Gå til innhold

Jeg har mistet livsgnisten helt. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen har tips til små, konkrete ting jeg kan gjøre/tenke/si hver dag for å få den tilbake litt etter litt? Er ufør og har ikke noe sosialt nettverk, ergo er min "sosiale omgang" på matbutikken og hos tannlegen, liksom.

Derfor leter jeg etter små, konkrete, hverdagslige ting, utover et sunt kosthold, mosjon, god søvn osv., som kanskje kan hjelpe på en eller annen måte. Når jeg allikevel ikke kommer til å ta livet mitt med det første så kan jeg like så godt prøve å gjøre noe med dette mens det fortsatt er litt håp igjen, men det virker bare så jævla vanskelig å komme noen vei.

Hadde forresten vært fint hvis noen har tips (hva som helst, hva er det som har hjulpet dere av slike småting?) til hvordan jeg ikke bare kan tenke at det beste er å gjøre noe for å få det bedre, men også bli motivert og faktisk ønske å gjøre dette. Nytter jo ikke å vite hva jeg ikke burde eller burde gjøre, hvis jeg uansett ikke har energi, ork, lyst, kall det hva du vil, til å gjennomføre.

Jeg sier takk for eventuelle tips på forhånd.

Anonymkode: 4df5c...02f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn deg en kjæreste som kan gi deg livslysten tilbake evt begynne å trene:)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Gjør noe du liker å gjøre, gjerne noe produktivt (håndarbeid, kunst, musikk?). Skriv ned tanker og følelser, positive og negative. Skriv ned hva du liker i livet, hva motiverer deg? Du kan jo snu tankene å si "jeg har det bra. Jeg er glad" (uansett om du sier setningene i motsatt rekkefølge, gir det mening). Stå foran speilet hver dag og si eventuelt 3 ting du liker ved deg selv. Lag deg en mantra. Når jeg er på trening og føler noen ser stygt på meg eller snakker om meg (sliter med sosial angst), sier jeg til meg selv "water off a duck's back".

Finn noe som gir deg glede. Kjøp en potteplante, en gullfisk hund eller katt om du har mulighet/lyst/tid, disse trenger deg og din omsorg og det kan hjelpe at noen "trenger" deg.

Det er vondt at du har det slik og jeg håper livsgnisten din kommer tilbake snart :) lykke til!

Endret av Elán
  • Liker 5
Gjest NotNaomi
Skrevet

Vel. Oppsøk eller les om andre som har det verre . Vet det høres litt rart ut , men du kan bety enormt mye for en annen som sliter. Og da føler du at du er betydningsfull. Hvilket de fleste av oss er heldigvis :-)

Prøv å tenk hva du kan være for noen dør du tenker omvendt. Du er jo ikke akkurat alene om å føle som du gjør:-) 

Å være noe for noen er alfa og omega ! Kanskje var du den som smilte til meg ute med hunden kl 07 om morgenen? I så fall husker jeg deg :D

Tenk mer på hva du betyr for  noen. Et smil ? Javel. Patetisk. Men like fullt sant. Alle liker det, og vips så om ikke dagen, så øyeblikket redde:-) 

Ikke forvent at andre trår til. De kan være like deppa som deg . Så. Ta ett skritt av gangen. Smil. Tenk en positiv tanke. Se på noe vakkert. Ett skritt av gangen. Ingen er lykkelige hele tiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Finn deg en hobby. Strikking feks er veldig sosialt på nett og man kan også møtes i grupper. Å skaffe seg en hund som tvinger deg ut døra er både givende og sosialt. Givende fordi det er noen å gi omsorg til.

Anonymkode: 79611...cc8

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hent en omplasseringshund og gi den et godt liv :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter om forslaget til å skaffe seg en hund (OM du da kan få gnisten tilbake, å faktisk ta vare på den da, ellers bør den få slippe). Hund er givende, det kan bli en stor interesse, og det gir nye mosjon og glede i hverdagen. Men det er et stort ansvar, og ikke noe man skal ta lett på :)

Anonymkode: 983f5...c63

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dyr er det som holder meg i gang. Det trumfer alt annet, til og med samboeren min. Turer i naturen er også utrolig deilig for psyken

og man må ikke skaffe seg hund.. selv akvariefisk kan være oppløftende og gi glede i hverdagen. Om dyr er noe du kunne tenkt deg og tatt ansvar for så finn ut hvilke dyr som passer for akkurat deg. Og med dyr så kommer det gjerne et større nettverk. Jeg skaffet meg et spesielt kjæledyr og meldte meg inn i Facebookgrupper osv og har fått to gode venner gjennom der

Endret av Wenda
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslagene om f.eks strikking eller hekling. Da får du skapt noe samtidig som du fokuserer på noe annet enn å lete etter noen mening.

Et annet forslag jeg syns er bra er å oppsøke noen som er ensomme. Snakk med dem. Gå tur med dem. Kan hende du kan gå turer med hunder i nabolaget eller noe slikt, og da kommer du i kontakt med folk også. (såsant du ikke kan skaffe deg en hund selv, men det kan kanskje bli litt voldsomt sånn helt plutselig?)

Heng opp lapper om turvenner på butikken eller søk etter slike grupper på Facebook. Da har du noen å gå sammen med. 

Anonymkode: 0803d...491

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv digger jeg sånne :) 

Anonymkode: b6b4e...874

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

som bipolar har jeg hatt mange depresjoner. Det høres ut som du har en nå mulig ? Da er det tungt å snu skuta ja. Så fint du vil prøve. Og klart det går. Pleier å si at det første skrittet er å tvinge seg selv til å være snill mot seg selv. Gi en selv ros. Vær sånn mot deg selv som du ville været med en som var din beste venn. Om du sier fæle ting til deg selv og deg selv, sjekk det ut : ville jeg sagt dette til en venn ? Du sier du ikke har venner. men kan du være din egen venn ?

Siden er det en del tanker en bør unngå når en er nedfor. En bør ikke tenke og gruble så mye hverken på fortiden eller fremtiden. men se om en kan få til en situasjon som kan vær ok eller fin akkurat nå. Kan du skape deg en fin time ? tenne lys, lage kaffe og se en fin film. Masse ros om du får det til.

En annen ting er å være obs når en tenker setninger med ordene "aldri" og "alltid"  "jeg kommer aldri til å..." "alltid så gjør jeg sånn.Alltid går det galt Aldri får jeg det til" Sånt noe er bare depresjons-tanker. De ikke sanne. Prøv å nyansere "ok, jeg kommer ikke til å få en venn i morgen men ikke aldri.." "ok så fikk jeg ikke dette til men det betyr ikke jeg aldri får til noe" ok så kom jeg meg ikke ut i dag men det vil ikke alltid være slik"

Hobby er fint. Men mulig vanskelig å brenne for noe når ting er mørkt ? kan du komme på noe du har likt før ? kanskje du kan begynne igjen ? ellers syns jeg bøker og film er en flott tidsfordriver hvor en også får nye innspill og ideer. Andre hobbyer kan det jo også finnes grupper og foreninger for hvor en kan møte folk ? En venninne av meg begynte i kor og fikk mange venner der, (joda alle kan lære å synge ;) ) Selv var jeg en stund med i en gruppe for single på nett. To derfra har blitt mine venner. Ellers er det å gå tur undervurdert. Det virker mulig tåpelig å traske rundt alene på måfå- Men sjansen er større for at du kanskje ser  noe nytt og spennende og gledelig på din vei, enn om du sitter hjemme. Ta med kamera. ;) Eller hva med musikk på ørene ?

Dyr er også fint. Vet med meg selv jeg ikke kan ta vare på en hund. Men akvarium er ganske kult det også.  Har en fisk her som runder 8 år. gøy. Og nå i vinter flyttet katta inn. Den klarer seg mye selv når jeg har katteluke og surrer rundt ute for så å komme inn til mat, kos og soving. Å se på en katt som sover er sjelelig balsam. :hjerte:

Vet ikke om jeg har fått skrevet noe som du kan bruke. Er vanskelig å kommuniser om slike ting skriftlig når en ikke er kjente.. Men glad du vil prøve å satse på livet ditt. For så lenge du lever er det en mulighet du finner frem til noe som kan glede akkurat deg. Om du er deprimert så ville jeg også vurdere legen og antidepressiva. Hadde ikke klart meg uten når det blåser stiv kuling her.

Uansett: varm klem.

Anonymkode: 363e0...bb2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Oj.. beklager skrivefeil altså..  Mente

Om du sier fæle ting til deg selv og  OM deg selv, sjekk det ut : ville jeg sagt dette til en venn ? Du sier du ikke har venner. men kan du være din egen venn .

Igjen: tving deg selv til å være grei med deg selv. Første bud :)  (oj nå var jeg fink som gikk tur. Fy søren nå var jeg flink som satt på den vasken og jaggu så har Jeg ikke lest en hel bok. Fy fillern så bra jobba. Selv om du ikke mener det. Prøv.) :) 

Anonymkode: 363e0...bb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til dere som har svart. Det var veldig nyttig og treffende det du skrev, AB...bb2, takk for det, og takk for tips fra dere andre også! Setter pris på alle svar her. Beklager at jeg ikke svarer alle individuelt. Prøver å ta med meg alt dette videre og så forsøke det som går an. (Husdyr som hund kan jeg ikke ha fordi jeg bor i blokk der det ikke er lov, og jeg hadde nok ikke klart å ta på meg et sånt ansvar nå heller.)

Ha det fint videre.

:klem:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bli frivillig eller melde deg inn i en klubb/forening? Hvis du har noen interesser som strikking, hekling, bingo osv finnes det steder man kan møte andre. 

Anonymkode: 6727a...bf8

• Liker 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Jeg likte boken "Hello cruel world: 101 alternatives to suicide" av Kate Bornstein. Den gir mange alternativer til å ta livet sitt. Den er litt "radikal" i den grad at den foreslår litt drøye ting. Og de tingene er jo ikke lure de heller, men den fokuserer liksom på at hvis man faktisk har det så ille så er det faktisk bedre å prøve destruktive ting enn å ta livet sitt. Synes ikke man skal høre på den, og gjøre de destruktive tingene som står om der, men det var liksom forfriskende at noen tok den tilnærmingen. Morsom på en sånn mørk måte. Synes også den skrev godt om det å være helt nede, og ikke se mening i livet. 

Hva med å høre på lydbøker? Det krever ingenting av motivasjon før du begynner, for du kan til og med bare ligge i sofaen og høre. Etter hvert blir du kanskje inspirert til å gå tur eller gjøre husarbeid mens du hører på. Du kan enten lese romaner, eller selvhjelpsbøker, de kan noen ganger gjøre deg motivert. Ellers skal det hjelpe å jobbe med selvfølelsen. Her er det enkelt å begynne med noe av f.eks Mia Tornblom, og skrive en såkalt BRA-bok, hjelper deg å se mer positivt på deg selv og livet ditt. Er veldig lett at man faller fra og ikke følger det opp, og skal det virke er det nok lurt å gjøre det over tid. 

Ellers er mitt beste råd å gjøre uventede ting. Gjør ting som får deg til å føle at du LEVER. De trenger ikke være spesielt gøyale i utgangspunktet, men i det de er utenfor normene og reglene så blir det noe med dem. Sånn har jeg kjent det i alle fall. Det lille rare suget i magen, eller den der følelsen av at du gjør noe som er motsatt av forventet, det gir deg en levende følelse. Og en levende følelse hvis man går rundt og føler seg nærmest død, den er inspirerende. 

Det beste man kan gjøre for psyken ellers tror jeg er å få orden på søvnen ens. Trene om man orker. 

Det er også gjort forsking på at musikk hjelper på psyken. Hva med å prøve ut å høre på litt musikk hver dag, musikk du liker og som du kjenner gjør deg i litt bedre humør. Du kan lese om det ved å søke på google etter Audun Myskja. https://www.nrk.no/rogaland/xl/musikkmedisinen-1.13811302

Skrevet

Fikk tips av ei god venninne mens jeg slet som verst å fokusere på de små gledene i hverdagen; feks hvis du er glad i te/kaffe bruk tid på å lage en skikkelig god kopp  og nyt den! :) Hvis du går tur, stopp opp og se på de fine fuglene/blomstene osv. 

Det høres kanskje veldig teit ut, men det hjalp meg ihvertfall litt i hverdagen. :)

Lykke til! Ønsker deg alt godt :hug:

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
På 4.1.2018 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Lurer på om noen har tips til små, konkrete ting jeg kan gjøre/tenke/si hver dag for å få den tilbake litt etter litt? Er ufør og har ikke noe sosialt nettverk, ergo er min "sosiale omgang" på matbutikken og hos tannlegen, liksom.

Derfor leter jeg etter små, konkrete, hverdagslige ting, utover et sunt kosthold, mosjon, god søvn osv., som kanskje kan hjelpe på en eller annen måte. Når jeg allikevel ikke kommer til å ta livet mitt med det første så kan jeg like så godt prøve å gjøre noe med dette mens det fortsatt er litt håp igjen, men det virker bare så jævla vanskelig å komme noen vei.

Hadde forresten vært fint hvis noen har tips (hva som helst, hva er det som har hjulpet dere av slike småting?) til hvordan jeg ikke bare kan tenke at det beste er å gjøre noe for å få det bedre, men også bli motivert og faktisk ønske å gjøre dette. Nytter jo ikke å vite hva jeg ikke burde eller burde gjøre, hvis jeg uansett ikke har energi, ork, lyst, kall det hva du vil, til å gjennomføre.

Jeg sier takk for eventuelle tips på forhånd.

Start et prosjekt. Feks kunne du utformet et forslag til nav om å ha en møteplass for uføre på nettsidene sine. Tenkte at man logget inn og om man er ufør så får man opp en snarvei til en møteplass/forum. Det er mange som blir ensomme og har tid på dagtid. Her kunne man fått venner/ blitt kjent med andre/høre erfaringer om hvordan løse navproblemer/ gi hverandre økonomisk rådgiving. 

NAV, du eller en annen kunne administrert forumet. 

Hva med å bli besøksvenn for eldre? 

AnonymBruker
Skrevet

Finn mestringsfølelse i noe! :)

Anonymkode: 6fa2c...23c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et eks. fra meg er at jeg finner den i å løpe på tredmølle, og blir motivert av det til andre ting i livet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Annet tips er  å gjøre det til et prosjekt å skaffe noen venner. Det kan man også gjøre på nett , det finnes et finn en venn underforum her inne feks.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...