannet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...