Gå til innhold

Ikke bilbelte i midten bak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

En ting har plaget meg siden jeg kjøpte bilen. Men jeg har ikke gjort noe med det siden vi er en familie på 4 og i bilen er det 4 bilseter. Men i det siste har vi fått en passasjer til som av og til kjører med oss. Men den passasjeren har ikke bilsete. Altså den sete i midyen bak har ikke bilbelte,men dog så har den en sånn greie til å klikke belten i. Den er "til overs". Men så finnes det en bilbelte sim henger fra tsket midt i bakrommet på bilen. Det er ikke logisk å bruke den,men samtidig så lurer jeg på om det er den man skal bruke med tanke på at der mangler en bilbelte,men har en ekstra belte greie og en ekstra belte bak.

Det er en nissan quashqai 2010 1.5dci

Anonymkode: e9977...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis beltet som henger fra taket tilhører midtsetet bak skal jo det brukes! Det er ikke lov å verken kjøre eller sitte på i en bil uten å være festet! Hvis bilen er fra 2010 skal det jo finnes nok belter! Blir dere stoppet får personen bot dersom den er over 15, hvis ikke så faller boten på føreren! Dere får kjøre to ganger når dere har en ekstra med dere da! Eller ta en tur innom en bilforhandler og hør, kanskje det er en lur løsning til tross for at beltet henger bak i taket!

Anonymkode: 6883e...b1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltet bak henger på taket ja. Og i tillegg så er den plassert i midten bak. Altså ikke ved skuldersete som alle de andre. Den ligger ca 20cm bak hodet til midtsete.

Anonymkode: e9977...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det en fem-punkt sele? Altså at den skal festes i en kloss to steder? Sånn var det for det midterste setet bak i foreldrene mine sin gamle bil og da kom selen fra taket litt bak setene. Ta deg en tur innom en bilforhandler og spør! Det er uansett fryktelig, fryktelig uansvarlig å kjøre rundt med en usikret passasjer!

Anonymkode: 6883e...b1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart skal dette beltet brukes! En bil fra 2010 har så klart belter til alle passasjerer! Ta dere en tur innom en bilforhandler eller et verksted dersom dere ikke skjønner hvordan beltet skal festes. Det er strengt ulovlig å kjøre med usikrede personer, ikke minst ekstremt farlig dersom noe skulle skje!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekkey istad og det er 4 sånn belte klikk. Mens det er kun 2 belter. En pp hver side. Og en ekstra bak i taket. Om den skl brukes som bilbelte,hva skal den ekstra greia til?

Det som jeg er redd for er at siden den sitter så høyt i taket,om man skal feste den så vil den krysse "ansiktet" . I den kollisjon sp vil jo ansiktet rives av.

Anonymkode: e9977...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sjekkey istad og det er 4 sånn belte klikk. Mens det er kun 2 belter. En pp hver side. Og en ekstra bak i taket. Om den skl brukes som bilbelte,hva skal den ekstra greia til?

Det som jeg er redd for er at siden den sitter så høyt i taket,om man skal feste den så vil den krysse "ansiktet" . I den kollisjon sp vil jo ansiktet rives av.

Anonymkode: e9977...5a6

Da må du jo prøve og se hvordan det virker! Utifra bildet festes den jo to steder og blir en fem-punkt sele! Det hadde jo ikke vært sånn dersom det ikke hadde vært greit! Hvor gamle er barna dine? Sitter de fremdeles i seter? Isåfall kan du jo prøve å ha et sete i midten og se om det er bedre?! Eventuelt så gjør du sånn som flere over har foreslått, dra innom et verksted eller en bilforhandler og hør der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis beltet som henger fra taket tilhører midtsetet bak skal jo det brukes! Det er ikke lov å verken kjøre eller sitte på i en bil uten å være festet! Hvis bilen er fra 2010 skal det jo finnes nok belter! Blir dere stoppet får personen bot dersom den er over 15, hvis ikke så faller boten på føreren! D

Anonymkode: 6883e...b1f

Boten er en mikroskopisk del av grunnen til at man alltid skal bruke bilbelte. 

Anonymkode: dae05...91a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å løfte på setene? Kanskje den som skal rundt magen har forsvunnet under setene? Det gjør den ofte på min bil  hvis jeg har slått ned setene og glemt å passe på å dra fram beltet :) Du har jo åpenbart bilbelte til den i midten og det skal selvsagt brukes. Sjekk under/bak setet 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat sånn belteløsning for midtsetet i bilen min også. 

Du drar beltet ned og fester det første klipset på den venstre siden, sett forfra (om takfestet er på venstre side). Når det setter seg noen inn der, så festes det andre klipset over på den andre siden. Da blir det som et vanlig trepunkts-belte.

 

Endret av Hanne67
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er det en fem-punkt sele? Altså at den skal festes i en kloss to steder? Sånn var det for det midterste setet bak i foreldrene mine sin gamle bil og da kom selen fra taket litt bak setene. Ta deg en tur innom en bilforhandler og spør! Det er uansett fryktelig, fryktelig uansvarlig å kjøre rundt med en usikret passasjer!

Anonymkode: 6883e...b1f

 

13 timer siden, Live88 skrev:

Da må du jo prøve og se hvordan det virker! Utifra bildet festes den jo to steder og blir en fem-punkt sele! Det hadde jo ikke vært sånn dersom det ikke hadde vært greit! Hvor gamle er barna dine? Sitter de fremdeles i seter? Isåfall kan du jo prøve å ha et sete i midten og se om det er bedre?! Eventuelt så gjør du sånn som flere over har foreslått, dra innom et verksted eller en bilforhandler og hør der!

Hvordan får dere dette til å bli en fempunktssele? Det blir en trepunktssele. 

Anonymkode: 33415...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Boten er en mikroskopisk del av grunnen til at man alltid skal bruke bilbelte. 

Anonymkode: dae05...91a

Det er tydeligvis det folk ikke forstår. Noen ganger virker det som om at barna deres må bli drept i trafikken før de skjønner noe som helst. Totalt idioti spør du meg. 

Anonymkode: 1c971...47e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow, jeg har aldri før hørt om noen som ikke skjønner hvordan det midterste bilbeltet skal brukes/festes. :O

Det er jo kjempeenkelt å finne ut av. Bare prøv å fest det. Skjønner ikke hvordan du kan være bekymret for å få ansiktet revet av..bare fest beltet på korrekt måte??

Anonymkode: 949b6...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre sekunder med Google. Vær så god: 

 

Anonymkode: f3175...5e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper dette står beskrevet og tegnet i instruksjonsboka til bilen. 

Anonymkode: 2b2bf...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvordan får dere dette til å bli en fempunktssele? Det blir en trepunktssele. 

Anonymkode: 33415...778

Vi fikk det til fordi det var et spor på ryggen vi tok selen igjen, spennen som hang ytterst på selen ble festet på samme side som selen hang på og neste spenne ble festet på motsatt side, dermed ble det en fempunktsele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Live88 skrev:

Vi fikk det til fordi det var et spor på ryggen vi tok selen igjen (en), spennen som hang ytterst på selen ble festet på samme side som selen hang på (to) og neste spenne ble festet på motsatt side (tre), dermed ble det en femtrepunktsele.

Det du beskriver, en sele som går over hoftene og skrått over kroppen er en trepunktssele. En fempunktssele har festepunkter over begge skuldre (en-to), ved begge hofter (tre-fire) og mellom bena (fem). 

Anonymkode: 33415...778

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2018 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Hei

En ting har plaget meg siden jeg kjøpte bilen. Men jeg har ikke gjort noe med det siden vi er en familie på 4 og i bilen er det 4 bilseter. Men i det siste har vi fått en passasjer til som av og til kjører med oss. Men den passasjeren har ikke bilsete. Altså den sete i midyen bak har ikke bilbelte,men dog så har den en sånn greie til å klikke belten i. Den er "til overs". Men så finnes det en bilbelte sim henger fra tsket midt i bakrommet på bilen. Det er ikke logisk å bruke den,men samtidig så lurer jeg på om det er den man skal bruke med tanke på at der mangler en bilbelte,men har en ekstra belte greie og en ekstra belte bak.

Det er en nissan quashqai 2010 1.5dci

Anonymkode: e9977...5a6

Biler skal ha fungerende sikkerhetsbelt til alle seter. Har den ikke det har eier og fører ansvar for å besørge belte og at der ikke er flere passasjerer i bolen enn det er belter til. Fører kan få en klekkelig bot om politiet stopper dere med en usikret passasjer bak. I tillegg er dette livsfarlig både for passasjeren og de andre i bolen. Tenk bare på en påkjørsel bakfra og passasjeren flyr fremover og skader både seg selv og de andre. 

Ta til vett og kjør innom forhandler og få orden på dette. Og du, instruksjonsboken er til for å leses når det er noe du ikke forstår, nemlig de løse delene i bilen din. 

Anonymkode: c515e...c00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har bilbelte til alle. Du har vel to låser i midtsetet, en på hver side. Du tar beltet fra taket og fester i den ene låsen. Den passer bare et sted. Den kan bare stå inne. Når noen sitter i setet tar man den andre låsen som er skyvbar og bruker som et vanlig belte. Beltet kan kobles i fra og henges i taket igjen hvis det ikke er i bruk eller baksetet skal legges ned.

Anonymkode: 7ea9e...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...