Gå til innhold

Hvorfor går man til psykolog?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt usikker på om dette er riktig kategori, men:

jeg går til psykolog nå. Jeg ba selv om det(etter at familien min fikk overbevist meg om det) fordi jeg nådde bunnen og trengte noen å snakke med. Men jeg skjønner ikke poenget med det..

Altså, hver time går ut på at jeg sier hva jeg føler rundt situasjoner som trigger meg, og hva jeg kan huske av følelsene jeg hadde når jeg var nede (dersom jeg er hos psykologen på en «god» dag, er jeg der på en dårlig dag snakker jeg om følelsene jeg har der og da). Psykologen svarer noe med at dette er helt normalt, og at i følge en bok reagerer jeg normalt i min situasjon. Så spør hun om det er noe mer jeg vil snakke om. Thats it

Det er sånn hver time foregår, hva er poenget?!

Hva gjør egentlig en psykolog, uten om å si at man har følelser som stemmer med det som står i boka?

Anonymkode: cb966...3b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du gått lenge? Føler du kjemi med psykologen din?

Psykologen ønsker nok et innblikk i din situasjon og ønsker å vise forståelse om hvordan du har det ved å si det er normalt i din situasjon, blir kanskje litt mye. Du burde si dette til psykologen din. Spør hvilken type behandling du får (samtaleterapi, kognitiv terapi, kombinasjon...).

Jeg har endelig funnet en psykolog jeg har grei kjemi med og da forteller jeg mye om hvordan jeg har det, hun kommer med råd til hvordan jeg skal klare meg til neste time, kommer også med praktiske løsninger som diverse muligheter som finnes i min kommune (kommunal hjelp til å mestre angst, barnepass, hjelp hjemme, familiesamtaler og andre type behandlingsmuligheter i nærheten av der jeg bor). I tillegg er det viktig å være helt åpen, ellers vil du ikke få noe ut av samtalene. Min psykolog har ennå ikke begynt direkte behandling hvor vi skal bryte ned de automatiske negative tankene mine og bygge opp selvbilde og styrken i meg selv. Hvordan dette gjøres vet jeg ikke, men jeg regner med at psykologen har en plan.

I tillegg ved å snakke ut, letter det på trykket inni deg da du får ut tanker og følelser som plager deg. En psykolog dømmer deg ikke for dine følelser og de er der for å lytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...