Gå til innhold

Å melde den andre til bv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har meldt den mor eller far til sine barn til barnevernet? 

Hvordan gikk det? Var det spikeren i kisten for godt samarbeid videre?

Anonymkode: af2cb...512

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det den meg hovedomsorg eller samvær som skal meldes? Hvis det er samværsfoleder er det ingen vits. Jeg kjenner noen hvor BUP meldte samværsforelder til barnevernet, etter at forelder med hovedomsorg hadde forsøkt. Det ble uttrykt veldig tydelig at man ikke ønsket 100% selv, men ønsket at barnet skulle være trygt og godt ivaretatt under samvær. Likevel henla barnevernet saken pga. de ikke blander seg inn i barnefordeling. Var jo ikke barnefordeling saken handlet om i det hele tatt!

Anonymkode: d2271...abf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her har foreldrene 50/50. Handler om omsorgssvikt i form av å utsette barna for psykisk stress, dra barna inn i konflikt, etc. Ingenting å ta personen på "utad", da barna tilsynelatende følges opp med skole, utstyr, fritidsaktiviter osv. Men barna har det ikke godt pga. den store belastningen de blir utsatt for på psykisk plan.

uansett, hvordan reagerte den forelderen som ble meldt? Og hvordan ble samarbeidet etterpå? 

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her har foreldrene 50/50. Handler om omsorgssvikt i form av å utsette barna for psykisk stress, dra barna inn i konflikt, etc. Ingenting å ta personen på "utad", da barna tilsynelatende følges opp med skole, utstyr, fritidsaktiviter osv. Men barna har det ikke godt pga. den store belastningen de blir utsatt for på psykisk plan.

uansett, hvordan reagerte den forelderen som ble meldt? Og hvordan ble samarbeidet etterpå? 

TS

Hva gjør den andre forelderen (som ønsker å melde) i forhold til å løse konflikten da?

AnonymBruker
Skrevet

Har forsøkt fvk, samtaler, prøver å gi og være fleksibel i forhold til endringer i avtaler osv. Forsøker å være nøytral, og unngår konflikt. Opptrer saklig og svelger en del kameler.. Prøver å ikke la seg provosere når det kommer "stikk", og å hele tiden ha barna i fokus. Går ikke inn på emner som ikke omhandler barna. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja noen I min familie meldte hverandre. Endte med at retten tok begge barna i påvente av rettsaken kun pga høyt konfliktnivå mellom foreldrene. Etter 4 mnd fikk de 50/50 ordning og begge må gå kurs samt gå til psykolog over tid. 

Anonymkode: 4357b...c80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Håper virkelig ikke at det går så langt som til rettsak, men at denne forelderen får veiledning eller lignende for å forstå at barna tar skade av å bli brukt i konflikt. 

Greide de å samarbeide og snakke greit sammen etter hvert da? Hvilke kurs?

TS

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Forelderen fikk aldri vite det, fordi saken ble henlagt, alle gangene, uten undersøkelser pga. lov om barnefordeling.

Anonymkode: d2271...abf

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig ikke at det går så langt som til rettsak, men at denne forelderen får veiledning eller lignende for å forstå at barna tar skade av å bli brukt i konflikt. 

Greide de å samarbeide og snakke greit sammen etter hvert da? Hvilke kurs?

TS

Det går som oftest slik om man ikke blir enig på fvk. 

Vet ikke nøyaktig hva slags kurs de måtte gå, men var kompetanse kurs for foreldre, finnes masse av det. 

Skjekk minikurset i denne linken! Hadde kanskje vært noe i ditt tilfelle? 

https://www.bufdir.no/Familie/Kurs/

Nei det går ikke bedre med dem etter rettsaken. Bare uenigheter og ikke spesielt hyggelig. Når ingwn av de vil at den andre parten skal ha det bra, da går det dålig med dem begge.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kom dessverre ingen vei på fvk, så ser ingen annen utvei enn å få hjelp fra bv. Men er redd for at kommunikasjonen og samarbeidet blir enda dårligere av det, også på sikt.

Takk for link!☺️ 

Flere med erfaringer i forhold til samarbeid etter melding til bv?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært meg hadde jeg bare sagt at "enten forbedrer du dette, med umiddelbar virkning, ellers kontakter jeg BV" sånn at personen fikk en sjans til å endre seg og vite om det i forkant.

Anonymkode: b1841...51f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom dessverre ingen vei på fvk, så ser ingen annen utvei enn å få hjelp fra bv. Men er redd for at kommunikasjonen og samarbeidet blir enda dårligere av det, også på sikt.

Takk for link!☺️ 

TS

Hvorfor ikkr fortsette å prøve med fvk? De gjør jo en bedre jobb mtp samarbeid enn retten gjør? Hva mener du BV skal kunne hjelpe med som ikke fvk allerede har prøvd?? 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for link!☺️ 

TS

BV kan ikke hjelpe i disse sakene. Så lenge det ene hjemmet er tilfredstillende er det du som har ansvar for å følge med på den andre parts omsorgsevne og tilpasse samvær deretter. BUP er heller ikke til hjelp, da de ikke kan hjelpe barna forebyggende. Familievernkontor er din nærmeste løsning, anbefaler at du også ber om timer alene med terapeut da du kan bli lyttet til å få støtte på det du forteller. I mekling er de nøytrale at det ikke er mulig å komme til bunns i problemene dersom den andre part ikke samarbeider. Da er siste løsning retten.

Anonymkode: d70a2...c2d

• Liker 4
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har forsøkt fvk, samtaler, prøver å gi og være fleksibel i forhold til endringer i avtaler osv. Forsøker å være nøytral, og unngår konflikt. Opptrer saklig og svelger en del kameler.. Prøver å ikke la seg provosere når det kommer "stikk", og å hele tiden ha barna i fokus. Går ikke inn på emner som ikke omhandler barna. 

TS

Jeg opplevde at det er veldig få instanser som faktisk ønsker å ta tak i selve roten til konflikten. Roten hvor alt spirer ut i fra.

Hva er gjort i forhold til det som startet hele konflikten? Har de tatt et oppgjør med selve roten? 

Gjest making.a.mess
Skrevet

Husk at bv ser på helheten rundt barnet. Så begge foreldene blir nok utredet

AnonymBruker
Skrevet

Føler at "alt" er prøvd, uten bedring. Har også vært "truet" med å kontakte barnevernet (det var under en episode som var helt uakseptabel, hvor barna var vitner til at far hadde et hysterisk utbrudd. Ungene var vettskremte). 

Har hatt utallige møter ved fvk, men det blir ikke bedre. Det har faktisk gått så langt at fvk oppfordrer til å bruke andre instanser, da de ikke kommer noen vei. 

Vet ikke hva bv kan bidra med, men det er det eneste som ikke er prøvd. Kanskje de kan nå gjennom, da de har mer "makt" enn fvk? De kan komme inn å veilede, eller tilby annen hjelp, jeg vet ikke. 

Men ungene trenger hjelp, og det må kanskje noe så drastisk til for at voksne skal skjønne alvoret? 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen her som har meldt den mor eller far til sine barn til barnevernet? 

Hvordan gikk det? Var det spikeren i kisten for godt samarbeid videre?

Kjenner en som jobber som barnevernskonsulent og hun fortalte om en far som meldte mor for å røyke masse i hjemmet slik at barna pådro seg astma. Far var helgedag og mor hadde hovedomsorg. Barnevernet satt inn tiltak i mors hjem og de samarbeider fortsatt.

Hun fortalte også om en mor som meldte bekymring på barnas far da de var hos ham, pga hygiene, mangel på lekseoppfølging og at han brukte PC som barnevakt. Barnevernet undersøkte men vet ikke om de gjorde noe. Foreldrene samarbeider som før. 

Anonymkode: 78791...eb9

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Føler at "alt" er prøvd, uten bedring. Har også vært "truet" med å kontakte barnevernet (det var under en episode som var helt uakseptabel, hvor barna var vitner til at far hadde et hysterisk utbrudd. Ungene var vettskremte). 

Har hatt utallige møter ved fvk, men det blir ikke bedre. Det har faktisk gått så langt at fvk oppfordrer til å bruke andre instanser, da de ikke kommer noen vei. 

Vet ikke hva bv kan bidra med, men det er det eneste som ikke er prøvd. Kanskje de kan nå gjennom, da de har mer "makt" enn fvk? De kan komme inn å veilede, eller tilby annen hjelp, jeg vet ikke. 

Men ungene trenger hjelp, og det må kanskje noe så drastisk til for at voksne skal skjønne alvoret? 

TS

Synes du bør prøve Barnevernet. De har mange flinke ansatte! En venninne av meg jobber der og hun sier at de ofte får slike henvendelser. De kan dette og kan gi deg råd! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Har du et par eksempler på hvordan barn dras inn konflikt? Hva er eksempel på en «konflikt»? 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at begge foreldre blir utredet. Og i denne saken vil det være vanskelig å finne noe veldig kritikkverdig på far, da han som sagt følger opp ungene utad. 

jeg har hatt flere samtaler på fvk alene, og mine bekymringer har blitt hørt og jeg føler at jeg blir forstått og trodd. Men det er lite de kan gjøre, når far sitter der og jatter med og nekter på at han drar barna inn i de voksnes verden. Det er ord mot ord. Men jeg har både sett og hørt, og ungene forteller. 

Jeg har hatt samtale med bv allerede, men har ikke bestemt meg for om jeg skal melde eller ikke, da jeg er redd for om konsekvensene av det vil gå ut over barna. Kanskje blir det enda verre for dem. 

Egentlig håper jeg at noen fra bv/bup etc kan få samtaler med barna, og at det da kommer frem hvorfor jeg er så bekymret. Jeg ble oppfordret til å melde da jeg snakket med dem, samtidig sa de at de ikke visste hvor mye de fikk gjort med saken, da det blir ord mot ord. De sa også at denne type "oppførsel" antagelig ligger i hans personlighet, og at han mest sannsynlig ikke var åpen for veiledning. Med andre ord, er det kanskje ikke håp for at det noen gang blir bedring.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...