AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #1 Skrevet 5. januar 2018 Hei dere. Jeg har samboer som jeg har et barn med. Vi eier bolig, og har akkurat kjøpt oss nytt hus vi flyttet inn i om en uke. Min samboer har tidligere hatt store økonomiske problemer som han hadde hatt i mange år. Han skjulte da disse problemene for meg og det kom på bordet først når vi søkte lån sammen første gang. Han krøp da til korset og ba foreldrene sine om hjelp og fikk ryddet opp. Tror det dreide seg om ca. 200.000. Nå har vi eid bolig sammen i snart 3 år og jeg har akkurat oppdaget at han på nytt har opparbeidet seg forbrukslån og kredittgjeld på minst 600.000. Jeg kommer ikke til å gå ut av forholdet, men kommer til å sette tydelige krav til han på at han må prioritere hardt å betale ned gjeld. Hva bør jeg gjøre for å sikre mitt? Er samboerkontrakt med særeie det rette? Den høye gjelden kan jo raskt bli uhåndterlig, så hva skjer hvis han skulle gå personlig konkurs eller at boligen blir bægjert tvangssolgt? Er det da hans del av boligen? Andre ting jeg bør være obs på? Noen som har tips til å rydde opp i økonomi? Mvh rådvill Anonymkode: 8bb69...d43
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #2 Skrevet 5. januar 2018 Dere bør vise skattemelding (tidligere selvangivelse) til hverandre hvert år. Anonymkode: bf5b2...e79 5
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #3 Skrevet 5. januar 2018 Eneste måten til å få han til å lære er at han bruker tid på å betale ned dritten selv. Samboer klarte å betale ned 500k på 2 år. Kjempe stramt budsjett og kjempe lange arbeidsdager, null ferie, ingen goder. Tro meg det hjelper. Nå er det såvidt han bruker penger og ting er som regel handlet på finn. Nå må dere ringe inn til stedene han har gjelden og ordne en nedbetalingsplan som han klarer. Samle sammen summen hvis den er fordelt andre steder. Ingen annen løsning desverre. Anonymkode: 322b8...0bf 6
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #4 Skrevet 5. januar 2018 Hvis han har kredittkort gjeld og forbrukslån i samme bank kan dette samles til en nedbetalingsplan med samlet sum. Samboer har samlet opp i 3 banker med 5000 på den ene, 10 000 på den andre og 4000 på siste. Anonymkode: 322b8...0bf
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #5 Skrevet 5. januar 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis han har kredittkort gjeld og forbrukslån i samme bank kan dette samles til en nedbetalingsplan med samlet sum. Samboer har samlet opp i 3 banker med 5000 på den ene, 10 000 på den andre og 4000 på siste. Anonymkode: 322b8...0bf Må samboeren din virkelig refinansiere for 19.000 kr? Anonymkode: 3d6f4...4b6 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #6 Skrevet 5. januar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må samboeren din virkelig refinansiere for 19.000 kr? Anonymkode: 3d6f4...4b6 Han må betale ned gjeld for en slik sum. Gjelden var på 3 forskjellige banker og han ringte inn og ordnet nedbetalingsplan. Nå er det fikset. Når han fikk feriepenger gikk hele summen til nedbetaling også så på 2 år var 500 000 i forbrukslån og kredittkort betalt ned. Anonymkode: 322b8...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #7 Skrevet 5. januar 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eneste måten til å få han til å lære er at han bruker tid på å betale ned dritten selv. Samboer klarte å betale ned 500k på 2 år. Kjempe stramt budsjett og kjempe lange arbeidsdager, null ferie, ingen goder. Tro meg det hjelper. Nå er det såvidt han bruker penger og ting er som regel handlet på finn. Nå må dere ringe inn til stedene han har gjelden og ordne en nedbetalingsplan som han klarer. Samle sammen summen hvis den er fordelt andre steder. Ingen annen løsning desverre. Anonymkode: 322b8...0bf Takk for svar. Jeg tenker det samme, at dette må ryddes opp i. For nå tror jeg han bare betaler inn minstebeløpet for å holde det i sjakk. Men fortsetter han med det kommer gjelden til å gå helt ut av kontroll.. Hvordan gjorde dere det rent praktisk? Hadde du en kontroll på at han faktisk betalte ned? Det frister meg å kreve at jeg styrer pengene, at han får lønna si til min konto og får «lommepenger « hver måned og at vi har et matbudsjett, resten går til gjeld. Stole ikke på at han klarer å følge et stramt opplegg.. Anonymkode: 8bb69...d43 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #8 Skrevet 5. januar 2018 Hva har han brukt pengene på da? Horer og sprit? Eller noe dere begge har hatt glede / nytte av? Anonymkode: 654dc...2e4 9
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #9 Skrevet 5. januar 2018 Du bør tenke godt igjennom hvorvidt du den tiden det tar å betale ned 600.000 faktisk ønsker å være "mamma" for en voksen mann. Å dele ut lommepenger til en voksen som kanskje egentlig ikke helt vil, det ser jeg kan bli en reise hvor du for hver diskusjon om penger sakte vil miste respekten for ham. Anonymkode: b6e68...c78 13
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #10 Skrevet 5. januar 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har han brukt pengene på da? Horer og sprit? Eller noe dere begge har hatt glede / nytte av? Anonymkode: 654dc...2e4 Han har en sønn på 15, som det har gått ekstremt mye penger til.. 300 her og 500 der... Så nei. Hverken horer og sprit eller noe vi begge har hatt nytte av. Eller Joda, jeg har nok også hatt glede av en del av disse pengene i form av forbruk. Men jeg har jo trodd at han har råd til det! For det har ikke vært noe påfallende overforbruk sånn jeg har sett det. Anonymkode: 8bb69...d43 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #11 Skrevet 5. januar 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør tenke godt igjennom hvorvidt du den tiden det tar å betale ned 600.000 faktisk ønsker å være "mamma" for en voksen mann. Å dele ut lommepenger til en voksen som kanskje egentlig ikke helt vil, det ser jeg kan bli en reise hvor du for hver diskusjon om penger sakte vil miste respekten for ham. Anonymkode: b6e68...c78 Ååå, livet altså. Har en datter på 9 mnd. Hadde vi ikke hatt det, hadde jeg nok gått fra han. Får kanskje ta en ordentlig alvorsprat hvor vi setter opp budsjetter, felles og han for sin egen del. Og la han styre det selv og se hva han har fått til av nedbetaling innen et par år.. Anonymkode: 8bb69...d43 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #12 Skrevet 5. januar 2018 Just now, AnonymBruker said: Han har en sønn på 15, som det har gått ekstremt mye penger til.. 300 her og 500 der... Så nei. Hverken horer og sprit eller noe vi begge har hatt nytte av. Eller Joda, jeg har nok også hatt glede av en del av disse pengene i form av forbruk. Men jeg har jo trodd at han har råd til det! For det har ikke vært noe påfallende overforbruk sånn jeg har sett det. Anonymkode: 8bb69...d43 Han har hatt et overforbruk på nær 20.000kr i måneden..!! Hver måned over tre år! Og du har «trodd han har hatt råd til det»?? Tror nok mye penger har gått nedi lommer du ikke hadde satt sånn pris på... Anonymkode: 654dc...2e4 10
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #13 Skrevet 5. januar 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg tenker det samme, at dette må ryddes opp i. For nå tror jeg han bare betaler inn minstebeløpet for å holde det i sjakk. Men fortsetter han med det kommer gjelden til å gå helt ut av kontroll.. Hvordan gjorde dere det rent praktisk? Hadde du en kontroll på at han faktisk betalte ned? Det frister meg å kreve at jeg styrer pengene, at han får lønna si til min konto og får «lommepenger « hver måned og at vi har et matbudsjett, resten går til gjeld. Stole ikke på at han klarer å følge et stramt opplegg.. Anonymkode: 8bb69...d43 Jeg hadde full oversikt og kontroll på alt inn og alt ut. Jeg satte opp budsjett for hver eneste måned. Så betalte jeg litt ekstra hjemme for at han skulle betale litt ekstra ut. Vi leide så vi sto ikke dårlig stilt, vi fant oss også mindre og billigere leilighet til å leie. Kreditorer sendte også meldinger og mail til meg og ikke han det meste av tiden. Han ga samtykke til dette samt samtykke til at jeg åpnet all post. Jeg hadde dette som ultimatum og han syns det var greit fordi han ikke visste hvor han skulle starte selv. Nå når dette er ferdig og hverdagen kom så betalte han meg en symbolsk sum for det jeg måtte betale ekstra i husleie for den perioden. På den måten kunne vi starte på ny frisk. Vi fant en fin leilighet til leie igjen og nå venter vi barn. Anonymkode: 322b8...0bf
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #14 Skrevet 5. januar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ååå, livet altså. Har en datter på 9 mnd. Hadde vi ikke hatt det, hadde jeg nok gått fra han. Får kanskje ta en ordentlig alvorsprat hvor vi setter opp budsjetter, felles og han for sin egen del. Og la han styre det selv og se hva han har fått til av nedbetaling innen et par år.. Anonymkode: 8bb69...d43 Ikke hør på dem. Alle sa til meg og at jeg måtte forlate samboeren min når han var så dårlig stilt. Alt han sin grunn til hvorfor denne gjelden kom. Viser han tegn til å bedre seg, betaler ned alt og viser at han aldri gjør dette igjen. Altså helt uten å be om hjelp fra andre hold, da er det ok. Da er det livet og hverdagen. Men hvis han fortsetter og ikke viser tegn til bedring. Da ville jeg vurdert hvor lurt det er å være med han. Da hadde jeg solgt huset/leiligjeten delt pengene på to og kjøpt en leilighet jeg hadde klart for egne penger. Så får han heller betale en sum for å bo med deg. Setter han seg i konkurs så blir eiendommen deres tvangssolgt, du blir betalt din del, men det er det. Anonymkode: 322b8...0bf 2
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #15 Skrevet 5. januar 2018 Jeg nekter faktisk å tro at man får 600000 i gjeld på under tre år med noe annet enn 300kr her, 500 kr der. Selv om halvparten av dette var renter, er det nesten 2000 i uka, hver uke... Jeg tror ikke du har fått den hele og fulle sannheten. Anonymkode: 06e46...e98 7
Gjest O.G. Skrevet 5. januar 2018 #16 Skrevet 5. januar 2018 Du får begynne å vurdere sterkt å gå fra ham.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #17 Skrevet 5. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg nekter faktisk å tro at man får 600000 i gjeld på under tre år med noe annet enn 300kr her, 500 kr der. Selv om halvparten av dette var renter, er det nesten 2000 i uka, hver uke... Jeg tror ikke du har fått den hele og fulle sannheten. Anonymkode: 06e46...e98 Det er lett å bruke ekstra mye penger altså. Han kan ha unnet deg flere ting og bare sagt en annen pris. I og med at han har gjort det før og foreldrene ordnet opp så er det lett å begå feilen flere ganger. Det ble gjort han en skikkelig bjørnetjeneste. Og hva pengene har blitt brukt på har ingenting å si for denne tråden. Ts har gjort det klart at hun ønsker å bli, ts spør om hva som bør gjøres med gjelden og ikke med forholdet deres. Mulig det bare er jeg som tolker det slik. Regninger på f.eks treningssenter kan ha bygget seg opp, regninger på andre ting kan ha bygget seg opp. Det skal faktisk ikke så mye til for at dette skjer. Anonymkode: 322b8...0bf 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #18 Skrevet 5. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er lett å bruke ekstra mye penger altså. Han kan ha unnet deg flere ting og bare sagt en annen pris. I og med at han har gjort det før og foreldrene ordnet opp så er det lett å begå feilen flere ganger. Det ble gjort han en skikkelig bjørnetjeneste. Og hva pengene har blitt brukt på har ingenting å si for denne tråden. Ts har gjort det klart at hun ønsker å bli, ts spør om hva som bør gjøres med gjelden og ikke med forholdet deres. Mulig det bare er jeg som tolker det slik. Regninger på f.eks treningssenter kan ha bygget seg opp, regninger på andre ting kan ha bygget seg opp. Det skal faktisk ikke så mye til for at dette skjer. Anonymkode: 322b8...0bf Det er helt riktig. Jeg er innstilt på å bli og på hvordan vi kan løse dette sammen. Jeg skal ikke betale for han, men jeg blir jo endel av en kjip hverdag, og deg velger jeg. Men selvfølgelig streifer tanken meg ofte om at jeg kanskje burde gå.. men nå har vi et barn og da skal det søren ikke våre så enkelt å bare gå. Det ville vært egoistisk av meg ovenfor datteren vår. takk for fine og oppmuntrende svar fra deg, hjelper virkelig. Anonymkode: 8bb69...d43 4
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2018 #19 Skrevet 5. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt riktig. Jeg er innstilt på å bli og på hvordan vi kan løse dette sammen. Jeg skal ikke betale for han, men jeg blir jo endel av en kjip hverdag, og deg velger jeg. Men selvfølgelig streifer tanken meg ofte om at jeg kanskje burde gå.. men nå har vi et barn og da skal det søren ikke våre så enkelt å bare gå. Det ville vært egoistisk av meg ovenfor datteren vår. takk for fine og oppmuntrende svar fra deg, hjelper virkelig. Anonymkode: 8bb69...d43 Ja det velger du selv. Vi har ikke unnet oss noe goder eller ferier på 2 år. Men det er jo verdt det tilslutt. Syns jeg da, mange andre syns nok ikke det. Men tenk at ingen vet hva dere deler ellers. Stol på magefølelsen din. Har vært gjennom det selv og livet er ikke svart hvitt. Godt å kunne hjelpe noen andre videre. Vet hvor vanskelig det er når man får papirer med slike sunmer. Anonymkode: 322b8...0bf 1
Gjest O.G. Skrevet 5. januar 2018 #20 Skrevet 5. januar 2018 (endret) Innstilt på å bli når samboeren din har utsatt deg for det som kalles finansiell utroskap? Endret 5. januar 2018 av O.G.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå