Gå til innhold

Planlagt innleggelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal innlegges på DPS i en måned, i starten av neste uke. Jeg har vært innlagt før, men det skjedde veldig akutt og var i tillegg i byen jeg bor i, så jeg kunne hente ting når jeg behøvde. Denne gangen skal jeg imidlertid innlegges i en annen by, hvor jeg ikke har mulighet til å hente klær ol. 
Hva har dere tatt med dere til innleggelse? Er det noe veldig viktig jeg må huske? Blir generelt også glad for erfaringer fra innleggelse generelt :)

Anonymkode: 1b0b0...835

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, så fint at du har fått plass og får hjelp :)

Det viktigste er egentlig å ta med noe du liker å gjøre, tidsfordriv. For eksempel noen bøker, eller tegne/malesaker, strikkesaker, puslespill, gameboy, perler å lage smykker med eller hva du tenker at er fint å slå ihjel litt tid med. Der jeg var var det ikke noe annet enn magasiner i stuen, og tv tiden var begrenset til mellom 18 og 21 på kvelden, og man kan jo ikke se på hva man vil på tv i fellesstuen heller siden det er andre å ta hensyn til + ikke alltid man faktisk engang vil være på fellesstuen, men heller bare være på rommet sitt (hvor det ikke er tv eller noe). Jeg fikk ha med meg laptop, men måtte lade den i fellesstuen og fikk ikke ha med kabelen inn på rommet mitt (grunnet frykt for at noen henger seg/kveler seg) De begynte også å skru av internettet kl 23 fordi de oppdaga at jeg satt oppe på pcen halve natta :P

Det er vaskemaskin, så du trenger ikke så mye klær. Jeg hadde tre t skjorter til å sove med, og brukte hver t skjorte 4-5 netter i strekk (utenom en periode jeg svettet mye pga oppstart på nye medisiner). Man går som regel i samme bukse/rullerer på et par bukser, siden ting ikke akuratt handler om å se moteriktig og fresh ut der, og det blir jo ikke møkkete av å bare gå inne,  så 2-3 bukser holder i massevis, anbefaler joggebukse/løs behagelig bukse eller tights inkludert blandt disse. Og så mange truser og sokker du får plass til (jeg hadde med truser til 12 dager, og det holdt. Jeg vasket bare klær 2 ganger iløpet av oppholdet)
Løse og luftige t skjorter og gensere, hvor ikke svettelukt fester seg like lett i som stramme er smart.
En varm turjakke, for dere kommer til å ha et par felles utflukter.
Det kan være greit å ha med en notatbok å skrive i, enten som dagbok og terapi, men også for å ha oversikt over tilbudet og eventuelle medisiner de setter deg på. Det er nyttig å lese gjennom i etterkant om du blir bedre eller værre, eller får bivirkninger osv.

En kortstokk eller fler-personsspill er også greit og lurt, tilfelle de ikke har det. På den måten kommer man lettere i kontakt med de andre pasientene, og bryter fort barrieren med å føle seg fremmed for hverandre. Husk å snakke minst mulig sykdom med de andre pasientene. Ikke vær redd for å ta initiativet til å si hei og være hyggelig selv. Hadde ikke jeg vært det, så hadde nok både jeg og de tre jeg bondet mest med der inne vært ensomme og alene. Etter 4 dager med at alle ungikk blikkene til hverandre og følte seg fremmede og sjenerte for hverandre tenkte jeg bare at dett ble for dumt, vi alle ville hatt det hyggeliere om vi spilte kort og pratet litt, og ikke bare satt på rommene våres etter frokost og fellesmåltider,  så da tok jeg initivi til det. Ved felles frokosten den en morgen spurte jeg bare "er det noen som vil bli med å spille kort senere? Ja så fint, skal vi møtes på stua klokka 11?"  og må få sagt at de vennskapene som utviklet seg, har jeg enda, mange år senere. Noen er der på korte opphold og de kommer man jo ikke like nær, men det er viktig å ikke sky hverandre, for det kan gjøre at man selv eller andre føler seg utstøtt og rare også.

Ikke vær redd for å be om samtaler med de ansatte når du trenger, eller søke hjelp enten det er dag eller natt om du får et breakdown eller hallusinerer eller hva du sliter med. Ikke vær redd for å komme med hva du tror vil hjelpe deg og hva de kan bidra med for å hjepe deg. Det er ikke alle ansatte som er like flinke på å se sånt selv.

Håper at du får nytte av innleggelsen, og blir fulgt opp videre med den hjelper du trenger :)  Masse lykke til :)

Anonymkode: ce845...514

• Liker 5
Skrevet

Jeg er på psykiatrisk avdeling nå, ikke noe tvangstiltak så det var planlagt og frivillig. 

Tok med et flyttelass siden jeg bor her over 1 måned (døgnopphold), men jeg tok med det essensielle av hygiene artikler. Intim såpe, dusj såpe, tannpasta , munnspray, tannbørste, tanntråd, fuktighetskremer. av klær har jeg 2 badeshortser, 2 forskjellige treningsantrekk, 10 skjorter, 10 tskjorter, 1 ullgenser, 3 finbukser, 2 joggebukser, pysj, 7 boxershortser, 3 stringtruser, votter, lue, 20 par sokker, 10 vanlige og 10 i ull, tøfler. 4 par sko, 1 par finsko, 1 par casual sko, 1 par treningssko, 1 par vinterstøvler. Av gjenstander ; julepynt for rommet, 4 bøker, ipad, vibrator, kreatin, proteinpulver og blandestav. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, WubWub skrev:

Jeg er på psykiatrisk avdeling nå, ikke noe tvangstiltak så det var planlagt og frivillig. 

Tok med et flyttelass siden jeg bor her over 1 måned (døgnopphold), men jeg tok med det essensielle av hygiene artikler. Intim såpe, dusj såpe, tannpasta , munnspray, tannbørste, tanntråd, fuktighetskremer. av klær har jeg 2 badeshortser, 2 forskjellige treningsantrekk, 10 skjorter, 10 tskjorter, 1 ullgenser, 3 finbukser, 2 joggebukser, pysj, 7 boxershortser, 3 stringtruser, votter, lue, 20 par sokker, 10 vanlige og 10 i ull, tøfler. 4 par sko, 1 par finsko, 1 par casual sko, 1 par treningssko, 1 par vinterstøvler. Av gjenstander ; julepynt for rommet, 4 bøker, ipad, vibrator, kreatin, proteinpulver og blandestav. 

Var det ikke du som snakka om at du bare ble innlagt for å bo gratis? Og du, pass på så de ikke ser deg mens du onanerer da😛

Anonymkode: 5e828...308

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ikke du som snakka om at du bare ble innlagt for å bo gratis? Og du, pass på så de ikke ser deg mens du onanerer da😛

Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at jeg ikke sier nei takk til masse omsorg, oppmerksomhet og oppfølging - og det får jeg her. 

Ellers så er det med onanering ikke et problem, er bare å vente til etter nattevaktene har vært innom på besøk. De kommer nemlig ikke 2 ganger på rad innen en kort tidsperiode

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, WubWub said:

Hvorfor ikke bruke vibratoren som blandestav :P

Anonymkode: c2f7f...61d

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bruke vibratoren som blandestav :P

Anonymkode: c2f7f...61d

Det hadde kanskje fungert i praksis men jeg tror ikke det hadde vært så fristende å drikke proteinshaken etterpå :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Skal du være et sted der det er vinter og veldig kaldt bør du ha med varme klær til å gå tur med ute, da man går tur som en del av opplegget.Varm jakke.  Ullundertøy, votter, lue, skjerf med mer, alt etter hvor kaldt det kan bli i løpet av en mnd.

Anonymkode: f7f93...3c8

Skrevet
2 timer siden, WubWub skrev:

Hvorfor så mye pentøy?

Håper du får god hjelp :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, minister-mio skrev:

Hvorfor så mye pentøy?

Håper du får god hjelp :)

Jeg er en jåle :sexy:

Takk for det , klem til deg :lillesky: Håper du har det fint!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, WubWub skrev:

Jeg er en jåle :sexy:

Kult :) Jeg også

3 minutter siden, WubWub skrev:

Takk for det , klem til deg :lillesky: Håper du har det fint!

Jo takk :klem:

Skrevet
14 minutter siden, minister-mio skrev:

Kult :) Jeg også

Jo takk :klem:

Liker at du er jålete :shoppe:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, så fint at du har fått plass og får hjelp :)

Det viktigste er egentlig å ta med noe du liker å gjøre, tidsfordriv. For eksempel noen bøker, eller tegne/malesaker, strikkesaker, puslespill, gameboy, perler å lage smykker med eller hva du tenker at er fint å slå ihjel litt tid med. Der jeg var var det ikke noe annet enn magasiner i stuen, og tv tiden var begrenset til mellom 18 og 21 på kvelden, og man kan jo ikke se på hva man vil på tv i fellesstuen heller siden det er andre å ta hensyn til + ikke alltid man faktisk engang vil være på fellesstuen, men heller bare være på rommet sitt (hvor det ikke er tv eller noe). Jeg fikk ha med meg laptop, men måtte lade den i fellesstuen og fikk ikke ha med kabelen inn på rommet mitt (grunnet frykt for at noen henger seg/kveler seg) De begynte også å skru av internettet kl 23 fordi de oppdaga at jeg satt oppe på pcen halve natta :P

Det er vaskemaskin, så du trenger ikke så mye klær. Jeg hadde tre t skjorter til å sove med, og brukte hver t skjorte 4-5 netter i strekk (utenom en periode jeg svettet mye pga oppstart på nye medisiner). Man går som regel i samme bukse/rullerer på et par bukser, siden ting ikke akuratt handler om å se moteriktig og fresh ut der, og det blir jo ikke møkkete av å bare gå inne,  så 2-3 bukser holder i massevis, anbefaler joggebukse/løs behagelig bukse eller tights inkludert blandt disse. Og så mange truser og sokker du får plass til (jeg hadde med truser til 12 dager, og det holdt. Jeg vasket bare klær 2 ganger iløpet av oppholdet)
Løse og luftige t skjorter og gensere, hvor ikke svettelukt fester seg like lett i som stramme er smart.
En varm turjakke, for dere kommer til å ha et par felles utflukter.
Det kan være greit å ha med en notatbok å skrive i, enten som dagbok og terapi, men også for å ha oversikt over tilbudet og eventuelle medisiner de setter deg på. Det er nyttig å lese gjennom i etterkant om du blir bedre eller værre, eller får bivirkninger osv.

En kortstokk eller fler-personsspill er også greit og lurt, tilfelle de ikke har det. På den måten kommer man lettere i kontakt med de andre pasientene, og bryter fort barrieren med å føle seg fremmed for hverandre. Husk å snakke minst mulig sykdom med de andre pasientene. Ikke vær redd for å ta initiativet til å si hei og være hyggelig selv. Hadde ikke jeg vært det, så hadde nok både jeg og de tre jeg bondet mest med der inne vært ensomme og alene. Etter 4 dager med at alle ungikk blikkene til hverandre og følte seg fremmede og sjenerte for hverandre tenkte jeg bare at dett ble for dumt, vi alle ville hatt det hyggeliere om vi spilte kort og pratet litt, og ikke bare satt på rommene våres etter frokost og fellesmåltider,  så da tok jeg initivi til det. Ved felles frokosten den en morgen spurte jeg bare "er det noen som vil bli med å spille kort senere? Ja så fint, skal vi møtes på stua klokka 11?"  og må få sagt at de vennskapene som utviklet seg, har jeg enda, mange år senere. Noen er der på korte opphold og de kommer man jo ikke like nær, men det er viktig å ikke sky hverandre, for det kan gjøre at man selv eller andre føler seg utstøtt og rare også.

Ikke vær redd for å be om samtaler med de ansatte når du trenger, eller søke hjelp enten det er dag eller natt om du får et breakdown eller hallusinerer eller hva du sliter med. Ikke vær redd for å komme med hva du tror vil hjelpe deg og hva de kan bidra med for å hjepe deg. Det er ikke alle ansatte som er like flinke på å se sånt selv.

Håper at du får nytte av innleggelsen, og blir fulgt opp videre med den hjelper du trenger :)  Masse lykke til :)

Anonymkode: ce845...514

For et fint og informativt svar! Jeg jobbet på en psykiatrisk avdeling for noen år siden, og kunne virkelig ikke gitt et like godt og forberedende svar. Du fikk det til å høres så ok og trygt ut med et slikt opphold (som det selvfølgelig skal være), på en veldig gode måte :) 

Anonymkode: 795bc...4ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hva som er poenget med en slik innleggelse om man ikke er akutt syk? Hvis det er så lite som skjer og så mye venting, da kan det jo ikke være mye terapi? Hvorfor ikke gå til psykolog oftere?

Bare spør, det er sikkert en god forklaring. 

Anonymkode: a9283...056

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hva som er poenget med en slik innleggelse om man ikke er akutt syk? Hvis det er så lite som skjer og så mye venting, da kan det jo ikke være mye terapi? Hvorfor ikke gå til psykolog oftere?

Det lurer jeg på også.. min erfaring er nemlig at en bare blir liggende der i senga. Med andre ord akkurat det samme som hjemme

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

forholdene er som på skolen. man lærer å bli sin egen behandler. utenom gym timene så er det mye kognitiv terapi foran tavla hvor man lærer seg teknikker som man kan bygge videre på. innleggelse er mer intensivt enn psykolog, en psykolog besøker man hver andre uke og det er begrenset hvor mye man for komprimert inn i den ene timen, men ved innleggelse er det fast timeplan hver dag fra 09:00 til 21:00 på kvelden og mange gruppetimer. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo miljøterapeuter gjennom hele dagen. Du får på plass rutiner med søvn, måltider, fysisk aktivitet osv. Du får utfordret mestringsstrategiene dine, du har din egen kontakt som alltid er klar for en samtale ved behov. De hjelper deg gjennom panikken/fortvilelsen og du får trent på å være sosial og ikke isolere deg. Også har man behandling av psykolog. Jeg fikk mye ut av en planlagt innleggelse på dps hvertfall! Jeg var der i flere måneder, men hadde med meg veldig lite. Klær som er gode å ha på, varm genser (jeg syns det ofte er kaldt på institusjoner), toalettsaker. De har vaskemaskin så jeg trengte minimalt egentlig. Lykke til Ts, ønsker deg et fint opphold!

Anonymkode: 31163...b67

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...